Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
powerhorse2 schreef:beetje snel in 8 maanden naar de Z
te veel gevraagd van hem in korte tijd
kan ook alleen maar zeggen den hoek
Tess333 schreef:Totdat hij in oktober ineens met z'n hoofd ging schudden. (...) We zijn in november met hem naar de Universiteitskliniek Utrecht gegaan (...) In totaal heeft hij 2 weken in de kliniek gestaan. (...) De dierenartsen gaven ons de optie inslapen of een jaar op de wei en kijken wat hij doet. Omdat hij nog zo jong is en een geweldige pony is hebben mijn ouders en ik besloten hem de kans te geven. Hij ging naar zijn oude eigenaren in Noord-Holland om daar te revalideren.(...) Omdat hij zo goed ging en de dierenartsen eigelijk ook geen behandelingstijd hebben gegeven, hebben ze hem begin januari begonnen met longeren. (...) Eind januari is er iemand op gaan zitten. (...) Afgelopen zaterdag, 13 februari hebben we hem weer opgehaald omdat ik mijn vriendje wel heel erg miste. Omdat hij de volgende dag superdruk was heb ik hem even aan een halster gelongeerd, en hoewel hij in Noord-Holland nooit met longeren met z'n hoofd heeft geschud, begon hij hier meteen weer.
xyzutu2 schreef:Tess333 schreef:Totdat hij in oktober ineens met z'n hoofd ging schudden. (...) We zijn in november met hem naar de Universiteitskliniek Utrecht gegaan (...) In totaal heeft hij 2 weken in de kliniek gestaan. (...) De dierenartsen gaven ons de optie inslapen of een jaar op de wei en kijken wat hij doet. Omdat hij nog zo jong is en een geweldige pony is hebben mijn ouders en ik besloten hem de kans te geven. Hij ging naar zijn oude eigenaren in Noord-Holland om daar te revalideren.(...) Omdat hij zo goed ging en de dierenartsen eigelijk ook geen behandelingstijd hebben gegeven, hebben ze hem begin januari begonnen met longeren. (...) Eind januari is er iemand op gaan zitten. (...) Afgelopen zaterdag, 13 februari hebben we hem weer opgehaald omdat ik mijn vriendje wel heel erg miste. Omdat hij de volgende dag superdruk was heb ik hem even aan een halster gelongeerd, en hoewel hij in Noord-Holland nooit met longeren met z'n hoofd heeft geschud, begon hij hier meteen weer.
Ik heb even de tijdlijn geciteerd zodat duidelijk wordt waar het probleem zit: tijd!![]()
Je schrijft dat de pessimistische dierenarts een jaar op de wei voorschreef. Vervolgens schrijf je dat de optimistische dierenartsen zeggen 'kijk maar een paar maanden hoe het gaat' - voor je weer met hem aan de slag gaat.
Of je het nou leuk vind om te lezen of niet: dit paard met een ernstig peesprobleem plus botschade heeft op jouw revalidatieadres 1,5 maand de tijd gehad om beter te worden. Dat is geen revalidatie. Ik snap dat de mensen op dat adres geen enkel benul hebben van wat revalidatie van peesproblemen inhoudt, maar eigenlijk vind ik het ook wel kwalijk dat Utrecht je daar niet verder in begeleid heeft. Bij paarden met een peesprobleem in de benen denk je al in minimaal drie (eerder zes!) maanden rust voor je weer op kunt bouwen met longeren (zeer belastend voor een paard). Een peesprobleem in de rug is nog veel moeilijker te genezen en daardoor ook veel kwetsbaarder voor nieuwe terugvallen, dus die tijd zou ik verdubbelen - en in die tijd ook echt niets doen. Een paard met een rugprobleem mag maar 1 ding doen, wil je dat hij geneest: met zijn neus aan het gras gekluisterd door de wei lopen. Dat is de enige houding waar hij baat bij heeft, en de enige houding waarin hij langzaam maar zeker zijn verkorte, gespannen en pijnlijke rugspieren weer zal gaan verlengen.
Longeren = fout; dat zorgt er namelijk voor dat de spieren onder de zijdelingse druk juist weer verkorten aan de binnenkant, en een paard met een geblesseerde, stijve en dus verkorte rug kan dat nog helemaal niet aan.
Rijden = fout, omdat je op nog steeds geblesseerde en dus pijnlijk verkorte spieren gaat zitten. Er is geen enkele manier denkbaar waarop dit niet pijnlijk is voor het paard.
Aan de reacties van je paard zie je ook dat hij dat weet: op het land voelt hij zich lekker en wil hij zelfs nog wel wat pijn lijden onder helaas contraproductieve 'revalidatiewerk', maar zet hem op de trailer naar huis waar hij zich nog haarscherp herinnert hoe hij daar elke dag met rugpijn aan het werk was, plus het feit dat er nu ook alweer op de 'revalidatieplek' een ruiter op hem zat waar hij weer meer spanning onder opbouwde, en je kunt maar tot 1 conclusie komen: je paard heeft nog steeds pijn onder het werk en doordat hij nu omdat jij het zo gezellig vindt ook nog verhuisd is naar een plek die hij alleen als 'werken met pijn'plek kent, is hij één bonk zenuwen en stress.
Hoe jammer het ook is als je van je paard houdt, voor hem en zijn genezing is het nu het allerbeste om niet bij jou in de buurt te zijn op jullie normale stal. Want wat doet een paard dat gestresst raakt: hoofd omhoog en rug op slot. En dan is nou precies wat hij niet meer aankan. Alleen al zijn stress en angst voor weer moeten rijden is al funest voor zijn rugprobleem. Ik zou hem dus weer terug brengen naar waar hij gewoon 24/7 in de wei kan staan, en besef dat jullie door deze overhaaste revalidatie de weg naar herstel nog veel langer gaat duren.
Het is geen overbodige luxe om hem op zijn minst zes maanden absolute rust te geven en dan heel voorzichtig te gaan kijken hoe je hem kunt belasten met longeren en rijden. Het voordeel daarvan is bovendien dat we dan alweer in de zomer zitten en de warmte ervoor zorgt dat zijn spieren makkelijker ontspannen. Paarden zijn in de winter nou eenmaal een stuk frisser. Daarom begin je logischerwijs met een ex-geblesseerd paard niet in de frisse winter, want dan weet je zeker dat hij binnen drie rare sprongen weer in de lappenmand ligt.![]()
Dus veel meer geduld hebben, dan maar even niet je paard bij jou in de buurt, maar als hij van jou en zijn oude stal gestresst wordt omdat dat hem herinnert aan rijden onder pijn, dan is hem een aantal maanden ergens anders op de wei gooien zowel lichamelijk als geestelijk het allerbeste wat je voor hem kunt doen.