Welk krachtvoer voor gevoelige pony (spieropbouw)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jellebie

Welk krachtvoer voor gevoelige pony (spieropbouw)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 14:25

Hoi bokkers!

Ik ben al heel wat topics afgegaan, maar ik kom er nog steeds niet uit :+

Ik heb een 15 jarige kruising tinker (e-pony) die erg gevoelig op voer kan reageren. Van rijk (en veel) hooi/kuil/gras/krachtvoer krijgt ze al snel jeuk. Naar hoge waarschijnlijkheid reageert ze op de suikers en/of eiwitten.
Op dit moment is de jeuk goed onder controle, ze krijgt 5 keer per dag hooi, staat buiten in een grote merrie groep (beweegt daar al veel in) en word daarnaast 5 dagen in de week stevig getraind. Tot een half jaar geleden stond ze een stuk minder in training wegens ziekte, toen stond ze enkel op hooi en marstall force en een eetlepel veendrenk van Bio-ron en dit ging prima.
Nu ze zo stevig getraind zijn we naast de Marstall Force ook begonnen met luzerne en de Power-mix van Horsefood. We hebben dit heeeel rustig opgebouwd (echt met kleine handjes), en het leek goed te gaan met de jeuk maar toen ze op een gegeven moment op iets meer als een kwart voerschep muesli en iets meer als een kwart schep luzerne zat (2x p.d.) begon de jeuk toch weer op te spelen....
We hebben de muesli en luzerne toen weer terug gebracht naar twee handjes muesli en 1 handje luzerne en toen trok de jeuk weer weg.....

De reden dat ik een krachtvoer bij wil geven is omdat ze een beetje achter blijft in bespiering.
Nu ben ik dus opzoek naar een muesli waar ze geen jeuk van krijgt maar waar ze wel iets aan heeft in de training :D

Iemand suggesties?

_Charlot

Re: Welk krachtvoer voor gevoelige pony (spieropbouw)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 14:27

Kijk is voor voer van: Sanequi.
Hebben verschillende voersoorten. Echt top.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 14:46

waarom niet een simpele brok? ponybrok van subli bv daar doen mijn schrale pony's het prima op altijd.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 14:53

Luzerne gaan veel koudbloeden op jeuken. Dat zou ik dus schrappen. Ik zou het eerder zoeken in een goede ondersteunende muesli voor de spieren.
Denk dan aan de westernmix van Marstall bijvoorbeeld. Een die wat hoger in de eiwitten en vit E staat.
Wat minder heftig is bijvoorbeeld de Optimal van Marstall.

Of probeer eens alleen de muesli die je hebt zonder luzerne als je daar verder tevreden over bent.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 15:03

Voor bespiering heb je in ieder geval wel eiwitten nodig.

Producten die redelijk wat eiwit bevatten maar minder suikers en ook geen lucerne:

-Subli omega 3-6-9 mix
-linamix

Met beide heb ik met mijn paard erg goede ervaringen. Die is wel gevoelig voor suikers maar niet zo zeer voor eiwitten. Die doet het erg goed op Lucerne zonder melasse.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 15:24

Naast bovengenoemde heb je de Dieetmix van Subli, daar heb ik zelf fijne ervaringen mee.
Hoog gevitamineerd en geen graan + weinig suiker.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 15:34

heysters healthy herbs en dan een super brok of super brok plus

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 15:44

Build en glow van dodson en horrel. Mijn pony is in 2,5 maand tijd van een arm gespierde pony naar een krachtpatser gegaan. Voeren in combinatie met de juiste training natuurlijk.

mariska1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 16:03

Mijn Shetlander is heel gevoelig voor Hoefbevangheid/Koliek en ze heeft zomereczeem.

Ben afgelopen najaar Havens Natural Balance muesli gaan voeren. Hier zit geen suiker en haver in,verder bevat het Omega 3 en 6,spelt,extra vezels en een klein beetje knoflook.

Verder krijgt ze van Havens Lucerne waar geen melasse in zit.

Ze had vanaf het begin al een stuk minder jeuk,haar darmpjes klonken een stuk beter en ze zit goed in huid en haar.

Tot nu toe gaat het super met haar

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 10:56

Bedankt!