Einschuss

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Habore

Einschuss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 21:15

Mijn paard staat met een dik been vanachter.
Hij heeft de laatste vijf jaar daar meerdere keren per jaar last van.

Eerste jaren altijd met AB behandeld.

Nu het laatste jaar heeft mijn DA hem alternatief behandeld. Is een soort vloeistof waarmee je het been dan moet in bandageren en ook oraal toedienen.

Als hij verhoging heeft geven we hem ook equioxx ( ontstekingsremmer en pijnstiller).

Zo ook deze avond, tegen zes uur was ik bij de stal, temperatuur was toen 38,4 graden.

Nu om negen uur, is zijn temperatuur 38,5 graden.

Maak me toch zorgen, DA zegt af te wachten tot morgenvroeg.

Hij steunt wel op zijn been, en eet aan zijn hooi, maar hij ziet er sipjes uit.

Wat zouden jullie nog extra doen?
Als het morgen nog zo is, gaan we uiteraard op AB over. Maar we hebben het de laatste keren met dat product kunnen oplossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 23:01

Hij heeft hier al jaren last van? Is er een scan van gemaakt? Ik zou een paard die er al zo lang mee loopt eens op de kliniek zetten en wat dieper onderzoeken.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 23:31

Hij heeft zes jaar geleden vasculitis gehad aan beide achterbenen.
Daardoor is er littekenweefsel achter gebleven en met regelmaat ontsteken de vaten ook nog eens.

Gisteren had hij in een litteken gebeten ( waarschijnlijk jeuk). Ik heb het nog goed ontsmet, maar vermoedelijk heeft zijn been daar toch weer op gereageerd.

Temperatuur was net 37.9 graden. Maar het been is toch wel erg dik....

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 23:42

Oei, hou m alsjeblieft heel goed in de gaten, zoveel mogelijk in beweging houden, wandelen om het vocht af te voeren en met compressie bandageren, ik heb voor die van mij compressie kousen gekocht
Afbeelding
Hou in de gaten dat ie z'n andere been niet overbelast om z'n aangedane been te ontlasten.
Bij koorts echt meteen dierenarts weer bellen.
Eerlijk gezegd zou ik met een einschuss niet alternatief willen behandelen...

linda_arnold

Re: Einschuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 23:48

Bij mijn pony is de einschuss open gebarstten tot aan boven de spronggewrichten op beide achterbenen.

We hebben er ruim een jaar over gedaan de wonden te laten sluiten. Nu houdt ik zijn benen dun door ze te bandageren.

Ik heb veel gehad aan de tips van equicrown. Had ook erg graag hun compressie bandages willen aanschaffen, maar dit kwam neer op bijna €200 per kous per been. Kousen hadden een relatief korte levensduur in verhouding tot de aanschafprijs, vandaar dat ik bandageer.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 00:06

Sowieso heb ik morgenvroeg overleg met DA.
Indien er twijfel is, gaat hij aan de AB.

Heb een aantal goede ervaringen met hem de vorige keren alternatief te behandelen.

Maar nu is het been toch wel erg dik...Dat heeft misschien ook wel te maken met het feit dat hij het al zo dikwijls gehad heeft de afgelopen jaren ( 4x/jaar toch wel)...

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 08:36

Deze morgen was de temperatuur 37,5 graden.

DA komt vandaag nog langs.

Been is wel enorm dik, ook boven de hiel.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 08:42

Staat het paard op stal? Het is belangrijk dat hij veel beweegt, bandageren met Onderlappen om tegendruk te geven

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 08:54

Onze pony had het ook en best erg. DA gaf hem wel antibiotica maar verder niet. Leek mij te weinig dus op aanraden naar Equitom van Tom Maren gegaan en daar is ie supergoed behandeld en daarna nergens last meer van

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 09:19

Habore schreef:
Hij heeft zes jaar geleden vasculitis gehad aan beide achterbenen.
Daardoor is er littekenweefsel achter gebleven en met regelmaat ontsteken de vaten ook nog eens.

Gisteren had hij in een litteken gebeten ( waarschijnlijk jeuk). Ik heb het nog goed ontsmet, maar vermoedelijk heeft zijn been daar toch weer op gereageerd.

Temperatuur was net 37.9 graden. Maar het been is toch wel erg dik....

Waar heb je mee ontsmet?

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 09:32

Heel goed in de gaten houden hoor. En kijk zeker eens naar de Hidez compressie kousen die hierboven ook op de foto staan. Super goede ervaringen mee en ook heel redelijk qua prijs

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 14:48

Hij loopt samen met zijn vriend de ganse dag buiten.
Ze hebben een grote stal waar ze in kunnen, verhard stuk voor de stal en de piste.

Ik heb ontsmet met gele isobetadine. Daarna cicaderm op gedaan....

Gaan zo een compressie kousen niet snel stuk als ze ermee buiten staan?

Been is nu ingebandageerd en daar wordt een soort vloeistof aan ingespoten.

Hij heeft nu wel een spuit cortisone gehad omdat het been zo hoog dik was.
Hiermee zou het moeten afzakken....

Maar van september tot nu is het reeds de vierde keer dat hij het heeft.

Zijn lichaam reageert er ook zo fel op.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 15:56

Ik vroeg waar je mee ontsmet had omdat mijn pony juist vaak reageerd op een middel als betadine.
Hij had afgelopen week wat rare plekken bij zijn billen, doe ik er zinkzalf op is er niks aan de hand,maar ik had er nu betadine zalf op gedaan.
Resulaat de volgende dag alles dik en ontstoken.

Erg belangrijk om wondjes droog te houden, kijk dus goed waar je mee behandelen gaat.
Cicaderm ken ik niet,maar als het een middel is dat een plekje wat nat laat zou ik er toch voor kiezen om met een ander middel te gaan behandelen.

Even een tip hoor,kan zijn dat jouw dier dus ook reageert op bepaalde middelen en de boel daarom gaat ontsteken

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 17:34

@Ellepel, nu je dat zegt...
Mijn DA heeft me enkele jaren geleden ook gezegd dat isbetadine soms reacties kan uitlokken...

Hij had een soort kloofje en daar heb ik wat isobetadine aan ingespoten.
Cicaderm is ook een soort zinkzalf maar het blijft wel vettig eronder.

Waar ontsmet jij mee?
Of direct de zinkzalf erop?

Echt bedankt voor de tip, het zou best kunnen hoor....
En nu herinner ik me dat ook dat de DA dat al eens gezegd heeft...

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 18:44

Nou wat een ellende zeg,dat schiet niet op zo..Wat krijgt je paard te eten?

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 19:12

Hij krijgt s morgens een schep Optiform van Mijten en een schep geweekte pulp met wortelen.
S avonds een schep Herbamix van Mijten, schep geweekte pup en schep Optiform met wortelen en appeltje of rode biet.

Verder onbeperkt hooi van tweede snit.

Hij is goed op gewicht, zeker niet te dik, eerder aan de slanke kant.

Geregeld krijgt hij van de DA een reinigingskuur voor nieren en lever.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 19:23

Dankjewel :)
Mijn oudste merrie had in december ook einschuss,haar hele been was vreselijk dik en ze had er ook koorts bij..Omdat ze gevoelige darmen heeft wou ik haar liever niet aan de AB hebben en heb contact opgenomen met De blauwe hengst voor advies en lymfedrainage..Ik kan haar echt aanbevelen wat dat betreft..Ze zegt dat paarden met deze problemen geen granen en kuil mogen en ik moest een hogere dosis vitamine c geven,met nog wat andere dingen..Na een paar dagen voelde ze zich alweer beter en was het been al stukken dunner..Na een week was het been weer helemaal dun..Misschien overwegen om contact op te nemen met haar?Ze heeft veel ervaringen met dit soort gevallen..

Wat voor reinigingskuur geeft je?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 21:31

Habore, vorig jaar kreeg de mijne ineens een reactie nadat ik een huidolie op wondjes op de borst had gesmeerd en nu dan dus na betadinezalf.
Het lijkt haast wel wat op einschuss, alles word mega dik en warm en er komt ook wondvocht uit.
Alleen zit het niet op de benen :+

Ik heb overlegt met de veearts en die adviseerde dus om te ontsmetten een hibiscrub of betadine scrub.
Maar daarna goed droog maken!
Omdat bij mijn dier zinkzalf goed werkt mag dat ook,maar erg weinig, zodat het wel droog blijft.
Schijnt dat er toch bepaalde bacteriën het erg goed doen op een warm vochtig wondje en ze daar dan dus die einschuss reactie van kunnen krijgen

Dat is het belangrijkste, droog houden :j

Wat pleiada zegt ga ik in mee, als ze zo gevoelig zijn je voer laag in suikers houden.
Liever geen wortel, appel en ga een suikerarme muesli geven :j