Ontstekingsremmer in gewricht weidepaard... modder / boxrust

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Ontstekingsremmer in gewricht weidepaard... modder / boxrust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 13:33

Rena is al maanden kreupel linksvoor... paar keer RX foto's gemaakt waar niks op te zien was, heel mooi pootje +:)+

Uiteindelijk nadat DA overleg heeft gehad met kliniek heeft men daar op de foto wel een miniem "chipje" gevonden waarvan men zegt dat het ingekapseld zou moeten worden en de pijn dan weg zou moeten trekken. Maar dit had normaal gesproken een week of 6 mogen duren....

Rena staat al die tijd al op pijnstillers en het gaat verder wel goed met haar.
Dat ze af en toe zulke idiote sprongen en bewegingen maakt in de wei / stal zal ook wel niet helpen voor het tot rust komen van het gewricht... :=

Nu zegt DA dat de volgende stap zal zijn om toch even goed uit te verdoven om te zien of het inderdaad bij die kroonrand / kogel vandaan komt, en zo ja dan maar lokaal ontstekingsremmer in te spuiten in de hoop dat de boel dan tot rust komt.

Alleen vraag ik me dan af:

Rena is wel een echt weidepaardje, de dames hier (2 stuks) kunnen zelf de stal in en uit lopen.
Rena op stal zetten is eigenlijk geen optie, daar gaat ze echt niet rustig staan en zal de boel alleen maar meer belasten :n

Is stalrust naar jullie mening / ervaring noodzakelijk na het inspuiten van een gewricht?
En hoe zit het met modder? Is het risico niet groot dat die modder door dat prikgaatje doordringt en ze dan nog grotere problemen krijgt...?

We hebben wel verharding rond de stal maarja de kroonrand zit zo dicht boven de grond dat ze in stal (houtkorrel) en zand (paddock) en modder (wei) toch wel al snel ter hoogte van dat gaatje in de rotzooi staat....

Ik ben benieuwd hoe anderen over deze situatie denken :)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 14:35

Boxrust is niet nodig naar mijn idee. Even rustig aan is wel fijn.
Maar ik heb wel laten inspuiten, verband erom, trailer in en dan gewoon direct thuis paddock/wei weer op. Na paar uur verband eraf. En geen enkel probleem gehad.
En ja, het heeft wel flink geholpen. (En dat zegt iemand die eigenlijk niet voor inspuiten is).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 14:40

Dank je Dyonne :)

Was dat ook zo'n verhaal van al een tijdje kreupel..?

TurdusMerula

Re: Ontstekingsremmer in gewricht weidepaard... modder / boxrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 14:44

Hier exact dezelfde ervaring als Dyonne. Overigens niet bij mijn paard, maar paard in directe omgeving (ben mee geweest naar kliniek ed).

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 14:47

Ik denk dat je jouw vraag aan de behandelend dierenarts moet stellen.
Dyonne heeft de blessure van jouw paard niet gezien en kan ook niet beoordelen of boxrust beter is of juist niet. Ieder geval is anders.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 15:01

DA zegt niet veel ervaring te hebben met (daar) inspuiten, en wat de 1 aanraadt dat hoor je later van de ander dat je dat beter nooit had kunnen doen, vandaar dat ik zo'n vraag graag stel op een plek waar ongetwijfeld ervarings-deskundigen zitten :)

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 15:07

Ik zou sowieso even een andere arts op zoeken, want dat verdoven begin je mee om zeker te zijn waar de plek zit van kreupelheid en niet weken achteraf. Gedegen kreupelheidsonderzoek doen voor je allerlei therapien toepast.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 15:12

Het was duidelijk waar het probleem zat omdat de kroonrand / voorkant kogel dik en warm was en ze overduidelijk echt alleen daarop reageerde met buigen e.d. :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 15:48

Ik heb 1 paard geweten waarbij het na zo n inspuiting is gaan ontsteken en het paard het ook niet gehaald heeft. Maar ik weet niet of die nu binnen of buiten stond. Een stal kan ook erg vuil zijn wat betreft bacteriën. Ik zou extra advies inwinnen als de da het zelf niet zeker is denk ik.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 22:01

janouk schreef:
Ik denk dat je jouw vraag aan de behandelend dierenarts moet stellen.
Dyonne heeft de blessure van jouw paard niet gezien en kan ook niet beoordelen of boxrust beter is of juist niet. Ieder geval is anders.

Ik had het niet over de blessure, maar over of boxrust na inspuiten nodig is.
Zelf heb ik overigens aangegeven alleen te willen behandelen als ze gewoon op de paddock mocht blijven en niet op de box.
Je moet wel bedenken of je de dierenarts kundig genoeg vindt als ze er niet zoveel ervaring mee hebben. Inspuiten is wel iets dat goed moet gebeuren natuurlijk.

Meerdere situaties hier, helaas. Maar vooral kreupel uit gevolg van overbelasting (door probleem elders) waarvoor behandeld is. En waarna pony zich echt veel beter voelde.
Dus zowel laag (hoefgewrichten) als hoger ervaring met inspuiten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 22:08

Inspuiten met wat???

Als het corticosteroiden is dan zou ik zeker het dier wel een dag of 7 op een zeer kleine ruimte zetten.
Mooiste is wel de eerste paar dagen even op stal,als ze dat alleen wil en anders op een miniweitje afgezet.
Is echt beter voor de inwerking van het middel als je dier toch zeker 7 tot 10 dagen geen gekke bewegingen maakt en zich rustig houd.
Paard van stalgenootje is een paar keer gespoten en dat aws bij haar het advies, en as ik zelf een spuit moet hebben in mijn gewirchten mag ik er ook een dikke week weinig mee doen...
Dus als het even kan toch die 7-10 dagen rustig aan :j

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 22:13

ik heb na inspuiten van een gewricht paard niet op stal gehouden maar wel in een verkleinde paddock om risico's te beperken.
daarbij wel 2 tot 3x per dag stappen aan de hand.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 22:23

Is het echt zeker dat het dat vandaan komt? Heb vaker gezien dat paarden artsen een kreupelheid weten aan een bepaalde zichtbaar afwijking, terwijl het kreupelen zelf achteraf Door iets anders veroorzaakt werd.

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 22:35

Na inspuiten hoefgewricht enkele dagen op stal of in een rustige buitenomgeving. Drie tot vijf dagen stappen aan de hand en daarna weer rustig opbouwen onder het zadel, wanneer alles goed gaat kan je het paard na ca een maand weer volledig belasten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 11:06

Op zich hoeft rijden sowieso niet meer, zou leuk zijn als ze nog aan de hand kan wandelen als cowboypaard van dreumes :P En gewoon pijnvrij in de wei natuurlijk.

Straks wordt ze eerst weer bekapt en dan de DA meer weer eens bellen :)

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 11:21

Hier ook dagje verband eromheen gehad , pony weekje alleen in de paddock gehad en de prik heeft super geholpen .

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 11:33

ellepel schreef:
Inspuiten met wat???

Als het corticosteroiden is dan zou ik zeker het dier wel een dag of 7 op een zeer kleine ruimte zetten.
Mooiste is wel de eerste paar dagen even op stal,als ze dat alleen wil en anders op een miniweitje afgezet.
Is echt beter voor de inwerking van het middel als je dier toch zeker 7 tot 10 dagen geen gekke bewegingen maakt en zich rustig houd.
Paard van stalgenootje is een paar keer gespoten en dat aws bij haar het advies, en as ik zelf een spuit moet hebben in mijn gewirchten mag ik er ook een dikke week weinig mee doen...

Mijn paard wordt om de 6 maanden linksvoor ingespoten met Cortisones en hyaluronzuur. Als de ontsteking goed onder controle is dan enkel de hyaluron. Hij heeft hoefkatrolonsteking.

Mijne moet na de inspuiting met cortisones toch ook 10 dagen op een klein stukje van max 10x10m en daarna mag ik hem weer terug oppakken. Na een inspuiting met enkel hyaluron mag hij dezelfde dag nog terug op de grote paddock of de weide.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 12:50

Wel fijn om toch zoveel goede ervaringen te lezen +:)+

Als het nodig is kunnen we het houten slaap-stalletje met de ene kant van de paddock wel voor haar afzetten zodat de Fjord de grote stenen stal en het grootste deel van de paddock nog heeft, dat moet dan maar misschien :)

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 13:01

Ik ga er vanuit dat ze corticosteroïden gaan inspuiten aangezien het een ontstekingsremmer betreft? Een dag of zeven op een postzegelpaddock / stal is mij destijds geadviseerd ivm het inzakken / inwerken van het middel.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 13:03

Yontheke schreef:
ellepel schreef:
Inspuiten met wat???

Mijn paard wordt om de 6 maanden linksvoor ingespoten met Cortisones en hyaluronzuur. Als de ontsteking goed onder controle is dan enkel de hyaluron. Hij heeft hoefkatrolonsteking.

Mijne moet na de inspuiting met cortisones toch ook 10 dagen op een klein stukje van max 10x10m en daarna mag ik hem weer terug oppakken. Na een inspuiting met enkel hyaluron mag hij dezelfde dag nog terug op de grote paddock of de weide.

Even off topic, holy moly dat is heftig zeg.. Hoe lang laat je al inspuiten? Mijn paard wilde ze niet zo vaak inspuiten omdat het ook het gewricht aantast. Gelukkig was het niet nodig.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 13:23

Tabaluga12 schreef:
Yontheke schreef:

Even off topic, holy moly dat is heftig zeg.. Hoe lang laat je al inspuiten? Mijn paard wilde ze niet zo vaak inspuiten omdat het ook het gewricht aantast. Gelukkig was het niet nodig.

De linkervoorvoet is in juni 2014 voor de eerste keer ingespoten. Toen ook rechtsvoor. Na 4 maanden nog eens herhaalt in November 2014, daarna enkel met hyaluron in Mei 2015 en nog eens met cortisones in November 2015.

Is helemaal niet zo heftig hoor. Mijn dierenartse behandeld paarden die op een serieus hoog niveau lopen en zelf traint ze ook erg veel. De paarden die zo hoog lopen worden echt heel erg vaak zo behandeld. Zeker de inspuiting met hyaluron is niet zo erg.
Om het half jaar herhalen kan gerust zonder problemen. We hopen dat nu het een paar keer herhaalt is we wel pas na 1 jaar hoeven te herhalen maar op dit schema kon dit gerust 10 jaar zonder problemen.

Hij wordt vooraan in de voet ingespoten. Je kan ook achteraan door een bepaald membraan of vlies laten spuiten met röntgenbegeleiding en dit is wel heftiger en kan maar 1 of misschien 2 keer gebeuren.
Dit zou echt het laatste redmiddel zijn dan.

Op de moment staat hij wel met pensioen dus is de volgende inspuiting nog niet zeker. Hij heeft nog meerdere problemen dan dit :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 13:31

Hier geen ervaring met inspuiten, dat is gewoon niet mijn manier van behandelen ;)

Wel ervaring met kreupel weidepaard. Één keer overbelaste pees en één keer een fikse verrekking van banden in z'n hoef. Beide keren heb ik 'm op de wei laten staan. Het is er eentje die in een stal niet alleen de hele tijd rondjes loopt -lekker bevorderlijk voor een kapot been- maar waarvoor het mentale aspect heel belangrijk is voor zijn genezing.

Toen hij de bandblessure had stond hij samen met een ruin (D-maatje) en een kleine shetmerrie. De D-pony bestuurde de boel daar en hij bleef mijn paard maar opdrijven. Paard stond op drie benen dus toen hebben we 'm apart gezet, hij kreeg een weitje waar de track omheen loopt. Daar kon hij zelf bepalen of en hoe snel hij wou lopen, z'n maximumsnelheid lag op 10 meter per uur.

Na anderhalve maand galoppeerde hij er weer op los, dat was eind december. Met de jaarwisseling hebben we 'm wel weer even apart gezet, hij heeft zich toen zo druk lopen maken omdat hij alleen stond dat het daardoor weer wat slechter ging.

Blessure had hij begin november opgelopen. Drie maanden later hebben we 'm ingeschaard in een groepje jolige ruinen. Veel geren, veel modder. Ging allemaal prima. Hopelijk knapt Rena ook weer gauw op, vervelend als ze niet volgens plan genezen.

Mijn huidige merrie had afgelopen zomer een hoefzweer waardoor ze stokkreupel liep. Omdat ik wilde dat ze zou kunnen liggen -wat ze toen niet zo graag deed met mijn ruin in de buurt- heb ik toen de schuilstal gesplitst en met prikpaaltjes een uitloopje in de aangrenzende paddock voor d'r gemaakt en een baaltje stro gehaald zodat ze binnen zacht kon liggen. Merrietje had zo'n 6 x 3 meter (is een bejaarde shet) en mijn ruin had de andere helft van de schuilstal + grootste deel van de paddock + de track. Na een weekje konden ze weer samen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 13:43

Ja dat was mijn aanpak in eerste instantie ook: gewoon lekker met rust laten en de tijd zijn werk laten doen. Echter we zijn nu al een paar maanden verder... ben bang dat er zachtjes aan meer schade dreigt te ontstaan omdat ze er nog steeds mee rond hobbelt en het niet vooruit lijkt te gaan :(:)

En al maanden lang op pijnstiller vind ik ook geen fijn idee.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 13:45

Tjah het is ook niet mijn manier van behandelen. Paard heeft de diagnose gehad in december 2010 en ben pas in 2014 begonnen met inspuiten omdat alle andere dingen uitgeput en niet meer afdoende waren. Mijn paard doet het hier nu zo goed op dat ik me voor mijn hoofd sla dat ik het niet eerder gedaan heb.

Paard staat al 24/24 buiten met vriendjes, krijgt supplementen, wordt natuurlijk bekapt en om de 3 weken bijgehouden.. Dus veel meer had ik ook niet meer kunnen doen buiten inspuiten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 14:14

pmarena schreef:
Ja dat was mijn aanpak in eerste instantie ook: gewoon lekker met rust laten en de tijd zijn werk laten doen. Echter we zijn nu al een paar maanden verder... ben bang dat er zachtjes aan meer schade dreigt te ontstaan omdat ze er nog steeds mee rond hobbelt en het niet vooruit lijkt te gaan :(:)

En al maanden lang op pijnstiller vind ik ook geen fijn idee.

Ligt eraan welke pijnstiller. Mijn ruin die ik voor 450 kilo ontwormde moest voor 600 kilo Metacam hebben. Ja duhh dat hij bevangen werd. Daarom heb ik liever niet-chemische pijnstillers. Die gaan niet via de spijsvertering. Wel zo prettig.