Je weten allemaal wel wat hoefkatrol inhoudt en wat het kan betekenen. Los van het feit dat hoefkatrol voor elk paard anders is ben ik erg benieuwd naar jullie meningen en ervaringen over mijn verhaal/mijn paard.
Ik heb een merrie van inmiddels 11 en kregen haar toen ze net 6 jaar was. Volgens de vorige eigenaar heeft zij op de wei gestaan tot haar 4e en is toen recreatief gereden(vooral kleine kindjes op haar rug aan de logeerlijn werd mij vertelt) tot eigenlijk amper gereden of een rondje buiten langs de weilanden. Dit was te merken je been aanleggen/opstappen en je zat aan de andere kant van de bak!
Naast dat zij enorm sterk was en bang voor alle vreemde dingen zoals een binnenbak, spiegels en een volle kantine is zij altijd enorm lief geweest voor ons en zal zij hooguit aan-galopperen als ze schrikt. Verder heeft zij nog nooit een bok gegeven,gesteigerd, gestaakt of wat dan ook.
Ook wij (ik en me zusje) hebben nooit ''veel'' gevraagd. Wij reden 2x per week vrij/voor ons zelf en 3 a 4 keer per week in de lessen. Dit was beide altijd één uur lang. Hierbij werd er vooral ''gehobbeld'' en naar ontspanning toe gereden door ''voorwaarts, neerwaarts'' te rijden. Dit vond zij altijd erg leuk, veel briesen, showen op haar manier en de hand opzoeken enzovoort. Op de dagen dat zij niet werd gereden stond zij een paar uur in de paddock en/of op de wei en werd zij gewandeld zo 45 a 60 min. Ook op de dagen dat zij wel werd gereden stond zij een paar uur in de paddock en/of in de wei. Ook werd er zo nu en dan een buitenritje gemaakt (dit vinden wij beiden nogal spannend en aangezien zij erg sterk is en moeilijk terug te nemen is als zij schrikt, gebeurd dit alleen als er iemand mee kan enzovoort).
Deze zomer is het alweer 2 jaar geleden dat er hoefkatrol stadium 3 werd geconstateerd bij der
. Ik vond der niet helemaal lekker lopen en na 2x een bezoek van de veearts te hebben gehad met verhalen over der schouder heb ik een andere veearts gebeld. Deze begon meteen over ''gevoelige hoeven'' en zetten haar op de foto. Zowel links als rechtsvoor had zij hoefkatrol stadium 3. Maar is echter alleen kreupel op links. Rechts is niks te zien qua buigproeven en dus wordt zij niet kreupel gerekend op dat been.
Ze is nooit echt kreupel geweest, ze had alleen een soort huppeltje zoals mensen het noemde.
We hebben haar meteen (op advies) op speciaal beslag gezet. Ze kreeg ijzers met een balkje, siliconen en leren zooltjes.. het hele pakket dus!
Ze is nu zo circa 8 maanden van die leren zooltjes en siliconen af en de veearts en smid vonden der zelfs nog beter lopen nu. Ook stalgenootjes en ik zelf vonden dit trouwens..
Sinds het is geconstateerd rijden wij nog 3 a 4 dagen per week en dan 45 minuutjes. Maar wel anders, enkel grote voltes geen slangenvoltes enzovoort en stappen altijd 30 minuutjes op het harde eruit. Soms erop, Soms ernaast. Derest van de dagen wandelen wij 45 a 60 min en ook staat zij nog elke dag een paar uur in de paddock/op de wei. Wij rijden al die tijd al niet meer in de lessen en toen ik dit 2 maanden geleden wel deed werd ze er helemaal vrolijk van, niet te houden! Showen en andere paarden inhalen,met der nek zwaaien,briesen, heel voorwaarts, ze bokte zelfs toen ik aan galoppeerde! Dus dat doen we nu wat vaker, tijdens het vrijrijden was ze meestal alleen in de bak. Meer dan 2 paarden bij haar in de bak tijdens het rijden maakt der duidelijk vrolijk.
Het lijkt er in mijn ogen wel op dat ik een tevreden paardje heb en ze doet het dus eigenlijk helemaal prima allemaal.
Toch vraag ik me af naar jullie mening? En ook naar ervaringen met wat jullie doen met paarden met deze aandoening?
Groetjes!
.
..