Paard vermagert snel, uitslagen onderzoek: alles goed?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Paard vermagert snel, uitslagen onderzoek: alles goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 21:25

Ik zit met de handen in mijn haar mbt de vraag wat er met mijn 8 jarige volbloed Arabier aan de hand is.

Hij was in training voor endurance klasse 2 en sinds een tweetal maanden vermagert hij snel ondanks goed voer. Ik heb hem uit de training gehaald. We voeren 2x per dag naast onbeperkt goed hooi. In het verleden kreeg hij onbeperkt goed hooi, 1 kilo spelt, 1 kilo Cornmuesli van Marstall, 500g Fibra en groente/fruit. Door verhuizing kreeg hij 6 maanden terug naast onbeperkt hooi 1 kilo sportfit van Pavo, 500g Care4Life van Pavo, 1 kilo Lucerne (hele plant) en groente/fruit verdeeld over 2 voerbeurten. Daarna zijn na 4 maanden de problemen begonnen. Hij krijgt nu sinds 2 weken op advies van een voedseldeskundige nu naast onbeperkt goed hooi (is geanalyseerd), 1 kilo spelt, geweekte 500 g Pavo Speedibeet met geweekte 250 gram zemelen, geweekte 750 g Lucernecobs van Agrobs, geweekte 500g Fetura van Agrobs, 100g Balancer (mineralen), 4 soorten groente/fruit (niet veel).

We hebben 3x mestonderzoek gedaan, gebit is in de laatste maand door een tandarts met zeer goede reputatie nagekeken en 2x behandeld, bloedonderzoek gedaan, zadel digitaal laten doormeten, en zelf heb ik nu onderzoek gedaan op advies van de dierenarts of er zand in zat. 2 osteopaten hebben ook 2x naar hem gekeken en gaven beiden aan dat iets in zijn darmen niet klopt. Tevens thermografisch onderzoek gedaan.

Nu heeft mijn paard de volgende symptomen sinds 2 maanden: is sloom, in zichzelf gekeerd, goede eetlust, maar vermagert enorm in de flanken, ribben zijn te zien, bespiering voor en achter is weg of achter zeer strak, hij heeft vaak zijn linkerachterbeen op rust, poetsen bij de buik vindt hij niet leuk, doffe vacht bij de flanken en achterhand. Kan achterhand moeilijk eronder zetten tijdens het rijden. Bij beweging draagt hij zijn staart wat hoger en naar links.

Alle uitslagen van de onderzoeken zijn goed, wijzen niet op wormen, ontstekingen, of andere problemen.

Dierenarts geeft aan dat hij een veel te hoge darmfrequentie heeft en misschien een klein probleem bij de linkerlong. Vraag is wat is de oorzaak. We zoeken het in de darmen, maar dat is zoeken naar een speld in een hooiberg.

Wie heeft een idee? Wie heeft een paard met gelijke symptomen? Wat zouden jullie me aanraden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 21:29

Pfoe, je hebt wel al heel veel uitgezocht en uitgesloten zeg, wat goed! Maar juist des te vervelender dat de oplossing er nog niet is. Waar is het bloed op getest? Ook specifiek op evt. aanwezigheid van bloedworm -edit, sorry, nee dus! Ik las te snel- En, misschien een wilde gok, maar gezien het spierverlies en sloom/ in zichzelf gekeerd, mindere prestaties: al laten testen op PPID? Dat zit niet bij het 'standaard' bloedonderzoek, geloof ik.

(En maagzweer/zweren uitgesloten?)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-02-16 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Letsdunit

Re: Paard vermagert snel, uitslagen onderzoek: alles goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 21:33

Mest onderzoek zou ik niet teveel op vertrouwen. Wellicht even extra ontwomen voor bloedworm.
En mag ik vragen waarom je groente/ fruit voert ?

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 21:34

Hallo,

Je zou kunnen denken aan een 'inflammatory bowel disease'. Komt bij een paard voor onder verschillende vormen, zoals eosinofiele enteritis of granulomateuse enteritis.
Ik zou je voorstellen een orale glucose intolerantie test te laten uitvoeren.

poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 21:41

Op leverbot getest ?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 22:03

Is tijdens het mestonderzoek ook op zand getest? Is een heel simpel iets maar wie weet helpt het

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 22:19

Psylliumslobber geprobeert of een goede darmreinigende detox? :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 20:13

Leverbot. ...?

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 20:21

Ik volg even, mijn paard heeft er ook last van (gehad).
Inderdaad al gekeken naar zand in de darmen? Kan vrij veel schade helpen. Misschien eens wat psyllium vezels voeren (droog geven!), kan geen kwaad en is erg goed voor de darmen.

poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 22:24

Arabesk schreef:
Leverbot. ...?
:j

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 07:33

Bij leverbot zijn ze ook erg moe en futloos, sloom e.d.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 07:41

Zou leverbot niet uit het bloed onderzoek moeten komen?

Staat hij op gras? Ik denk aan Grass Sickness. Helaas is dit niet aan te tonen in leven. Vitamine E + Selenium inspuiten kan verbetering geven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 07:57

Aangezien het bekend is dat tussen de 70-90% van de endurance paarden maagzweren hebben, heb je daar naar gekeken?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 08:25

Hm..persoonlijk ben ik niet weg van spelt e.d granen voor paarden..dat zou ik weglaten. Bietenpulp is een goede dikmaker, ik zou zo puur natuur mogelijk voeren maar dat is meer gebaseerd op mijn eigen ervaringen met darmproblemen. Dan wil je niks hebben wat de boel "triggert" als daar een eventuele ontsteking zit maar liever dat de boel tot rust komt.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 17:45

Utixo schreef:
Zou leverbot niet uit het bloed onderzoek moeten komen?

Staat hij op gras? Ik denk aan Grass Sickness. Helaas is dit niet aan te tonen in leven. Vitamine E + Selenium inspuiten kan verbetering geven.

Ja...dan komen er afwijkende waardes van de lever.
Andere symptomen kunnen zijn bleke en gele slijmvliezen.

Sluit ik mij aan bij elisa om zo 'natuurlijk' mogelijk te voeren en eenvoudiger, ik vind dat dit paard nogal wat verschillende soorten voer krijgt daar kunnen sommige paarden ook niet tegen. Groente en fruit???

Hoe staat het paard verder gehuisvest? Veel vrije beweging? Vriendjes?
Dit ivm stress.
En wanneer is het paard voor het laatst breed ontwormt gezien mestonderzoek niet waterdicht is.
De Psylium tip is een goede.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 17:50

Zo'n hoog percentage geldt wellicht voor klasse IV paarden maar beslist niet voor 1-2 (3) hoor.
Ben persoonlijk ook erg van gewoon goed ruwvoer en maar weinig extra ook al train je endurance. Mijn paardje liep op gewoon ruwvoer en handje pony bix met gemak klasse II met mooie resultaten.

Mijn vorige paard werd erg mager (van de pijn) in de laatste fase van Ataxie (paard is ingeslapen). Ik zou iets neurologisch dus ook niet uitsluiten. Als een paard pijn heeft, valt het in, wordt dof en eet slecht.

Zou als ik jou was er een goede holistische en tevens dierenarts bij halen, iemand als Eric Laarakkers of Steffi vd Laarse. Dit lijkt een probleem met complexe oorzaak... sterkte!

Noompje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 17:58

Misschien eens nalaten kijken door een fysio, een scheef beken of een wervel kan niet altijd erg opvallen maar ze kunnen er heel veel last van hebben/vorm van stress en een reeks van aparte klachten veroorzaken.

Vhagar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 18:03

Wanneer is er voor het laatst ontwormd? Voor alle mestonderzoeken...

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 18:05

Pijn zorgt ook voor een hoge verbranding.
Tis maar een idee

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 18:06

Half jaartje geleden verhuisd? Mijn paard vermagerde ook de eerste zes maanden. Kreeg alle schimmels die op de stal heersten, was ongelukkig, moest haar draai vinden. Ze was een schim. Na een half jaar knapte ze op en werd weer zichzelf.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 18:43

VanHuisUit, bij de hoge klasses hebben ze zelfs >90% gezien.
Echter heeft niet ieder paard herkenbare symptomen.

Het is slechts een waarschuwing op basis van cijfers uit onderzoek. Net zo goed heeft het paard het niet maar als je toch onderzoekt kun je dat net zo goed nog mee onderzoeken.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 18:46

Leverbot zie je niet altijd in het bloed.

LieZ_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 18:50

Bij een pony die ik rijd hadden we hetzelfde. Bij hem hebben we bloed laten afnemen en hier zijn bloedwormen uitgekomen.
Van een besmetting die ooit eerder heeft plaatsgevonden.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 18:58

Mijn paard heeft onstekingen in zijn darmen gehad, en was hierdoor ook veel afgevallen.
Zijn darmen namen het voedsel niet meer optimaal op, ik kon erin stoppen wat ik wou, hij kwam niet aan.

Edit: Hier zijn we achtergekomen nadat er biopten zijn genomen van zijn darmen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 20:36

Paard opladen, naar een goede kliniek (met een internistische afdeling) en goed laten nakijken.