Wisselen van voer, kan dat gewoon?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anouk1605

Wisselen van voer, kan dat gewoon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 19:23

Hallo,

Doordat mijn merrie ziek is geworden een paar weken geleden ben ik gaan wisselen van voer, noodgedwongen. Ik wilde haar vit. E bijvoeren, maar die vond ze zo vies dat ze daardoor haar marstall muesli naturell in combinatie met lucerne van hartog niet meer at.

Uiteindelijk at ze niks meer behalve Zupa (grasbrok geweekt met een beetje slobber). Dit krijgt ze nu een dikke 2/3 weken. Ondertussen is ze aan het opknappen en alweer aan het werk. Daarnaast krijgt ze 100 gr vitamine brok van Pavo vital complete.

Nu wil ik haar weer graag op muesli zetten, en had de Cavalor Pianissimo in gedachten (ze eet de marstall ECHT niet meer, en daarbij zat daar te weinig in voor haar qua voedingswaarde). Maar kan ik haar gewoon van de een op de andere dag omswitchen of moet ik dit op een bepaalde manier doen? Het is veel 'gewissel' de laatste anderhalve maand, maar hoop dat dit de laatste keer is. Ze mag nu weer aan het werk, dus wil haar weer wat voedingsrijker voer geven.

Ze krijgt hiernaast ook nog onbeperkt hooi. Ik weet dat er mensen zijn die zeggen dat onbeperkt hooi genoeg is, echter heeft mijn Dierenarts mij aanbevolen om haar op iets voedingsrijker krachtvoer te zetten ter ondersteuning en dit hanteer ik dan.

Iemand enig idee hoe ik dit GOED aanpak? Heb geen zin in een hoefbevangen of koliekerig paard.. we hebben nu wel genoeg ellende gehad voor dit jaar :(

Bedankt !:)

Foreverkliek

Re: Wisselen van voer, kan dat gewoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 20:20

Zou niet in een keer wisselen. Paardendarmen zijn gevoelig voor dat soort dingen en het klinkt of je de laatste tijd wel genoeg ellende hebt gehad. Begin gewoon met 1 of 2 X per dag een handje van je nieuwe voer los aan te bieden. Dan weet je gelijk of ze het wil. Dan een handje door het voer mengen en als ze dat goed eet ga je de hoeveelheid opbouwen en in hetzelfde tempo het voer waar je mee wilt stoppen afbouwen. Kan je ook mooi de zak opmaken. Neem hier gerust 2 tot 4 weken de tijd voor. Beter te voorzichtig dan te snel.

Anouk1605

Re: Wisselen van voer, kan dat gewoon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 21:10

Oke dankjewel :)