Een paard bij ons op stal kreeg een maand geleden vanuit het niets een extreme allergische reactie op iets. Hij kreeg bulten over zijn hele lichaam, waar uiteindelijk lichaamsvocht uit liep, hoge koorts, benauwd en zijn achterbenen zwollen op. De veearts is gelijk gekomen en heeft hem een anti allergie spuit gegeven en prednison gegeven. Ondertussen zijn we een maand verder en telkens als er wordt geprobeerd de prednison af te bouwen komt de reactie in alle hevigheid terug. Hij kreeg altijd onderhouds biks en kuilgras, daarna is er gelijk over gegaan naar oud hooi en krijgt hij verder niets, geen biks/muesli/appel . Er is bloed bij hem afgenomen
heeft iemand enig idee wat er nog meer gedaan kan worden?
Volgens mij raden ze dan meestal aan het paard van stro of andere bodembedekkers te halen en de hooisoort te wisselen. Dus bijv van gras naar luzerne. Dan langzaam 1 ingredient per keer wisselen al het goed gaat.
Hij is ondertussen naar Utrecht om daar verder te onderzoeken en hem helemaal uit zijn eigen omgeving te halen. Ook heeft hij nu een oedeem onder zijn buik omdat hij een auto immuun reactie lijkt te hebben
er zijn bepaalde planten die in dit seizoen(tot de winter) beginnen te groeien, paarden kunnen daar allergies voor zijn (plantje kan uit het niks beginnen te groeien op een plek waar je het bijv niet ziet , ik weet niet meer hoe het plantje eruit zag en hoe het heette...sorry
Heftig! Mijn paard heeft ook zo'n soortgelijke reactie gehad. uit het bloedonderzoek niks uitgekomen. Rijd nu met pollennetje, geef hem ook "propolis", hier doet hij het goed op, nergens meer last van gehad!
Mijn merrie heeft ook van die heftige allergische reacties, bulten, plekken, vocht eruit, en elk jaar komt het terug. DA kan oorzaak niet vinden. Ze reageert ook allergisch op insectenbeten, dan zit ze van kop tot kont onder de bulten en moet de DA meteen komen voor een injectie. Ze heeft momenteel op beide bovenachterbenen weer bulten die opengaan. Ondat we de oorzaak voor dit telkens terugkerende probleem niet kunnen vinden, kunnen we alleen de symptomen bestrijden samen met de DA. Ze krijgt een antihistamine injectie bij die bulten en de plekken behandel ik nu met hydrocortiderm.
Heb je foto's? Dan kan ik zien of het vergelijkbaar is.