Ik wist niet zo goed waar ik dit moest plaatsen omdat het meerdere oorzaken kan hebben. Vandaar op MD.
Een tijdje terug kreeg ik een appje dat mijn haflinger mest at van het andere paard waar hij mee staat. Nu krijg ik net een appje dat er halve hopen in de wei liggen. Er is deze keer niet gezien dat hij mest eet. Ik vermoed ook dat het nu niet het geval is, aangezien gras over het algemeen onweerstaanbaar is voor hem. Maar ik sluit het ook niet uit. De hopen liggen uit elkaar, dus het zou ook heel goed vogelwerk kunnen zijn. Verder krijgt het andere paard slobber of muesli en zie ik wel eens onverteerde granen in de mest zitten. Kan dit voor mijn paard misschien ook lekker zijn?
Nu weet ik dat mest meerdere oorzaken kan hebben. Verveling, tekorten. Ik heb na de 1e app zijn vitaminebrokje opgehoogd. Maar ik weet niet goed of het genoeg is. Bloed trekken speelt al een tijdje in mijn achterhoofd. Maar omdat er verder geen klachten zijn, heb ik dit nog niet gedaan.
Wat zaken op een rijtje: - 20 december zijn we verhuisd van stal (=stress). - staat 24/7 buiten. Verblijf zijn 2 stallen, met een verharde uitloop en een zandcirkel. Bij droog weer gaan ze op de wei, ook in de winter. - heeft 1 maatje, een arabische ruin van dezelfde leeftijd die de baas is, maar wat prima lijkt. Ze klieren af en toe wat samen, maar 2 tellen later eten ze uit dezelfde slowfeeder. - krijg voordroog in 3 slowfeeders en heeft dus altijd wat te knabbelen. Voordroog is ivm hoesten bij hooi, nu hoest hij niet. Verder lijkt hij het er prima op te doen. - Krijgt 300/350gr Vitalbix. Richtlijn is 65 gr per 100kg lichaamsgewicht bij matige arbeid en daar zit hij nu iets boven. - Verder krijgt hij nog zo'n 400gr Alpengrun muesli van Agrobs, klein beetje magnesium en lijnzaadvlokken. - heeft momenteel nog iets overgewicht, maar is al een paar maanden aan het afvallen. - loopt zo'n 5x in de week (westerntraining in de bak of buitenrit) - oogt gezond, overal appeltjes, is levendig, voorwaarts en blij Ik heb dus echt niet het idee dat hij iets tekort komt, maar goed, ik sluit het dus ook niet uit.
Mijn idee is om de Vitalbix te verhogen naar 400gr per dag. Dat is 90 gr bij 100kg lichaamsgewicht en iets meer dan het advies bij zware arbeid. Dan misschien toch maar bloed laten trekken. Dit heb ik 3 jaar geleden gedaan en toen had hij alleen een wat lager ijzergehalte, maar verder geen tekorten. Inmiddels is het voerbeleid veranderd, dus is wel weer een goed idee. Maar is een standaard onderzoek dan voldoende of moet ik nog extra laten onderzoeken.
Of zijn er nog andere zaken die jullie opvallen?
pien_2010
Geplaatst: 18-02-16 16:02
Dag Amanda, toen Hercule dit ooit lang geleden deed heb ik hem gelijk een stevige wormenkuur gegeven. Bij hem hielp dit want daarna was het eten van kak gelijk over.
Heb ik ook aan gedacht inderdaad. Maar hij heeft vlak voor de verhuizing (december) nog een zware kuur gehad. Dus ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het wormen zijn. Maar goed, als er bloed getrokken wordt, kan een wormenonderzoek meteen mee natuurlijk.
Wormonderzoek in deze maanden heeft weinig zin, wormen scheiden in deze maanden geen/weinig eitjes uit of kapselen zich in.
Solistar
Geplaatst: 18-02-16 16:22
Hebben ze een liksteen?
Ik heb gister toevallig een emmer zeewier gekocht omdat ik mijn paard klei zag likken, en op het etiket staat dat het ook goed is voor paarden die mest eten.. Misschien een idee?
mystery1980
Geplaatst: 18-02-16 16:28
Wat voer je voor ruwvoer? In kuil is de fermentatie vaak anders (plastic) dan in droge baaltjes hooi (met strotouwtjes en zonder plastic). Droog hooi is beter voor de darmen, toen ik mijn paard droog hooi ging voeren at hij ook geen mest meer.
veulens eten mest van de moeder voor hun darmflora. dit kan ook het geval zijn bij volwassen paarden. het toont aan dat er in ieder geval iets mis is in het verteringstelsel. wormkuur erin en dan kijken of het beter wordt. de hoeveelheid voer dat hij krijgt moet meer dan voldoende zijn voor vitamines
Mest eten doen ze vaak als ze wat last van hun darmen en is eigenlijk best goed omdat ze dan mest uitkiezen van een paard die wel een goede darmflora heeft..Er word ook bij paarden met darmproblemen mest van andere paarden gegeven..Een erg goede en goedkope probiotica!
Ze hebben geen liksteen, alleen een himalayasteen. Maar dat zou ook niet hoeven omdat ik Vitalbix voer. Vitalbix is een mineralenbrokje dat voldoende moet zijn naast ruwvoer.
En welke wormenkuur zou ik moeten geven? In december heeft hij Equimax gehad. Ik heb er nog 1 liggen, maar moet even kijken welke dat is.
Hooi kreeg hij hier eerst. Toen deed hij het voor het eerst. Nu voordroog. Op hooi gaat hij hoesten (stofallergie) en met voordroog gaat dit goed. Van het weekend heeft hij wel weer een paar dagen hooi gehad omdat voordroog op was. Gelijk weer hoesten.
Als je deze tijd van het jaar ontwormt pak dan iets met moxidectine zodat je de ingekapselde bloedworm aanpakt (equimax = ivermectine). Te weinig voer of te weinig structuur wil ook nog wel eens de oorzaak zijn. Plakje stro bij voeren kan helpen. Himalayasteen lost erg moeilijk op, kan zijn dat hij dus wel degelijk iets tekort komt.
Uit elkaar liggende hopen is inderdaad vogelwerk, mesteten is hapjes uit de bovenste balletjes van de hopen. Als de hopen deels uit elkaar liggen, zit er of toch niks in of ze worden gestoord (bv omdat pony lol heeft in vogels jagen).
Te weinig voer kan ik me niet voorstellen. Naast de voordroog in de slowfeeders en 2x per dag vitaminebrokje met de agrobs (=structuurmuesli) ligt er stro in stal. Himalayasteen wordt door Jim nauwelijks gebruikt. Alleen in de zomer af en toe.
Het lastige is dat ik het zelf dus niet gezien heb. Ik zie zelf alleen uit elkaar gevallen (getrokken, gelopen) hopen en geen hapjes uit hopen. Dat maakt het ook wel lastig. Ik moet uitgaan van wat anderen zeggen.
Welke kuur heeft moxidectine? Dat is wel de moeite waard om sowieso eens naar te kijken.
Een vraag misschien, hebben ze beschikking tot stro? Dit is een vaak onderscgat ruwvoer. Het heeft heel weinig suiker en eiwit maar heel veel structuur. Misschien kun je het wat mengen? Ik merk dat mijn paard nog steeds stro eet ongeacht dat hij onbeperkt hooi heeft.kan zijn dat het meer structuur in de voeding geeft.
En het eten van mest is normaal als haar darmflora in de war is. Heb je alle suiker en granen uit het voer hesneden? Ofja, zo veel mogelijk?
Edit: ik zie net dat ze inderdaad stro hebben. Misschien kun je wat mengen met de voordroog?
Ik vermoed dat het met de verhuizing te maken heeft. Geen stress oid, maar ik denk dat Jim mest van andere paarden eet om z'n darmflora gelijk te trekken met z'n stalgenoten. Dat heeft immunologische voordelen. De afweer wordt in de darmen 'gefinetuned' want precies daar moet de afweer feilloos bepalen wat 'goed' (en dus verteerd mag worden) en 'slecht' (wat aangevallen moet worden) is. De darmbacteriën van Jims stalgenoten weten al wat voor omgevingsfactoren er allemaal zijn, Jim nog niet.
Overigens eten hier de vogels idd ook de onverteerde graantjes uit de mest. Dan zijn de mesthopen echt helemaal verspreid en uit elkaar geplukt, is redelijk herkenbaar.