Ervaringen met Hoefkatrol & beweging.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DeborahR

Ervaringen met Hoefkatrol & beweging.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 15:19

Hallo Allemaal,

Je weten allemaal wel wat hoefkatrol inhoudt en wat het kan betekenen. Los van het feit dat hoefkatrol voor elk paard anders is ben ik erg benieuwd naar jullie meningen en ervaringen over mijn verhaal/mijn paard.

Ik heb een merrie van inmiddels 11 en kregen haar toen ze net 6 jaar was. Volgens de vorige eigenaar heeft zij op de wei gestaan tot haar 4e en is toen recreatief gereden(vooral kleine kindjes op haar rug aan de logeerlijn werd mij vertelt) tot eigenlijk amper gereden of een rondje buiten langs de weilanden. Dit was te merken je been aanleggen/opstappen en je zat aan de andere kant van de bak!
Naast dat zij enorm sterk was en bang voor alle vreemde dingen zoals een binnenbak, spiegels en een volle kantine is zij altijd enorm lief geweest voor ons en zal zij hooguit aan-galopperen als ze schrikt. Verder heeft zij nog nooit een bok gegeven,gesteigerd, gestaakt of wat dan ook.
Ook wij (ik en me zusje) hebben nooit ''veel'' gevraagd. Wij reden 2x per week vrij/voor ons zelf en 3 a 4 keer per week in de lessen. Dit was beide altijd één uur lang. Hierbij werd er vooral ''gehobbeld'' en naar ontspanning toe gereden door ''voorwaarts, neerwaarts'' te rijden. Dit vond zij altijd erg leuk, veel briesen, showen op haar manier en de hand opzoeken enzovoort. Op de dagen dat zij niet werd gereden stond zij een paar uur in de paddock en/of op de wei en werd zij gewandeld zo 45 a 60 min. Ook op de dagen dat zij wel werd gereden stond zij een paar uur in de paddock en/of in de wei. Ook werd er zo nu en dan een buitenritje gemaakt (dit vinden wij beiden nogal spannend en aangezien zij erg sterk is en moeilijk terug te nemen is als zij schrikt, gebeurd dit alleen als er iemand mee kan enzovoort).

Deze zomer is het alweer 2 jaar geleden dat er hoefkatrol stadium 3 werd geconstateerd bij der :( . Ik vond der niet helemaal lekker lopen en na 2x een bezoek van de veearts te hebben gehad met verhalen over der schouder heb ik een andere veearts gebeld. Deze begon meteen over ''gevoelige hoeven'' en zetten haar op de foto.
Zowel links als rechtsvoor had zij hoefkatrol stadium 3. Maar is echter alleen kreupel op links. Rechts is niks te zien qua buigproeven en dus wordt zij niet kreupel gerekend op dat been.
Ze is nooit echt kreupel geweest, ze had alleen een soort huppeltje zoals mensen het noemde.
We hebben haar meteen (op advies) op speciaal beslag gezet. Ze kreeg ijzers met een balkje, siliconen en leren zooltjes.. het hele pakket dus!
Ze is nu zo circa 8 maanden van die leren zooltjes en siliconen af en de veearts en smid vonden der zelfs nog beter lopen nu. Ook stalgenootjes en ik zelf vonden dit trouwens..

Sinds het is geconstateerd rijden wij nog 3 a 4 dagen per week en dan 45 minuutjes. Maar wel anders, enkel grote voltes geen slangenvoltes enzovoort en stappen altijd 30 minuutjes op het harde eruit. Soms erop, Soms ernaast. Derest van de dagen wandelen wij 45 a 60 min en ook staat zij nog elke dag een paar uur in de paddock/op de wei. Wij rijden al die tijd al niet meer in de lessen en toen ik dit 2 maanden geleden wel deed werd ze er helemaal vrolijk van, niet te houden! Showen en andere paarden inhalen,met der nek zwaaien,briesen, heel voorwaarts, ze bokte zelfs toen ik aan galoppeerde! Dus dat doen we nu wat vaker, tijdens het vrijrijden was ze meestal alleen in de bak. Meer dan 2 paarden bij haar in de bak tijdens het rijden maakt der duidelijk vrolijk.
Het lijkt er in mijn ogen wel op dat ik een tevreden paardje heb en ze doet het dus eigenlijk helemaal prima allemaal.
Toch vraag ik me af naar jullie mening? En ook naar ervaringen met wat jullie doen met paarden met deze aandoening?

Groetjes!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 17:32

Ik verplaats dit topic van ED naar BEH waar het hoort.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 17:38

Hoefkatrol.be snel even een kijkje nemen! Hoefkatrol is een verzonnen iets.. mijn moeder heeft meerdere afgekeurde paarden goed gekregen. Natuurlijk zijn er uitzonderingen.. weet niet waar je woont, maar anders wil ik best eens helpen. Momenteel revalideer ik opvang paarden met allerlei klachten :).

http://www.hoefkatrol.be/overzicht.php?cat=Hoefkatrol
Laatst bijgewerkt door Gini op 24-02-16 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Meerdere berichten die kort achter elkaar geplaatst werden samengevoegd.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 17:45

EJuniorJoost schreef:
Hoefkatrol is een verzonnen iets.. .

Jij durft....

TS kijk aub verder dan deze reactie.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 17:47

EJuniorJoost schreef:
Hoefkatrol is een verzonnen iets..

Dat is natuurlijk niet waar... Hoefkatrolonsteking bestaat wel degelijk.....
Laatst bijgewerkt door Gini op 24-02-16 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote hersteld

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 17:47

Hoefkatrolonsteking is vaak een artrose achtige aandoening die veel voor komt bij paarden die of ongelijke voeten hebben. Scheef gereden zijn, erfelijke aandoening etc.

Ik denk persoonlijk dat jullie misschien met het 'hobbelen" toch wat basis elementen in de training vergeten zijn. {rechtrichten, horizontaal evenwicht} waar door ze een voorbeen extra belast heeft en schever geworden is. {dit is iig wat je vaak ziet bij paarden met hoefkatrolonsteking} daarom claimen mensen dat het te genezen is.

Wat imo niet helemaal waar is, maar met correct dressuur rijden...vw/nw, rechtrichten, horizontaal evenwicht kun je een hko paard wel goed managen en langer goed houden is mijn ervaring.
Verder ben ik geen fan van ijzers met silliconen maar het kan voor sommige paarden goed werken, ook kunstof ijzers kunnen goed helpen.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 18:23

Elisa2 schreef:
Hoefkatrolonsteking is vaak een artrose achtige aandoening die veel voor komt bij paarden die of ongelijke voeten hebben. Scheef gereden zijn, erfelijke aandoening etc.

Ik denk persoonlijk dat jullie misschien met het 'hobbelen" toch wat basis elementen in de training vergeten zijn. {rechtrichten, horizontaal evenwicht} waar door ze een voorbeen extra belast heeft en schever geworden is. {dit is iig wat je vaak ziet bij paarden met hoefkatrolonsteking} daarom claimen mensen dat het te genezen is.

Wat imo niet helemaal waar is, maar met correct dressuur rijden...vw/nw, rechtrichten, horizontaal evenwicht kun je een hko paard wel goed managen en langer goed houden is mijn ervaring.
Verder ben ik geen fan van ijzers met silliconen maar het kan voor sommige paarden goed werken, ook kunstof ijzers kunnen goed helpen.

Dit dus

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 18:26

Goof schreef:
EJuniorJoost schreef:
Hoefkatrol is een verzonnen iets.. .

Jij durft....

Hoe zo ik durf? Het is wel een aandoening, maar komt groot en deels door verkeerde training plus de natuurlijke scheefheid...wat elisa zegt ;)..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 18:27

EJuniorJoost schreef:
Goof schreef:

Jij durft....

Hoe zo ik durf? Het is wel een aandoening, maar komt groot en deels door verkeerde training plus de natuurlijke scheefheid...

Aha, hierboven zeg je namelijk dat HKO een verzonnen iets is, nu zeg je dat het WEL bestaat. Dat maakt al een verschil ;)
HKO is aantoonbaar, dus bestaat.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 18:28

Dan is het toch niet verzonnen?? Je spreekt jezelf tegen!

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 20:22

Arabesk

Re: Ervaringen met Hoefkatrol & beweging.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 21:08

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 21:12

Arabesk schreef:
http://www.hoefkatrol.nl het is wel degelijk te genezen

Ik zat bij mijn cursus natuurlijk bekappen in de groep bij een vrouwtje wiens paard nu weer aan de wapper was. :j

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 21:26

Ik heb mijn paard altijd gewoon gereden, 4keer in de week met oefeningen op niveau (M2 Z1).
Als ik merkte dat hij "niet lekker liep" liet ik hem lekker op de wei lopen maar ik heb op deze manier toch nog bijna 10 jaar rijplezier gehad van hem.
Hij staat nu al enkele jaren als grasmaaier in de wei, mag een jongere merrie opvoeden en wordt geregeld verwend met poetsen.

Het ligt echt aan het paard zelf wat je beter wel en niet kunt doen.

Wat betreft de post dat hoefkatrol niet bestaat: ik heb de foto's gezien en daadwerkelijk hoefkatrolontsteking in het bot gezien een beide voorbenen.
Rechtrichten werkt bij scheve paarden die door de scheefheid kreupel lopen.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 21:55

veersche schreef:
Ik heb mijn paard altijd gewoon gereden, 4keer in de week met oefeningen op niveau (M2 Z1).
Als ik merkte dat hij "niet lekker liep" liet ik hem lekker op de wei lopen maar ik heb op deze manier toch nog bijna 10 jaar rijplezier gehad van hem.
Hij staat nu al enkele jaren als grasmaaier in de wei, mag een jongere merrie opvoeden en wordt geregeld verwend met poetsen.

Het ligt echt aan het paard zelf wat je beter wel en niet kunt doen.

Wat betreft de post dat hoefkatrol niet bestaat: ik heb de foto's gezien en daadwerkelijk hoefkatrolontsteking in het bot gezien een beide voorbenen.
Rechtrichten werkt bij scheve paarden die door de scheefheid kreupel lopen.

Maar ook bij artrose, hoefkatrol, kissing spine etcetc...

DeborahR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 08:31

Oh sorry, ik wist niet dat het hier verkeerd stond!
En ik heb idd lessen in het rechtrichten van mijn paard, al sinds het werd aangetoond maar mij werd verteld dat mijn paard niet scheef was.
Op dit moment les ik nog 1x per week.
Bedankt voor de reacties!

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 10:41

DeborahR schreef:
Oh sorry, ik wist niet dat het hier verkeerd stond!
En ik heb idd lessen in het rechtrichten van mijn paard, al sinds het werd aangetoond maar mij werd verteld dat mijn paard niet scheef was.
Op dit moment les ik nog 1x per week.
Bedankt voor de reacties!

dat had je niet een 'echte' elk paard is namelijk scheef is er GEEN uitzondering. elk paard,hond,dier,mens is scheef. bekijk het als symetrie. is jouw rechter arm het zelfde als je linker arm? is je recht voer/been het zelfde als je linker been? ben je links of rechts? Dat is ook bij paarden zo.

http://www.paardenbegrijpen.nl/natuurlijke-scheefheid/

bekijk deze website maar eens. wel super goed van je dat je gelijk bent gaan zoeken naar recht richten!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 10:48

Arabesk schreef:

Zeg dat even tegen mijn paard die verschrikkelijk slechte straalbenen heeft waardoor de ontsteking opspeelt :)

DeborahR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 10:50

Ja ik ben op dit moment ook bezig met een andere instructrice. Ik vind het moeilijk maar wil graag gaan lessen bij iemand anders...Ben mezelf een beetje aan het oriënteren.

Bedankt voor de link!

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 12:22

DeborahR schreef:
Ja ik ben op dit moment ook bezig met een andere instructrice. Ik vind het moeilijk maar wil graag gaan lessen bij iemand anders...Ben mezelf een beetje aan het oriënteren.

Bedankt voor de link!

http://www.paardenbegrijpen.nl/instructeurs/
http://www.marionalblas.nl/instructeurs ... alblas-nl/
https://www.facebook.com/rijmethode/?fref=ts

hier kan je mensen vinden :) onderste link is een Facebook en kan je vragen of er mensen zijn in de buurt die les willen geven. mag ik vragen waar je woont?

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 12:22

Yontheke schreef:
Arabesk schreef:

Zeg dat even tegen mijn paard die verschrikkelijk slechte straalbenen heeft waardoor de ontsteking opspeelt :)

oorzaak?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 12:25

EJuniorJoost schreef:
Yontheke schreef:

oorzaak?

Erfelijkheid. Had op zijn 3 jaar al een 3-4 op zijn straalbenen.

DeborahR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 13:05

@EJuniorJoost; Oh,Super! Bedankt! Daar heb ik wat aan!
Ik woon in Rotterdam-Zuid

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 13:15

DeborahR schreef:
@EJuniorJoost; Oh,Super! Bedankt! Daar heb ik wat aan!
Ik woon in Rotterdam-Zuid

ben weekends en vakanties in leiden en vanaf de zomervakantie waarschijnlijk woon ik in zuidholland dus als je een keer hulp wilt hebben mag je me een PB sturen :)

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 13:39

Het paard op de juiste manier (rechtgericht) rijden is inderdaad het allerbelangrijkste. Helaas zijn er maar weinig mensen die dat echt goed kunnen, en ook weinig ruiters die goed voelen wanneer hun paard recht of iets scheef loopt. Daarom is het heel belangrijk een goede instructeur en begeleiding hierin te zoeken.

Het is inderdaad wel zo dat het verloop en de klachten bij elk paard wat anders zijn. Ik denk dat dat met veel verschillende dingen te maken heeft. Ik ken genoeg paarden die een 3 of zelfs 4 hebben en gewoon zonder problemen in de sport lopen. Dat wil dus niet altijd wat zeggen. Ik ken paarden met een goed straalbeen die toch heel erg kreupel zijn (klinisch hoefkatrol noemt men het dan). Ik heb zelf 5 jaar geleden een paard gekocht waar tijdens de keuring en na verder onderzoek klinisch hoefkatrolontsteking als diagnose naar boven kwam. Het paard had een 1 en een 2 op de straalbenen en liep heel licht kreupel. De vorige eigenaar heeft het paard nog laten inspuiten en zo is het bij mij gekomen. Na een maand liep het paard plots stokkreupel linksvoor. Diagnose van mijn dierenarts was een scheur in de diepe buigpees bij het straalbeen. Volgens mijn dierenarts was het dus geen klinische hoefkatrol maar was er bij de aankoopkeuring al een irritatie van de pees of bandjes geweest. Het paard liep bij mij in een paddock met diep zand, heel slecht voor een geirriteerde pees, en heeft het daar dus verder gescheurd. Dat is overigens helemaal goed gekomen, heeft wel een jaar geduurd. Paard liep overigens ook erg scheef van zichzelf, ik denk dat daar ook de irritatie van de pees door veroorzaakt is. Nu 4 jaar later heeft ze nooit meer onregelmatig of gevoelig gelopen op dat been.

Het is dus nogal breed en ik vind dat de conclusie 'hoefkatrolontsteking' of 'klinische hoefkatrolontsteking' nogal snel gegeven wordt en veel te vaag is. Een MRI geeft vaak meer duidelijkheid maar is erg duur. Ijzers eronder met zooltjes en siliconen vind ik niet echt optimaal voor de genezing. Als een hoef zo ingepakt is kan hij niet goed uitzetten en wordt de doorbloeding minder in de hoef, wat de hoef wel nodig heeft om goed te functioneren en dus te genezen. Het paard loopt met zo'n beslag natuurlijk meteen beter maar is voor de lange termijn niet gunstig voor de genezing. Goed bekapt en op de juiste manier gereden geeft het beste resultaat.