Wat heeft mijn paard: niet fit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ladyzz222

Wat heeft mijn paard: niet fit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 20:17

Hoi mede bokkers.

Mijn paard is een tijdje niet fit.
Nadat hij zich verwond heeft in zijn stal en kreupel liep ben ik gaan stappen 3 weken op precies te zijn. Nu ben ik 1 week aan het opbouwen en dit gaat prima.
Hij had een wond aan zijn been en hier is de da bij geweest.

Nu de laatste 2 a 3 weken is hij niet zo fit. Hij ligt veel eet slecht en heeft een lage temperatuur rond de 36.5.
Ook heeft hij 2 dagen geleden lichte koliek gehad en ook hier is de da bij geweest.

Weet iemand wat dit kan zijn. Heeft het met elkaar te maken of is het misschien een winterdip als paarden dit ook kunnen hebben.

Vragen zijn welkom graag geen felle reacties.
Laatst bijgewerkt door Gini op 14-02-16 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt

tiwi1969

Re: Wat heeft mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 20:23

Hoe oud is je paard?
Heeft hij antibiotica gehad voor de wond?
Hoe staat je paard gehuisvest en wat voor voer krijgt hij?

grijzemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 20:25

Dm als ik het zo lees denk ik niet aan een winterdip. Het lijkt mij niet goed als de eetlust slecht is en hij veel ligt. Er borrelen allerlei vragen op. Leeftijd? Ontlasting? Drinken Hoe gaat dat? Is het tandvlees mooi roze?

Maar ik denk dat je beter even contact kan opnemen met een kliniek.
Ik zou het in ieder geval niet hierbij laten zitten. In ieder geval veel sterkte

letziforevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 20:30

Ik zou zowiezo even bloed af laten nemen, 2 weken duurt al te lang.
Sterkte!

ladyzz222

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 20:34

grijzemuis schreef:
Dm als ik het zo lees denk ik niet aan een winterdip. Het lijkt mij niet goed als de eetlust slecht is en hij veel ligt. Er borrelen allerlei vragen op. Leeftijd? Ontlasting? Drinken Hoe gaat dat? Is het tandvlees mooi roze?

Maar ik denk dat je beter even contact kan opnemen met een kliniek.
Ik zou het in ieder geval niet hierbij laten zitten. In ieder geval veel sterkte

Het is een 13 jarige kwpn. Zijn onlasting ia wel wat dunner dan normaal. Verder plast hij wel dus de denk dat hij wel goed drinkt.
Ik heb van de week ook nog naar zijn tandvlees gekeken en toen was er niks aan de hand.
De eigenaar zegt dat ik met niet meteen zorgen moet maken en de da is 2.dagen geleden nog geweest en zag niks bijzonders.

Deze week komt de tandarts en anders laat ik bloed afnemen als het niet beter wordt deze week.

Mloui

Re: Wat heeft mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 20:50

Zand(koliek)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:12

letziforevr schreef:
Ik zou zowiezo even bloed af laten nemen, 2 weken duurt al te lang.
Sterkte!

En check dan ook meteen even offie niet toevallig tetanus heeft door die wond. Daar worden ze erg hangerig van en krijgen ook spierpijn.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 21:47

Ik zou zeker nu je meldt dat hij ook dunne mest heeft, drie-vier dagen achter elkaar testen op zand. Drie tot vier bollen ( als hij die heeft, anders zou het mooi zijn als je als hij mest het kan opvangen in een emmer) oplossen en een laag water, in een emmer of in een opvoelhandschoen, een half uur laten staan, eventueel de nog hardere stukken met je handen fijn maken, dan het water voorzichtig afgieten als je het in een emmer hebt gedaan en als er een keer meer dan een theelepel zand achterblijft, kan dat alle klachten verduidelijken, dan is het beginnende zandkoliek.

Komt je paard nog los buiten of staat het de hele tijd op stal? Als het buiten komt, hoe lang en op wat voor omdergrond?

ladyzz222

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 22:19

Jet schreef:
Ik zou zeker nu je meldt dat hij ook dunne mest heeft, drie-vier dagen achter elkaar testen op zand. Drie tot vier bollen ( als hij die heeft, anders zou het mooi zijn als je als hij mest het kan opvangen in een emmer) oplossen en een laag water, in een emmer of in een opvoelhandschoen, een half uur laten staan, eventueel de nog hardere stukken met je handen fijn maken, dan het water voorzichtig afgieten als je het in een emmer hebt gedaan en als er een keer meer dan een theelepel zand achterblijft, kan dat alle klachten verduidelijken, dan is het beginnende zandkoliek.

Komt je paard nog los buiten of staat het de hele tijd op stal? Als het buiten komt, hoe lang en op wat voor omdergrond?

Hoi hij gaat elke dag een 1uur in de paddock dus zand. Verder rij ik hem en zet ik hem los in de bak als het mogelijk is.

Inmiddels gaat het al een stuk beter. Veel fitter geen lage tempratuur meer en hij eet ook goed. Ik hou hem goed in de gaten want heb zelf ook zitten denken aan zandkoliek.

Wat zijn jullie meningen over dat zaad tegen zandkoliek?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 05:25

Je kan inderdaad een kuur Sand Clear geven ( die van Subli heeft nog weer andere dingen erdoor, dat zou ik niet zo snel doen, dan moet je wel heel veel gaan voeren om aan dezelfde hoeveelheid Psylliumzaadjes te komen als met bijvoorbeeld Sand Clear. En lijnzaadolie door zijn krachtvoer, voorzichtig beginnen met 25-50 ml. en tot 200 ml. per dag, liefst over twee voerbeurten verdeeld. Juist ook het feit dat het nu weer beter gaat, geeft mij het sterke vermoeden van zandkoliek. Mijn vorige paard had ook twee winters achter elkaar zo een keertje koliek, nergens aan gedacht, ook de DA niet en zo ineens de zomer na de tweede winter zo ernstig dat ze geopereerd is en de dikke darm vol met zand zat. Dus dit kan heel goed een voorbode zijn.