Peesbeschadiging rug paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tess333

Peesbeschadiging rug paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 22:17

Mijn e pony ruin heet Golden Dancer. Ik heb Dancer nu ongeveer 1 en een kwart jaar. Ik heb met hem n 8 maanden van B naar bijna Z gereden. Totdat hij in oktober ineens met z'n hoofd ging schudden. Dit werd steeds erger en erger en ik kon uiteindelijk bijna niet meer rijden erdoor. Hij gooide zijn hoofd ongecontroleerd in de lucht. Hij deed het rijden (dressuur, springen, bos etc), longeren (dubbele longe, aan halster etc) en met lopen ( aan de hand, in de stapmolen). We hebben zelf eerst vel geprobeerd als zadelmaker, hoefsmid, tandarts, ander bit etc. We zijn tevens in het bezit van zijn volle zus en ze zijn beide heel gevoelig, maar dit was niet meer te hengelen. We zijn in november met hem naar de Universiteitskliniek Utrecht gegaan na meerdere bezoeken van onze eigen dierenarts die het niet wist. In de kliniek hebben ze hem helemaal binnenstebuiten gekeerd omdat je op jet blote oog niks aan hem zag. In totaal heeft hij 2 weken in de kliniek gestaan. Hij heeft een hersenscan, maagscopie, verdoving van bepaalde zenuwen, echoscopie, EEG, EMG en röntgenfoto's gehad. Bijna alles hiervan was goed. Tijdens de EEG, wat maar door een dierenarts in Nederland gedaan word, is ontdekt dat Dancer ver buiten de normale waarden viel in z'n hals en rug. Dit werd verder uitgezocht door een echo op die plaatsen. Hier is gevonden dat Dancer een peesbeschadiging heeft in z'n rug en een spierirritatie in z'n nek. De röntgenfoto's, die eerder waren goed gekeurd, zijn opnieuw bekeken en ingezoomd. Op de plek van de spierirritatie was er een oneffen randje te zien. Dit kan natuurlijk zijn gevormd of er is mogelijk een heel klein splintertje afgebroken. Om dit verder te onderzoeken zou hij onder narcose moeten voor een CT scan en hier hadden we verder niets aan. De dierenartsen gaven ons de optie inslapen of een jaar op de wei en kijken wat hij doet. Omdat hij nog zo jong is en een geweldige pony is hebben mijn ouders en ik besloten hem de kans te geven. Hij ging naar zijn oude eigenaren in Noord-Holland om daar te revalideren. Ikzelf woon in Noord-Brabant dus is best wel een stukje rijden. Omdat hij zo goed ging en de dierenartsen eigelijk ook geen behandelingstijd hebben gegeven, hebben ze hem begin januari begonnen met longeren. Dit ging allemaal zonder hoofdschudden dus heel goed. Langzaam is er opgebouwd naar een bijzetje. Dit ging allemaal zonder problemen en Dancer liep met z'n neus over de grond. Eind januari is er iemand op gaan zitten. Dit is heel rustig aangepakt en het ging supergoed. De tweede keer, na een paar dagen, werd hij al wat onrustiger dus is hij weer op volledige rust gezet. Afgelopen zaterdag, 13 februari hebben we hem weer opgehaald omdat ik mijn vriendje wel heel erg miste. Omdat hij de volgende dag superdruk was heb ik hem even aan een halster gelongeerd, en hoewel hij in Noord-Holland nooit met longeren met z'n hoofd heeft geschud, begon hij hier meteen weer. Ik weet echt niet meer wat ik met hem moet doen. In de stapmolen fokt hij zichzelf op en wandelen is niet te doen met zijn drukte. Ik wil hem niet forceren met longeren of losgooien, want aan zijn hoofdgeschud kan ik gewoon zien dat hij pijn heeft. Ik hoop dat iemand al eerder dit probleem heeft gehad want ik kan echt helemaal niets vinden en ben ten ende raad. Hij krijgt tot na de zomer van mijn ouders. Kan iemand mij helpen of advies geven?

frisian_love

Re: Peesbeschadiging rug paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 22:21

Probeer dierenkliniek den hoek in de Bilt eens.
Dit is een holistisch dierenarts, deze kijkt naar het totaalplaatje.
Onze pony is er enorm van opgeknapt (kreupel na een valpartij), en ik ken meerdere moeilijke gevallen, die hier heel veel baat bij hadden

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 22:24

Ik vind je titel erg interessant, maar word nogal afgeschrikt door de enorme lap tekst.. Zou je misschien een paar alinea's kunnen maken? Want zo is het bijna niet leesbaar :o

powerhorse2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 22:25

beetje snel in 8 maanden naar de Z
te veel gevraagd van hem in korte tijd
kan ook alleen maar zeggen den hoek

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 22:38

Ik zou opnieuw een EEG en/of echo laten maken om te kijken hoe het nu met zn rug staat. Als het nog niet goed is heeft het inderdaad geen zin om door te trainen.
Ik zou met de dierenarts overleggen wat kwaliteit van leven dan is. Heeft hij in rust ook pijn? Zo nee, wil je (heel oneerbiedig) een grasmaaier?
Wat wil je zelf met dit paard en bespreek dit met de DA. In dit geval zeker met utrecht gezien daar al zoveel uitgebreid onderzoek is gedaan.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 22:47

Begrijp ik het goed dat hij dit gedrag sinds oktober vertoond? Dan de dierenarts allerlei onderzoeken gedaan, inslapen of een jaar rust wordt geadviseerd maar na 2 maanden is er weer geprobeerd te longeren en rijden? Als dat allemaal geïrriteerd is en beschadigd heeft het niet gewoon langer rust nodig? Een genezing van een pees duurt altijd lang. Mogelijk toch weer overbelast met rijden/longeren?

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 22:48

powerhorse2 schreef:
beetje snel in 8 maanden naar de Z
te veel gevraagd van hem in korte tijd
kan ook alleen maar zeggen den hoek

Ik kan niet anders dan me hier bij aansluiten.

In je tekst staat dat de dierenarts ook een jaar rust op de wei als optie gaf. Snel rekensommetje zegt dat het veel korter is geweest, toen is hij weer opgepakt. Misschien toch wat meer geduld hebben.. Ik hoop echt dat het goedkomt en dat ook met behulp van bovengenoemde kliniek.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 23:06

Begrijp ik nu goed dat je hem binnen 3 maanden weer bent gaan oppakken terwijl dierenarts aangaf hem een JAAR op de wei te zetten? Dat is niet heel handig.

Geef hem ook gewoon dat jaar. Staat hij grotendeels op stal of 24/7 buiten.

Mijn paard is ook ernstig geblesseerd en heedt nu ook een jaar de tijd gekregen om te zien of het nog goed gaat komen. Daarvoor heb ik hem vanaf rotterdam naar een plek vlak bij den bosch gebracht. Beste keuze ooit. Als je hem een goede kans wil geven, geef hem dan ook gewoon dat jaar rust. Genoeg mooie plekken in de buurt zou je denken.

Tess333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 23:18

Ik vind de reacties een beetje tegen vallen. Mijn pony heeft voordat ik hem kreeg al Z gelopen en kent alle oefeningen al. Doordat hij een heethoofd is heb ik geprobeerd snel de klasses door te rijden omdat hij dan z'n energie kwijt kan in de oefeningen. Het enige wat ik eigenlijk wilde weten of er meer mensen zijn die een paard hebben met deze blessure en wat zij doen met hun paard aangezien mijn pony nu een bommetje is. En of zij misschien iets weten waardoor het beter word. De dierenarts die hem heeft behandeld was erg pessimistisch want meerdere anderen hebben gezegd, die hebben meegekeken, kijk maar over een paar maanden hoe het gaat. De mensen die hem hebben opgepakt runnen een fokkerij en hebben hem vanaf z'n 3e. Zij zullen echt wel weten wat zij doen en ik heb hier niet de beslissing over genomen. Vind dit tegenvallen. Het is mijn eerste bericht op bokt en ik had meer hulp verwacht als mensen die mij afvallen.

Tess333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 23:18

Niet alle reacties overigens. Sommige zijn wel erg hulpvol!

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 23:28

Je hebt hem met alle goede bedoelingen naar die mensen gebracht. Maar het lijkt erop dat zij onverandwoordelijk bezig zijn geweest door na 2 maanden al weer met hem aan de slag zijn gegaan. Dat ze fokken wil nog niet zeggen dat ze verstand van medische zaken hebben.

het is logisch dat je paard nu een bommetje is. Nu hij niet werkt heeft hij veel te veel energie. Het beste wat je kan doen is hem echt dat jaar geven en er dan behalve een wandelingetje ook niks mee doen. Zoek dan wel een plek waar hij met andere paarden 24/7 buiten staat met een schuilstal zodat hij non stop in beweging kan blijven. Als het zo een heet hoofd is zal hij dan ook nog wel druk blijven, maar heb je door de continue beweging minder uitspattingen.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 23:37

Idd eerst de voorgeschreven rust geven. Kun je hem niet ergens in een opfok kudde zetten, dan heeft hij sociaal contact en veel onbelaste beweging?
De blessure komt bij mij over als iets wat veroorzaakt is door langdurig verkeerd gereden te zijn. Waarschijnlijk is dit iets wat al veel langer speelt en nu pas aan de oppervlakte komt omdat hij op een korte periode heel intensief gewerkt heeft. Dit is geen verwijt naar jou, Ts. Ergens denk ik wel dat je ermee rekening moet houden dat de hoog ingestelde wedstrijd houding voor hem geen optie meer zal zijn.

powerhorse2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 23:44

dan had je beter in die 8 maanden afwisselend naar bos strand en andere leuke dingen kunnen doen ook in het hoofd moe maken en bv duaal activering ipv presteren in de ring 7 minuten daar worden ze niet moe van
stap eens een uur in de waterlijn op het strand op 30of 40 cm diepte of dieper dan was ie moe en voldaan geweest en spieren gelijk opgebouwd
Laatst bijgewerkt door powerhorse2 op 16-02-16 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 23:44

Als hij 24/7 of alleen overdag op een land kan staan met andere paarden zou hij in principe zijn energie kwijt kunnen. Met aan de hand Stappen en/of longeren belast je toch de pees op een andere manier dan als hij de hele dag op het land staat. Ik zou je adviseren in je agenda te zetten wanneer het jaar rust om is en dan pas gaan kijken hoe hij is met longeren. Geef je paardje de tijd te herstellen en ga vooral heen om te aaien en knuffelen. Te vroeg beginnen is funest voor herstel. Het is lastig zo'n tijd niets doen terwijl het zo lekker ging voordat hij met zn hoofd ging schudden.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 23:56

Ik heb geen ervaring met rugproblemen, maar wel met peesproblemen. Zet de pony idd een jaar (!) op de wei. 24/7 met vriendjes. Ik ben eerlijk gezegd van mening dat degene waar hij naartoe is gegaan absoluut niet met hem had mogen werken en er zéker geen ruiter op had mogen zetten. Een kleine drie maanden is echt veel te kort voor een pees om te herstellen.
Ik zou ook zeker voordat je weer met hem gaat opbouwen (over een jaar dus) een scan laten maken van de pees, om te zien of deze voldoende hersteld is.

Heel veel beterschap gewenst, ik hoop dat je pony goed hersteld, klinkt als een fijn dier :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 00:02

Oh ik had er ook even overheen gelezen dat hij zn jaar herstel er nog niet op heeft zitten. Doe dat vooral eerst.
Als je een gebroken been hebt kan je ook niet verwachten dat je na een week alles weer kan tov 6 weken gips.
Waarom neem je het advies van de DA niet over? Hij is immers compleet bekeken, dus welk advies verwacht je anders van bokkers te krijgen?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 00:04

geen misselijke blessure...
Dat hij nu weer begint lijkt me een teken dat het even teveel is allemaal.

Het klinkt alsof het oppakken van het longeren wat teveel, te snel is. Daarbovenop een stressvolle verhuizing die waarschijnlijk ook (spier)spanning met zich meebrengt...

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 00:06

Heb je zo veel geld uitgegeven aan de dierenarts Maar vervolgens maak je je eigen behandel plan Daar snap ik nu helemaal niets van 8)7

Voorlopig maar even geen Z rijden en je paard rust geven om te herstellen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 00:09

Tess333 schreef:
Totdat hij in oktober ineens met z'n hoofd ging schudden. (...) We zijn in november met hem naar de Universiteitskliniek Utrecht gegaan (...) In totaal heeft hij 2 weken in de kliniek gestaan. (...) De dierenartsen gaven ons de optie inslapen of een jaar op de wei en kijken wat hij doet. Omdat hij nog zo jong is en een geweldige pony is hebben mijn ouders en ik besloten hem de kans te geven. Hij ging naar zijn oude eigenaren in Noord-Holland om daar te revalideren.(...) Omdat hij zo goed ging en de dierenartsen eigelijk ook geen behandelingstijd hebben gegeven, hebben ze hem begin januari begonnen met longeren. (...) Eind januari is er iemand op gaan zitten. (...) Afgelopen zaterdag, 13 februari hebben we hem weer opgehaald omdat ik mijn vriendje wel heel erg miste. Omdat hij de volgende dag superdruk was heb ik hem even aan een halster gelongeerd, en hoewel hij in Noord-Holland nooit met longeren met z'n hoofd heeft geschud, begon hij hier meteen weer.

Ik heb even de tijdlijn geciteerd zodat duidelijk wordt waar het probleem zit: tijd! :)
Je schrijft dat de pessimistische dierenarts een jaar op de wei voorschreef. Vervolgens schrijf je dat de optimistische dierenartsen zeggen 'kijk maar een paar maanden hoe het gaat' - voor je weer met hem aan de slag gaat.

Of je het nou leuk vind om te lezen of niet: dit paard met een ernstig peesprobleem plus botschade heeft op jouw revalidatieadres 1,5 maand de tijd gehad om beter te worden. Dat is geen revalidatie. Ik snap dat de mensen op dat adres geen enkel benul hebben van wat revalidatie van peesproblemen inhoudt, maar eigenlijk vind ik het ook wel kwalijk dat Utrecht je daar niet verder in begeleid heeft. Bij paarden met een peesprobleem in de benen denk je al in minimaal drie (eerder zes!) maanden rust voor je weer op kunt bouwen met longeren (zeer belastend voor een paard). Een peesprobleem in de rug is nog veel moeilijker te genezen en daardoor ook veel kwetsbaarder voor nieuwe terugvallen, dus die tijd zou ik verdubbelen - en in die tijd ook echt niets doen. Een paard met een rugprobleem mag maar 1 ding doen, wil je dat hij geneest: met zijn neus aan het gras gekluisterd door de wei lopen. Dat is de enige houding waar hij baat bij heeft, en de enige houding waarin hij langzaam maar zeker zijn verkorte, gespannen en pijnlijke rugspieren weer zal gaan verlengen.
Longeren = fout; dat zorgt er namelijk voor dat de spieren onder de zijdelingse druk juist weer verkorten aan de binnenkant, en een paard met een geblesseerde, stijve en dus verkorte rug kan dat nog helemaal niet aan.
Rijden = fout, omdat je op nog steeds geblesseerde en dus pijnlijk verkorte spieren gaat zitten. Er is geen enkele manier denkbaar waarop dit niet pijnlijk is voor het paard.

Aan de reacties van je paard zie je ook dat hij dat weet: op het land voelt hij zich lekker en wil hij zelfs nog wel wat pijn lijden onder helaas contraproductieve 'revalidatiewerk', maar zet hem op de trailer naar huis waar hij zich nog haarscherp herinnert hoe hij daar elke dag met rugpijn aan het werk was, plus het feit dat er nu ook alweer op de 'revalidatieplek' een ruiter op hem zat waar hij weer meer spanning onder opbouwde, en je kunt maar tot 1 conclusie komen: je paard heeft nog steeds pijn onder het werk en doordat hij nu omdat jij het zo gezellig vindt ook nog verhuisd is naar een plek die hij alleen als 'werken met pijn'plek kent, is hij één bonk zenuwen en stress.

Hoe jammer het ook is als je van je paard houdt, voor hem en zijn genezing is het nu het allerbeste om niet bij jou in de buurt te zijn op jullie normale stal. Want wat doet een paard dat gestresst raakt: hoofd omhoog en rug op slot. En dan is nou precies wat hij niet meer aankan. Alleen al zijn stress en angst voor weer moeten rijden is al funest voor zijn rugprobleem. Ik zou hem dus weer terug brengen naar waar hij gewoon 24/7 in de wei kan staan, en besef dat jullie door deze overhaaste revalidatie de weg naar herstel nog veel langer gaat duren.

Het is geen overbodige luxe om hem op zijn minst zes maanden absolute rust te geven en dan heel voorzichtig te gaan kijken hoe je hem kunt belasten met longeren en rijden. Het voordeel daarvan is bovendien dat we dan alweer in de zomer zitten en de warmte ervoor zorgt dat zijn spieren makkelijker ontspannen. Paarden zijn in de winter nou eenmaal een stuk frisser. Daarom begin je logischerwijs met een ex-geblesseerd paard niet in de frisse winter, want dan weet je zeker dat hij binnen drie rare sprongen weer in de lappenmand ligt. 8-)

Dus veel meer geduld hebben, dan maar even niet je paard bij jou in de buurt, maar als hij van jou en zijn oude stal gestresst wordt omdat dat hem herinnert aan rijden onder pijn, dan is hem een aantal maanden ergens anders op de wei gooien zowel lichamelijk als geestelijk het allerbeste wat je voor hem kunt doen.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 04:03

Even niet onbelangrijk. Wat krijgt hij aan voer en komt hij los buiten?

Paard wat op rust staat geen krachtvoer geven. Vervang dit Door een vitaminebrok met voldoende ruwvoer. Liefst 24/7 buiten met soortgenoten, maar overdag buiten en snachts op stal zal ook al helpen.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 07:09

xyzutu2 schreef:
Tess333 schreef:
Totdat hij in oktober ineens met z'n hoofd ging schudden. (...) We zijn in november met hem naar de Universiteitskliniek Utrecht gegaan (...) In totaal heeft hij 2 weken in de kliniek gestaan. (...) De dierenartsen gaven ons de optie inslapen of een jaar op de wei en kijken wat hij doet. Omdat hij nog zo jong is en een geweldige pony is hebben mijn ouders en ik besloten hem de kans te geven. Hij ging naar zijn oude eigenaren in Noord-Holland om daar te revalideren.(...) Omdat hij zo goed ging en de dierenartsen eigelijk ook geen behandelingstijd hebben gegeven, hebben ze hem begin januari begonnen met longeren. (...) Eind januari is er iemand op gaan zitten. (...) Afgelopen zaterdag, 13 februari hebben we hem weer opgehaald omdat ik mijn vriendje wel heel erg miste. Omdat hij de volgende dag superdruk was heb ik hem even aan een halster gelongeerd, en hoewel hij in Noord-Holland nooit met longeren met z'n hoofd heeft geschud, begon hij hier meteen weer.

Ik heb even de tijdlijn geciteerd zodat duidelijk wordt waar het probleem zit: tijd! :)
Je schrijft dat de pessimistische dierenarts een jaar op de wei voorschreef. Vervolgens schrijf je dat de optimistische dierenartsen zeggen 'kijk maar een paar maanden hoe het gaat' - voor je weer met hem aan de slag gaat.

Of je het nou leuk vind om te lezen of niet: dit paard met een ernstig peesprobleem plus botschade heeft op jouw revalidatieadres 1,5 maand de tijd gehad om beter te worden. Dat is geen revalidatie. Ik snap dat de mensen op dat adres geen enkel benul hebben van wat revalidatie van peesproblemen inhoudt, maar eigenlijk vind ik het ook wel kwalijk dat Utrecht je daar niet verder in begeleid heeft. Bij paarden met een peesprobleem in de benen denk je al in minimaal drie (eerder zes!) maanden rust voor je weer op kunt bouwen met longeren (zeer belastend voor een paard). Een peesprobleem in de rug is nog veel moeilijker te genezen en daardoor ook veel kwetsbaarder voor nieuwe terugvallen, dus die tijd zou ik verdubbelen - en in die tijd ook echt niets doen. Een paard met een rugprobleem mag maar 1 ding doen, wil je dat hij geneest: met zijn neus aan het gras gekluisterd door de wei lopen. Dat is de enige houding waar hij baat bij heeft, en de enige houding waarin hij langzaam maar zeker zijn verkorte, gespannen en pijnlijke rugspieren weer zal gaan verlengen.
Longeren = fout; dat zorgt er namelijk voor dat de spieren onder de zijdelingse druk juist weer verkorten aan de binnenkant, en een paard met een geblesseerde, stijve en dus verkorte rug kan dat nog helemaal niet aan.
Rijden = fout, omdat je op nog steeds geblesseerde en dus pijnlijk verkorte spieren gaat zitten. Er is geen enkele manier denkbaar waarop dit niet pijnlijk is voor het paard.

Aan de reacties van je paard zie je ook dat hij dat weet: op het land voelt hij zich lekker en wil hij zelfs nog wel wat pijn lijden onder helaas contraproductieve 'revalidatiewerk', maar zet hem op de trailer naar huis waar hij zich nog haarscherp herinnert hoe hij daar elke dag met rugpijn aan het werk was, plus het feit dat er nu ook alweer op de 'revalidatieplek' een ruiter op hem zat waar hij weer meer spanning onder opbouwde, en je kunt maar tot 1 conclusie komen: je paard heeft nog steeds pijn onder het werk en doordat hij nu omdat jij het zo gezellig vindt ook nog verhuisd is naar een plek die hij alleen als 'werken met pijn'plek kent, is hij één bonk zenuwen en stress.

Hoe jammer het ook is als je van je paard houdt, voor hem en zijn genezing is het nu het allerbeste om niet bij jou in de buurt te zijn op jullie normale stal. Want wat doet een paard dat gestresst raakt: hoofd omhoog en rug op slot. En dan is nou precies wat hij niet meer aankan. Alleen al zijn stress en angst voor weer moeten rijden is al funest voor zijn rugprobleem. Ik zou hem dus weer terug brengen naar waar hij gewoon 24/7 in de wei kan staan, en besef dat jullie door deze overhaaste revalidatie de weg naar herstel nog veel langer gaat duren.

Het is geen overbodige luxe om hem op zijn minst zes maanden absolute rust te geven en dan heel voorzichtig te gaan kijken hoe je hem kunt belasten met longeren en rijden. Het voordeel daarvan is bovendien dat we dan alweer in de zomer zitten en de warmte ervoor zorgt dat zijn spieren makkelijker ontspannen. Paarden zijn in de winter nou eenmaal een stuk frisser. Daarom begin je logischerwijs met een ex-geblesseerd paard niet in de frisse winter, want dan weet je zeker dat hij binnen drie rare sprongen weer in de lappenmand ligt. 8-)

Dus veel meer geduld hebben, dan maar even niet je paard bij jou in de buurt, maar als hij van jou en zijn oude stal gestresst wordt omdat dat hem herinnert aan rijden onder pijn, dan is hem een aantal maanden ergens anders op de wei gooien zowel lichamelijk als geestelijk het allerbeste wat je voor hem kunt doen.

Zo eens met dit advies.

Ik heb nog een kleine aanvulling, als ik jouw reacties lees zie ik teleurstelling. Teleurstelling over onze antwoorden, teleurstelling dat er niemand met een soort gelijk probleem zich meld. Ik verbaas mij dat iemand die zo bekend is met de paardensport nooit eerder lid is geweest van bokt, slechts 4 posts. Dat was voor mij een teleurstelling.
Ik vermoed dan ook dat de teleurstelling al was verwacht.

Een paard wat bezig is met een herstel in nek en rug ben jij aan het longeren met bijzet teugels. Hiermee forceer je het paard bepaalde spieren te gebruiken. Waarschijnlijk ook de geblesseerde spieren. Ik vermoed dat het paard schud om spieren en pezen die gebleseerd zijn te ontlasten.
De oorzaak moet dus mede gezocht worden in de manier van trainen. Veel te snel op de oude manier doorgaan levert geheid opnieuw een verergering van de blessure op.
Revalideren is allereerst zorgen dat de het probleemgebied extra wordt ondersteund door andere oefeningen die versterkend werken. In de revalidatie is veel aandacht om nieuwe overbelasting te voorkomen.
Ik vermoed dat jij of je huidige trainer niet voldoende ervaring hebben met dit soort blessures. Mijn advies is dan ook iemand met de nodige ervaring op dit gebied te zoeken om het paard/pony na afloop van de herstelperiode (op de wei) te helpen (langzaam) op te bouwen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 07:19

Geef hem nu een jaar rust! Dan pas kan je kijken of je hem weer op kan pakken. Deze blessure vergt veel veel veel tijd.

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 07:38

Hoe oud is het paard?

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 07:42

Je bent zelf tegenstrijdig in je post. Je hebt de keuze tussen inslapen of een jaar rust. Jij wilt hem een kans geven maar hij krijgt helemaal geen rust want er wordt alweer mee gelongeerd en gereden.
Zet hem dus een jaar op het land en kijk dat aan!

Verder wil ik je ook nu al meegeven om een instructrice van rechtrichten te zoeken voor wanneer je terug gaat opbouwen. Dat je pony die rug zeker gaat gebruiken. Zeker erop letten dat je dan weer niet te snel wilt gaan want na een jaar zijn alle spieren weg. Als je hem dan op Z niveau zou trainen, staat hij binnen de kortste keren weer op het land met hetzelfde probleem.

Succes!

Tess333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 07:47

Bedankt voor alle reacties. Ik waardeer iedereens mening, maar ik vind wel dat dat op verschillende manieren gezegd kan worden. Ik voel me door sommige mensen gewoon aangevallen dat ik het allemaal verkeerd doe. Ik ben ook maar een meisje van 16. Ik word goed begeleid door ouders en instructeurs en de mensen waar hij naar toe was gegaan vertrouw ik met hem. Zij kennen hem door en door. Hij word echt wel goed verzorgd en da t ik zo snel de klasses ben door gereden wil niet zeggen dat hij geen afwisseling had. Hij ging minstens een keer per week naar het bos en er zat af en toe ook wel een sprongetje bij. Dancer had echt plezier in zijn dressuurwerk en dat was duidelijk te zien ik zijn enthousiasme die ik nog nooit zo groot bij een ander paard heb gezien. Ik weet dat 24/7 op de wei met anderen het beste is. En dit gaat in de zomer waarschijnlijk ook gebeuren maar dan alleen. Want Dancer maakt andere paarden af. Hij is nogal dominant. Ik weet ook dat het waarschijnlijk een jaar gaat duren, maar heeft er dan helemaal niemand tips om hem een beetje bezig te houden. Niet op een manier van rijden/longeren etc maar iets anders waardoor hij misschien iets rustiger word. En dat ik als ik echt van mijn pony houd ... vind ik echt geen aardige opmerking. Alsof ik niet van hem houd. Alsof ik er niet alles aandoe om hem beter te maken of het comfortabeler voor hem te maken! Alsof ik het alleen voor de prestaties doe lijkt wel. Dat is dus helemaal niet zo. Dancer en ik hadden altijd plezier in het rijden en dat gaat over wedstrijden, bos, springen alles. Ik wil gewoon weer een keer op hem kunnen zitten en dat hij zich ook weer kan ontspannen. En wat ik trouwens vergeten te zeggen was in mijn eerste bericht, is dat zijn blessure is gekomen door een trauma (niet psychisch voor de mensen die het verschil niet weten, maar een harde klap bijvoorbeeld). Volgens de dierenarts is hij waarschijnlijk een keer achterover geklapt of heeft hij vastgelegen in zijn box. Dit heeft dus niet met rijden te maken.