paard wil hoef niet geven / slaat terug

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

omar123

paard wil hoef niet geven / slaat terug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 23:35

Heey!
mijn 20 jarige ruin verzorg paar verzorg ik nu een aantal maanden!het is echt een toppertje alleen heb ik elke dag weer een gevecht met die hoeven. Ik weet niet wat het is, maar als ik zijn voorhoef probeer te pakken geef hij het niet hoe veel ik ook tegen zijn schouder duw of echt streng tegen hem ben hij doet het gewoon niet. En als hij het doet na een kwartier staan lumellen dan slaat hij het kei hard naar voren of zet het kei hard neer als het gelukt is. Meestal doet hij het links voor en heel soms rechts voor. Iemand tips? Ik weet me er geen raad meer mee. :(

Tabaluga12

Re: paard wil hoef niet geven / slaat terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 23:54

Is dat alleen bij jou of ook bij anderen?

omar123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 00:13

Tabaluga12 schreef:

Nou ook bij anderen maar die zijn ouder en meer hardhandiger en als ik de hoef dan over neem en ik ben klaar slaat ie hem nog neer. En dan denk ik ook weer van als ik het vraag moet je het ook gewoon doen maar ik ben er sirieus elke dag mee aan het kloten.:(

Baksleep1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 05:27

klinkt bekend maar dan voornamelijk bij jonge paarden.

Ik heb ooit eens gelezen over de duct tape methode......
heb het geprobeerd, en het helpt ook nog.
Geen gevecht meer...

Afbeelding

op youtube filmpje :

https://www.youtube.com/watch?v=tf9L8e_qlEw

Ik zou zeggen probeer het eens, ben wel benieuwd of het bij jou ook werkt.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 05:52

Kan het niet een balans probleem zijn.
Mensen die ouder en sterker zijn ondersteunen hem was meer.
Heb je hem weleens me zijn tegenovergestelde flank tegen de muur gezet zodat hij daar wat steun heeft als je zijn been vraagt.

Daarnaast zou je het kunnen oefenen met vrijheidsdressuur, daar is genoeg over te vinden hier op bokt

omar123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 06:56

natasjuh schreef:
klinkt bekend maar dan voornamelijk bij jonge paarden.

Ik heb ooit eens gelezen over de duct tape methode......
heb het geprobeerd, en het helpt ook nog.
Geen gevecht meer...

[ [url=m/GBD24r.jpg]Afbeelding[/url] ]

op youtube filmpje :

https://www.youtube.com/watch?v=tf9L8e_qlEw

Ik zou zeggen probeer het eens, ben wel benieuwd of het bij jou ook werkt.

Zal het zeker proberen dankjewel!

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 16:24

Een rugprobleem kan wel echt pijn veroorzaken waardoor hij zijn been niet kan optillen.
Het paard in het filmpje is zenuwachtig, dat is wat anders

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 21:42

Heeft hij ooit wel al is geleerd om voeten te geven?
Dat gebeurd niet vanzelf he.
Dan kunnen ze wel is lastig doen ja :P Voetje opheffen gaat dan nog soms maar ze willen hem graag terug. Omdat ze het niet snappen, niet willen, eng vinden, of effectief een lichamelijk probleem. Al zijn er heel veel paarden waar fysiek niks mis mee is die gewoon nooit goed voeten hebben leren geven :P
Clickertraining is een leuke manier om zo iets aan te leren... Als je hiermee begint is het wel aangeraden om je in te lezen over hoe clickertraining werkt in het algemeen, of anders gewoon les te nemen :)

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 21:54

Ik zou eerst naar lichamelijk oorzaken kijken. Ductape is symptoombestrijding, heb je uiteindelijk niks aan. Is er lichamelijk niks aan de hand dan kun je het trainen. Ik heb het mijn paard geleerd door aan zijn zwilwrat te zitten. Hij wilde eerst ook nooit hoefjes geven, en nu wrijf ik over de zwilwrat en hoppa. Wat je erbij kunt doen is tellen, en als je klaar bent met tellen dat hij dan zijn hoef mag neer zetten. In het begin tel je tot 3 (tot hij snapt dat zijn voet neer mag als je klaar bent, misschien een woordje aan koppelen als "zet neer") en dat bouw je uit.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 19:17

ik heb dit met de achterhoeven, voor hoeven gaan bij mij zo omhoog, maar bij de achterste krijg ik een trap, ik zou blijven proberen, doe ik ook, nooit toegeven, maar ook niet boos worden

omar123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 22:19

anemoonlena schreef:
ik heb dit met de achterhoeven, voor hoeven gaan bij mij zo omhoog, maar bij de achterste krijg ik een trap, ik zou blijven proberen, doe ik ook, nooit toegeven, maar ook niet boos worden

Klopt ik heb vandaag samen met iemand een manier gevonden met 2 handen het been oppakken eerst flink duwen ookal duwt hij terug en als hij het geeft je billen voor zn knie doen het kost onwijs veel energie hopen dat t niet uit de hand loopt een keeer want het is zo gevaarlijk ik vlieg ook altijd mee. En voor jou daarom ook goed aan de zijkant staan.

omar123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 22:20

xxdomiixx schreef:
Ik zou eerst naar lichamelijk oorzaken kijken. Ductape is symptoombestrijding, heb je uiteindelijk niks aan. Is er lichamelijk niks aan de hand dan kun je het trainen. Ik heb het mijn paard geleerd door aan zijn zwilwrat te zitten. Hij wilde eerst ook nooit hoefjes geven, en nu wrijf ik over de zwilwrat en hoppa. Wat je erbij kunt doen is tellen, en als je klaar bent met tellen dat hij dan zijn hoef mag neer zetten. In het begin tel je tot 3 (tot hij snapt dat zijn voet neer mag als je klaar bent, misschien een woordje aan koppelen als "zet neer") en dat bouw je uit.

Ik heb indd dat plekje meerdere malen geprobeert maar het lijkt hem niks te doen zoals de reactie hieronder heb ik hopenlijk nu een soort van oplossing gevonden

omar123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 22:21

GaelleS schreef:
Heeft hij ooit wel al is geleerd om voeten te geven?
Dat gebeurd niet vanzelf he.
Dan kunnen ze wel is lastig doen ja :P Voetje opheffen gaat dan nog soms maar ze willen hem graag terug. Omdat ze het niet snappen, niet willen, eng vinden, of effectief een lichamelijk probleem. Al zijn er heel veel paarden waar fysiek niks mis mee is die gewoon nooit goed voeten hebben leren geven :P
Clickertraining is een leuke manier om zo iets aan te leren... Als je hiermee begint is het wel aangeraden om je in te lezen over hoe clickertraining werkt in het algemeen, of anders gewoon les te nemen :)

Hij heeft het zeker al geleerd en hij is al 20 dus hij kan het wel hij doet t alleen niet

omar123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 22:21

Gillbo schreef:
Een rugprobleem kan wel echt pijn veroorzaken waardoor hij zijn been niet kan optillen.

Klopt maar hij heeft het nooit zo heftig gehad

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 22:57

Wie heeft het hem geleerd en wanneer dan? Ik ken genoeg paarden die oud zijn en nooit hun voeten hebben leren geven en waar het altijd drama is met de hoefsmid.
Als hij het ooit WEL kon dan moet je nu misschien wel is kijken naar een lichamelijk probleem hoor.
Of je interesseert hem niet, maar in dit geval zou ik ook gewoon proberen met clickertraining.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 23:03

Heeft hij ooit mok oid gehad? Ik heb een tijdje een paard verzorgd dat ooit mok had gehad. Aan die hoeven mocht je ook nooit komen.

omar123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 06:43

GaelleS schreef:
Wie heeft het hem geleerd en wanneer dan? Ik ken genoeg paarden die oud zijn en nooit hun voeten hebben leren geven en waar het altijd drama is met de hoefsmid.
Als hij het ooit WEL kon dan moet je nu misschien wel is kijken naar een lichamelijk probleem hoor.
Of je interesseert hem niet, maar in dit geval zou ik ook gewoon proberen met clickertraining.

Waarschijnelijk zijn baasje

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 08:08

Heb je het al is gevraagd aan zijn baasje dan ? :p

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 10:23

omar123 schreef:
Gillbo schreef:

Klopt maar hij heeft het nooit zo heftig gehad

een wat ouder paard met rugproblemen verandert met de dag.
Als ik lees wat hij doet is het een balans probleem en kan hij niet goed met 1 voorbeen omhoog staan doordat hij bijv dan meer pijn krijgt in zijn rug, niet sterk genoeg is enz.

Je negeert gewoon dat dit paard rugproblemen, kissing spines, heeft wat wel degelijk de oorzaak kan zijn dat hij geen voetje wil geven.
Doordat hij met zijn voorkant iets omhoog komt als je een voetje optilt drukken de wervels misschien wel wat meer tegen elkaar

omar123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-16 10:03

Tabaluga12 schreef:

Ook bij anderen iedereen heeft er moeite mee. Alleen moet ik het elke dag doen

omar123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-16 10:04

GaelleS schreef:

Nou nog niet echt duidelijk zijn baasje geeft niet echt om hem daarom ben ik er elke dag voor hem

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 10:23

Als een paard pijn heeft in zijn voorbenen (of 1 ben) dan geeft hij zijn voeten ook minder goed, want dan komt al het gewicht op 1 been wat hem extra zeer doet.
Helemaal met een 20 jarige kan dit zeker de oorzaak zijn.

Is het nodig dat je elke dag zijn hoeven optilt?
Zo nee, 1x per week controleren (of als je bv over grind hebt gelopen) even nakijken, dat is voldoende.

omar123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-16 12:47

Brainless schreef:
Als een paard pijn heeft in zijn voorbenen (of 1 ben) dan geeft hij zijn voeten ook minder goed, want dan komt al het gewicht op 1 been wat hem extra zeer doet.
Helemaal met een 20 jarige kan dit zeker de oorzaak zijn.

Is het nodig dat je elke dag zijn hoeven optilt?
Zo nee, 1x per week controleren (of als je bv over grind hebt gelopen) even nakijken, dat is voldoende.

Dat is dan toch 1x perweek een half uur bezig zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 12:52

Dat is in ieder geval beter dan dagelijks een half uur bezig zijn.

omar123 schreef:
GaelleS schreef:

Nou nog niet echt duidelijk zijn baasje geeft niet echt om hem daarom ben ik er elke dag voor hem

Met dat soort uitspraken zou ik overigens uitkijken. Niet echt aardig om het baasje zo voor schut te zetten terwijl je wel d'r paard mag verzorgen ;) Voor je 't weet ben je je verzorgpaard kwijt, dat zou jammer zijn.

Sommige paarden zijn met achterbenen inderdaad wat vervelend wat enorm veel geduld kost. En anders is aan de eigenaar vragen of deze je kan helpen met de hoeven :)