hoefbevangen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tienvelin

hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 19:37

hallo iedereen
mijn paard staat van eind november hoefbevangen. nu begint het beter te gaan maar ik vraag mij af hoelang het duurt tegen wanneer het helemaal genezen is en wanneer ik er weer zal kunnen op rijden en wat ik mij ook nog afvraag hoe komt het dat het net in deze tijd van het jaar is(november) normaal is da toch in de lente maar ik ben wel blij dat het nu is want anders kun je een hele zomer niets doen met je paard. de dierenarts zij dat we niet te veel met haar mochten rondlopen en dat we ze ook niet buitenlaten maar de hoefsmid is dan geweest en die zij dat het toch geen kwaad kon omdat ze anders te stijf komt te staan en daarom loopt ze nu een beetje buiten en gaan we er 5 a 10 minutjes per dag op de weide mee lopen kunnen jullie mij helpen met wat we nog kunnen doen ik weet dat het een beetje een moeilijke vraag is.

kiki1976

Re: hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 19:40

Zijn er foto's gemaakt waarop de ernst van de kanteling te zien was?
Staat je paard nog op pijnstilling?
En hoe loopt je paard nu?

tienvelin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 19:45

nee er zijn geen foto's gemaakt maar in het begin kon ze helemaal nie meer recht en het stappen ging heel moeilijk.
ja ze krijgt nu nog pijnstillers.7
nu loopt ze redelijk goed

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 19:48

Zolang ze nog op pijnstillers staat en deze dus ook echt blijkbaar nodig heeft, dan word rijden het voorlopig nog niet.

Om welke uit je profiel gaat het?
Was je paard zomaar uit het niks bevangen, of was dit (bv over gewicht of nog op het gras met een hoog fructaan gehalte)?
Want anders, gezien hun leeftijd eens raadzaam om een onderzoek op cushing te laten doen.

tienvelin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 19:54

ja dat dacht ik al
het gaat om Velina(17 jaar)
over gewicht heeft ze niet en we moeten altijd bijvoeren ook in de zomer er staat nooit genoeg gras op de weide maar de dag voor ze hoefbevangen was hebben ik en mijn papa tine en Velina op een ander stuk gelaten waar er iets meer gras stond maar we dachten dat het niet veel kwaad kon omdat het al november was en er dan toch niet zo veel meer in het gras zit.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 19:58

tienvelin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 20:01

ja nu weten we dat maar aangezien we zelf in het heetst van de zomer nog moeten bijvoederen dachten we dat het geen kwaad kon du ja maar nu gaan we da nie meer doen

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 20:04

Dan is je pony dus al bijna drie maanden (??!!) hoefbevangen. Dat vind ik eigenlijk wel heel erg lang duren, zeker als ze nu ook nog op medicatie staat en ook niet goed loopt (als ze weer goed liep, was de medicatie waarschijnlijk niet meer nodig).

Mijn pony is ook hoefbevangen geweest. Ze stond in een paddock met schuilstal en kreeg beperkt nat hooi uit een slowfeeder. Ze kon zelf kiezen waar ze stond (op een rubbermat, op een betonnen stoepje, in het zand), ook tijdens het eten, maar werd wel uitgedaagd om voor haar water naar de andere kant van de paddock te wandelen. Bewegen is wel belangrijk om de doorbloeding te stimuleren, maar laat je pony wel in haar eigen tempo bewegen.
In de wei mocht mijn pony absoluut niet (althans, niet om te eten). Toen ze beter begon te lopen, nam ik haar dagelijks twee keer mee uit wandelen door de berm. Ik moet met haar nog steeds heel erg oppassen met gras en voer met veel suiker / zetmeel.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 20:07

het is ook heel goed om hetgene wat ze nu eet eens onder de loep te nemen. En er ook zeker van weten dat ze niet (stiekem) door andere word bijgevoerd.

Want persoonlijk vind ik het ook behoorlijk lang duren.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 20:07

Kan ze niet in een zandpaddock staan bijvoorbeeld of een uitloop bij haar stal, zodat ze zelf kan kiezen of ze wil bewegen? Wat eventueel ook een idee is om haar te geven ter ondersteuning is hippo ex laminitis, zelf goede ervaringen mee en veel anderen ook. http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... is/101506/

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 20:46