Jonge pony met dikke, onregelmatige vacht. Iemand ideeën?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marive

Jonge pony met dikke, onregelmatige vacht. Iemand ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 17:55

Hoi allemaal,

Ik heb een merrie die dit jaar drie wordt en eigenlijk altijd al 'last' heeft gehad van een wat onregelmatige vacht. Ze is verder gewoon gezond en heeft nu in de winter een normale wintervacht, maar in de zomer krijgt ze niet een echt gladde, korte zomervacht. Haar vacht blijft een beetje dikker en is hier en daar golvend/krullerig. Ze is hier geboren en heeft dit eigenlijk altijd al gehad.

Ik had nu in ieder geval het idee om binnenkort te binnen met het geven van lijnzaadolie, in de hoop dat ze dan wel richting een gladde zomervacht gaat. Voor ik hiermee begin vroeg ik me echter af of er misschien mensen zijn die dit herkennen, ideeën hebben waar dit vandaan kan komen en of er mensen zijn die oplossingen weten?

Om een beeld te geven, dit is ze als jaarling, september 2014:
Afbeelding

En als tweejarige, september 2015:
Afbeelding

Ik ben benieuwd!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 19:06

3 is nog jong he, op zich hebben jonge dieren wel vaker dat ze tot een jaar of 3 de vacht niet helemaal in orde hebben.
Zeker bij de kleine rassen zie je dat nog wel eens.
Wat zou kunnen,maar dan moet je dat laten testen is dat de mineraalhuishouding niet in orde is en dan kun je denken aan een zink of koper disbalans.

fienenbambi

Re: Jonge pony met dikke, onregelmatige vacht. Iemand ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 22:21

Dit kan ook door wormen komen.

poown

Re: Jonge pony met dikke, onregelmatige vacht. Iemand ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 22:52

Kan idd door wormen komen maar zo ziet ze er niet uit dat ze daar last van heeft. Sommige pony's hebben nu eenmaal een dikkere vacht dan andere. Is ook enigszins genetisch bepaald. De zwarte grote maat shetten hebben vaak een strakker velletje dan andere kleuren. Wij fokken Shetlanders in de mini en kleine maat en ook 1 merrie die nooit heel glad in d'r zomerhaar zit. Een beetje olie door het eten kan nooit geen kwaad voor de vacht maar weet niet of ze daar korter van in haar haar komt. Mooie pony trouwens, wat voor afstamming ?

Marive

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 12:43

Wormen denk ik ook niet, ze wordt netjes ontwormd en ik denk dat je er dan wel meer van zou moeten merken.

Het kan inderdaad ook wel gewoon de leeftijd of genetisch zijn ja. Heb het hier alleen nog nooit zo gezien, moeder, grootmoeder, overgrootmoeder en halfzusjes hebben we hier allemaal (gehad) en die hebben gewoon een korte gladde vacht.

Ga in ieder geval met de olie beginnen en als ze dan van de zomer weer hetzelfde heeft misschien eens aan de dierenarts vragen wat die ervan zegt :)

poown schreef:
Mooie pony trouwens, wat voor afstamming ?
Dankjewel! :D Vader is Narcos van Stal 't Hurkske, MV is Kevin van de Molenweg.

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 01:17

heb je mestonderzoek laten doen? kan spoelworm zijn! en voor spoelworm helpen niet de gangbare wormenkuren maar heb je vaak een preparaat met pyranthel nodig of fenbenazole. ff mestmonstertje laten testen bij t wout of bij je Eigen dierenarts dan weet je t zeker of er evt spoelworm oid nog in zit (kans is groot bij een jong dier)