Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
troi schreef:Energie krijgt een paard uit calorieen, die komen weer uit koolhydraten (suiker en zetmeel), vet en eiwit. De cervit zit al vrij hoog in de koolhydraten, gemiddeld in eiwit en laag in vet. Ik zou het zoeken in meer vet. Dat levert zo doorgaans duurzame en niet explosieve energie, erg fijn voor een normaal getrained paard. Ik zou beginnen met een scheut (zonnebloem) olie over de cerevit.
troi schreef:Het nadeel van brok is dat er meer suikerstroop in zit, om de brok stevig en knapperig te maken. En net als de marsen bij mensen is dat erg ongezond.
Uit de bloedwaardes bleek toch dat hij geen tekorten had?
Waarom geef je niet meer lijnzaadolie? Als je rustig opbouwd mag je wel tot een koffiekopje per dag geven.
Setteli schreef:Ik voer competition concentrate van Dodson & Horrell. Is een muesli waar je niet veel van hoeft te voeren. Voor jouw pony zou 3/4 schep waarschijnlijk al voldoende zijn. D&H voer is wel iets prijzige, maar echt super goed voer
bontejames schreef:Setteli schreef:Ik voer competition concentrate van Dodson & Horrell. Is een muesli waar je niet veel van hoeft te voeren. Voor jouw pony zou 3/4 schep waarschijnlijk al voldoende zijn. D&H voer is wel iets prijzige, maar echt super goed voer
Nog nooit eerder van gehoord maar oke! Waar is het voer verkrijgbaar? Alleen online of ook bij een welkoop of een andere dierenvoeder?
troi schreef:Energie krijgt een paard uit calorieen, die komen weer uit koolhydraten (suiker en zetmeel), vet en eiwit. De cervit zit al vrij hoog in de koolhydraten, gemiddeld in eiwit en laag in vet. Ik zou het zoeken in meer vet. Dat levert zo doorgaans duurzame en niet explosieve energie, erg fijn voor een normaal getrained paard. Ik zou beginnen met een scheut (zonnebloem) olie over de cerevit.
Koper schreef:troi schreef:Energie krijgt een paard uit calorieen, die komen weer uit koolhydraten (suiker en zetmeel), vet en eiwit. De cervit zit al vrij hoog in de koolhydraten, gemiddeld in eiwit en laag in vet. Ik zou het zoeken in meer vet. Dat levert zo doorgaans duurzame en niet explosieve energie, erg fijn voor een normaal getrained paard. Ik zou beginnen met een scheut (zonnebloem) olie over de cerevit.
Ik zou inderdaad ook olie toevoegen aan het dieet maar dan geen zonnebloemolie. De vetzuurverhoudingen in zonnebloemolie zijn niet gezond voor een paard. In zonnebloemolie zit veel omega 6 en dat is ontstekingbevorderend. De olie die qua vetzuurverhoudingen het beste bij een paard past is lijnzaadolie. Het beste pak je ruwe lijnzaadolie, olie uit de eerste persing. Dat is koudgewonnen olie.
Waarom geef je magnesium als bloedonderzoek al heeft uitgewezen dat het paard geen tekorten heeft? Je kunt niet zomaar losse mineralen toevoegen aan het dieet. Vitamines, mineralen en sporenelementen hebben allemaal invloed op elkaar en moeten in balans zijn. Met 1 mineraal extra toevoegen haal je die balans weg.
smurffie schreef:Ik zou zelf beginnen met dagelijks krachtvoer geven. Voeren na het rijden vult tekorten maar heb je in je werken niets aan. 2 keer daags (na hooi) gaan voeren in kleine hoeveelheden is beter voor je pony dan enkel na het rijden op lege maag.
lailapri schreef:Vijf keer per week rijden vind ik echt veel. Paard heeft als volledig herstel 72 uur nodig. Na een zware les bijvoorbeeld. Dan hebben alle weefsels de tijd gehad om bij te komen van de training en te herstellen. Nu pak je pony steeds als die nog niet volledig hersteld is en dan krijg je een steeds een beetje meer schade en dus uiteindelijk gaat er iets stuk. Drie keer per week trainen is dus zat en vier dagen vrije uitloop. En tenminste een keer per jaar twee hele weken vakantie.
Dan het voeren. Een paard maakt door bacteriën ed in de darmen zelf stoffen aan als vitaminen. Op het moment dat je graan gaat voeren verandert de leefomstandigheid van die bacteriën en vinden ze het minder fijn daar in die darm. Andere bacteriën krijgen juist de kans zich uit te breiden maar hebben een andere functie als de goede darm bacteriën voor opname en aanmaak stoffen.
Is je pony dus niet gewoon overwerk plus niet optimaal werkende darmflora?
Dan nog het stukje in het koppie van de pony. Ook daar moet het dingen kunnen verwerken en plaatsen. Daar is tijd voor nodig en meer als 24 uur. Ik hou bij jonge dieren meestal een maand aan bij nieuwe dingen bij vier jarige twee weken en bij dieren die al wat meer op niveau zijn nog altijd minimaal een week. Ik merk dan ook door juist niet eindeloos te oefenen in het begin dat ze het na aanleren en goed afsluiten de volgende keer na een periode van rust wat betreft dat onderwerp het gewoon doen alsof ze nooit anders hebben gedaan en dan kun je spierkracht en lenigheid gaan trainen.
ellepel schreef:Heb je mijn vraag gelezen, over hoeveel je van de cerevit geeft en dat eventueel gewoon ophogen en even afwachten hoe het gaat.
Een 5 jarige moet het makkelijk op zulk voer kunnen doen.
Is dat niet zo,dan is het misschien verstandig om de veearts er bij te halen en kijken of er iets mis is waardoor hij energie mist
Setteli schreef:Als je een voedingsexpert wil kun je het beste mailen met Rene Wielens (al eerder genoemd).
Mijn paard is tijdens het rijden ook net niet lekker actief. Op de dagen dat ik minder rijdt krijgt ze alleen een onderhoudsmuesli. Als ik meer rijdt krijgt ze de Competition Concentrate bijgevoerd. En ik merk echt verschil.
Mijn paard is 4,5 en heeft ook gewoon iets extra's nodig. Niks om me zorgen over te maken, sommige paarden hebben dat gewoon nodig.
lailapri schreef:"Hij is en kan niet overwerkt zijn" gewaagde uitspraak...
Maar goed prima als jij dat zo ziet. Ik ga hier dan alleen verder geen serieus advies geven. Het is een open forum en als ik niet naar het complete plaatje mag kijken krijg ik het idee dat je enkel wil lezen wat jou uitkomt. Daar werk ik niet aan mee, dan weet je eigenlijk zelf al wat je wilt en mag ik gaan bevestigen en daar sta ik niet achter.