Paard diarree

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dieltje

Paard diarree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 11:49

Hallo,

Ik heb een haflinger die nu al gedurende een langere periode dan weer diarree heeft en dan weer niet.. Elke keer denk ik laat ik het even aankijken en wordt het weer beter maar toch komt het telkens weer terug.
Wat mij opvalt is dat de mest die ik schep in de paddock waar ze staat vrijwel allemaal van redelijke tot gewone structuur is maar als ik ga rijden wordt de mest gedurende de rit steeds dunner -O-
Op het moment is de mest die in de paddock ligt dus normaal of iets aan de dunne kant maar heb ik regelmatig als ik ga rijden dat de mest toch ontzettend dun wordt.

Graag zou ik hier wat advies over krijgen.

Oh en nog een andere vraag:Ik was van plan vanmiddag te kijken of er zand in de mest zat ivm zandkoliek maar nu lees ik op internet daar ook weer verschillende reacties op. Zo zou volgens sommigen zand in de mest betekenen dat er zand in de darmen zit en er dus een kuur nodig is om zandkoliek te voorkomen maar volgens anderen betekent dit juist dat de darmen dus in staat zijn om het zand af te voeren en de darmen dus waarschijnlijk geen zand bevatten (terwijl geen zand in de mest zou duiden op het onvermogen om het af te voeren en zouden de darmen dan dus juist wel zand kunnen bevatten)!
Hoe staan jullie hier tegenover, wat is wijsheid?

Pony is voor de rest helemaal fit, fris en fruitig maar wil toch zeker weten dat er niet iets is.
Ze krijgt een halve kilo biks per dag en 2x per dag kuil en staat dus op een paddock (en zo nu en dan op het land).

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 11:50

Even wat poep opscheppen en naar de DA sturen? Zij kunnen precies zien wat er mis is.
Klinkt misschien niet zo smakelijk, maar het proberen waard.

Dieltje

Re: Paard diarree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 11:54

Heb in ieder geval een aantal weken geleden een mestonderzoek laten doen, dat was allemaal goed en had net de DA om advies gevraagd en die zei dat ik moest kijken of er zand in de mest zat (met handschoen en water), maar toen ik op internet nog even ging zoeken naar zand in mest kwam ik dus op het tegenstrijdige verhaal over dat zand in de mest wel/niet een goed teken zou zijn :?

just_amor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 12:08

Ik zou biks weglaten en gewoon hooi gaan voeren, kijken wat dat doet. Heel vaak is diaree iets wat je uit de voeding kan herleiden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 12:14

Probeer eens gewoon hooi..die halve kilo biks zal het niet zijn denk ik.Inderdaad even op zand controleren..paard is recentelijk ontwormd?

Dieltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 14:18

geerke schreef:
Probeer eens gewoon hooi..die halve kilo biks zal het niet zijn denk ik.Inderdaad even op zand controleren..paard is recentelijk ontwormd?

Paard is wel al even geleden ontwormd maar heb daarna een mest onderzoek laten doen, dus dat kan het niet zijn. Eennnuuhh controleren op zand? Prima, maar zand in de mest is dat dan juist een goed of slecht teken.. Want hier zijn de meningen dus blijkbaar over verdeeld :roll:

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 14:34

Zand in de mest betekend dat er zand in de darmen zit.
Hoeveel zand is niet te zeggen.
Goed structuurrijk ruwvoer helpt bij het afvoeren van zand.
Dunne mest vliegt bij wijze van spreken over het zand heen, en zal niet voldoende zand meenemen om te helpen.
Noodzaak is dan om te zorgen dat de zandinname wordt beperkt. Niet meer voeren op zand of niet zonder eten in zand laten staan.
En dan goed ruwvoer en mogelijk psylium bijvoeren om de darmen te activeren en te ondersteunen om de mest af te voeren.

Om mest te controleren op zand moet je meerdere dagen op verschillende tijden mest in een zakje oid doen en water erbij en de mestbal goed laten 'oplossen'. Dan na een paar minuten kijken of er zandonderin de zak ligt.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 14:50

Je zegt dat t alleen bij het rijden/ na het rijden zo is?
Misschien heeft het dan met stress te maken van het rijden, of denk ik nu de verkeerde kant op?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 14:57

als de mest 'thuis' ok is,en enkel op verplaatsing dunner,dan is er toch helemaal niets aan de hand,is gewoon stress door het van huis weg zijn.

Dieltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 15:04

@Fennadev & @tengeltje11
Dat zou je misschien zeggen, maar deze dame heeft echt geen stress als ze van huis weg is.. Een echte koudbloed is ze daarin :+
Het lijkt meer of het met het op gang komen van de darmen te maken heeft?!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 15:07

Dieltje schreef:
geerke schreef:

Paard is wel al even geleden ontwormd maar heb daarna een mest onderzoek laten doen, dus dat kan het niet zijn. Eennnuuhh controleren op zand? Prima, maar zand in de mest is dat dan juist een goed of slecht teken.. Want hier zijn de meningen dus blijkbaar over verdeeld :roll:

Hoelang is even geleden?Je weet dat mest onderzoek niet betrouwbaar is?En dat bloedwormen erg veel schade kunnen aanrichten aan het darmslijmvlies?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 15:20

Geen kuil dit zorgt voor onbalans in de darmen, goed hooi, geen brok.

Ik heb een fjord die extreem gevoelige darmpjes heeft, eerst begonnne we met eindeloos zand in de darmen.
Dat is nu weg dankzij een hele lange kuur vlozaad.
En goed hooi, dat is enige weg waarop zijn mest goed blijft.

just_amor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 16:27

Je zegt, zodra je gaat rijden lijkt het op gang te komen. Hoe wordt je paardje gehuisvest?

Als je twijfelt over zand dan kun je gewoon een week lang 2 eetlepels psylium vezels voeren, kan nooit kwaad en is ook nog eens goed voor het darmstelsel.

En zoals ik hiervoor al benoemd heb, gewoon hooi en stoppen met biks. Misschien is de oorzaak van de diarree de biks dan wel niet maar het doet in ieder geval geen goed voor het darmstelsel!! En zeker nu het al niet allemaal 100% in orde is.