rotstraal. de gouden tip

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Djotje

rotstraal. de gouden tip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 01:30

Hoi iedereen,

Ik heb gezocht naar een centraal topic over rotstraal, maar kon deze niet vinden, vandaar dat ik een nieuw topic start.

Ik heb mezelf al veel en vaak ingelezen/laten informeren, maar ik krijg deze rotstraal maar niet onder controle. Vandaar dat ik hoop dat iemand hier de gouden tip heeft ;)

Mijn paard is 8, ruin. Staat in een inloopstal en heeft altijd ruwvoer tot beschikking. Bodembedekking stro en de halve stal is onbedekt beton. Vooral op de voerplek, waar ze dus droog kunnen eten. Krijgt verder hipolyte struktuur E als onderhoud en daarbij bietenpulp of luzerne. Wordt 6x in de week gereden, met af en toe uitzondering van minder.
Heeft inmiddels al een tijd lang rotstraal aan alle 4 de hoeven. Ik ben deze rotstraal al met een aantal middelen te lijf gegaan, maar niets lijkt te helpen. Ik heb een natuurlijke bekapster die eerst om de 3 weken, en nu om de 5 weken zijn stralen komt bewerken. Hieronder een lijstje met middelen die ik tot nu toe heb gebruikt.

Nt dry: 8 weken. Altijd een uur in laten trekken. Iedere dag behandeld.

Combinatie van dettol, azijn en water: om de dag geschrobt en goed in laten trekken en laten drogen.

Hipposol: 2 weken. Iedere dag. Uur laten intrekken.

Hypozin:2 weken. Iedere dag. Uur laten intrekken.

Nu: parisol hoefspray. Ook iedere dag. Uur laten intrekken.

Overigens ben ik nooit gestopt met de hoeven te behandelen met dettol, water en azijn.
En ben ik de afgelopen 3 weken om de dag begonnen met waterstofperoxide.

Het lijkt enigzins wat te verbeteren, maar eigenlijk voor de hoeveelheid en tijd die erin gestoken wordt. ..heel weinig effect.
Op dit moment ben ik nog zoekende naar mijn wondermiddel, zodat ik volgend jaar in de winter, direct kan starten met het behandelen, voordat de rotstraal echt zo doorzet zoals nu. Bovendien wordt mijn paard door dit gesukkel een beetje vervelend met voetje vragen en geven. Op sommige middelen reageerde hij, zoals nu de parisol. Het zou geweldig zijn als mijn paard deze winter nog rotstraal vrij kan zijn.
Overigens heeft mijn paard gedurende zijn rotstraal nooit een extreme lucht gehad, en zeer weinig zwarte troep. Wel zijn zijn stralen zo zacht dat ik ze er bij wijze van met mijn vingers af zou kunnen trekken..en de straalgroeve erg diep.
Hij heeft er de eerste 8 weken kreupel van gelopen, maar dit is nu voorbij.
Als ik zou gaan teren ( achterhaald maar die tip krijg ik steeds vaker) dan zou dat pas kunnen als de bacterie eruit is. Maar wanneer weet je nu zeker dat de bacterie eruit is?

Als iemand een wondertip heeft, hoor ik dat graag.
Sorry voor het lange topic.
Groetjes.
Laatst bijgewerkt door Djotje op 22-02-16 01:34, in het totaal 1 keer bewerkt

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 01:32

Djotje

Re: rotstraal. de gouden tip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 01:38

Bedankt voor de snelle reactie. Is dit dezelfde spray als ctc spray?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 01:41

dit was het enige aan blauwspray wat ik zogauw op google vond maar als je die andere kan kopen is het ook goed heeft bij mijn leasepony snel geholpen.
En stop aub met het nat maken van de hoeven.. Laat de smid de hoeven uitsnijden (net als bij een normale beurt) spray 1 a 2 x per dag en klaar is kees
Laatst bijgewerkt door shilady op 22-02-16 02:10, in het totaal 1 keer bewerkt

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 01:49

Hoof and Sole hardener. Dat is een spray op basis van formaline.
Overigens vraag ik me wel af of jouw paard geen straalkanker heeft, gezien het feit dat de hele straal los lijkt te liggen en het aan alle hoeven voor komt. Dan kan hij beter een kuur prednisolon krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 01:50

Oef, daar is inderdaad een hoop tijd en energie in gaan zitten! Goed om te lezen hoe serieus het wordt aangepakt, maar jammer dat het zo weinig resultaat heeft. Zelf heb ik helaas niet dé tip, maar misschien kunnen (ervarings)deskundigen hier je nog beter helpen als ze weten:

- Wanneer is het begonnen, is er toen iets veranderd met je paard?
- Hebben de andere paarden in de groep ook rotstraal, mok of schurft?
- Wat is er gedaan om de weerstand intern aan te pakken?
- Aangezien vooral bij hardnekkige rotstraal voeding een oorzaak kan zijn; hoe lang voer je hem al hyppolyt en hoeveel? Ik las dat volgens de fabrikant een paard 1 kilo per dag moet krijgen om alle benodigde voedingsstoffen binnen te krijgen; stel dat je paard minder of meer krijgt, is een vitamine/mineralenbrokje dan niet een veiligere optie om alles in de juiste verhouding te krijgen?
- Bietenpulp en luzerne bevatten allebei teveel calcium waardoor de calcium/fosfor/magnesiumbalans scheef getrokken wordt en de magnesiumopname geblokkeerd wordt. Ik weet niet wat dit met bijvoorbeeld de koperopname doet, maar een gebrek aan koper en rotstraal worden bijvoorbeeld wel met elkaar in verband gebracht en voldoende magnesium is dé bouwsteen voor een goede hoefkwaliteit.

Zoals gezegd heb ik geen ervaring met rotstraal, maar het zou kunnen dat er qua voer nog wel winst te behalen valt als het gaat om de juiste vitamine/mineralenbalans, en dat zou je paard al kunnen helpen. :)

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 01:51

Nee dit is niet hetzelfde ctc spray kun je alleen bij de DA krijgen Hier zit antibiotica in In de blauwspray van welkoop/boerenbond zit dat niet

Heb hier wel hele goede snelle resultaten mee gehad icm egyptishe zalf CTC spray mag je niet te lang gebruiken geloof 10 dagen Maar dat kan je dan aan de Da vragen hoe en wat!

Djotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 01:57

Hoi.
Nee, geen straalkanker. Ook bevestigd door de bekapster. De hoefballen zijn ook rustig, en niets bloed en heeft dat ook nooit gedaan.De stralen zijn zacht, niet los. En met mijn vingers eraf trekken bedoel ik bij wijze van, om aan te geven dat ze erg zacht zijn. Ook geen afwijkende hoefvorm en verder keurige hoeven. Enkel de stralen op helaas..alle 4 de hoeven waarbij het voor slechter is dan achter.
Bedankt voor je reactie.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 02:02

De bacterie honing voeren.
Klinkt gek maar ik heb dit na een tip gedaan.
Stralen goed gesmeerd met honing en het verbeterde goed.

Djotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 02:10

[quote="xyzutu2"]Oef, daar is inderdaad een hoop tijd en energie in gaan zitten! Goed om te lezen hoe serieus het wordt aangepakt, maar jammer dat het zo weinig resultaat heeft. Zelf heb ik helaas niet dé tip, maar misschien kunnen (ervarings)deskundigen hier je nog beter helpen als ze weten:

- Wanneer is het begonnen, is er toen iets veranderd met je paard?
- Hebben de andere paarden in de groep ook rotstraal, mok of schurft?
- Wat is er gedaan om de weerstand intern aan te pakken?
- Aangezien vooral bij hardnekkige rotstraal voeding een oorzaak kan zijn; hoe lang voer je hem al hyppolyt en hoeveel? Ik las dat volgens de fabrikant een paard 1 kilo per dag moet krijgen om alle benodigde voedingsstoffen binnen te krijgen; stel dat je paard minder of meer krijgt, is een vitamine/mineralenbrokje dan niet een veiligere optie om alles in de juiste verhouding te krijgen?
- Bietenpulp en luzerne bevatten allebei teveel calcium waardoor de calcium/fosfor/magnesiumbalans scheef getrokken wordt en de magnesiumopname geblokkeerd wordt. Ik weet niet wat dit met bijvoorbeeld de koperopname doet, maar een gebrek aan koper en rotstraal worden bijvoorbeeld wel met elkaar in verband gebracht en voldoende magnesium is dé bouwsteen voor een goede hoefkwaliteit.

Zoals gezegd heb ik geen ervaring met rotstraal, maar het zou kunnen dat er qua voer nog wel winst te behalen valt als het gaat om de juiste vitamine/mineralenbalans, en dat zou je paard al kunnen helpen. :)[/quote

Om antwoord te geven op je vragen :)
Het is begonnen op de dag dat ik gestart ben met nt-dry.
Er staan meerdere paarden in de groep maar de meeste hebben geen rotstraal, heb ik me laten vertellen. Mijn paard zal vast een wat zwakker gestel hebben denk ik.
Hij krijgt al 5 jaar hipolyte ( ook bij de vorige eigenaar) en deze krijgt hij naar schatting van zijn gewicht in de juiste hoeveelheid binnen. Maar om zijn exacte gewicht te weten, komt er dit weekend een paardenweegschaal.
Ik wil niet stoppen met het geven van hipolyte, ik heb zeer goede ervaring met dit voedsel.
Luzerne en bietenpulp worden afgelost en krijgt hiervan niet heel veel.
Er is niets gebeurd, of anders gevoerd in de tijd dat de rotstraal begon.
Ook geeft de vorige eigenaar aan dat ze dit zelf nog niet hebben meegemaakt met hem. Ik heb hem nu 7 maanden. In de eerste maanden was hij dus wel rotstraal vrij, maar toen was het natuurlijk ook een stuk mooier weer ;)]

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 02:15

Ik heb hetzelfde gehad met mijn vorige paard. Allerlei middelen geprobeerd, niks hielp... Tot ik van smid veranderde en hij mij anti-rotstraal van silicahorse gaf. Heel snel verbetering en binnen 2 weken compleet verdwenen. Het is grappig spul, want als het in aanraking komt met de bacterie schuimt en borrelt het. Doe je het op je eigen hand of een gezonde hoef schuimt het niet. Zo kan je dus ook zelf goed zien of de hoef genezen is. Geen schuim meer=genezen. Bij ons op stal heeft het al veel paarden geholpen.

http://silicahorse.nl/producten/silicah ... rotstraal/

Djotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 02:22

NikkiB1991 schreef:
Ik heb hetzelfde gehad met mijn vorige paard. Allerlei middelen geprobeerd, niks hielp... Tot ik van smid veranderde en hij mij anti-rotstraal van silicahorse gaf. Heel snel verbetering en binnen 2 weken compleet verdwenen. Het is grappig spul, want als het in aanraking komt met de bacterie schuimt en borrelt het. Doe je het op je eigen hand of een gezonde hoef schuimt het niet. Zo kan je dus ook zelf goed zien of de hoef genezen is. Geen schuim meer=genezen. Bij ons op stal heeft het al veel paarden geholpen.

http://silicahorse.nl/producten/silicah ... rotstraal/

Kijk! Dat is een handige check!
Hoe reageerde jouw paard als je het middel aanbracht?
Had je het idee dat het prikkend was?
Het idee van wel of geen schuim zien bevalt me erg.
Mooie manier om te zien of de bacterie eruit is.

Djotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 02:24

esje01 schreef:
De bacterie honing voeren.
Klinkt gek maar ik heb dit na een tip gedaan.
Stralen goed gesmeerd met honing en het verbeterde goed.

Haha. Dit klinkt jammie ;)
Zometeen plakt ie aan de grond!
Grapje ; p

Djotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 02:27

dresjoepie schreef:
Nee dit is niet hetzelfde ctc spray kun je alleen bij de DA krijgen Hier zit antibiotica in In de blauwspray van welkoop/boerenbond zit dat niet

Heb hier wel hele goede snelle resultaten mee gehad icm egyptishe zalf CTC spray mag je niet te lang gebruiken geloof 10 dagen Maar dat kan je dan aan de Da vragen hoe en wat!

Ik dacht inderdaad al dat dat niet dezefde spray was.
Ik wist van ctc dat je het niet lang achter elkaar mag gebruiken.
Dan moet het binnen 10 dagen in principe over zijn.. Maar vaak hoor ik dat dit toch niet het geval was. .. En dan moet je weer over op iets anders.
Bij jouw paard wel alles helemaal weg?

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 02:55

Het is idd niet over na 10 dagen Van wat ik ervan begreep doodt het de bacterie Drm moet je de kuur ook afmaken anders kunnen bacterieen resistent worden! Daarna gaat de straal herstellen van de bacterie En heb ik het toen met Egyptische zalf verder behandeld

Wat ik fijn vind aan de spray is dat er druk op staat Je komt dus echt goed overal tussen Die bruis spray doe je met een dun pijpje in spuiten Die verstopt steeds Vind ik irritant' als we dezelfde bedoelen'

Je moet de ctc ook 2 x opspuiten even laten drogen en dan nog een x Voor 4 voeten kun je gerust 2 bussen halen

De verdere tips over vitamine zou ik zeker ook eens naar kijken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 03:09

Djotje schreef:
Er is niets gebeurd, of anders gevoerd in de tijd dat de rotstraal begon.
Ook geeft de vorige eigenaar aan dat ze dit zelf nog niet hebben meegemaakt met hem. Ik heb hem nu 7 maanden. In de eerste maanden was hij dus wel rotstraal vrij, maar toen was het natuurlijk ook een stuk mooier weer ;)]

Toen je paard 7 tot 5 maanden geleden nog gezond was, kreeg hij toen ook al bietenpulp/luzernebrok bijgevoerd?
En voerde zijn vorige eigenaresse hem ook bietenpulp/luzerne bij?
Als hij dat wel altijd heeft gekregen, dan is er weliswaar een verminderde magnesiumopname het overschot aan calcium, maar heeft/had hij daar geen last van.
Als hij dat niet eerder gevoerd heeft gekregen, dan zou de toevoeging van die extra calcium via bieten/luzerne zijn mineralenbalans misschien scheef hebben getrokken waardoor zijn hoefkwaliteit achteruit is gegaan.

Slim trouwens om een paardenweegschaal erbij te halen! Dat blijft toch heel lastig schatten, het gewicht van een paard.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 06:06

Je hebt al heel veel geprobeerd! Wij hadden vorig jaar ook paarden met rotstraal. Wat bij ons heeft gewerkt is een combinatie van drie factoren.

We hebben ze eerst verhuist naar een stalling waar de uitloop wel droog was ipv blub. Daarnaast hebben we intern aan de weerstand en de afvalstofhuishouding gewerkt (o.a. detox van phytonics en consult bij Den Hoek). En we hebben ze behandeld met hoof and sool hardner ( een soort blauwspray).
Hoof and sool Hardner alleen hielp dat niet afdoende.

Ik ben trouwens (via mijn studie) onderzoek aan het doen na strohuisvesting bij koeien. Het blijkt dat heeeeeel veel koeien klauw - en uierproblemen hebben die waarschijnlijk worden veroorzaakt/ onderhouden door de strohuisvesting. Stro is namelijk een ideale plaats voor bacteriën. Dus vanuit die theorie zou. Het mij niet verbazen dat jouw paard niet van de rotstraall afkomt. Want de bacterie zit in het stro, dus je paard blijft zichzelf opnieuw besmetten. Waarom andere paarden er dan minder last van hebben? Ik denk een betere weerstand (en daar kan je aan werken).

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 06:27

Dry feet van Cavalor

Tantejeanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 06:53

Hier precies hetzelfde probleem, naast jouw producten heb ik ook al citroen geprobeerd, zinkzalf, honing en Egyptische zalf.
Nog steeds is het niet over. Het is ook lastig behandelen zolang paard in de zooi en nattigheid blijft staan dus zetten hem ook meer binnen in een schone stal.

Ik blijf even mee lezen :)

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 06:58

Mijn paard had ook jaren last van, ook van alles geprobeerd. En de Hypozin werkte, alleen je moet dat wel even de tijd geven. Hoeven schoonmaken en daarnaar vooral droogmaken en met een tandenborstel goed de Hypozin insmeren/ raggen. Geef het een maand of 2 de tijd ipv 2 weken. Zeker als het paard er al langer last van heeft.
Bij mijn merrie duurde het ook even maar het werkte echt *\o/*
Suc6

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 07:24

Jelloy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 07:39

Als dit een woord is in het nederlands: Hoefteer. ;)

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 08:18

Potje zink olie halen bij de drogist.
Hoefde even schoon maken.
Flinke klodder in de geul smeren.
Om de dag herhalen.
Het is het enigste wat werkt bij mijn paardjes.
Het droogt super in en zorgt voor een film laagje zodat er geen vocht meer bij kan.
Succes verzekerd!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 11:20

Pure tea-tree olie helpt ook erg goed. 3 keer in de week op de plekken waar de rotstraal zit druppelen.

Keoma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 11:29

hooflex frog sole care.
Ik gebruik dit bij mijn merrie op advies van de DA. Hielp snel en ik gebruik het nu 1x in de twee weken preventief. Het bijt/prikt niet dus de paarden vinden het ook niet erg. Ze heeft er al een half jaar geen last van gehad en heeft nu mooie harde stralen terwijl ze met dit weer regelmatig in de blub staat.
Stalgenootje heeft het laatst geleend voor haar paard en ook bij haar hielp het super!