Grasbrok als bron van eiwitten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Grasbrok als bron van eiwitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 20:39

Ik zou graag meer willen weten over grasbrok als bron van eiwitten. Ik ben op de hoogte dat er verschillende grasbrokken bestaan.

De reden dat ik mij dit afvraag is omdat in de zomer/herfst een paard natuurlijk een groot deel van de eiwitten uit vers gras/verse planten haalt. In de winter is die situatie natuurlijk anders. Vandaar dat ik wel eens zou willen weten hoe de bokkers dit zien. En daarnaast omdat ik mij afvraag of grasbrok in de winter een goede aanvulling zou zijn op het dieet van mijn paardjes. Zij krijgen nu al het jaar rond een balancer waar natuurlijk ook eiwitten in zitten (dragers zijn cichoreischroot en luzerne). Luzerne geef ik ze om verschillende redenen niet nog er bij, vandaar dus de zoektocht naar (de noodzaak van) een andere bron.

Wie voert er grasbrok, en welke, en waarom, en wat merk je voor resultaat? Ik ben benieuwd!

Het huidige dieet bestaat hier, naast natuurlijk hooi, uit Vitalbix + handje haver + kurkumapasta + lijnzaadolie. In de winter aangevuld met verse groentes naar keuze en behoefte en in de zomer ook nog met vers gras en andere planten, vooral veel paardenbloem, distels en meidoorn maar ook allerlei andere. In de zomer aan eiwitten dus geen gebrek.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 14:40

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 15:18

Ik weet dat er verschillende grasbrokken bestaan, deze had ik inderdaad ook al gezien. Ik lees hier alleen weinig ervaringen van gebruikers.

Hartog komt er hier niet in, welbedankt voor het meedenken Arabesk :)

femke_harley

Re: Grasbrok als bron van eiwitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 10:47

Ik weet niet of je perse opzoek bent naar een grasbrok, maar ik heb vanuit de kliniek Utrecht sojaschroot meegekregen als eiwitbron. Dit geven we omdat ze op dieet is en geen brok en minder hooi krijgt. Als ze van de zomer weer de wei op gaan, krijgen ze idd weer genoeg eiwitten.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 10:49

Ik heb Wiesencobs van Marstall, die voer ik geweekt bij eentje die last heeft van het gebit.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 17:47

femke_harley schreef:
Ik weet niet of je perse opzoek bent naar een grasbrok, maar ik heb vanuit de kliniek Utrecht sojaschroot meegekregen als eiwitbron. Dit geven we omdat ze op dieet is en geen brok en minder hooi krijgt. Als ze van de zomer weer de wei op gaan, krijgen ze idd weer genoeg eiwitten.

Ik kan me goed voorstellen dat Utrecht dat gezegd heeft. Is ook zeker een goede tip, dank je wel. Soja voeren vind ik, als er geen andere opties zijn, etisch niet verantwoord daarom ga ik het niet doen. Maar als bron van eiwitten denk ik zeker dat 't een goed voer zou zijn.

Cemlys lustten jouw paarden de wiesencobs meteen? Of hebben ze er eerst aan moeten wennen?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 18:31

Hier vallen ze er allemaal gewoon op aan. Ruikt ook erg lekker

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 18:31

Ik voer nu esparcette. Bevalt erg goed. Wordt Super gegeten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 22:12

Dank Cemlys :)

Suzan_Bobar daar heb ik inderdaad ook al van gehoord. Ik heb er nog geen analyse van kunnen vinden, vind het het handigst om dat soort dingen op voervergelijk te doen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 22:13

Je zou ook eens naar de producten van Agrobs kunnen kijken. Fetura is bijvoorbeeld wat hoger in eiwit.
Jim doet het momenteel erg goed op de alpengrun muesli, maar deze is laag in eiwitten. Wel fijn in samenstelling.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 22:20

Ja, Agrobs en Fetura zijn momenteel de voornaamste kandidaten. De Esparcette wil ik ook proberen te pakken te krijgen volgende maand (bij evenement). En als de paardjes dan weer thuis zijn mogen ze zelf testen wat het beste bevalt.