Bodembedekking bij rotstraal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rofah

Bodembedekking bij rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 01:01

Met dank aan de blubberbende in de paddock heeft mijn pony aan de voorbenen rotstraal.
Hij staat nu meer op stal en zal morgen overleggen met de hoefsmid wat wijsheid is, helemaal binnen houden zie ik niet zitten.

Nu is de vraag wat het beste is als strooisel, vlas of stro? Hij staat nu op vlas en er gaat 1 pak per week doorheen. Dagelijks wordt er netjes gemest en ben ik een pietlut met restjes drollen ed.
Eventueel kan ik overgaan op twee keer per week de natte plekken er uit halen maar het lijkt er op dat de top mooi droog blijft.

Ik lees de ene keer dat stro beter is en dan weer vlas, wie kan onderbouwen wat beter is?
Overgaan op stro kan maar heeft niet mijn voorkeur, ook een optie is stro op vlas.

TurdusMerula

Re: Bodembedekking bij rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 01:04

Ik denk dat rotstraal niet enkel komt door blubber... Het ontstaat door een disbalans in de hoef. Een vochtige omgeving helpt niet natuurlijk, maar het is niet de oorzaak an sich imo.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 08:01

De bodem wil je in ieder geval echt zo droog mogelijk houden, dus vaker natte plekken eruit. Of de top droog genoeg is? Kan jij er zeker 10 minuten op gaan zitten zonder dat je kleding nat wordt?

Verder heb ik goede ervaringen met pure tea-tree olie op de straal druppelen. Dat ontsmet enorm goed. Hoef eerst goed schoonmaken, tea-tree druppelen en dan paard even binnen laten zodat het erin kan trekken. Daarna weer gewoon naar buiten.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 08:04

Hypozin bestellen werkt super! Als bodembedekker is strokorrel het meest droog wat ik ooit heb kunnen vinden!
Suc6!

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 08:07

Mijn hoefsmid raadde ten alle tijden stro aan.
Ongeacht of je wel of geen hoefproblemen heb

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 08:31

TurdusMerula schreef:
Ik denk dat rotstraal niet enkel komt door blubber... Het ontstaat door een disbalans in de hoef. Een vochtige omgeving helpt niet natuurlijk, maar het is niet de oorzaak an sich imo.

Dit. Mooi opschreven !

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 08:35

Turdus ik zou niet weten waar het anders vandaan moet komen, komt dagelijks buiten en heeft een schone box.

Angela ik zit wel eens (tijdens massage en fysio behandeling) en geen natte kleding :n

Pol strokorrel mag ik niet gebruiken, het is vlas of stro of zoals sommige doen beide.

JenniferU weet je ook waarom? Stro neemt nagenoeg geen vocht op dus lijkt mij minder droog?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 08:38

Heb je foto,s van zijn hoeven, je snapt niet wat turdus bedoelt.
Disbalans kan vanalles zijn, te hoge hielen, overgroeide steunsels. Dit zijn allemaal zaken die meespelen bij rotstraal.
En stal klimaat (welke dan ook) helpt ook niet tegen rotstraal.
Beste is buiten, 24/7 bewegen ook op de verharding, wandelen over asfalt. En geen hoge hielen, geen overgroeide steunsels. En geen lange teen.

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 08:55

Aah op die manier, ik las het meer als dat hij niet voldoende beweging ed kreeg.
Ik kan vanmiddag wel foto's maken :j
24/7 wilt meneer niet, dat stond hij maar na etenstijd in stal kreeg je hem de stal niet meer uit :=

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 08:58

Mijn paard heeft heel snel rotstraal, ik heb nu al 2 jaar vlas en de hoeven zijn droog. En ze heeft ook geen rotstraal meer gehad.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 11:37

Rofah schreef:
Aah op die manier, ik las het meer als dat hij niet voldoende beweging ed kreeg.
Ik kan vanmiddag wel foto's maken :j
24/7 wilt meneer niet, dat stond hij maar na etenstijd in stal kreeg je hem de stal niet meer uit :=

Logisch. In stal is eten. Verplaatst zijn eten naar buiten.
Het is vermenselijken dat hij niet naar buiten wil.
Ben benieuwd naar foto's.

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 12:04

In de stal was alleen brok, onbeperkt hooi was buiten. Langere tijd geprobeerd maar bij het weer naar buiten krijgen hing hij over de staldeur omdat hij er in wilde, dan ga ik m niet koste wat t kost snachts buiten houden :)
Anyway dit was helemaal niet mijn vraag :=

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 12:50

Vlas gaat diep in de straalgroeven zitten. Als het vlas nat en vies is heb je dus ook natte en vieze troep die goed bij de straal en straalgroeven kan.
Met stro heb je dan weer dat het sneller nat is dan vlas.
Het hangt er denk ik van af hoe schoon je paard is op stal. Met een merrie die in 1 hoek mest en plast en verder een droge stal heeft zou ik het bij vlas houden. Heb je een ruin en/of een paard wat een bende van de stal maakt dan zou ik kiezen voor vlas met stro er bovenop. De nattigheid trekt dan in het vlas waardoor de bovenlaag droger is en als het toch nat wordt hebben de hoeven er minder last van.

Rotstraal wordt overigens veroorzaakt door een bacterie die altijd op en om het paard voorkomt en waar het paard normaal gesproken genoeg afweer tegen heeft. Op het moment dat de weerstand van het paard in het geding is slaan de bacterieën toe. De weerstand komt bij paarden vanuit het spijsverteringskanaal. Mijn paard heeft vreselijke rotstraal gekregen van voordroog. Met hooi was het binnen twee weken over. Dus misschien eens kijken of het met ander ruwvoer beter gaat?

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 17:51

Laatst bijgewerkt door Gini op 18-02-16 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto's zichtbaar, de rest in link

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 18:07

Top dat je zo alert bent en dat je stalhouder meedenkt. Ben benieuwd of je paard ervan opknapt.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 18:35

Om rotstraal op te lossen is heel veel winst te behalen. Als je begint bij de weg naar een gezonde hoef.
Je paard heeft behoorlijk hoge hielen. Flinke steunsels en lijkt ook wat diepe straalgroeves.
De straal hoort mee te dragen. Zorgt voor een goede doorbloeding en goed hoefmechanisme.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 18:51

De exacte reden voor stro weet ik niet wel waarom ik de andere bodembedekkingen niet moest kiezen met me vorige paard met veel rotstraal.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 18:57

Vlas indien goed gemest . Maar dat geldt evengoed voor stro !
Dikke laag en dan bedoel ik dikke laag in de box en dagelijks echt goed mesten houdt je stal schoon en droog .
In jou geval TS is er veel winst te behalen in correcter bekappen .
Er zit veel overbodige hoef aan zijn voeten waardoor de straal niet mee kan doen in t wandelen en er dus minder doorbloeding is waardoor rotstraal meer kans heeft

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 19:02

Ik ga me maar dan eens meer verdiepen in hoe het dan wel juist zou moeten zijn. Dat de straal mee moet dragen weet ik wel en dat doet ie nu ook :j

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 22:31

Rofah schreef:
Ik ga me maar dan eens meer verdiepen in hoe het dan wel juist zou moeten zijn. Dat de straal mee moet dragen weet ik wel en dat doet ie nu ook :j

Draagt de straal mee ??