Trillende spier in been van paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wendy007

Trillende spier in been van paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 20:46

Sinds 2 weken heeft mijn paard een friese ruin van 4,5 jaar oud s'ochtends (8/half 9) last van een trillende spier in het voorbeen. Niet zozeer het been, maar de spier onder de schouder die naar het been loopt. Het voelt alsof de spier op hol slaat. Hij trekt aan en los, trekt aan en los en dan heel snel achter elkaar aan. Ik zet hem gewoon op de bak, hij doet gek, trekt sprintjes en ook de 'ontspoorde spier' komt weer tot rust. Vanmorgen was het voor het eerst dat beide benen tegelijk 'ontspoorden'. Eerder was steeds links of rechts. Een dierenarts heb ik er nog niet bij gehad. Want als die zou komen doet het voorval zicht natuurlijk niet voor. Echter ben ik benieuwd of jullie dit eens mee hebben gemaakt, ervaringen etc...

Aanvullende informatie over de ruin.
De ruin is 4,5 jaar oud. Hij is voor een fries best aan de maat met zijn 1.69. Hij is van het moderne type, tenger en hoog op de benen. Hij loopt in de wedstrijd op B niveau. Wat training betreft loopt hij L1. In een half jaar tijd is hij wat bespiering betreft flink veranderd. Hij heeft flink ruime gangen. Om hem tegemoet te komen in zijn spier opbouw / ondersteuning / verzorging krijgt hij dagelijks een half schepje muscle impuls van superhorse over zijn krachtvoer. Naar mijn inziens heeft hij hier baat bij. Ik merk dit ook. Ik rij hem gemiddeld 3/4 x per week, zo'n 3 kwartier en longeer ook nog een keer. Naar mijn inzien train in niet te hard, wel vind hij het heel erg moeilijk wat betreft de balans in de galop. Dagelijks krijgt Jim 1 kilo sportbrok, halve kilo muelsi, mineralen, de muscle impuls, heeft liksteen en doorlopend ruwvoer.

Zelf denk ik aan te veel spierspanning maar misschien is het ook wel dat zijn spieren aan het groeien zijn en hij hiervan een soort van groeipijn heeft...???
Ik heb dit zelf nog nooit meegemaakt.

mrie

Re: Trillende spier in been van paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:51

Probeer eens een vitamine shot. Vitamine b12 helpt bij mensen die dit probleem hebben.

wendy007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 20:54

Vorige week heeft hij zo'n spuit gehad. Gehaald bij de welkoop. Hij at wat mest, echter doet hij dat nu nog.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 21:00

Ik zou hier een goede fysiotherapeut naar laten kijken, of toch de veearts
Weet je... het nadeel van een vitaminespuit,is dat er dus ook vaak alleen maar vitamines in zitten en geen aminozuren die belangrijk voor spieren zijn.

Wat zou kunnen is dat omdat het smorgens is het te maken kan hebben met liggen in de stal.
Jij ziet het en probeer het te filmen met je mobiel.
Filmpje kun je dan aan de veearts laten zien en vragen wat het zou kunnen zijn?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 21:16

je kunt een bloedproef laten nemen op eventuele tekorten.Magnesium,selenium.
Mijn jonge paard trilde ook erg bij de achterhand,toen ik hem net had.Is na een aantal dagen weggegaan door magnesium.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 21:27

Nou ik lees net dat er al brok,muesli, mineralen,muscle impuls liksteen en veel ruwvoer in gaat.
Ik zou er echt niet nog meer in stoppen,straks heb je een imbalans en krijg je juist problemen :j

Wendy, hoe staat je paard op,de voeten?

wendy007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 21:38

Jimte staat rondom op ijzers ellepel

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 21:44

Kan het niet van de spanning komen. En dan bedoel ik dat hij zin heeft om lekker effe uit zijn plaat te gaan?

Ik heb er ook een gehad die dat af en toe had als hij te fris was.

wendy007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 21:49

Ik denk niet dat dat het is NatasjaVe. Dat is meer knikkende knietjes trillen. Dit is echt diep uit de spier. Als je je hand er op legt voel je hem gaan.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 21:52

Het kan magnesium tekort zijn.
Zou voor de zekerheid bloed trekken.

wendy007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 21:53

Een magnesium tekort lijkt me sterk omdat in de muscle impuls ook een hoeveelheid magnesium zit. Ik denk dat het wel goed is om zijn bloed eens te laten nakijken. En ook zal ik het proberen te filmen als het zich weer voor doet!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 22:03

Feit dat je paard mest eet duid wel waarschijnlijk op een tekort in de vitamine en mineralen of een flinke disbalans.

Mijn Tinker had het ook die spiertrillingen toen ik haar pas had en zelfs de hik erbij zij heeft/had een flinke disbalans in de vitamine-mineralen daarbij behoorlijk gevoelig voor suikers.

Misschien kun je overgaan op een goede vit./mineralen korrel?
Mijn Tinker doet het daar nu super op zo als ik het nu kan beoordelen.
wij zijn volgende maand aan de beurt voor nog een bloedtestje.

wendy007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 22:08

Jimte krijgt van die korrels bij van pavo. Multivit heet het. Een tekort of verstoorde balans is wel steeds ogenschijnlijker als ik dit allemaal zo lees

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 22:09

Hoe voelen de spieren aan? Hard? Of kan je ze iets indrukken? Is hij nog even soepel in zijn lijf of merk je hier verschil in?

wendy007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 22:11

Op het moment van samentrekken is de spier strak los strak los...
Voor de rest is hij best flexibel. Niet zozeer dat hij stugger is geworden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 22:57

wendy007 schreef:
Ik denk niet dat dat het is NatasjaVe. Dat is meer knikkende knietjes trillen. Dit is echt diep uit de spier. Als je je hand er op legt voel je hem gaan.

Ja dat bedoelde ik inderdaad. Dacht dat het er zo uit zou zien.

Ik zou anders even met de DA telefonisch overleggen.

Wellicht dat deze een idee heeft op grond van jouw verhaal.

laddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 20:10

Magnesium tekort?