DNA-test op ‘waterhoofd’-gen bij Fries paardenras

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DGK_Utrecht

DNA-test op ‘waterhoofd’-gen bij Fries paardenras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 14:43

Onderzoekers van de Universiteit Utrecht (faculteit Diergeneeskunde), Wageningen UR, de Universiteit Gent en het Universitair Medisch Centrum Utrecht hebben ontdekt welke mutatie waterhoofd bij Friese paarden veroorzaakt. In samenwerking met het Dr. van Haeringen Laboratorium (VHL) in Wageningen ontwikkelde dit consortium een DNA-test. Inmiddels zijn er al 865 Friese paarden met deze test onderzocht. De test laat zien wie de dragers van deze dodelijke mutatie zijn. Daarmee kunnen zogenaamde risicovolle kruisingen voorkomen worden.

Lees meer op www.diergeneeskunde.nl

frisian_love

Re: DNA-test op ‘waterhoofd’-gen bij Fries paardenras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 17:16

Nu wil ik dus graag een veulen van mijn merrie.
Kan ik er dan vanuit gaan, dat de goedgekeurde dekhengsten zijn nagekeken op deze erfelijke afwijking (en andere), of moet ik mijn eigen merrie hier ook op laten nakijken?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 18:10

Ongelooflijk.
Hengsten met vosgen uitsluiten kan wel....maar hengsten met waterhoofdgen uitsluiten kan niet.

Ik geloof dat ze daar bij het KFPS een beetje gek geworden zijn......

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 19:43

Ik zou sowieso testen. Als je merrie vrij is heb je keuze uit alle hengsten terwijl als je merrie het gen draagt er 17% afvalt. Als je merrie drager is van het gen of de hengst drager is van het gen (beide drager is onverstandig) zou ik ook de nakomeling laten testen.

17% uitsluiten is een hoop Natasja. Ik weet niet hoeveel procent van de hengsten het vosgen dragen, maar ik verwacht dat dit aantal veel lager ligt. Daarnaast is het niet nodig om ze uit te sluiten. Door eerst 2 generaties alleen drager x vrij te selecteren en daarna pas nieuwe dragers uit te sluiten, heb je veel minder genverlies. Iedere generatie dat je drager x vrij selecteerd (en grote kans dat de vrije hengsten veel meer gaan dekken omdat dan de merrie niet getest hoeft te worden) daalt het percentage drager-aanwas. Bij random mixen zou dat met 50% moeten zijn. Dus dan zou generatie 3 al nog maar 4.25% drager moeten zijn en die kan je dan uitsluiten. Grote kans dat de dragers minder gebruikt gaan worden en eerder uit de dekdienst worden gehaald. Dan kan het zo maar zijn dat nog maar 1-2% drager is.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 19:47

Volgensmij kon dit van het zomer al hoor..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 19:54

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 20:58

Ibbel schreef:
KellyDV schreef:
Volgensmij kon dit van het zomer al hoor..

Dit bericht wordt geplaatst door Diergeneeskunde Utrecht. Denk je niet dat die weten wat ze zeggen?

Overigens is er al een nieuwsbericht over:
[VN] Bewijs voor validiteit DNA-test ‘waterhoofdgen' bij Friezen

Nou van het zomer zijn er hier een paar getest :+ Vraag me af hoe dan

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 21:05

@ KellyDV heb ook al in het nieuwstopic neergezet dat dit oud nieuws was. Testen kan inderdaad al een tijdje.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 21:21

FriesWytske schreef:
@ KellyDV heb ook al in het nieuwstopic neergezet dat dit oud nieuws was. Testen kan inderdaad al een tijdje.

In het nieuwsbericht word ook negens gezegd dat de test nieuw is. Alleen het verband tussen het waterhoofd-gen bij paard en mens.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 22:02

Voor je iets redelijk zeker weet (helemaal zeker bestaat in de wetenschap eigenlijk niet) gaan er wel een aantal studies overheen. Maar soms wordt de eerste studie ook al geplaatst, vaak staat er dan bij dat er nog verder onderzoek gedaan moet worden, maar dat wordt door velen niet overgenomen. Dit is dus wel degelijk groot nieuws!

Petje af voor utrecht, jullie zijn goed bezig!

En fijn dat jullie het zo bekend maken bij het leken publiek!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:20

Zijn ze er al achter waar de dwerggroei bij Friezen vandaan komt? Ook daar deed Utrecht jaren geleden al onderzoek naar.