Wat nog te doen aan mok?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kaus

Wat nog te doen aan mok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 19:47

Sinds ongeveer 2 maanden heeft mijn paard mok, en het wordt alleen maar erger.

Ze heeft in principe chronische mok want de minuscule plekjes zijn nooit helemaal weg.

Toen de plekjes wat meer kwamen ben ik uierzalf gaan smeren. Een enorme laag, een pot van een halve liter ging 4 dagen mee. Dat heb ik twee weken gedaan maar het werkte niet. Ze is toen van een extreem natte paddock naar een droge paddock gegaan en drie keer behandeld met sebacil. Ook dit maakte geen verandering.

Gewassen met betadine, meerdere malen, en verder is ze van overdag op de paddock naar 24/7 binnen gegaan omdat ook de paddock te nat werd.
In de tijd dat ze binnen staat is er twee keer per dag met haar gestapt, helaas kreeg ze toch stalbenen.

Aangezien de mok alleen maar erger werd zijn we begonnen met hydrocortyderm. Dat wordt er twee keer per week op gesmeend. 's Ochtends staat ze 2 uren in een droge bak en er wordt twee keer per dag met haar gestapt. Daar zijn we nu 1,5 week mee bezig.

Ze loopt ondertussen kreupel, mok op 4 benen en enorme kloven. Er komt pus uit de kloven en haar stalbenen (alleen achter) zakken nauwelijks nog af. Achter heeft ze de mok tot op haar spronggewrichten zitten (rasp dus).
Haar stal wordt elke dag grondig uitgemest.

Wat kan ik nog doen...?

KellyDV

Re: Wat nog te doen aan mok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 19:49

Heb je foto's?
Mijn pony had ook hardnekkige mok, niets hielp.
Hydrocortiderm, droogzetters, sudocreme, ALLES geprobeerd.
Toen Otiderm (voor honden en katten oormijt :+ ) er op gedaan, en nu gaat het weg!

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 19:51

Bij mijn merrie die toen hele erge mok had ben ik naar de zee geweest. Gewoon lekker rondstappen in het water en na 3 keer binnen anderhalve week was ze er vanaf.

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 19:52

Equicrown Skinrelief?

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 19:52

Wij gebruiken bij paarden met gevoelige kootholtes / mok msm creme. Tijd sudocreme gebruikt maar zie meer resultaat met de msm.

Als er zelfs pus uit komt is het ontstoken en daarom heeft ze dikke achter benen. Houdt gewoon vocht vast op reactie van de ontsteking.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 19:55

X
Laatst bijgewerkt door 44Myrthe44 op 03-11-25 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Chickie_1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 19:57

Msm zwavel helpt goed. De zalf erop smeren en de poeder Door het voer. En daarnaast wel goed droog houden.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 19:57

Chevadonyll kruiden hielpen hier heel goed.
Baat t niet dan schaadt t niet dus de moeite waard

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 19:59

Echt goede foto's krijg ik helaas niet omdat ze niet wil dat ik bij haar benen in de buurt kom door de pijn. Was voorheen geen probleem...

Linksachter. Deze is nu helemaal open met bloed.
Afbeelding

Linksachter. Hier zie je dat er weer korsten op zitten.
Afbeelding
Linksvoor
Afbeelding

Van de andere benen heb ik geen goede foto's omdat dat zwarte voetjes zijn en die dus niet goed te zien zijn.

De zee is helaas veel te ver weg vanaf waar ik woon. Zalf van de DA heb ik.

Die skin relief heb ik eerder gehoord. Die is dus wel het proberen waard?

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 20:06

van binnenuit behandelen met bijvoorbeeld Chevadonyll

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 20:08

Wat bij de mijne hielp was 24 uur in het verband zetten met een goeie laag hydocortiderm. En daarna wassen met betadine. Dan zijn al je korstjes in 1x weg. Let wel op dan staat er ook bijna geen haar meer op de plek waar de mok zit. Daarna goed blijven smeren en dan gaat het weg. Ook doe ik ongeveer 1x in de week wassen met betadine.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 20:10

Mok kan ook komen doordat paarden last hebben van dr darmen, dus van binnen uit.

Misschien zit daar iets niet goed.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 20:11

Kweekje laten maken van het ontstekingsvocht, door je dierenarts.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 20:12

Met betadine wassen doe ik zo'n twee keer per week en daarna maak ik het met één handdoek per been droog. Korsten eraf krabben doe ik absoluut niet.

Chevadonyll lijkt mij het proberen waard. In welke winkel zou ik dat kunnen kopen?

En wat is het voordeel van intapen? Lijkt mij eerder dat dat gaat broeien?

Mijn paard krijgt momenteel eiwitrijk kuil. Zou het een verschil maken om haar hooi te geven?
En zou er ook een verschil kunnen zitten tussen stro en vlas of zaagsel?

Darmen heb ik ook naar gekeken. Echter eet ze goed, krijgt goed kuil, muesli voor paarden die snel dik worden en af en toe een brokje pavo koek voor de lekker.
Haar mest is goed. Stevige drollen en niet te droog of te nat.
Laatst bijgewerkt door Kaus op 21-02-16 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 20:12

Zou de plekken sowieso scheren. Zo kan je er goed bij en als je het gewassen hebt droogt het sneller. En niet met betadine wassen...

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 20:13

O bah, ziet er niet lekker uit. Ik heb zelf mijn Tinker 8 jaar geleden gekocht en kreeg er een pot mokzalf bij. Al die 8 jaar geen mok gehad. Wel merk ik dat als hij suikerrijk voer of iets dergelijks krijg, er kleine plekjes ontstaan.

Zo heb ik een tijdje Pavo brok gegeven, maar na een paar weken zag ik al kleine plekjes in de kootholtes verschijnen. Gestopt met de Pavo, plekjes gingen weg. Zelfde met wortel en appel.

Nu krijgt hij alleen nog maar vitamine brokjes met een laag suiker gehalte en soms wat bleekselderij of knolraap. En verder veel ruwvoer.

Kortom, bij mij was het ook sterk afhankelijk wat er naar binnen ging en dan vooral suikerrijk voer.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 20:15

JdBZadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 20:15

Mijn paard heeft ook behoorlijke mok gehad ....vanalles geprobeerd maar wat uiteindelijk bij hem hielp was 1 x goed wassen met Betadine shampoo zodat goed ontsmet is .....dan droog maken en niet meer nat laten worden (dus in stal of droge bak/paddock) en elke dag smeren met honingzalf(vetramil). Je moet goed smeren en na een paar dagen laten de korsten los en zit er weer een mooie huid onder ......Maar belangrijkste is vooral niet meer nat maken en niet aan de korsten trekken/scrubben/krabben want dan wordt het alleen maar erger

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 20:19

Niet meer wassen met betadine. Volgens mijn DA moet je dat 1x doen om schoon te maken en daarna zo min mogelijk met water in de buurt komen. Dus wel zalven maar verder niet.
Om te reinigen kan je met een droge handdoek door de holtes 'zagen'

Ik gebruik voor de binnenkant Cure Mok.
Helpt goed ter ondersteuning.

Pavo blijf ik ver van uit de buurt. Krijg die van mij gelijk last van al krijgt ze maar heel weinig.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 20:26

Laat je va een dikke ab spuit zetten.....

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 20:28

Misschien eens met een (goede!!) natuurgeneeskundige contact opnemen dit is waarschijnlijk iets wat van binnen uit behandeld moet worden.
Als het al zolang speelt gaat alleen uitwendig behandelen niet meer voldoende resultaat opleveren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 20:30

Het lijkt vrij veel op een lichte vorm van CPL, vooral die kloofjes zijn typisch daarvoor. En dat behandel je vooral van binnenuit met kruiden die afvalstoffen helpen afvoeren zoals chevadonyll (bv online te koop bij chevalcare) en door voer te geven waar weinig afvalstoffen uitkomen zoals hooi ipv kuil en geen krachtvoer, geen snoep/suikers en voorzichtig met gras.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 20:31

Mijn paard had ook hele erge mok. Nog erger dan die van jou.
Ik heb dit nu een paar keer gebruikt, en het helpt echt super.

https://www.ruitershoponline.nl/easy-Mok-Spray-Frama

De spuitkop werkt alleen niet echt super. Ik giet iets op m'n hand en smeer het dan in de kootholtes. Ik had niet gedacht dat dit goed zou werken, maar dat doet het echt

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 20:32

Enige wat hier echt afdoende werkt is voeding. Geen kuil maar hooi, geen graan/brok/muesli en nep vitamine troep dingen met voornamelijk suiker maar gras/kruiden voer als futter natur van agrobs. Mineralen als groene leem, diatomenen, zeohorse, algea vitalis, veendrenkstof, etc. Zelf smeer ik niet tot nauwelijks, maar zorg wel dat pony's uit de nattigheid gaan in de tijd dat ze genezen en ik ze gezonder probeer te krijgen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 20:41

Scheren wordt aangeraden en afgeraden. Ik raad het af omdat dat haar ook dient om het vocht af te voeren. Ik ben het met arabesk eens, dit ga je niet redden zonder ab spuit.
Een paar keer per week was je met bethadine, smeer je daarna ook in met mokzalf? Smeer dagelijks met mokzalf. Liefst in de avond als hij de stal ingaat. In de ochtend kun je dat herhalen. Omdat mok heel vocht gevoelig is smeer ik ook vaak in (over het droge been) met vaseline of uierzalf. Waar vet zit komt geen water dus dat beschermt.