help! ernstig ziek paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Knollboll

help! ernstig ziek paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 17:17

We hebben een ernstig ziek paard staan en we weten het even niet meer..

Eigenlijk is het zondagavond al begonnen. Toen was ze achteraf wat langzamer met der eten.

Maandag ochtend wilde ze helemaal niet meer eten. Ze stond met een opgetrokken buik en kon eigenlijk niet goed meer bewegen. Ze leek weinig tot geen controle meer te hebben over de coördinatie van der achterbenen.

Vandaag is het alleen maar erger geworden. Ze eet nog niks, mest ook niet, ligt het liefst en dan met kreunen. Heeft flinke buikpijn en nog altijd loopt ze zwalkend rond.

Gisteren had ook een ander paard last van het dronken lopen en iets koorts. Dit is weer verdwenen bij dit paard.

Dierenarts weet ook niet meer hoe of wat. We zijn aan het wachten op de bloed resultaten.

Iemand hier enig idee..?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 17:19

Rhino,

Weet niet of het beeld helemaal passend is.. Maar hoorde iets over een uitbraak in nl.. En over zwalkende paarden en koorts.
Verder weet ik er weinig van af.. Wil je wel veel sterkte en succes wensen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-03-16 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: help! ernstig ziek paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 17:20

Heeft ze koorts? Rhino?

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 17:47

Bij mij komt ook direct Rhino op. Vraag je da eens of dat het zou kunnen zijn.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 17:52

klinkt helaas als rhino. Onmiddellijk zieke paarden in quarantaine moest het rhino zijn. elk paar dmet koorts of symptomen is ziek.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 18:35

staan de paarden in de wei? Dan zou de dierenarts ook kunnen denken aan grasssickness.

Heel veel beterschap voor jouw paard. :(:)

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 18:46

esdoornvergiftiging? Dan heeft de urine een hele donkere kleur.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 18:47

Hoe zien de slijmvliezen eruit? Weet je waarop ze het bloed zoal gaan testen?

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 18:59

Heb je gekeken welke kleur urine die heeft? Wanneer krijg je de uitslag? Hopelijk met enige spoed.
Kan Atypische Myopathie zijn, dan moet je snel handelen met een infuus Vtamine E-Selenium.

Rhino zou ook kunnen en ook dan zou je er rap bij moeten zijn. quarantaine is dan belangrijk.

Of koliek. als ze heel veel pijn hebben kunnen ze ook zwalken. Dan als de wiedeweerga naar een kliniek als het al zo lang duurt. Bij de eerste 2 kan je niet naar de kliniek.

Sterkte.

Knollboll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 19:24

De paarden staan al een paar weken niet meer op de wei.
Aan rhino hebben we ook gedacht en we zijn het ook zo aan het "behandelen" met wat de omgeving betreft. Alles staat nu afgezonderd van de andere deel paarden, waar ze normaal ook niet mee in contact komen. Kleren worden gewisseld, etc. Hier nemen we ook geen risico mee.

Paard is een 2,5 jarige merrie. Heeft op dit moment nog wel koorts maar is al wel verminderd.

DA twijfelde aan koliek door sommige symptomen en na voeling. Verder wel een maagsonde gehad.

Dit paard kan niet vervoerd worden naar de kliniek.

Bloedonderzoek is met spoed aangevraagd. Urine weten we niet. We hebben haar niet zien plassen. De blaas is niet vergroot.

Fijn dat jullie meedenken! We nemen alles in overweging!

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 19:32

Klinkt inderdaad als rhino..

Laat in ieder geval naast een neusswab ook het bloed testen op rhino.. wij hadden een paard wat 2x negatief testen met de neus swab op rhino maar het wel in het bloed had
Laatst bijgewerkt door carolina1278 op 08-03-16 19:36, in het totaal 2 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 19:33

Gossie! Beterschap gewenst zeg! Het lijkt wel op Rhino maar als je veearts daarop getest heeft dan is het dat dus niet. Erstaan momenteel overal veel zieke paarden, het weer is ook niet bepaald gezond te noemen nu.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 21:08

Kijk bij dit soort dingen ook altijd goed je voer na. Is je brok wel goed (geen bedorven restjes onderin de voerton), waterbak schoon, misschien iets in je hooi (wanneer is de nieuwe baal open gegaan?), enz. Rhino kan heel goed, maar daar zou de DA bijna als eerste aan denken en het moet ergens vandaan komen. Dus zijn jij en of de paarden met andere paarden in contact geweest, misschien stal naast je waar veel met de paarden gereisd wordt, enz.
edit: wanneer is er voor het laatst ontwormt, met welk middel en was de hoeveelheid ruim voldoende voor gewicht paard.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 21:19

Botulisme?

Een niet geziene dode muis in je hooi of stro kan al genoeg zijn.

Knollboll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 00:15

Wij ontwormen 4x per jaar. De ene keer met pramox en de andere keer met iets anders. Er is zeker genoeg gegeven voor het gewicht.

Botulisme is uitgesloten. Ons voer is gewoon goed.

Ik werk op een handelsstal. Voor ik thuis bij de paarden begin kleed ik me altijd helemaal om. Ik heb ook 2 verschillende jassen. Ben altijd extra alert met zulke dingen. Ik heb nog nooit een ziekte mee naar huis genomen, maar eens moet de eerste keer zijn.... Op het werk zijn er geen paarden ziek.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 00:30

ohh ik heb iets gelezen... botulisme???
Lijkt er wel op. zou het niet zomaar uitsluiten.

Hoe gaat het slikken?

Knollboll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 07:45

Slikken gaat gewoon goed.
Botulisme is echt uitgesloten.
Ze leeft nog, maar geen verbetering.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 07:48

Geven jullie voordroog of gewoon hooi?

Ik dacht ook aan Rhino of botulisme.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 08:05

Botulisme kun je niet uitsluiten! Je kunt het hoogstens aantonen, maar vaak lukt dat niet. Gaat alleen niet gepaard met koorts, tenzij ze secundair een infectie hebben, bijvoorbeeld een longontsteking door verslikken agv verlamming van het slikmechanisme, blaasontsteking oid.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 10:20

Ik zou aan de veearts vragen of het botulisme zou kunnen zijn. Er is een topic op bokt over Botulisme. Lees het eens door je wordt er nooit dommer van.

Hoop dat je paard weer opknapt, sterkte

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 12:33

ik zou botulisme ook nog niet uitsluiten. Sommige paarden staan erom bekend dat ze vlees eten (in de zin van, knagen aan dode vogels of karkassen bv), ik heb zelfs ooit een paard gekend die achter kippen joeg en ze dooddrukte om er dan vrolijk aan te vreten.
Daarnaast, een ministukje muis in je hooi, een beestje dat in de waterbak/waterpoel geraakt is, gras van rond een dood beest. Al die dingen kunnen botulisme veroorzaken zonder dat je het (kan) weten.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 12:34

Zou Listeria nog kunnen?

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 22:02

Hoe gaat het inmiddels?

Knollboll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 21:51

Sorry voor de late update..

Paard heeft uiteindelijk tijdje in de kliniek gestaan. Vele onderzoeken geweest met geen enkel resultaat. Lijkt nu stilletjes aan iets te verbeterd. Ze eet en drinkt weer een beetje. Lijkt ook minder buikpijn te hebben. Hopen dat het blijft verbeterd.