Drukplekken op de rug ERVARING GEZOCHT

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Killed

Drukplekken op de rug ERVARING GEZOCHT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 20:28

Hooi

Ik zal maar ineens beginnen:
Ik heb mijn paard nu bijna 5 jaar en het is altijd al lastig geweest om een goed passend zadel te hebben, vorig jaar was het zo erg dat er onder het zadel verdikkingen kwamen op de huid, na weer een hele zoektocht heb ik vanaf september een goed passend zadel, de Wintec pro endurance 16.5.
Echter had mijn paard nog steeds die verdikkingen maar reageerde hier niet op.

Ik heb aan oa de osteopaat en zadelpassers gevraagd of dit kwaad kon, maar volgens hun, als er geen reactie op gegeven werd, niet.

Ik ben dus blijven verder rijden met in mijn hoofd wel een goed zadel, echter was ik mijn paard een aantal weken terug aan het borstelen, dat er opeens een 'korst' van een zo'n plekken afkwam, eronder zag de huid heel rood en onrustig.

De DA gaf advies van een weekje niet te rijden tot het genezen was, wel elke dag met sobetadine en zalf smeren.
Ik heb 3 weken gewacht voor de zekerheid, de plaatsen voelden minder dik aan, en zag er mooi genezen uit.

Ik reed gisteren voor de 2e keer sinds de genezing. echter zag ik bij thuiskomst dat er een nieuw plekje was ontstaan, niet zo rood en ontstoken als het vorige maar wel erg dik en de haren kwamen los.

De zadelpasser gaat deze zondag nog eens kijken naar het zadel maar hij vermoed dat het oud letsel van mijn vorige zadels terug is gaan lastig doen door mijn onderleggers, hij raad Calrei onderleggers aan.
Ikzelf twijfel of het letsel niet al te erg is dat het dieper is gaan dringen en dus ook lastiger/of niet op te lossen met enkel rust?

Ik vraag me af of jullie hiermee ervaring hebben?
Alvast bedankt

Een foto van de 1e plek
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 20:38

Dit ziet er niet uit als een drukplek maar als rainrot of een schimmel. Heeft de DA dit gezien of heb je dit telefonisch besproken? Ik zou vragen of z'n plekje niet op de kweek gezet kan worden.

En natuurlijk een goede zadelmaker laten komen als jij je zadel niet vertrouwd.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 20:40

Is het geen nodulaire necrobiose..?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 20:41

Op de foto staat geen drukplek, ben het met WiancaR eens. Ik denk aan ringworm

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 20:42

Casarell schreef:
Is het geen nodulaire necrobiose..?

Waddels?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 20:43

mrie schreef:
Op de foto staat geen drukplek, ben het met [paard] eens. Ik denk aan ringworm

Ringworm zou ook heel goed kunnen ja. Ik heb vroeger ook een pony gehad met vergelijkbare plekken en die had ook ringworm. Had ik even niet aan gedacht.

Jette

Re: Drukplekken op de rug ERVARING GEZOCHT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 20:48

Ik denk inderdaad dat het geen drukplekken zijn, misschien rainrot? Dat kan er ook heel goed zo uitzien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 20:53

Sowieso is het handig om te weten wáár die plekken precies zitten. Drukplekken zitten vaak op 'logische' plaatsen, zoals langs de kussens, aan de voorkant en aan de achterrand. Als dit soort plekken overal onder het zadel zitten maar er ook net voor of achter dan klinkt het eerder als rainrot of een ander huidprobleem.

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 21:22

Aan een schimmel had ik nog niet gedacht,dit ga ik eens laten testen.
De DA heeft het niet gezien zoals het hierboven was maar al in een verder genezing proces, ze heeft wel de foto gezien.
Haar uitleg is dat door teveel druk op die plaats de huid zwak is en er een infectie naar binnen geslagen is.

De verdikkingen zitten aan beide kanten van de ruggengraat, beide plekjes die open gegaan zijn zitten rechts en ook echt onder het zadel.

@casarel, dat moet ikeens opzoeken hoor :p

Verder zal ik ook zoeken naar rainrot en ringworm, ik zou het erg toevallig vinden als dat net onder het zadel zou zitten aan beide kanten, maar wie weet!

Alvast bedankt voor et meedenken!

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 21:23

Afbeelding
Het bruine vlekje is het begin van de schoft

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 21:26

Afbeelding
Op deze foto groeit er net terug haar op en is het al heel wat genezen, de verdikking is hier nog aanwezig. Plekje nr 1

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 22:13

Nu ga ik wel weer twijfelen. Als het drukplekken zijn dan heb je je paard behoorlijk open gereden. Ik vermoed dat je dan naar een heel ander zadel uit moet gaan kijken. Of je moet zoals ik tot mijn schaamte ooit gedaan heb heel erg lang vergeten zijn je zadel op te laten vullen. Mijn paard heeft me vergeven, nou ik nog.

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 05:07

Intussen is er een swab? Genomen voor te testen op schimmel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 06:30

Ik zet mijn geld in op een schimmel of iets bacterieels. Paard heeft ook een dikke vacht: mooi vochtig, warm plekje voor zoiets.

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 19:15

Ik wil even bedanken voor de mensen die zeiden dat het schimmel is, intussen is het resultaat gekent en het is idd schimmel, vanaf morgen starten met de behandeling dus!

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 19:24

Fijn dat je erachter bent dat het schimmel is, nu kun je tenminste gericht gaan behandelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 19:37

Fijn dat je het nu weet. Hoop dat je paardje er snel weer vanaf is!