Homeopatisch een fabel of een feit ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovelygirly

Homeopatisch een fabel of een feit ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 10:42

Goedenmorgen bokkers

Ik ben heel benieuwd naar jullie meningen en ervaringen betreft homeopatische medicijnen voor je paard !

Kort samen gevat : medicijnen zijn de laatste oplossing voor mijn paard en daar moet ze op knallen. Echter werkt niks van haar medicijnen tot nu toe waar het al wel had moeten werken / verbeteren !
(Na kilo's aan zand die nu uit haar buik zijn blijkt dat haar darmen en maag ernstig ontstoken zijn.)

Nu adviseerden een aantal mensen mij om
Aan homeopatisch over te gaan

Maar persoonlijk geloof ik er zelf nog niet in.
En zit ik in 2 strijd .
Ze zeggen altijd baat het niet dan schaad het niet.
Echter heeft homeopatisch een langere werkingstijd en als het niet werkt dan schaad het haar wel degelijk vanwege langer doorlopen met pijn.

Dus is het een fabel of een feit
En wat zijn jullie meningen en ervaringen ?

Alvast bedankt !

Caily

Re: Homeopatisch een fabel of een feit ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 10:46

Ik geef mijn merrie Puur Brons tegen extreme en langdurige hengstigheid. Eerst dacht ik verschil te zien, maar na een paar weken dacht ik dat we terug bij af waren en ben ik ermee gestopt, echter werd haar gedrag toen nog heftiger (ze doet niet lelijk naar mij maar staat de hele dag te gillen en sjansen met de ruinen en is erg gevoelig bij aanraking), dus toch maar weer begonnen en nu met een hogere dosis, ik kan nu echt zeggen dat het absoluut werkt. Toch komt woensdag wel de dierenarts om haar verder te onderzoeken, want haar gedrag vind ik abnormaal en zorgwekkend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 10:48

Ik zou het biet doen, neem haar mee naar de kliniek ofzo. Maar ga niet met homeopatische dingen rommelen. Dat kan een leuke ondersteuning zijn, maar als je paard echt ziek is, gaat dat je niet helpen.

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 10:54

Ik ben met haar naar de lingehoeve in Utrecht geweest bij de internist esmee !

We hebben alles gedaan wat gedaan moest worden. Ze staat nu op prednisolon en soort van gastrogard. Deze hadden moeten werken en die werken niet ...
Zelf ben ik ook persoonlijk niet van homeopatisch ! Maar als medicijnen niet aanslaan zal ze 24/7 last houden van pijn

En nu zeiden mensen dat homeopatisch heel
Goed werkt

En was benieuwd of echt zo is of meer een fabel...

Ga ook niet zomaar prutsen hoor ! Blijf door gaan totdat de internist echt niks meer weet ...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 10:56

Klassieke homeopathie (en dat is wat anders dan kruiden mengsels en andere zaken) vereist dat je gelooft in het (selectief) geheugen van water.

Ik ben groot voorstander van de werking van natuurlijk zaken zoals kruiden en planten en zou ook zeker bij bepaalde lichte problemen in die hoek gaan kijken maar geloven in een selectief geheugen van water doe ik niet. Klassieke homeopathie komt er dus bij mij niet in.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 10:57

Met een paard wat zo ernstig ziek is zou ik er niet aan beginnen, denk dat je meer kwaad doet dan goed. Ik zou wel eens bekijken of je iets met haar voer kan doen, in overleg met de arts.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 11:32

Ik heb destijds bij mijn paard die al 3 jaar chronisch hoefbevangen was dit uitgeprobeerd. Niks hielp of maar tijdelijk. Ben overgestapt en dat paard heeft nooit meer last van hoefbevangenheid gehad en heeft nog 6 jaar van haar pensioen mogen genieten.
En zo heb ik meer voorbeelden aan eigen dieren ervaren en ook inmiddels aan andere dieren van anderen en ben overtuigd inmiddels. Een dier kent geen placebo effect. Maar doe dit wel in samenwerking met iemand die er verstand van heeft.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 11:37

Ik ben wel overtuigd! maar dan moet je wel echt met een homeopatisch geregistreerd arts gaan!
Jaren lang kampte mijn paard met extremebrokkelhoeven...niets hielp tot ik druppels kreeg en granullaat= korreltjes kreeg hij heeft ze levenslang maar het is wonderlijk hoe het hersteld is.

toen ik moest stoppen omdat ik door omstandigheden geen geld meer had voor die medicatie was het verschil in 2 maanden merkbaar, daarna weer begonnen en het was zo weer weg.

Bij mijzelf heb ik van diezelfde arts ook medicijnen tegen een chronische ziekte en ik en mijn behandelend arts hebben zelf verschil gezien ook is dat op beeld materiaal vastgelegd voor tijdens en misschien ooit wel na!
En mijn arts was echt anti planten sapjes/homeopathie.... maar hij was verrast hoe goed het ook zijn behandeling ondersteunde.

Maar ook ik kan niet zonder de gewone medische kennis en handelingen .....

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 11:41

Ook iet positieve ervaringen rondom bij paarden. Ook bij mijn eigen paard heeft het erg goed gewerkt na erg veel zalfjes van de da tegen zijn mok.
Zoek wel een goede arts, en blijf ook gewoon bij de normale veearts.
Zou het zeker proberen :)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 11:43

Zelf geloof ik wel in de werking van enkele homeopathische middelen, alleen zal ik een ziekte/behandeling nooit alleen laten afhangen van homeopathie, maar zie ik het meer als een versterking of ondersteuning van. Mijn eigen dierenarts is zelf ook voorstander van het ondersteunen van behandelingen door homeopathie en ze heeft zich hier ook in verdiept om dit op de juiste wijze te kunnen doen. Want als je “maar wat doet” kun je ook behandelingen ondermijnen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 11:48

Mijn paard wordt behandeld door een antroposofische dierenarts, osteopaat en reguliere dierenarts konden niks voor hem doen. Ook geef ik hem zelf bioresonantie therapie om blokkades en afvalstoffen af te voeren, ik hoop dat ik binnenkort weer even kan rijden.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 11:53

Ik weet niet wat je paard mankeert maar ik zeg altijd doen, wel onder begeleiding van een arts uiteraard.

Zelf heb ik hele goede ervaringen bij Den Hoek in de Bilt met meerdere paarden.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 11:54

lovelygirly schreef:
Goedenmorgen bokkers

Ik ben heel benieuwd naar jullie meningen en ervaringen betreft homeopatische medicijnen voor je paard !

Kort samen gevat : medicijnen zijn de laatste oplossing voor mijn paard en daar moet ze op knallen. Echter werkt niks van haar medicijnen tot nu toe waar het al wel had moeten werken / verbeteren !
(Na kilo's aan zand die nu uit haar buik zijn blijkt dat haar darmen en maag ernstig ontstoken zijn.)

Nu adviseerden een aantal mensen mij om
Aan homeopatisch over te gaan

Maar persoonlijk geloof ik er zelf nog niet in.
En zit ik in 2 strijd .
Ze zeggen altijd baat het niet dan schaad het niet.
Echter heeft homeopatisch een langere werkingstijd en als het niet werkt dan schaad het haar wel degelijk vanwege langer doorlopen met pijn.

Dus is het een fabel of een feit
En wat zijn jullie meningen en ervaringen ?

Alvast bedankt !

Laat ik beginnen met eerlijk zijn en zeggen dat ik een fel tegenstander ben van homeopathie. Ik kan alleen wel veel begrip opbrengen voor je situatie. Een paar jaar geleden hebben wij ook met een pony gezeten met een beetje dezelfde symptomen. Veel zand in de buik en uiteindelijk mager en permanent aan de diaree. Een vorige eigenaresse wilde hem terug overnemen en het homeopatisch proberen. Op dat moment wat hij al opgegeven door de dierenartsen uiteraard. Wij hebben uiteindelijk besloten dit niet te doen. We hebben hem, met wat medische ondersteuning, laten lopen tot we het idee hadden dat het niet meer ging. Vooral timing vond ik erg moeilijk. Hij was best vrolijk, maar zijn lichaam ging niet meer.

Dit is natuurlijk een erg verdrietig verhaal en dat gun ik je absoluut niet. Wat voor mij belangrijk was, was inschatten of het paard er nog zin in had. Pijn kan je best een tijd bestrijden, maar meid, doe het arme dier geen lange lijdensweg aan. Voor jezelf geeft een ander plan bovendien onnodig hoop. Geniet van de tijd die je nog met je paard hebt en misschien kan dat met pijnmanagement best nog een tijdje zijn!

Sterkte in ieder geval! :(:)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 11:56

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 11:59

lovelygirly schreef:

Ben je bij de Lingehoeve geweest?
Of bij de Universiteit in Utrecht?

Zijn twee verschillende klinieken namelijk :D

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 12:01

Ik geloof zelf niet in de werking van homeopathie. Ik vind het soms zelfs kwalijk als mensen eerst naar homeopathie grijpen in plaats van naar een reguliere arts te gaan, al staat die keuze natuurlijk vrij. Maar bij jou is dat zo te lezen niet het geval. Ik kan me goed voorstellen dat als je regulier alles al geprobeerd hebt, dat je dan naar homeopathie gaat kijken. Dan heb je in elk geval alles geprobeerd.

Overigens heb ik het absoluut niet over natuurgeneeskunde. Daar bestaat nog wel eens verwarring over. Homeopathie gaat, zoals hier boven ook al ergens staat, uit van het geheugen van water. Je stopt een werkzame(?) stof in water en verdunt dat duizenden keren, totdat er eigenlijk niks meer van die stof traceerbaar is in de oplossing. Maar de watermoleculen zouden een geheugen hebben en op die manier zit de werkzaamheid van de oorspronkelijke stof wel nog in het water. Ik geloof er niet in dat een watermolecuul een geheugen heeft. Mijns inziens betaal je vooral heel veel geld voor een flesje water (of alcohol of wat dan ook).
Dat er bepaalde planten en kruiden(extracten) zijn met goede werkzaamheid tegen sommige klachten en aandoeningen geloof ik absoluut wel. Maar dat is dus iets heel anders dan homeopathie.

Ik lees hierboven ergens dat dieren geen placebo effect kennen. Ben ik het absoluut mee eens. Maar hun baasjes hebben daar wel last van. In het geval van ernstige hoefbevangenheid zoals het hier over ging zal dat wel loslopen. Maar in mijn omgeving heb ik toch vooral gezien dat naar homeopathie gegrepen werd voor allerlei vage niet goed herleidbare klachten. In zo'n geval kan ik me erg goed voorstellen dat er sprake is van een placebo effect bij de eigenaar. En buiten het placebo effect, ik geloof het pas als er echt een duidelijk oorzakelijk verband aan te wijzen is. Want in veel gevallen is het eigenlijk niet duidelijk wát nou precies de verbetering geeft. Is dat echt het geneesmiddel, of waren er allerlei andere factoren die ook nog meespeelden?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 12:05

Kruiden kunnen zeker heel erg goed werken. Dat hoeft niet perse homeopathie te zijn, maar je kan ook eens zoeken in de fytotherapie.
Ik heb echt tig kruiden en druppels en tabletjes staan, zowel voor de paarden, de hond als voor mezelf. En de meeste werken erg goed.
Goed voorbeeld is colosan. Welke paardeneigenaar heeft het niet in zijn kastje staan, toch? Werkt enorm goed. En ook dat is helemaal natuurlijk.

Ik heb zelfs gelukkig geen ervaring met maag- en darmontstekingen, maar wel met blaasontstekingen en ontstekingen aan de benen bij de paarden. Brandnetel werkt erg goed tegen ontstekingen.. kleefkruid reinigt het lichaam.. en zo zijn er ook kruiden die elkaar versterken of juist verzwakken. Daarom zou ik eens navragen bij een homeopatisch arts of natuurarts. Ik ken een goede paardenarts in Zuid-Limburg, maar er zijn er vast ook bij jou in de buurt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 12:08

Nickeltje schreef:
http://www.kwakzalverij.nl/
Dat is mijn mening.

Exact ook mijn mening hierover.

Geloof er totaal niet in.

Ik heb nog niets gezien wat mij van het tegendeel heeft kunnen overtuigen.

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 12:09

R12312 schreef:
lovelygirly schreef:

Ben je bij de Lingehoeve geweest?
Of bij de Universiteit in Utrecht?

Zijn twee verschillende klinieken namelijk :D

Bij de lingehoeve in lienden
Ik heb constant Utrecht in mijn hoofd dat het daar is
Maar topografie was ook niks voor mij :Y)

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 12:12

NatasjavE schreef:
Nickeltje schreef:
http://www.kwakzalverij.nl/
Dat is mijn mening.

Exact ook mijn mening hierover.

Geloof er totaal niet in.

Ik heb nog niets gezien wat mij van het tegendeel heeft kunnen overtuigen.

Persoonlijk vind ik de kliniek van Laarakkers in de Bilt daar ook onder vallen. Daar zie ik ook alleen maar ellende van.

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 12:13

ik doe alles voor haar ! Haal het onderste uit de zak ...
Maar kan mijn grens niet vinden waar ik door moet gaan of stoppen

Mijn gedachten zijn : als de zwaarste tabletten niet aan slaan waarom dan de natuurlijke versie wel ...

En dan die grens misschien werkt homeopatisch wel
Maar wat niet
Dan loopt mijn paard alleen maar extra met pijn rond
Wat de hele dag is ze koliekerig en pijn in de buik ....

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 12:13

lovelygirly schreef:
Bij de lingehoeve in lienden
Ik heb constant Utrecht in mijn hoofd dat het daar is
Maar topografie was ook niks voor mij :Y)

:D

Je zou Utrecht nog kunnen overwegen, die zijn met dit soort dingen wel goed. Kreupelheidsproblemen zou ik niet in Utrecht laten doen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 12:14

Uiteindelijk is het ontwikkelen van medicijnen ooit begonnen met kruiden en een groot deel van de reguliere medicijnen is daar nog steeds opgebaseerd.
Het grote gevaar met gewoon maar allerlei kruiden gebruiken is dat voor allerlei stoffen niet bekend is wat die voor invloed hebben op medicijnen die al genomen worden.

Van verschillende kruiden die bij mensen bijvoorbeeld gebruikt worden om beter te kunnen slapen is bekend dat die een vreselijke wisselwerking hebben op medicijnen tegen epilepsie... Je zou het maar tegelijk gebruiken en een epileptisch insult krijgen waar je bijna niet meer uit te krijgen bent. Mijn man ziet het in zijn praktijk regelmatig gebeuren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 12:16

De tegenstanders, hebben die wel allemaal al eens met homeopathie gewerkt, of hebben jullie gewoon het gevoel dat het niet werkt?

Vorig jaar is onze belg geopereerd, hij had kaakholteontsteking waardoor een kies eruit moest. De maanden erna heeft hij nog veel reguliere medicijnen gehad. Maar hij bleef maar snotteren uit dat neusgat, en die holte bleef vol zitten.
Uiteindelijk heb ik hepar sulfuris D4 van A. vogel gehaald, en na een paar weken stopte het snotteren. Uiteraard denk je dan, dat is toeval.. Dus nadat het potje leeg was ben ik ermee gestopt.. en een paar weken later begon hij weer te snotteren. Weer een potje gehaald, en ja hoor, het snotteren stopte weer. Daarna is het gelukkig helemaal weggebleven, maar ik heb wel nog een potje staan voor als hij weer last krijgt. Ik vond dat geen toeval meer.

Heb je trouwens al eens colosan gegeven? Dat kan sowieso geen kwaad, en helpt bij een aantal soorten koliek erg goed. Misschien ook wel bij ontstekingen..

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 12:18

Persoonlijke goede ervaring met alternatieve geneeswijze, maar deze nooit ingezet als 'hoofdbehandeling'.

Ik zou ik jou geval homeopathie gebruiken als ondersteunend middel naast de reguliere geneeswijze.

Ik heb voornamelijk niet 'levensbedreigende' situatie's kunnen redden met homeopathische kruiden/druppels en/of alternatieve geneeswijze.
- Hormoonbalans ipv regumate voor het hengsten alter ego van mijn ruin, waardoor hij weer de weide op kon met de kudde.
- Kruiden voor een vrij neurotische ruin met verlatingsangst.
- kruiden bij verminderde weerstand tijden droes verloop.
- kruiden bij verkoudheid
- druppels om dr lever te ondersteunen voor een betere afvoer van afvalstoffen.
- hond met een bloedoor, ondersteund met druppel nadat de laser therapie niet voldoende aansloeg.

In jou geval is de boel ontstoken, homeopathie kan absoluut ondersteunen maar heeft wel een periode nodig om haar werk te doen. Ik vraag me af of het dan eerlijk is als 'hoofdbehandeling'. Wat krijgt ze nu?