Grote piephak door bijten ander paard ( radeloos)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Iriswolf

Grote piephak door bijten ander paard ( radeloos)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 15:19

Hoi bokkers.
Ik ben een beetje radeloos en ben opzoek naar wat adviezen.
Mijn paard loopt al vanaf november met een grote piephak, hij heeft er nooit last van gehad tot 3 weken geleden...
Hij had een héél dik been en de piephak was nog 2 keer zo groot ( zijn hele been was overal even dik en echt het dubbele van normaal) dus dierenarts er bij gehaald en moesten wel er prednison op smeren en als het na 2 weken nog niet weg was zouden ze het aanprikken.
Nu zijn we al 3 weken verder en ben ik er eindelijk achter waar zije piephak vandaan komt.
Hij staat 24/7 buiten met schuilstal dus het zou een beetje raar zijn dat hij uit verveling tegen de wanden zou gaan slaan.
Een week terug zette ik hem terug op de wei, een paardje wat bij hem in de wei staat viel hem meteen aan ( dit heb ik al vaak gezien maar dat lossen ze zelf altijd op) hij beet meteen op die piephak.
Ik heb het een tijdje geobserveerd en er achter gekomen dat dat paard hem continue aanvalt op die piephak.
Blue ( mijn paard) staat gewoon rustig in de wei en uit het niets komt dat paard aangerend en bijt hemet iedere keer op dat zelfde been.
Dus overlegd en weten nu zeker dat het daar vandaan komt.
Ik heb nog niet de mogelijkheid om hem binnen te zetten dus moet hij buiten blijven.. Op de stal waar hij staat kan hij niet in een andere wei dus ik weet echt niet wat ik moet doen...
Hem binnen zetten of ergens anders naartoe verhuizen... ik heb iniedergavel geen zin om ieder maand even 100 euro te betalen omdat een paard hem bijt...
Wat zouden jullie doen?
Geen negatief/boos commentaar graag netjes en opbouwend.

Groetjes iris!

Zoe_97

Re: Grote piephak door bijten ander paard ( radeloos)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 15:22

wat zegt de eigenaar van het andere paard?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 15:22

je hebt soort beschermkappen ervoor dus die omdoen

Iriswolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 15:23

speurneusc schreef:
je hebt soort beschermkappen ervoor dus die omdoen

Die zullen niet blijven zitten aangezien hij het heerlijk vind om te liggen en alle andere paarden in de wei graag alles opeten ;)

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 16:51

Die zitten met gespen of klitteband en blijven heus zitten is helemaal gevormd naar de hak, ik ken iemand die het altijd bij zijn paard om moest doen met springen en daar bleef het super zitten. als je been beschermers omdoet blijven deze ook goed zitten, als ze maar passend zijn en niet te groot of te klein.

zoek maar eens op google hakbeschermers paard..

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 17:01

Als jouw paard niet naar binnen kan, eisen dat dat andere paard apart gezet wordt?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 17:14

Die einschuss die je paard had is erger....

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 17:18

Er is een extreem smerig spuitbus bij de welkoop te koop. Paard stinkt een uur in de wind, maar ze blijven wel van die plek af.

Daarnaast zou ik overleggen of er niet iets gedaan kan worden aan deze samenstelling. Leuk klinkt het niet voor je paard.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 17:19

Eerst maar eens zorgen dat je paard gezond word en dan ook meteen een pot anti bijtmiddel halen en daarmee de achterkant van het been insmeren, grote kans dat het andere paard er af blijft. Maar je kunt ook zorgen dat de weide in tweeen gesplitst word, moet toch niet zo moeilijk zijn. Derde oplossing , andere paard een soort van bijtkap op doen.

Selientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 17:33

speurneusc schreef:
Die zitten met gespen of klitteband en blijven heus zitten is helemaal gevormd naar de hak, ik ken iemand die het altijd bij zijn paard om moest doen met springen en daar bleef het super zitten. als je been beschermers omdoet blijven deze ook goed zitten, als ze maar passend zijn en niet te groot of te klein.

zoek maar eens op google hakbeschermers paard..

Dit voorkomt niet dat er niet meer gebeten word...

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 17:53

maar wel dat ie gebeten wordt op zijn zwakke plek

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 18:16

Als dat paard zo bijterig is, bijt hij die kap ook stuk of gedeeltelijk stuk met risico op nog meer verwondingen door een eng flapperent ding aan paard zijn achterbeen.

Ik zou eisen dat dat bijterige paard maar verplaatst wordt, mooie boel dat de veroorzaker vrolijk mag blijven staan.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 18:17

Kan het bijtende paard geen graasmasker/muilkorf om?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 19:50

Hertshoornolie er op :j
Dan lijft dat andere paard wel uit de buurt.

Maar het lijkt mij normaal dat zo een paard dan apart komt als hij steeds die van jou verwond???

Of kijken wat je veranderen kunt zodat het gedrag, verdwijnt

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 07:35

Hij mankeert wel vaak iets .
Ben even nieuwschierig als ik ben naar knappe bonte je berichten gaan terug lezen .
Maar je hebt hem nu 6 maand en bent aan het tobben met hem bijna constant wel wat .
Komt uit Spanje ? Dan zouden zijn papieren zeker kloppend moeten zijn . Dus heeft al een oudere chip zweven .
Heeft op hedel markt gestaan .
Is al als slachtpaard in de handel geweest
En via de Kim bij jou gekomen ...
Als dat allemaal maar in orde komt .
Wb die piephak , die zal wel dik blijven .
Maar als een ander paard erin blijft bijten is t een gebed zonder einde !!
Waarom ben je op heerendonk weggegaan ? Is toch een prima stal , en buitenrijden kan daar prima .
10/15 minuten en je zit in de bossen en anders kleine bossen en paden langs kanaal daar zo

frutsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 07:47

Ik denk dat je je paard daar gewoon weg moet halen als er geen oplossing geboden wordt. Dit is voor je paard ook niet leuk.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 07:57

Een paard dat toch al stressgevoelig is (weven) in een situatie waar hij -tot blessures aan toe- steeds weer door een ander paard gepakt wordt, lijkt mij een zware no go.

Die paarden moeten op de een of andere manier uit elkaar.

Iriswolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 16:59

Zinzi_jewel schreef:
Ben even nieuwschierig als ik ben naar knappe bonte je berichten gaan terug lezen .
Maar je hebt hem nu 6 maand en bent aan het tobben met hem bijna constant wel wat .
Komt uit Spanje ? Dan zouden zijn papieren zeker kloppend moeten zijn . Dus heeft al een oudere chip zweven .
Waarom ben je op heerendonk weggegaan ? Is toch een prima stal , en buitenrijden kan daar prima .
10/15 minuten en je zit in de bossen en anders kleine bossen en paden langs kanaal daar zo

Ik sta nog steeds op heerendonk ;) maar daar zijn helaas geen goede uitrij mogelijkheden.

Iriswolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 17:04

Zinzi_jewel schreef:

Ja hij heeft helaas vaak iets waar ik jammer genoeg niks aan kan doen :( hoop ook dat alles goed komt met hem want het is zo'n goed en lief paard dus wil er ook graag voor hem zijn zodat hij lekker kan otwikkelen ( wat hij nooit heeft kunnen doen) en een lekker blij paard zijn...
Hij was heel erg ongelukkig en depressief toen ik hem kocht en begint nu eindelijk een blij paard te worden.
Dus ik ga lekker van hem verder genieten en verder zoeken naar een oplossing want dit werkt zo ook niet..

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 17:25

Jeetje wat naar voor je paard. Je kan naar symptoombestrijding zoeken (hakbscherming, smeersels), maar ik zou de oorzaak weghalen. Dus óf dat paard weg of zelf je paard verplaatsen. In een andere wei of als dat niet kan een andere stalling.
Wat een stress voor je paard als hij steeds vanuit het niets aangevallen wordt.

gambur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 20:16

insmeren met tarwekiemolie helpt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 20:27

Jotoma schreef:
Jeetje wat naar voor je paard. Je kan naar symptoombestrijding zoeken (hakbscherming, smeersels), maar ik zou de oorzaak weghalen. Dus óf dat paard weg of zelf je paard verplaatsen. In een andere wei of als dat niet kan een andere stalling.
Wat een stress voor je paard als hij steeds vanuit het niets aangevallen wordt.

Dat is de lange termijn permanente oplossing, maar tot die tijd is iets als cribbox pasta (blijft beter zitten dan spray buiten) een manier om de boel meteen te beschermen. Niks doen tot er verhuisd kan worden of uitloop gesplitst is ook geen optie.