Jeukende plek op buik.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annettu_

Jeukende plek op buik.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 21:14

Mijn haflinger heeft een soort schaafplek op haar buik.. Van ongeveer 4 cm bij 4. Tijdens de les was zij aan het 'schuren' met haar achtervoeten tegen de plek. Dus ik ging haar buik even na en toen liet al goed weten dat ze heel erge jeuk dus daar had. ( hoofd op en neer en lippen strak, zelfde als je op een lekker plekje borstelt)

Ik heb het met water af laten spoelen, droog gemaakt en dettol erop gedaan.

Heb een foto maar weet niet hoe ik die vanuit mijn telefoon hierop zet..

Het lijkt wel mok maar dan op de buik.. Het zit op de plek ongeveer 35 cm van de uier af. net op de helling naar omhoog..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 22:00

Wat voor voer krijgt je haflinger?
Ik ken het wel vanuit de zomereczeem,die paarden hebben vaak ook op die plek op de buik een jeukende plek zitten.
Daar helpt het vaak om het vet te houden met iets als uierzalf, of een zinkzalf die wat ontsmet.

Foto toevoegen kan ls je op de knop voeg foto toe klikt onder je bericht, tenminste,dat kan op mijn mobiel wel.

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 22:28

Afbeelding

Ze krijgt magnesium en glucosumine ivm artrose en insulineresistentie. Handje pavo vitalcomplete en grasbrok.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:06

Heeft hier al een veearts naar gekeken? MIjn paard had hetzelfde ook op zijn buik. Dat was een sarcoid. Sarcoid is een best lelijke en niet ongevaarlijke tumor.
Niet meteen panikeren maar voor nu het volgende: Gebruik voor deze plek een aparte borstel. Deze dingen kunnen zich over je paard verspreiden vandaar. Eigenlijk kun je er daarom ook beter niet aankomen. Dit soort plekken doen geen zeer. Laat de veearts komen en vertel dat deze plek verdacht wordt een sarcoid te zijn. Er mag niet, niet , niet heel erg niet in gesneden worden. Ook niet voor een biopt. Dan verandert namelijk de goedaardige tumor in een veel agressievere vorm.
Hier is een linkje https://www.liverpool.ac.uk/sarcoids/ het is wel in het engels. Je kunt ook die proffessor een foto toe mailen dat schrijft hij je binnen een paar dagen terug met wat hij er van denkt.
Je kunt ook de zoekfunktie gebruiken.
Lijkt me handig om eerst zekerheid te hebben of het een sarcoid is of niet. Hij is nu nog vrij klein maar tzt moet er echt wat aan gedaan worden.

Misschien overdrijf ik en is het gewoon een schaaf, dan kun je een week wachten en moet die plek een stuk beter zijn. Zo niet...
Laatst bijgewerkt door mrie op 01-03-16 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

zebra89

Re: Jeukende plek op buik.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:09

Draagt hij/zij een deken?? Storm had afgelopen jaar een soort 'mok' op zijn flank. Bleek 'rainrot' te zijn, een soort 'het weer' in je paard. Als hij een deken op heeft en die plek door de deken niet goed kan drogen/nat blijft kan het gaan broeien. Weet niet of dat het kan zijn??

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:10

Nee storm dat kan het niet zijn. Rainrot zijn allemaal kleine bolletjes vettige troep waar als je het weg krabbeld een plukje haar aan blijft hangen. Bovendien is de buik altijd aan de lucht.

zebra89

Re: Jeukende plek op buik.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:52

@mrie mijne droeg een deken met buikflap. Dan kan het wel degelijk
Maar idd valt er ook haar bij uit