stand van been

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

noekiee18

stand van been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 11:38

Hallo,

Ik loop nu al een tijdje met deze vraag om maar onze fjord heeft aan haar linkerkant een hele andere stand qua been. Nu heeft ze er verder geen last van maar ze zet hem er minder goed 'onder' vergeleken met de rechter.
Heeft iemand een idee wat het is of kan zijn?
Alvast bedankt!

DarkoFoitzik

Re: stand van been

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:40

elk paard is anders gebouwd, het zelfde als elk mens. heb je misschien een foto?

als ze zo geboren is kan het niet per se kwaad. je moet goed opletten dat ze haa rlichaam goed gebruikt. het kan wat vroegtijdige slijtege te weeg brengen maar dat hangt af van mate van training.

noekiee18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 11:44

Afbeelding

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:46

Staat ze altijd zo, of knikt hij wel door als ze met haar hele gewicht erop staat?

noekiee18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 11:47

En hoe kun je zo iets trainen? Want ik kan me namelijk niet herinneren dat ze dit ook al had toen ze hier kwam. Eigenlijk zodra ze stilstaat gaat ze zo al staan..

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:48

en hoelang is dit al?

ik heb er geen ervaring mee maar lijkt me iets in de vorm van de hoef??

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:49

Dus ze doet dat alleen als ze stil staat?

Hoe oud is zij?

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:52

Het lijkt alsof ze haar gewicht er niet op zet, maar volgens mij is dat wel zo toch? Het lijkt mij geen normale stand van de been..

noekiee18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 11:58

Ja voor zover ik heb gezien wel, onder het rijden gebruikt ze hem wel gewoon maar zet ze de voet meer naar binnen toe zeg maar en dus niet in de afdruk van de voorste hoef maar er veel meer achter. Ze is nu 18 jaar al wat een oudje maar kan nog prima mee :P

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:59

Wat zegt je veearts ervan?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 12:00

Ze ontlast haar been in rust en bij oudere paardjes zie je dit vaker.

Ze loopt er dus ook korter mee, dus kan je ervan uitgaan dat er wel wat slijtage aanwezig is.
Ik zou met de DA overleggen of ze pijn heeft of allen een beperking in haar beweging heeft.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 12:01

Een Welsh Cob die ik ken, hield zo'n stand van het been over na een blessure. Ze gebruikt het been nu wel weer normaal, en kan weer normaal mee doen met de lessen. Maar zodra zij stil staat, gaat zij ook met 1 kant zo staan. Maar waarom ze dat doet, dat weet ik eigenlijk niet. Zal daar toch nog steeds iets niet lekker zitten. Maar 'lijkt' er verder geen last van te hebben. De welsh waar ik over praat is 15.

noekiee18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 12:04

Heb de veearts er niet bij gehad, dit omdat ze niet van mij is maar wel bij ons op stal staat en ik rijd haar. Maar daarover ga ik dus niet :P Verder merk je inderdaad niet veel aan haar, ze is verder gewoon vrolijk en loopt prima.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 12:08

noekiee18 schreef:
En hoe kun je zo iets trainen? Want ik kan me namelijk niet herinneren dat ze dit ook al had toen ze hier kwam. Eigenlijk zodra ze stilstaat gaat ze zo al staan..

Dit lijkt me een overkoot stand. Naar de DA ermee en een goede smid zoeken. Je weet namelijk niet waarom je paard overkoot gaat of een overkoot stand heeft en of het veel pijn heeft. Goed is deze stand in ieder geval niet voor pezen en gewrichten.
http://hoofcare.nl/hoefproblemen/overkoot-stand/

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 12:14

Dit paard staat gewoon op rust, zoals op de foto hoeft geen afwijkende stand te zijn.
Als ze het altijd doet als ze stilstaat, en alleen met dit been, dán wordt het afwijkend en kan het goed met lichamelijk ongemak te maken hebben

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 12:16

Rindin schreef:
Dit paard staat gewoon op rust, zoals op de foto hoeft geen afwijkende stand te zijn.
Als ze het altijd doet als ze stilstaat, en alleen met dit been, dán wordt het afwijkend en kan het goed met lichamelijk ongemak te maken hebben

Precies dit dus. En het ongemak kan overal zitten. In de rug, in een been, enz enz enz

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 12:47

Een paard op rust staat meestal zo:

Afbeelding

Een overkoot paard zo:

Afbeelding

In een extreem geval zo:

Afbeelding

Aangezien de pony van TS de gehele voet vlak op de vloer heeft staan lijkt mij dit geen gebruikelijke ruststand, maar een overkote stand.

noekiee18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 13:10

Erg bedankt voor de reacties allemaal. Het klinkt niet heel goed en zal het binnenkort is met haar eigenaar bespreken

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 00:02

Dit ziet er idd niet heel normaal uit.
Maar zo enkel via een foto is dit heel slecht te beoordelen, en als er iets aan de hand moest zijn dan is het nog de vraag wat er mis is.
Mij lijkt het ook dat de kroonrand dikker dan normaal is maar kan ook de foto zijn.
Maar als het paard bijna altijd zo staat dan is er wel degelijk iets mis, en de kans dat dit goed komt is dan ook heel klein om niet te zeggen bijna onmogelijk. dit zul je zeer zeker ook zien in de gangen en dus enkel nog geschikt voor heel rustig en beperkt werk.

noekiee18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 18:52

ze kan dus wel normaal staan ik heb van de week even met haar voet geoefend. als ze hem anders neerzet kan ze dus wel gewoon normaal staan.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 19:09

Ze staat overkoot, dat is al eerder gezegd. Een paard wat overkoot staat doet dat om de pezen te ontlasten. Ik vraag me dan ook meteen af hoe ze op het zachte loopt. Als een paard last heeft van de pezen is het achterbeen is het verstandig om als je haar nog bereid alleen maar rechtuit te gaan. Als je dan toch een bocht moet maken (wel zo handig als je weer eens thuis wilt komen) maak die bocht dan ze groot mogelijk. Het is goed om met de veearts te overleggen hierover. Overkoot staan is een aanleiding voor een kreupelheidsonderzoek.