gebied voor uier dik

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

gebied voor uier dik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 12:34

Ik zet het hier en niet bij kraamstal oid... want misschien is het iets van een ontsteking ofzo?

De merrie die ik rijd had van de zomer vocht uit de tepels, doorzichtig/licht troebel dus geen melk en het gebied voor de uier was dik maar niet hard.
Gisteren keek ik nog eens, uier zag er uit zoals in de zomer en het gebied ervoor is nog steeds dik maar zacht.

Wat denken jullie?
Ze is dik maar niet drachtig dik vind ik. Wel aantal keren gedekt door de fjord die tevens al ruim 35 jaar ruin is. In de lente stond ze pishengstig maar dit heb ik in de zomer niet meer opvallend gezien. Ze is ergens in de zomer opgevoeld maar dierenarts kon niets voelen.

Bij aansingelen heeft ze wel eens in mijn jas gebeten.

Ik heb echter niet gekeken of er nog vocht uit de tepels kwam.
Afbeelding

In de zomer kwam er vocht uit maar leek het gebied voor de uier nog niet zo dik.
Afbeelding

Gehele plaatje merrie
http://boktimg.nl/img/m/aWcTkx.jpg
Laatst bijgewerkt door Gini op 23-02-16 09:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto's zichtbaar, de rest in link

poown

Re: gebied voor uier dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 12:59

is zucht voor het uier. Zie je wel vaker zeker bij merries die te zwaar zijn.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 13:00

en trekt dat vanzelf weg?
Ik rij haar nu namelijk om haar terug in conditie te krijgen.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 13:04

Er zijn merries die zelfs jaren na het laatste veulen nog waterige melk geven als je ze melkt. Ik heb er ook zo een lopen hier. Kan geen kwaad zo lang je er maar vanaf blijft en dus niet opzettelijk gaat melken.
Verder heeft mijn jongste merrie als ze te dik is ook zucht/ophoping voor haar uier en zij heeft nog nooit een veulen gehad.
Ik denk dat je het misschien een beetje kan zien als bij mensen. Vrouwen die (te) dik zijn hebben over het algemeen ook grote borsten. Gaan zij flink afvallen dan worden de borsten ook kleiner (vaak dan ;) ).

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 13:07

Merries krijgen dit als ze te dik staan,wat bij jou het geval is gezien een topic over haar.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 13:12

flettie, zover ik weet heeft ze nooit een veulen gehad. Of althans werd ons door de vorige eigenaar hard afgeraden haar te laten dekken. Nooit een reden verteld echter.

In de zomer had ze het ook maar minder dik. Toen was ze nog in goede conditie.
Ik hou het in de gaten en hoop dat het wegtrekt naarmate haar conditie betert.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 13:13

Kan heel goed het te dik zijn, maar als de ruin haar dekt kan er ook viezigheid in de baarmoeder komen, wat ook weer voor gevoeligheid en dus bijten bij aansingelen kan zorgen. Controleer haar temperatuur en overleg met je de DA of er toch naar gekeken moet worden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 13:16

Nu heeft de fjord enkel in de lente gedekt en is de dierenarts wel eens langs geweest omdat de merrie koorts had en diarree. Toen is ze ook opgevoeld geweest en heeft de DA ook naar de uier gekeken omdat ik vertelde over dat vocht. Maar hij kon niks abnormaals zien/voelen.

Als ze nijdig blijft met aansingelen zal ik sowieso de eigenaar melden om toch te laten conroleren op ontstekingen ofzo in de buik/baarmoeder.