Koliek verschijnselen maar geen koliek?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kletskousz

Koliek verschijnselen maar geen koliek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 20:22

Eerst voorop gesteld dat de dierenarts al hele weekend is langs geweest!

Goed advies gevraagd of ervaringen;

Paard in kwestie heeft al twee dagen koliek verschijnselen. Hele dag liggen, soms met rollen, flamen, trappen naar buik, reageert over gevoelig op alles.

Vrijdags licht koliekerig, wandelen en wandelen. Netjes gemest en leek beter te gaan. Voer beleid aangepast. Nacht goed doorgekomen

Zaterdag licht koliekerig, wandelen/gelongeert. Mest wederom weer. Lijkt zich beter te gedragen. In overleg met dierenarts geen noodzaak om te komen.
Paar uur later weer koliekerig, dierenarts terug gebeld en komt toch langs.
Hartslag, temperatuur allemaal prima. Darm geluiden aanwezig en mest in bijzijn van de DA. Mest ziet er goed uit.

Voor de zekerheid darmontspanners en pijnstilling.

Zondag wederom koliekerig, DA gelijk gebeld en is terug geweest. Temperatuur en hartslag in orde evenals slijmvlies. 1 kant iets minder darm geluid maar niet zorgwekkend. Pijnstillers erin en geen darmontspanners.
Pot voor maagzweren evt te bestrijden, extra vitamines voor in het water en extra pijnstillers voor de komende dagen.

Conclusie, we weten eigenlijk niet zo goed wat ze wel heeft.

Symptomen; koliekerig, rollen, veel liggen, flamen, trapt naar buik.

Eet en drink goed, mest is goed evenals hartslag etc.

Iemand zoiets meegemaakt?

cobiie

Re: Koliek verschijnselen maar geen koliek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 20:26

Wormen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 20:27

cobiie schreef:
Wormen?

ben blij dat jij het schrijft...ik word zo eentonig :+

Kletskousz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 20:28

Volgens DA is dat niet het geval, maar voor de zekerheid is er ook wederom mest mee voor onderzoek.

Edit stond er erg krom

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 20:30

Mijn eerste gedachten is maagzweer. Mijn paard deed exact hetzelfde namelijk.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 20:31

o.k...dan ga ik toch maar weer eentonig worden :+

Wanneer is ze voor het laatst ontwormd?

Mestonderzoek is niet betrouwbaar,wormen laten niet altijd eitjes los...ze hebben een cyclus.Ingekapselde bloedwormen...een van de meest voorkomende oorzaken van koliek...zie je niet in mestonderzoek.

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 20:33

Zandkoliek? Zie je lang niet altijd terug in de mest voor laxeren! Soms mesten paarden na laxeren ineens puur zand. Is er rectaal onderzoek gedaan?

marcellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 20:36

Zandkoliek. Pas hetzelfde meegemaakt. Pas na 4 dagen kwam er zand mee in de mest. Let op controleer iedere mest van je paard. Zand wordt niet altijd uitgescheiden. Makkelijk te testen mest in plastic zakje water erbij. Zand zakt naar de bodem van het zakje

Kletskousz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 20:38

geerke schreef:
o.k...dan ga ik toch maar weer eentonig worden :+

Wanneer is ze voor het laatst ontwormd?

Mestonderzoek is niet betrouwbaar,wormen laten niet altijd eitjes los...ze hebben een cyclus.Ingekapselde bloedwormen...een van de meest voorkomende oorzaken van koliek...zie je niet in mestonderzoek.

Paard is in november na de weideseizoen ontwormd met de zwaarste kuur.

marcellie schreef:
Zandkoliek. Pas hetzelfde meegemaakt. Pas na 4 dagen kwam er zand mee in de mest. Let op controleer iedere mest van je paard. Zand wordt niet altijd uitgescheiden. Makkelijk te testen mest in plastic zakje water erbij. Zand zakt naar de bodem van het zakje

Dat is getest door de dierenarts en geen zand gevonden.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 20:40

Is er bloed afgenomen? Zo nee, laten doen. Kan ook een darmontsteking zijn. Mijn vorige paard had dit ook, steeds terugkerend. Is uiteindelijk geopereerd omdat er een stuk darm was afgestorven. Eosinofiele enteritus heet het.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 20:42

november is vier maanden geleden...de sterkste kuur is drie maanden werkzaam.Koliek komt heel vaak door wormen.

Kletskousz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 20:50

Sim schreef:
Is er bloed afgenomen? Zo nee, laten doen. Kan ook een darmontsteking zijn. Mijn vorige paard had dit ook, steeds terugkerend. Is uiteindelijk geopereerd omdat er een stuk darm was afgestorven. Eosinofiele enteritus heet het.

Nee er is geen bloed afgenomen. Moet morgen terug bellen en zal dat overleggen.bedankt!

geerke schreef:
november is vier maanden geleden...de sterkste kuur is drie maanden werkzaam.Koliek komt heel vaak door wormen.

Wist niet dat de kuur zo kort werkzaam is. Weer wat geleerd. We moeten volgens de DA de mest onderzoek afwachten. Maar zal voor de zekerheid weer een zware kuur vragen. Of is er een speciale kuur?

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 20:52

Maagzweer ? Mijn paard heeft altijd koliek symptomen als de maagzweer weer komt opzetten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 20:54

Kletskousz schreef:
Maar zal voor de zekerheid weer een zware kuur vragen. Of is er een speciale kuur?

Equest pramox pakt volgens mij alles ook de ingekapselde bloedworm, lintworm etc. Geerke weet daar meer van.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 20:58

Krijgt het paard hooi of voordroog? Ik heb een paard gehad die heel slecht reageerde op voordroog (kuilgras. Die had dezelfde symptomen en ook een heel weekend ziek. Bleek een ontstoken blindedarmklepje te zijn. Voordroog onmiddellijk weg gegooid en heel schraal hooi gegeven en het paard knapte volledig op! Succes hopelijk vind je de oorzaak!

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 20:59

Bij mijn paard was het wel heel heftig, ik wil je niet bang maken, maar wil alleen maar aangeven dat je ook buiten de lijntjes kan gaan denken.

Urban had ook koliekverschijnselen meerdere dagen. We behandelde het (uiteraard door DA) ook echt als koliek. Maar er kwam maar geen verandering in. Uiteindelijk had hij zon vreselijke last dat het leek of hij ter plekke dood zou neervallen. Met spoed naar de kliniek en direct foto's gemaakt (DA dacht harde mest te voelen in z'n darmen, maar na meerdere keren spoelen kwam dat ook niet los. Niet verwonderlijk, want het was geen mest, maar een gezwel, zo groot als een basketbal.

Nogmaals, ik wil je niet ongerust maken of zeggen dat jouw paard dit ook heeft, maar als hij meerdere dagen duidelijk last heeft en de behandeling slaat niet aan, ga dan verder kijken en blijf niet blind staren op koliek.

Heel veel succes!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 21:01

pien_2010 schreef:
Kletskousz schreef:
Maar zal voor de zekerheid weer een zware kuur vragen. Of is er een speciale kuur?

Equest pramox pakt volgens mij alles ook de ingekapselde bloedworm, lintworm etc. Geerke weet daar meer van.

Klopt Pien...doet ook de eventuele lintworm.
Let wel op....een wormkuur is niet eeuwig werkzaam.Het verschilt per werkende stof,maar als hij uitgewerkt is en de omstandigheden voor wormen/larfjes zijn ideaal kan je paard zomaar weer besmet raken.(vochtig weer,10 graden bijvoorbeeld)

Kletskousz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 23:15

Laibadji schreef:
Krijgt het paard hooi of voordroog? Ik heb een paard gehad die heel slecht reageerde op voordroog (kuilgras. Die had dezelfde symptomen en ook een heel weekend ziek. Bleek een ontstoken blindedarmklepje te zijn. Voordroog onmiddellijk weg gegooid en heel schraal hooi gegeven en het paard knapte volledig op! Succes hopelijk vind je de oorzaak!

Paard krijgt hooi, wat wij zelf inkopen, bij zelfde leverancier en daar is niks in verandert. Zelfde kwaliteit.

pien_2010 schreef:
Kletskousz schreef:

Klopt Pien...doet ook de eventuele lintworm.
Let wel op....een wormkuur is niet eeuwig werkzaam.Het verschilt per werkende stof,maar als hij uitgewerkt is en de omstandigheden voor wormen/larfjes zijn ideaal kan je paard zomaar weer besmet raken.(vochtig weer,10 graden bijvoorbeeld)[/quote]

Tja vochtig en wat warmer weer hebben we natuurlijk wel gehad. Ook zijn we van stal verhuist ruime maand geleden. Denk dus dat we sowieso niet slecht aan doen om flink opnieuw te ontwormen. Ik bel morgen even de DA voor de wormenkuur die je aangeeft.
Binnen hoeveel tijd bestek zou ik dan verbetering moeten merken?

tootje71 schreef:
Maagzweer ? Mijn paard heeft altijd koliek symptomen als de maagzweer weer komt opzetten.

Daar word ze nu inderdaad voor behandeld..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 15:22

Hoe is het met je paard?

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 15:53

Mijn vorige pony met dezelfde klachten bleek maagzweren te hebben.. Hoe gaat het nu?

everdijhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 16:03

tootje71 schreef:

onze merrie heeft ook koliek klachten en blijkt ook maag zweer te zijn

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 16:06

Paard van een kennis deed dit met zandkoliek.

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 22:03

Eet ze wel? Fleemt ze tijdens of na het eten?
Maagzweren of slokdarmproblemen veroorzaakt ook koliekverschijnselen.
Kan hij plassen?

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 22:22

Wat ellendig!!

Ik dacht ook aan een maagzweer...en die moeten opgelost worden met omeprazol dat is eigenlijk het eenige wat werkt..wij hadden ulcer gold 200 euro per 7 spuiten,wij hebben voor onze ruin een kuur van 4 weken gehad..mijn paard vertoonde ook de koliek verschijnselen..

Veel sterkte!!

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 22:25

Lees net dat je een pot hebt gekregen voor maagzweren.. maar dat is waarschijnlijk een suplement.dat zal het niet genezen..dat is wat de arts mij vertelde.ik ben namelijk ook met van alles in de weer geweest