Bloedworm bij drachtige merrie.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ennasil92

Bloedworm bij drachtige merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 23:27

heeft iemand ervaring met Bloedworm bij een drachtige merrie?

ik vond misha al vrij "mager" voor een drachtige merrie en wou van de weekeigelijk al een afspraak maken om haar nogmaals op te laten voelen. nu had ik haar zondag ontwormd en toen bleek maandag dat haar ontlasting vol bloedworm zat, dit zal ook de redene geweest zijn waarom ik haar niet dik dik vond.(ik wil haar alsnog volgende week op laten voelen voor de zekerheid)

maar nu vroeg ik me af, kan het veel kwaad voor het veulen? en zoja wat en wat kan je evt extra geven/doen?

Polly
Moderator Algemeen

Re: Bloedworm bij drachtige merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 00:04

Ik neem aan dat je na het aantreffen van de wormen bij je drachtige paarsd contact hebt opgenomen met je dierenarts? Wat wasnhet advies?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 00:20

Overleg met je DA. Equest mag je een drachtige merrie niet geven, dus wordt het lastig om eraf te komen.

Ennasil92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 07:43

ja ik ben naar de DA geweest toen ik de wormen aantrof mede omdat ik van andere bokkers had gehoord dat de ontworming die ik had gegeven niet zou helpen tegen de eitjes van de wormen. van hun heb ik de Equest mee gekregen en moet die over een week of 3 geven, deze zou gewoon geschikt zijn voor drachtige merrie's. verder moest ik goed de drollen uit het land scheppen en evt grazers op het land zetten(koeien, schapen), dat bloedwormschadelijk zou zijn voor het veulen had zij nog niks geeen ervaring mee gehad, maar hier is het bereik groter dus ik dacht ik vraag het even op bokt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 09:24

Equest mag gewoon worden gegeven aan drachtige merries. Alleen Equest Pramox mag niet gegeven worden aan drachtige merries.

A_Einstein4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:37

Onze merrie heeft ook bloedwormen gehad tijdens de dracht. De dierenarts heeft toen medicatie door middel van injecties toegediend. Was wel duur, maar als het goed is is ze er wel vanaf (deze maand een nieuw bloedonderzoek laten doen. Hoefde schijnbaar niet na de injecties. Vond het maar een eng idee..)