Slijmbeursontsteking!? Ervaringen!!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ils_e

Slijmbeursontsteking!? Ervaringen!!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 10:00

Goedenmorgen!

Afgelopen maandag is er slijmbeursontsteking geconstateerd bij mijn 7 jarige ruin.
hij heeft een paar maanden geleden een klap\gestoten tegen zijn hoofd gehad,
(hoe dit is gebeurd geen idee, die avond kwam ik op stal, had hij een wondje in de buurt en een bult achter zijn oren)
toen is er een bult achter zijn oor ontstaan.
Dit heb ik in eerste instantie aangekeken, hij had er geen last van. Ik kon er op drukken, geen koorts, vrolijk, at goed en met rijden geen problemen.
nu is het 3 weken geleden groter geworden en heb ik er de DA bij gehaald, ik moest het even aankijken, ook omdat het er al een tijdje zat. Afgelopen 1.5 week is het nog groter geworden en heb ik de DA nog een keer gebeld, en verwees hij me door naar de kliniek.
Nu moet ik de bult 2 keer per dag insmeren met compagel en deze 2 weken rust houden zodat er zo min mogelijk druk achter zijn oren plaats vind.
over 2 weken voor controle weer terug naar de kliniek.

Zijn er meer mensen die ervaringen hebben met een slijmbeursontsteking achter de oren? is dit snel weer weg getrokken, of zat hier een hele periode overheen?
Ik heb al het een en ander gegoogled over compagel, best positieve berichten gezien! ik ben benieuwd!

Bedankt!

Brainless

Re: Slijmbeursontsteking!? Ervaringen!!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 17:12

Bij welk gewricht zit de slijmbeursontsteking?

Ils_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 19:56

Achter zijn linker oor. Ik zou niet weten welk gewricht dat is.. Om eerlijk te zijn.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 07:55

Is dat niet gewoon bij de atlas?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 09:33

Als dat zo was, zou het paard weinig meer bewegen.
Een slijmbeursontsteking is ontzettend pijnlijk.

maidmarry

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 09:41

Behandelmethode bij ontstekingen achter de oren?
Door Redactie Paardenkrant-Horses.nl 22 augustus 2012 11:59 (1)
Foto: Lonneke Ruesink
Foto: Lonneke G

Vraag: Wat is uw visie en behandelmethode voor een verkalking/ontsteking in de slijmbeurs in de band (spiermassa) achter de oren? Mijn zevenjarige paard heeft twee bulten achter de oren. Mijn veearts heeft 1x keer ingespoten tegen de ontsteking maar de bulten zijn nog/weer aanwezig.

Antwoord Dierenkliniek Emmeloord

Bovenin de hals bij het paard bevinden zich enkele slijmbeurzen die normaal gesproken niet te zien zijn. In bepaalde omstandigheden zoals bij trauma of infectie kunnen deze vrij complexe slijmbeurzen meer of minder opzetten. Bij infectie of verwondingen kunnen ook fistels ontstaan waarbij hardnekkig wondvocht kan blijven lekken.

Bij sterke overvulling kunnen paarden last ondervinden van deze opgezette slijmbeurzen. Het is zoals in de vraag gesteld wordt een optie om vocht af te tappen en ontstekingsremmers in te spuiten. Dit kan in bepaalde gevallen zeer effectief zijn. Indien er te weinig verbetering optreedt is mijn advies om beeldvorming uit voeren. Met behulp van röntgenonderzoek kunnen de achterzijde van de schedel en de eerste halswervels in beeld gebracht worden. Daarmee kan vastgesteld worden of er veranderingen zijn aan deze structuren die betrokken kunnen zijn bij de overvulling of irritatie van de slijmbeurs. Vervolgens voeren we altijd een uitgebreid echografisch onderzoek uit van de slijmbeurs en aanpalende structuren zoals de nekband; een stevige peesstructuur die direct tegen de slijmbeurs ligt en deze in een linker en rechter deel verdeeld. Op de echo kan de slijmbeurs goed in beeld gebracht worden met de eventueel aanwezige verdikking van het kapsel en bekleding, adhesies of in sommige gevallen zelfs verkalkte wand of concrementen(soort lichte steentjes) die voor een aanhoudende irritatie kunnen zorgen.

Bij dergelijke veranderingen adviseren we een kijkoperatie om de slijmbeurs op te schonen zoals die ook uitgevoerd wordt bij een gewrichtsoperatie of arthroscopie. Hiermee hebben we al een heel aantal paarden goed kunnen helpen. De operatie wordt door kleine gaatjes uitgevoerd die gesloten worden met 1 of 2 hechtingen. Er wordt een zeer goed overzicht verkregen van de vrij complexe slijmbeursstructuur en de risico’s zijn relatief gering. Ook bij fistels is het van belang operatief in te grijpen om de problemen onder controle te krijgen. Deze kunnen echter door de complexe structuur soms moeilijk onder controle te krijgen zijn.

Ils_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-16 07:34

@maidmerrry dit heb ik gelezen. Ik ben opzoek naar eigen verhalen/ behandelmethodes

Ils_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 19:43

Meer mensen met ervaringen?