Bultjes en jeuk door kuilvoer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kyrkelover

Bultjes en jeuk door kuilvoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 19:52

Hallo sinds kort voer ik mijn paarden kuil.
Nu doen ze het hier allemaal goed op naar mijn idee op 1 paard na.
Deze schuurt sinds kort door jeukende bultjes.
Nu vroeg ik me af of mensen ervaring hadden met kuil en jeuk bij paarden.
Mocht het zo zijn dat het inderdaad van de kuil komt gaat hij uiteraard direct over op normaal hooi.
Beestjes zijn overigens uitgesloten.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 19:56

In kuil zitten meer suikers en eitwitten omdat dit korter heeft kunnen drogen dan hooi. Het kan zijn dat je paard er teveel van krijgt door het kuil en dat hij daardoor gaat schuren.

Zet hem eens een tijdje op hooi en kijk of het over gaat.

Succes :).

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 19:56

Paard bij ons op stal heeft hier ook last van gehad, deze was allergisch voor eiwitten geloof ik. Paard staat nu op droog hooi en dit gaat super, geen last meer van jeuk of andere plekken!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 20:01

Allergisch voor eiwitten is een beetje vreemd, een lichaam heeft deze juist wel nodig :j

Kyrkelover, de voedingswaarde van kuil kan toch wel net zo verschillend zijn als die van hooi
Heeft te maken met bemesting van het land, tijdstip van maaien etc..

Weet je zeker dat de jeukende bultjes door het kuil komen en niet door een andere factor?

kyrkelover

Re: Bultjes en jeuk door kuilvoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 20:07

Ik zou dus niet weten wat.
Beestjes zijn uitgesloten.
Door muggen etc ook die zijn uitgesloten.
Kwa krachtvoer is eigenlijk ook uitgesloten hij krijgt normale hoeveelheden en ook niet echt suiker rijk oid.
Eerst dacht ik aan irritatie door jeuk van opgedroogd zweet gezien hij dikke vacht had en het met name rond de oren begon.
Het zit nu met name op het hoofd en net onder manenkam. En het jeukt hem verschrikkelijk.
Het is ook niet dat het overal zit.
De andere krijgen overigens hetzelfde kuil en voer staan in dezelfde wei oo zelfde stro etc etc.
En die hebben allemaal nergens last van. Dat zijn wel ponys en die kunnen over het algemeen meer hebben. (Worden wel getraind dus niet echt kans op bevangenheid etc door de kuil)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 20:11

Uiteraard was het plan ook om evt een dierenarts te raadplegen, maar dacht misschien hebben bokkers er wel ervaring mee.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 20:15

Ok, heb je al gekeken naar luis?
Dat kan ook jeuk geven en komt wel voor op die plek.

Mijn pony kijgt ook kuil hoor, heeft daar overigens geen problemen mee.
Zijn hele groep niet,de rest zijn koudbloeden :)

Maar kijk goed naar eventueel luis.
En doordat we een vrij natte periode hebben, kan er in een dikke vacht sneller een bacteriele infectie komne,wat dus ook jeuk geeft.
Zou toch eerst gaan kijken naar een eventuele andere oozaak voordat je het voer weer gaat veranderen

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 20:15

Jep die van mij en ging nog aan de schijt ook. Heb hem nu op hooi staan :j

Zo zag hij er verschillende keren uit. ( is wel in samen werking met een allergie maar of die in het kuil zat of ergens anders in weten we nog niet)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb wel de dierenarts laten komen :j

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 20:21

Heb hem toevallig vandaag helemaal geschoren om dus inderdaad te kijken of er echt geen beestjes oid te zien zijn en deze zitten er echt niet.
(Ben overigens geen leek wbt beestjes zoeken dus heb echt echt goed gekeken).
Ik kan evt vd week ook foto's maken.
Ik hoop hem eigenlijk deze week mee te nemen naar het werk (paardendierenarts) maar heb een vervoersprobleem.
Het ziet er overigens absoluut niet uit als bovenstaande foto het zijn echt hele kleine bultjes.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 20:22

Kleine harde bultjes zitten er ook onder maar die krijg ik niet op de foto ;) heel langzaam trekken ze weg nu na twee maanden hooi voeren

rollback

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 20:33

Kuil voer is niet geschikt voor paarden, de hele dag door suiker zitten eten is erg ongezond
Plus de vele eiwitten die erin zitten. die kunnen paarden moeilijk verteren
Ik adviseer je om een goede baal hooi aan te schaffen ;)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 20:34

Ok ik ben in ieder geval aan het proberen om een trailer te regelen die ook een voorklep heeft zodat ik hem kan laten checken.
Om in ieder geval ook andere dingen uit te sluiten.
Ze hebben hier eigenlijk altijd gewoon hooi gehad maar de voorraad was op en konden alleen kleine pakjes hooi krijgen en grote pakken kuil.
Vandaar de overstap en zoals gezegd alles doet het er goed op ik denk alleen dat eentje er niet goed op reageert.
Er wordt vd week overigens ook weer gewoon hooi gehaald helaas kleine pakjes maar ala.
Verder nog een toevoeging waarom ik denk dat het niet iets besmettelijks is.
Dit paard komt in aamraking met andere ponys staat er bij in de wei en ook dekjes ed worden gedeeld.
De andere hebben zogezegd nergens last van.

Marijke_Dub

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 20:49

Zit er mogelijk schimmel in het hooi daardoor zou hij ook zo'n reactie kunnen krijgen.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 20:55

Nog niet aangetroffen maar sluit het niet direct uit. Als we schimmelstukken aantreffen gooien we of alles weg of de in ieder geval de schimmel stukken.
Maar ook dat is dan natuurlijk weer gelinkt aan kuilvoer.
Ik denk dus inderdaad dat het vooral zaak is om hem zo snel mogelijk om te zetten naar gewoon hooi, maar hem voor de zekerheid vd week wel even te laten checken.
Hij heeft overigens nooit zulke problemen gehad, maar ook nog nooit kuilvoer gehad.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 20:57

Mijn ruin kan ook absoluut geen spul uit plastic eten. Hoe droog het ook is. Hij heeft een hele tijd gillende jeuk gehad en ontstekingen in de huid. De huid is één van de organen waar je symptomen kunt verwachten als de spijsvertering/lever uit balans is. In zijn geval niet uitsluitend door verkeerd ruwvoer maar het heeft er wel aan bijgedragen.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 20:58

Ik herken dit soort plekken.
Op de stal waar ik gewerkt heb, waren we overgestapt op een eiwitrijke brok.
Daar reageerden enkele paarden zo heftig. Na een paar dagen ging het weer weg.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 20:59

Mijn pony had dat ook maar vooral door 'namaakkuil' noem ik het maar even, gewoon hooi in folie gewikkeld. Daar kon ze niet tegen.

En eiwitten heeft een paard nodig maar teveel eiwitten krijgen ze dus wel degelijk bulten van.

Het heeft bij die van mij erg lang tijd nodig gehad voordat het weg was. Gewoon hooi voeren is enige wat echt hielp (en dan duurde het wel een maand).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 21:02

Het probleem met voordroog is niet zozeer de eiwitten, die zitten ook in gras en hooi en in noem maar een plantaardig materiaal. Het probleem met voordroog is dat het gefermenteerd is. De boel is al voorgegist. En daar zijn paarden niet op ingesteld. Het past beter bij een paard om iets te eten dat niet al door een ander organisme een keer verteerd is.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 21:27

Een van onze paarden had al snel last toen hij op verpakt kwam te staan. Had ook maag en lever problemen, dus was geen fijne combinatie. Het uitte zich door bulten en behoorlijk ook.
Hij kwam daarna op ander verpakt en deed het veel beter. Eerste was zuurder en natter. Daarna is echt fris ruikend en droog.

Weer een andere van ons heeft erg veel last van zuur verpakt. Krijgt ook maagproblemen en diarree.

Nog een andere is IR geworden. Als je een geblesseerd paard moet voeren, is het erg onhandig. Je kan niet teveel, maar ook niet te weinig geven. Krijgt wel beweging, maar normaal was dat ook werk.
Mensen zeggen snel; minder geven, maar zo werkt dat niet altijd. Paarden die buiten staan gaan bijv grond eten als je te weinig gaat voeren.

Het gaat niet alleen om wat erin zit, maar ook om de structuur die darmen nodig hebben om optimaal te functioneren. Een goede weerstand begint bij goede darmwerking.

En wat koper zegt, alles wat je verpakt, gaat toch fermenteren. Als het bij inpakken 80% droog is en je doet een analyse, verwacht ik dat een analyse na een half jaar anders is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 21:31

En door het fermentatieproces krijg je een andere structuur en dus een verminderde weerstand in het paard.

GerdaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 21:41

Ik zou als je stopt met de kuil ook meteen een drainage kuur geven van puur of de groene os, dat helpt om de afvalstoffen af te voeren, dan heb je sneller een gezond paard.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 21:41

Toch kom ik ook mooi verpakt spul tegen op stallen, die ook echt fris ruiken en droog in de hand voelen, knisperen etc.
Ik vraag me wel af voor hoelang. Hoe langer je iets vochtigs inpakt, hoe erger het zal worden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 21:44

superpony schreef:
Toch kom ik ook mooi verpakt spul tegen op stallen, die ook echt fris ruiken en droog in de hand voelen, knisperen etc.
Ik vraag me wel af voor hoelang. Hoe langer je iets vochtigs inpakt, hoe erger het zal worden.

Uiteraard. En net als bij hooi spelen ook de soort gras, de manier en mate van bemesting en ontwikkeling van de plant op het moment van maaien mee.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 01:00

Wat ik wel lastig vind is bijv de kleur. Mensen gaan teveel van de kleur uit.

Je moet iemand hebben die het juiste gras op een goede bodem goed laat groeien en op juiste moment maait. Maar dat is moeilijk.

Mensen denken snel dat ze droog spul hebben, maar vergeten dat het na het inpakken nog doorgaat en weer verandert. Het proces in het pak blijft doorgaan.

Wat me wel opvalt is dat ik ook erg mooi spul heb gezien dat dubbel is verpakt. Dit zat wel echt strak in het pak, dus krijg je bijna een vacuum effect denk ik. Maar bij dubbel plastic denk ik juist aan meer broei. Maar door de kracht erop, blijft het echt goed droog en het rook nog fris.

Bij onverpakt hooi gaat ook nog veel mis, dus daar verkijken mensen zich op. Verliefd op alles wat niet verpakt is, is ook bedrog.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 08:31

Klopt. Het blijft altijd een kwestie van goed naar je paard kijken en van duidelijke afspraken maken met je hooileverancier.