Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
sakvis schreef:Wie heeft de tanden van de pony gecontroleerd? Een tandarts of een gebitsverzorger. Is er iets aan het gebit gedaan? Zoja, electrisch of handmatig? En is de pony daarvoor verdoofd? Want er zijn best wel vaak verhalen van mensen die er 'iemand' bijhalen voor het gebit. Dit blijkt dan achteraf een gebitsverzorger (beetje vergelijking met een mondhygiëniste). Op het moment dat er een 'echte' ta bij wordt geroepen blijkt dan vaak dat de gebitsverzorger niet achterin is geweest, bij de kiezen.
Zelfde voor cushing. Vraag naar de waardes. Er zijn gevallen waarbij de dierenarts aangaf dat er geen cushing was. Toen men de gehaltes opvroeg bleek dat er wel degelijk sprake was van cushing (d'r loopt op bokt een heel informatief topic over ppid).
Verder in te tussentijd iets proberen als seniores priores van Pavo of gewone bietenpulp. Beide langzaam opbouwen.
Welke ontworming heb je gegeven? En voor genoeg gewicht?
sakvis schreef:Wie heeft de tanden van de pony gecontroleerd? Een tandarts of een gebitsverzorger. Is er iets aan het gebit gedaan? Zoja, electrisch of handmatig? En is de pony daarvoor verdoofd? Want er zijn best wel vaak verhalen van mensen die er 'iemand' bijhalen voor het gebit. Dit blijkt dan achteraf een gebitsverzorger (beetje vergelijking met een mondhygiëniste). Op het moment dat er een 'echte' ta bij wordt geroepen blijkt dan vaak dat de gebitsverzorger niet achterin is geweest, bij de kiezen.
Zelfde voor cushing. Vraag naar de waardes. Er zijn gevallen waarbij de dierenarts aangaf dat er geen cushing was. Toen men de gehaltes opvroeg bleek dat er wel degelijk sprake was van cushing (d'r loopt op bokt een heel informatief topic over ppid).
Verder in te tussentijd iets proberen als seniores priores van Pavo of gewone bietenpulp. Beide langzaam opbouwen.
llora schreef:sakvis schreef:Wie heeft de tanden van de pony gecontroleerd? Een tandarts of een gebitsverzorger. Is er iets aan het gebit gedaan? Zoja, electrisch of handmatig? En is de pony daarvoor verdoofd? Want er zijn best wel vaak verhalen van mensen die er 'iemand' bijhalen voor het gebit. Dit blijkt dan achteraf een gebitsverzorger (beetje vergelijking met een mondhygiëniste). Op het moment dat er een 'echte' ta bij wordt geroepen blijkt dan vaak dat de gebitsverzorger niet achterin is geweest, bij de kiezen.
Dit is bij,mij het geval,geweest. Bloed getrokken en op cushing laten testen. Mijn da zei geen cushing. Vond het raar want mijn paard vertoonde duidelijk symptomen van,cushing. Dikke vacht. Slecht uit de vacht geraken. Heel mager geworden, dof, lusteloos en constant kleine infecties. Uitslag opgevraagd en ja hoor ZE had cushing. Waarde was wel maar 69pg/ml terwijl het maar 29pg/ml mocht zijn. Da vond de waarde niet hoog genoeg voor cushing. Maar uiterlijk zag je het enorm. Waardes zeggen niet altijd zo heel veel. Sommige hebben,hoge waardes en,weinig symptomen en,soms omgekeerd. Zou toch de waarde is opvragen. Beter zeker zijn. Mijn paard is enor,opgeknapt van de medicatie
Zelfde voor cushing. Vraag naar de waardes. Er zijn gevallen waarbij de dierenarts aangaf dat er geen cushing was. Toen men de gehaltes opvroeg
bleek dat er wel degelijk sprake was van cushing (d'r loopt op bokt een heel informatief topic over ppid).
Amalarab schreef:sakvis schreef:Wie heeft de tanden van de pony gecontroleerd? Een tandarts of een gebitsverzorger. Is er iets aan het gebit gedaan? Zoja, electrisch of handmatig? En is de pony daarvoor verdoofd? Want er zijn best wel vaak verhalen van mensen die er 'iemand' bijhalen voor het gebit. Dit blijkt dan achteraf een gebitsverzorger (beetje vergelijking met een mondhygiëniste). Op het moment dat er een 'echte' ta bij wordt geroepen blijkt dan vaak dat de gebitsverzorger niet achterin is geweest, bij de kiezen.
Zelfde voor cushing. Vraag naar de waardes. Er zijn gevallen waarbij de dierenarts aangaf dat er geen cushing was. Toen men de gehaltes opvroeg
bleek dat er wel degelijk sprake was van cushing (d'r loopt op bokt een heel informatief topic over ppid).
Dat alleen ele
mee eens!
Cushing test negatief had ik ook bij een oude pony, toch verder álle kenmerken!
Van belang is wélke ontworming je gaf, voor hetzelfde paste de kuur niet bij het type wormen
Elektrisch vijlen door een dieren/tandarts is m.i. de enige goede methode
En check op zand
Amalarab schreef:sakvis schreef:Wie heeft de tanden van de pony gecontroleerd? Een tandarts of een gebitsverzorger. Is er iets aan het gebit gedaan? Zoja, electrisch of handmatig? En is de pony daarvoor verdoofd? Want er zijn best wel vaak verhalen van mensen die er 'iemand' bijhalen voor het gebit. Dit blijkt dan achteraf een gebitsverzorger (beetje vergelijking met een mondhygiëniste). Op het moment dat er een 'echte' ta bij wordt geroepen blijkt dan vaak dat de gebitsverzorger niet achterin is geweest, bij de kiezen.
mee eens!
Cushing test negatief had ik ook bij een oude pony, toch verder álle kenmerken!
Van belang is wélke ontworming je gaf, voor hetzelfde paste de kuur niet bij het type wormen
Elektrisch vijlen door een dieren/tandarts is m.i. de enige goede methode
En check op zand
Luckystory schreef:Ik vind het gek dat er zo lang gewacht wordt met een bloedonderzoek.
Een fortuin kost dat nou ook weer niet. En je hebt meteen veel meer duidelijkheid.
Nu blijft het gokken en gissen...
mabelbohms schreef:€300,- (incl. Cushing bloedonderzoek) vind ik toch best veel geld. Het eerste waar wij en ook de dierenarts aan dachten was haar gebit of wormen dus dat wilde wij eerst proberen.
Luckystory schreef:mabelbohms schreef:€300,- (incl. Cushing bloedonderzoek) vind ik toch best veel geld. Het eerste waar wij en ook de dierenarts aan dachten was haar gebit of wormen dus dat wilde wij eerst proberen.
Zo, welk gouden labo gebruikt jouw DA dan?![]()
Ik heb zelf een chronisch ziek paard waar elke maand bloed van onderzocht wordt. (volledig)
Daar ben ik heus geen 300 aan kwijt. Het zou wat worden...
Zit rond de 80 à 100 euro afhankelijk van wat we nog extra testen. Het meeste wat ik ooit betaald heb was 120 en toen zijn er een heel aantal dingen extra bepaald.
Maar met 80 euro kom je normaal toch al een heel eind.
Sientje schreef:Ik weet niet wat je pony heeft. Mogelijk gebit niet goed bekeken, mestonderzoek is minder betrouwbaar dan bloedonderzoek, dus zou het laatste zeker laten doen.
Qua 'seniorenvoer' zou je Seniores Priores van Subli kunnen proberen, daar doen zelfs onze ouwetjes zonder gebit het goed op. Is qua vezels vervanging voor hooi. Wel 4 uur wellen!
Verder valt me op dat niemand hier vraagt welk hooi je voert, weet je dat zelf misschien?
Deken ook goed idee, maar miss heeft je pony die al om.

llora schreef:Oei dat is veel geld voor een bloedonderzoek. Ik betaal 25 euro bij het labo voor bloedonderzoek. Twintig euro visite en tien euro voor het bloed trekken zelf. Voor een volledig onderzoek inclusief cushing en wormen ben ik bij het labo 100 @ 150 euro max kwijt. Naargelang wat we nog extra vragen. Maar dit is dan al een heel uitgebreid onderzoek. En voor visite en bloed prikken is het altijd dertig euro. Ben,ik even blij daarvoor. 300 is echt goed gerekend vind ik. Dan begrijp ik dat je even wacht of aankijkt.
mabelbohms schreef:llora schreef:Oei dat is veel geld voor een bloedonderzoek. Ik betaal 25 euro bij het labo voor bloedonderzoek. Twintig euro visite en tien euro voor het bloed trekken zelf. Voor een volledig onderzoek inclusief cushing en wormen ben ik bij het labo 100 @ 150 euro max kwijt. Naargelang wat we nog extra vragen. Maar dit is dan al een heel uitgebreid onderzoek. En voor visite en bloed prikken is het altijd dertig euro. Ben,ik even blij daarvoor. 300 is echt goed gerekend vind ik. Dan begrijp ik dat je even wacht of aankijkt.
Dit is wel een heel uitgebreid bloedonderzoek.
Ze kijken ook of er wat met haar orgenen is (zoals lever en nieren enzo)
Maar ik krijg morgen middag de uitslag