Ik heb gezocht naar een centraal topic over rotstraal, maar kon deze niet vinden, vandaar dat ik een nieuw topic start.
Ik heb mezelf al veel en vaak ingelezen/laten informeren, maar ik krijg deze rotstraal maar niet onder controle. Vandaar dat ik hoop dat iemand hier de gouden tip heeft

Mijn paard is 8, ruin. Staat in een inloopstal en heeft altijd ruwvoer tot beschikking. Bodembedekking stro en de halve stal is onbedekt beton. Vooral op de voerplek, waar ze dus droog kunnen eten. Krijgt verder hipolyte struktuur E als onderhoud en daarbij bietenpulp of luzerne. Wordt 6x in de week gereden, met af en toe uitzondering van minder.
Heeft inmiddels al een tijd lang rotstraal aan alle 4 de hoeven. Ik ben deze rotstraal al met een aantal middelen te lijf gegaan, maar niets lijkt te helpen. Ik heb een natuurlijke bekapster die eerst om de 3 weken, en nu om de 5 weken zijn stralen komt bewerken. Hieronder een lijstje met middelen die ik tot nu toe heb gebruikt.
Nt dry: 8 weken. Altijd een uur in laten trekken. Iedere dag behandeld.
Combinatie van dettol, azijn en water: om de dag geschrobt en goed in laten trekken en laten drogen.
Hipposol: 2 weken. Iedere dag. Uur laten intrekken.
Hypozin:2 weken. Iedere dag. Uur laten intrekken.
Nu: parisol hoefspray. Ook iedere dag. Uur laten intrekken.
Overigens ben ik nooit gestopt met de hoeven te behandelen met dettol, water en azijn.
En ben ik de afgelopen 3 weken om de dag begonnen met waterstofperoxide.
Het lijkt enigzins wat te verbeteren, maar eigenlijk voor de hoeveelheid en tijd die erin gestoken wordt. ..heel weinig effect.
Op dit moment ben ik nog zoekende naar mijn wondermiddel, zodat ik volgend jaar in de winter, direct kan starten met het behandelen, voordat de rotstraal echt zo doorzet zoals nu. Bovendien wordt mijn paard door dit gesukkel een beetje vervelend met voetje vragen en geven. Op sommige middelen reageerde hij, zoals nu de parisol. Het zou geweldig zijn als mijn paard deze winter nog rotstraal vrij kan zijn.
Overigens heeft mijn paard gedurende zijn rotstraal nooit een extreme lucht gehad, en zeer weinig zwarte troep. Wel zijn zijn stralen zo zacht dat ik ze er bij wijze van met mijn vingers af zou kunnen trekken..en de straalgroeve erg diep.
Hij heeft er de eerste 8 weken kreupel van gelopen, maar dit is nu voorbij.
Als ik zou gaan teren ( achterhaald maar die tip krijg ik steeds vaker) dan zou dat pas kunnen als de bacterie eruit is. Maar wanneer weet je nu zeker dat de bacterie eruit is?
Als iemand een wondertip heeft, hoor ik dat graag.
Sorry voor het lange topic.
Groetjes.