Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
geerke schreef:o.k...dan ga ik toch maar weer eentonig worden![]()
Wanneer is ze voor het laatst ontwormd?
Mestonderzoek is niet betrouwbaar,wormen laten niet altijd eitjes los...ze hebben een cyclus.Ingekapselde bloedwormen...een van de meest voorkomende oorzaken van koliek...zie je niet in mestonderzoek.
marcellie schreef:Zandkoliek. Pas hetzelfde meegemaakt. Pas na 4 dagen kwam er zand mee in de mest. Let op controleer iedere mest van je paard. Zand wordt niet altijd uitgescheiden. Makkelijk te testen mest in plastic zakje water erbij. Zand zakt naar de bodem van het zakje
Sim schreef:Is er bloed afgenomen? Zo nee, laten doen. Kan ook een darmontsteking zijn. Mijn vorige paard had dit ook, steeds terugkerend. Is uiteindelijk geopereerd omdat er een stuk darm was afgestorven. Eosinofiele enteritus heet het.
geerke schreef:november is vier maanden geleden...de sterkste kuur is drie maanden werkzaam.Koliek komt heel vaak door wormen.
pien_2010 schreef:Kletskousz schreef:Maar zal voor de zekerheid weer een zware kuur vragen. Of is er een speciale kuur?
Equest pramox pakt volgens mij alles ook de ingekapselde bloedworm, lintworm etc. Geerke weet daar meer van.
Laibadji schreef:Krijgt het paard hooi of voordroog? Ik heb een paard gehad die heel slecht reageerde op voordroog (kuilgras. Die had dezelfde symptomen en ook een heel weekend ziek. Bleek een ontstoken blindedarmklepje te zijn. Voordroog onmiddellijk weg gegooid en heel schraal hooi gegeven en het paard knapte volledig op! Succes hopelijk vind je de oorzaak!
pien_2010 schreef:Kletskousz schreef:Maar zal voor de zekerheid weer een zware kuur vragen. Of is er een speciale kuur?
Equest pramox pakt volgens mij alles ook de ingekapselde bloedworm, lintworm etc. Geerke weet daar meer van.
tootje71 schreef:Maagzweer ? Mijn paard heeft altijd koliek symptomen als de maagzweer weer komt opzetten.