Tips?? magere shet met veel te lange hoeven + hoefbevangen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emoe

Tips?? magere shet met veel te lange hoeven + hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 19:45

Hoi bokkers.

morgen (of als dat niet lukt eind deze week) ga ik een pony ophalen. Deze pony heeft jaren lang bij kennissen van mijn ouders gestaan. Vroeger is ze bereden geweest, de laatste jaren niet meer. Het is een shetland merrie die waarschijnlijk niet de jongste meer is. Volgens de eigenaresse was ze een jaar of 18. Deze shet is een super lief een braaf beestje, en is groot van formaat. Ze heeft bij mijn weten al jaren alleen gestaan.

Helaas is ze (niet bewust) een soort van verwaarloosd. Ik denk dat de eigenaren niet beter wisten, waardoor ze gewoonweg tekort is gekomen in haar verzorging. Ze heeft enorm lange hoeven, waarvan eentje helemaal om is gekruld. Daarbij (of juist daardoor) is ze gevoelig voor hoefbevangenheid. In welke mate is mij niet bekend. Verder is ze ook best mager, kon het niet helemaal goed zien door de dikke vacht maar haar heupen zijn aardige kapstokken en de ruggengraat is goed te zien.

Ik wil gelijk duidelijk zijn dat het niet mijn idee was om hieraan te beginnen. De eventuele aankomende dierenartskosten / hoefsmidkosten zijn dan ook niet voor mij, maar voor mijn vader. Hij had die mensen al toegezegd dat wij die pony wel wilden, zonder overleg met mij. Hij heeft gevraagd of ik mee wilde gaan kijken, en toen ik dat beestje zag staan kon ik geen nee meer zeggen.. Het gebit leek aardig op orde (voor zover ik daar verstand van heb). Wanneer de pony hier staat zal ik wel foto's plaatsen.

Nu heb ik zelf al twee shetlanders, en ik heb genoeg ervaring om een shetlander te kunnen verzorgen. Ik heb alleen weinig ervaring met hoefbevangenheid. Daarom wilde ik vragen wat ik het beste kan doen en waar ik aan moet denken. Ze moet namelijk aankomen, maar ik las dat paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid geen krachtvoer mogen eten? Wat is dan het alternatief?

En kan ze gewoon bij mijn andere shetlanders, of is het beter om haar eerst apart te zetten?

Alle tips en suggesties zijn welkom! :)

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 19:51

Oei... ik zou haar eerst apart houden, misschien heeft ze wel luis of iets anders besmettelijks.
Veel ruwvoer kan sowieso geen kwaad, en om aan te komen kun je seniores priores halen. Daar mogen ze max een kilo (ongeweekt) per 100 kg lichaamsgewicht van hebben.
Wel de hoeveelheden langzaam omhoog schroeven, want je weet niet hoeveel ze gewend is te krijgen.
En uitkijken met het gras straks in het voorjaar.

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 21:34

hier had ik toch meer reacties op verwacht! :o

neem aan dat er genoeg mensen zijn met een pony of paard die gevoelig is voor hoefbevangenheid?
Hoor graag jullie tips!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 21:41

ik zeg altijd...eens hoefbevangen altijd hoefbevangen. :+
Levenslang dieet,zelfs al zijn ze op gewicht het gevaar van de volgende hoefbevangenheid ligt altijd op de loer.
Een goede bekapper,te lange hoeven kunnen ook weer bevangenheid veroorzaken!(in dit geval)
Liefst weinig of geen gras,meerdere malen beetjes hooi per dag en een vitamine en mineralen korrel.
Dat is echt belangrijk,want ik denk nog altijd dat tekorten op dat punt ook meespelen...(maar dat denk ik ;) )

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 21:43

Als de pony echt nu hoefbevangen is zorgen voor een goede hoefsmid die weet wat hij doet.
En dierenarts voor pijnstilling.
Liefste op (nat) zand zetten en hooi.
Veel dierenartsen zeggen niet lopen boxrust.

Dit is juist niet goed aangezien lopen de genezing bevordert.
Maar laat pony zelf kiezen, dus zorg bijv voor een ruime uitloop met zand dat beestje zelf kan kiezen.

Als ze gevoelig voor bevangenheid is maar nu niet bevangen dan kun je gewoon eerst eens kijken wat de pony op goed hooi doet.
Pas op met krachtvoer, kies liever een goede vitamine brok met evt supplementen erdoor.

Floortz

Re: Tips?? magere shet met veel te lange hoeven + hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 21:58

Mager, dan zou ik eerst het gebit na laten kijken, ontwormen, en een goede bekapper erbij die niet ineens de boel kortmaakt, maar in een aantal keren niet al te ver uit elkaar.
Ontwormen.Volop hooi, en een vitaminekorrel en verder veel TLC. Zodra het mooier weer wordt, en ze verliest de wintervacht kun je beter zien wat er nog meer moet gebeuren.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 21:59

Ik sluit me helemaal aan bij bovenstaande reacties.

Ik denk dat goed hooi al veel verschil gaat maken. Kleine porties gedurende de hele dag. Eventueel een hooinet, kan heel handig zijn als je niet de hele dag aanwezig bent.
Je kan je hooi ook laten testen op suiker, iets dat handig is te weten bij paardjes die gevoelig zijn.

Scheut olie (bijv zonnebloem) doet ook al veel goed als ze moet aankomen. Wel langzaam opbouwen, anders kunnen ze last krijgen van diarree. Je kan dit gewoon over het hooi "gieten".

Vitaminebrok zou ik ook doen. Geen krachtvoer. Kijk eens naar marstall force of metazoa brokken.

Mijn shet is ook hoefbevangen geweest in 2014. Met de juiste maatregelen en een oplettende blik kom je heel ver! :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:03

Eerst een smid erbij en dan afwachten, als ze gevoelig blijft voor bevangenheid dan kun je haar beter nooit op het gras zetten. Het maakt dan niet uit of het kort of lang gras is.
Dan kan lastig zijn als je andere pony's wel op het gras staan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:10

Laat zo snel mogelijk je DA komen en pony nakijken. Kan luis hebben, wormen, hoefbevangen is mogelijk, maar pijnlijk zijn zulke voeten in elk geval. Smid er meteen bij is ook handig (dan kan er als nodig onder sedatie bepakt worden). Houdt haar ook eerst gescheiden van je andere pony's ivm mogelijk besmettelijke parasieten, maar ook omdat haar weerstand waarschijnlijk laag is en ze wel eens wat van jouw pony's op kan pikken.

Laat je DA ook bepalen hoe mager ze is, want dat bepaald grotendeels wat en hoe snel je kan gaan bijvoeren (meer dan zoveel hooi als ze eten wil) en wanneer er ontwormt kan worden, etc. Is ze echt ernstig dan kan ze anders instorten door het grote verschil in voer, etc. t.o.v. wat ze gewend is en dat is riskant en extra DA bezoek.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:12

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 22:20

Dankjulliewel voor alle reacties. Misschien dat ik het iets erger heb laten lijken dan het is. De pony kreeg namelijk wel gewoon elke dag vers hooi. Ik denk alleen niet dat het genoeg is geweest aangezien ze best mager is. En de hoeven, ik laat zo gauw mogelijk de hoefsmid erbij komen. Daarnaast laat ik een mestonderzoek doen.

Ik kan haar in ieder geval een hooinet met onbeperkt hooi geven in eerste instantie. Ben namelijk een keer per dag bij mijn pony's want heb ze niet aan huis staan. En olijfolie geef ik mijn eigen pony's ook af en toe. Ik zal op zoek gaan naar een goede vitaminebrok.

Thanks hier kan ik al zeker wat mee:)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:27

Nandos schreef:
Scheut olie (bijv zonnebloem) doet ook al veel goed als ze moet aankomen. Wel langzaam opbouwen, anders kunnen ze last krijgen van diarree. Je kan dit gewoon over het hooi "gieten".

Zonnebloemolie is juist ontstekingbevorderend. Je kunt een paard beter lijnzaadolie geven. Eventueel in een plastic spuitje, maar over een vitaminebrokje kan ook.

Verder... ontwormen, dekentje d'r op zodat ze zich warm kan houden, goede bekapper er bij. Succes! Ik heb anderhalf jaar geleden zo'n shetje in huis gehaald (was wel niet mager maar wel hoefbevangen, cushing, flink wat huisdieren in de darmen en al op leeftijd) en die is weer helemaal opgefleurd :)

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 23:23

geerke schreef:
ik zeg altijd...eens hoefbevangen altijd hoefbevangen. :+
)

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Ja ze blijven gevoelig, maar met de juiste voorzorgsmaatregelen, kunnen ze zelfs een paar uurtjes op het land.
Zelf zou ik een cushing test laten doen om te kijken of er geen achterliggende oorzaken zijn voor de hoefbevangenheid.
Het is een uitdaging, maar shetten zijn taai, ben benieuwd naar haar foto.
Heb zelf een shetlander mannetje van 30, die behandeld word voor cushing, maar ondanks wat hij in het verleden heeft meegemaakt met z'n voetjes, staat hij nog om de dag aan de longeerlijn en loopt als een 5 jarige :)

Afbeelding

pelka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 10:54

Wat een sneu verhaal en heel lief van u om de zorg van het paardje op te nemen.
ik heb zelf ervaring gehad met een klein welshje zij had hoefbevangenheid in alle 4 haar voeten. Zij was ook heel mager(door ouderheid) we gaven haar altijd slobber en dat heeft haar nooit kwaad gedaan en werkte heel goes om haar dikker te krijgen en ze vond het ook heel lekker. Ik zou haar ook sws onbeperkt ruwvoer geven dat doet alleen maar goed. En mineralen blokken zoals hierboven ook worden gezegd kunnen nooit kwaad. Ik zou persoonlijk nog even wachten met wormenkuren want het zijn toch allemaal gemische middelen ik zou daarom nog even wachten daarmee tot ze iets op krachten is gekomen.
en verder zou ik haar nog heel even appatt zetten tot dat haar hoeven er weer wat beter aantoe zijn en ze daar minser pijn aan heeft.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 11:03

Koper schreef:
Nandos schreef:

Zonnebloemolie is juist ontstekingbevorderend. Je kunt een paard beter lijnzaadolie geven. Eventueel in een plastic spuitje, maar over een vitaminebrokje kan ook.

Verder... ontwormen, dekentje d'r op zodat ze zich warm kan houden, goede bekapper er bij. Succes! Ik heb anderhalf jaar geleden zo'n shetje in huis gehaald (was wel niet mager maar wel hoefbevangen, cushing, flink wat huisdieren in de darmen en al op leeftijd) en die is weer helemaal opgefleurd :)

Klopt vanwege de omega 6.
Maar wanneer het beter gaat met de hoefbevangenheid kan het wel erg aan de prijs zijn als je altijd/voor langere tijd een flinke scheut lijnzaadolie (hoger in omega 3) over het voer/hooi doet. Ik merk dat mijn Shetlander het prima doet op zonnebloemolie net als mijn arabiertje. Het is een stuk goedkoper in ieder geval.

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 20:34

Veel mensen raden de vitaminebrok aan. maar welke kan ik dan het beste doen..?

metazoa heeft wel een mooi verhaal op de site maar heb eigenlijk geen idee waarom de een nou beter is dan de ander. bij divoza hebben ze bijvoorbeeld de metazoa superfit broxxx, maar ook de luzerne brok. Welke is dan beter voor mij?

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 20:52

Luzerne zit veel eiwit in.
Ik zou voor superfit gaan, die geef ik ook met veel plezier :). Er is volgens mij ook een topic over hier en als je op Google zoekt kun je ook vanalles vinden.
Een zak is best wat prijzig, maar je doet er heel (!!) lang mee. Zeker voor een shet. Die van mij krijgt maar 50 gram per dag. Het is namelijk afhankelijk van het lichaamsgewicht.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 20:58

Nandos zonnebloemolie is gewoon niet gezond, punt. Helemaal niet voor een pony die al eens hoefbevangen is geweest. Als de prijs een obstakel is kun je beter geen olie geven dan zonnebloemolie.

TS mijn (ex-bevangen) shet krijgt Vitalbix. Allebei mijn paardjes doen het er super op. Vind 't een erg mooi voer, betere verhoudingen dan Metazoa en ook smakelijker. Van de Vitalbix krijgt mijn shet de onderhoudsdosis, dat is 100 gram per dag voor een pony van 200 kilo.

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 18:16

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 00:08

Er is een topic over hoefbevangenheid, kijk daar eens.

Pony's die hoefbevangen zijn of er neiging toe hebben mogen zo min mogelijk suikers. Kies dus een voer zonder suikers en ook met weinig koolhydraten. Er zijn speciale soorten voer voor. Wij geven onze merrie (met aanleg voor hb) seniores priores, dat zet ook aan en aangezien jouw shet te mager is...

Zou verder behalve een goede hoefsmid ook eens naar de tanden laten kijken. Wormkuurtje ook niet gek.