Welk hooi is nu het beste?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TinaaWhoop

Welk hooi is nu het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 19:55

Hallo Hallo :D

Ik hoop dat dit op de goede plek staat en zo niet sorry hiervoor :(:)

Ik zal eerst even wat info geven.
Ik heb momenteel 1 paard genaamd Zenith en hij staat nu nog op een privestalling. Hier krijgt hij 1x per dag voordroog hooi maar dit is niet genoeg waardoor ik dus zelf hooi moet bijgeven in de avond.

Zenith is begin deze winter beginnen hoesten, de DA is erbij geweest en hij zegt dat hij wat gevoelig is voor stof. Ik moest hem een tijdje Jopack geven en hiermee is het hoesten gestopt. Maar hierdoor kreeg Zenith enorm veel last van zijn darmen :( hij had plattere mest en ik moest toch 2a3x per week zijn billen en staart wassen omdat deze vies waren door zijn plattere mest. Nadat hij dan een periode de Jopack had gehad ben ik terug over gegaan naar mijn gewoon droog hooi dat ik natmaakte. Hij is dan terug lichtjes beginnen hoesten, dus terug op de Jopack... maar weer hetzelfde verhaal :(
Nu staat hij momenteel op hooi van iemand anders dat er enorm goed uitziet, geen stofjes als ik het openstrooi maar dit is natuurlijk maar tijdelijk en daarom ben ik nu opzoek naar een alternatief.

Zenith heeft 2 dagen voordroog gekregen van mijn lesgever omdat mijn hooi op was en ik nog niet aan nieuw geraakte. Dit hooi zag eruit als gewoon hooi. Het was lang lichtbruin strengelig hooi (hier had hij geen last van aan zijn darmen). Nu heeft mijn lesgever een nieuwe baal en dit is van dat kort, donkerbruin hooi dat enorm ruikt (typische geur)

Ik zou wel graag hooi blijven geven omdat hij dan wat bezig is in de avond.
Maar nu is de vraag welk hooi?

Kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt!

Groetjes
Tina
Laatst bijgewerkt door TinaaWhoop op 16-02-16 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Re: Welk hooi is nu het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 20:07

Als je paard niet tegen droog hooi kan zul je het moeten natmaken (weken is niet nodig) of je moet het stomen.
Als hij goed tegen voordroog kan maar er niet genoeg van krijgt kun je hem dan daarvan niet meer geven?? Je zou dit in een fijnmazig groot hooinet kunnen doen. Dan doet hij er langer over voor het op is.

Martine

Re: Welk hooi is nu het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 20:39

VSW -> VS

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 15:01

Het beste hooi is gemaakt van gras wat:
- veel verschillende soorten gras bevat (het beste kun je zien aan de aren/pluimen hoeveel en welke soorten er in je hooi zitten)
- niet bemest is met drijfmest of kunstmest. Liever ook niet te zwaar bemest
- geen Engels raaigras bevat (ook weer te herkennen aan de aren)

Het beste hooi is van gras wat is gemaaid:
- na de bloei van het gras. Je kunt zien dat gras is uitgebloeid als het aren of pluimen heeft gevormd. Hier zitten de zaadjes van het gras in.
- 's ochtends vroeg, dan zit er minder suiker in (voor paarden die daar gevoelig voor zijn)

Als je een hand/pluk goed paardenhooi pakt en je wringt het, zoals je ook een dweil zou uitwringen, dus met een wat draaiende beweging, dan draait het makkelijk mee zonder dat het slap aanvoelt. Goed paardenhooi is vezelig.

Super dat je zelf op zoek gaat en mag naar hooi. Beterschap voor je paard.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 17:39

In jouw geval zou ik zeker gaan voor voordroog, tegen hooi aan. In voordroog zit veel minder stof dan in gewoon hooi. Voer je vanuit een net/ruif, of vanaf de grond? Als de paarden te hoog moeten eten, kan dit ook irritatie aan de luchtwegen geven.

De mening van hierboven deel ik niet als het gaat om goed paardenhooi. Bemesting is nodig om te zorgen voor de juiste mineralen en sporenelementen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 18:25

Ik zeg ook nergens dat je helemaal niet moet bemesten. Ik zeg alleen waar je niet mee zou moeten bemesten.