Hoeveel paard voeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Iriswolf

Hoeveel paard voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 17:49

Hoi allemaal!
Ik heb me paard nu binnen staan en heb een vraagje:
Ik weet dat hij heel erg druk wordt van brok dus wil hem sochtends meusli geven en savonds brok.
Hij staat van ongeveer 7 tot ongeveer 11 a 12 uur buiten.( hij beschikt over genoeg gras)
Hij krijgt zodra hij binnenkomt een berg hooi en savonds zodra de stal eigenaar zijn laatste ronde doet.
Ik rijd hem nu 2 a 3 keer in de week heel rustig ongeveer 20 minuten omdat hij moet opbouwen ( alleen stap en draf en 1 keer in de week galop)
Hij stond voorheen 24/7 buiten met onbeperkt ruwvoer.
Ik weet dat hij snel dik wordt maar ook heel snel afvalt.
Mijn vraag is nu wat zou ik hem in totaal moeten voeren?
Hij krijgt trouwens ook nog 1/4 schep slobber als ik er ben ( dat is ongeveer 5 a 6 keer in de week)
Hoeveel meusli sochtends en hoeveel brok savonds Of iets anders?
Ik weet dat er al veel topics over zijn maar kon geen geschikte vinden.
Mijn paard is rond de 1.65 en een ruin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 17:55

Als je paard vrijwel niets doet dan zou ik om te beginnen helemaal geen brok geven maar een vitamine/mineralenbrokje (bijvoorbeel Equilin, Lexa, Atcom enz) en zoveel mogelijk hooi. Als je dan ziet dat hij afvalt kun je vervolgens gericht dikmakers erbij geven zoals lijnzaadolie/brok/blok, grasbrok, bietenpulp, luzerne enz.
Dan krijgt je paard alles wat hij aan vitamines/mineralen nodig heeft en voer je alleen maar dikmakers en geen heetmakers - wat de granen in muesli en brok wel zijn.

annelies01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 17:58

hij word heel erg druk van brok? waarom geef je het dan in de avond?

Iriswolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 17:59

xyzutu2 schreef:
Als je paard vrijwel niets doet dan zou ik om te beginnen helemaal geen brok geven maar een vitamine/mineralenbrokje (bijvoorbeel Equilin, Lexa, Atcom enz) en zoveel mogelijk hooi. Als je dan ziet dat hij afvalt kun je vervolgens gericht dikmakers erbij geven zoals lijnzaadolie/brok/blok, grasbrok, bietenpulp, luzerne enz.
Dan krijgt je paard alles wat hij aan vitamines/mineralen nodig heeft en voer je alleen maar dikmakers en geen heetmakers - wat de granen in muesli en brok wel zijn.

Ah okéy ja hij krijgt dan wel meusli zonder haver en Mulese als ik het goed schrijf . Wat bedoel je met mineraal blokje?

tamary

Re: Hoeveel paard voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 20:55

Mineralenkorrel = vitaminepil voor paard, dus zonder de energie waar hij zo van gaat stuiteren.

Die energie zit net zo goed in muesli als in brok, want beide is geconcentreerde energie enkel ziet het er wat anders uit.

Gewicht kan je in de gaten houden door regelmatig te meten met een meetlint (zijn speciale voor die gewicht aangeven). Wel even rekening houden met winter/zomervacht, maar het geeft je een goed idee van of paard aankomt/afvalt, zeker omdat dat vertekend als je je paard elke dag ziet.

mabel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 19:38

Een paard wat opbouwend werk doet moet inpricipe voldoende hebben aan onbeperkt hooi/gras en een vitaminebrokje. Ik ben zelf een voorstander van om een paard zolang mogelijk alleen op hooi en en vitaminebrokje te hebben. Als je iets wil voeren om het voeren of als beloning na het rijden of iets kun je seniores priores voeren. Dit is slobber (ruwvoer) met een klein beetje granen er in, dit kan weinig kwaad. Op het moment dat je merkt dat hij te weinig energie heeft , kun je een klein beetje brok of muesli gaan voeren.

Kijk goed naar je paard!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 19:43

Op www.voervergelijk.nl kan je wel meer info vinden over voer en hoeveel energie erin zit.
Muesli hoeft trouwens niet minder energie te bevatten dan brok.

Ik zou als je weinig doet en hij van weinig al druk wordt ook overstappen naar een vitamine/mineralenvoer misschien gemengd met wat luzerne zodat hij wat langer kauwt.