Mijn paard heeft recentelijk een milt-nierband koliek gehad en hij is gelukkig nu weer helemaal het ventje. De dikke darm is spontaan weer van het 'plateautje' afgegleden. Maar hoe ontstaat deze vorm van koliek eigenlijk: wat is de oorzaak van de verschuiving van de dikke darm? En valt het te voorkomen?
Dit wordt ook wel entrapment genoemd. Het ene paard heeft meer ruimte tussen de buikwand en de milt-nierband en daardoor meer kans op deze aandoening. Maar dit is meer kansberekening. Als je googlet op "entrapment paard" vind diverse artikelen over dit onderwerp.
Dit komt door gasvorming of overmatige bewegingen in de dikke darm. Dikke darm zwelt/gaat omhoog en glijd over het milt nier bandje. Hierdoor kan het reeds gevormde gas niet meer verder en blijft de dikke darm als een opgeblazen ballon klem zitten. Soms ontstaat er ook nog een darmdraaiing.
Het is een vrij 'goedaardige' koliek die soms (zoals bij jou) vanzelf weer terugglijd. Kort longeren met veel korte overgangen of in de trailer zetten en over een hobbelige weg rijden wil ook wel eens helpen. Maar ook als er echt medische/chirurgische ingrepen noodzakelijk zijn, zijn er meerdere mogelijkheden met bijna altijd een gunstige uitkomst.
En ja, je kan dit voorkomen door via een kijkoperatie de milt-nier ruimte te verkleinen. Dan kan de darm er niet meer achter vasthaken. Dit is niet noodzakelijk een zware operatie en kan bij het staande paard uitgevoerd worden. Nu gaan ze dit niet preventief bij alle paarden doen, maar bij paarden die een entrapment gehad hebben is het wel een oplossing om herhaling te voorkomen.
Yacintha
Geplaatst: 13-02-16 21:44
Ik volg even, mijn paard heeft dit vrij recent ook gehad. Heeft hier een grote klap van gekregen en nog dagen met verstopping gekampt. Gelukkig waren we net op tijd en stroomde zijn maag nog niet vol, anders was het heel snel afgelopen.
Op de kliniek vertelde ze me dat het inderdaad vaker voorkomt bij grote paarden die hier meer ruimte hebben. Nu is die van mij een hele Arabier, niet echt veel ruimte over dus.. Maar het kan geloof ik ook komen doordat de milt tijdelijk krimpt en de darm bij een gekke beweging ofzo hier dan overheen valt en de milt vervolgens weer groeit.
dorothea
Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-16 22:06
Ik kreeg van mijn DA het advies om te stappen en steeds abrupt halt te houden.
simodi
Geplaatst: 13-02-16 22:56
Volgens mij is dit zeker geen goedaardige koliek, maar juist een zeer gevaarlijke vorm! Het gebeurt helemaal niet vaak dat dit vanzelf goed komt en bijna altijd adviseert de DA om naar een kliniek te gaan. Zelf ervaring bij mijn merrie mee gehad afgelopen najaar, was zeer spannend en kantje-boord. Enorm geluk gehad dat het, na een hele nacht door bij haar waken en elk uur een kwartier stappen aan de hand, op de tweede dag vanzelf terug schoot. Maar dat was volgens de DA absoluut bijzonder en heel veel geluk.
Ze had niks bijzonders gedaan waardoor het kwam (ze is 22), was toeval. En ze is niet groot, een compacte paint van 1.50.
Paard bij ons op stal had dit eind december voor de eerste keer. Toen waren de darmen leeg dus is het goedgekomen. 2 weken geleden kreeg ze het weer.. Dit keer waren de darmen vol en ging ze zichzelf uiteindelijk vergiftigen.. Helaas in moeten laten slapen..
Indd rondje met de trailer, ze moeten adrenaline opwekken, lopen lopen lopen en optijd de veearts bellen. Geen fijne kolieksoort.. Paard werd net een hete luchtballon..
Thioro
Geplaatst: 13-02-16 23:12
Koliek is nooit goedaardig maar ik heb al meerdere paarden met entrapment gezien en dat loopt meestal (lees: meestal) goed af en er is niet altijd een operatie nodig. Als de DA jullie een nacht laat wachten met stappen ed met een entrapment wil dat zeggen dat het een koliek is die ook 'vanzelf' of met minimale ingrepen goed kan komen en ook dat er tijd is om later te opereren. Als ze een torsie of beknelling van de dunne darmen doen moeten ze stante pede op de operatietafel wil je ze nog enige kans van overleven geven.
Moest mijn paard ooit een serieuzere koliek krijgen waarbij kliniek vereist is dan is juist entrapment 1 van de kolieken waarbij ik all the way zou gaan, omdat de prognose goed is en je ook een herhaling-voorkomende hersteloperatie kan laten doen. Andere kolieken zou ik minder snel op tafel gooien en moest ik het toch doen en het blijkt een afknelling van de dunne darmen zijn bvb dan mogen ze haar ter plekke inslapen. De prognose daarvan is veel en veel slechter.
Soms kunnen ze het ook losrollen trouwens (paard zelf, of Da onder verdoving).
Tweede kerstdag heb ik mijn paard naar Utrecht gebracht vanwege een milt-nierband koliek. Bij aankomst waren alle bloedwaarde goed en was de prognose goed. 'S nachts ging ze ineens achteruit. Veel pijn, maar kreeg ook moeite met opstaan vanwege haar beenproblemen, wat haar ook uit putte. Gelukkig middels infuus haar weer goed gekregen en was de operatie uitgesteld (vanwege haar overgewicht was het 50/50 normaal zo'n 70/80 procent.). Ben wel blij dat ze daar stond, infuus konden ze thuis niet geven. Uiteindelijk vanzelf weer de volgende dag op zijn plek. Maar heel onschuldig is het niet. Voordeel is dat er meestal geen beknelling is van de darm waardoor opereren kan worden uitgesteld. Overigens laten ze de paarden ook wel rollen. Doen ze ook onder narcose.
Oorzaak heb ik in de kliniek gevraagd. Kan komen door zand, wormen of gebit. Hier is ze geheel op nagekeken en conclusie gewoon dikke pech gehad. Hopelijk blijft het bij een keer. Wat een stress heb ik gehad daarvan.
Hebben jullie paarden eerder andere koliek gehad? Mijn paard was daarvoor nooit koliek gevoelig oid.
simodi
Geplaatst: 14-02-16 00:22
Thioro, onze merrie moest ook naar Utrecht maar gezien haar hoge leeftijd en andere chronische ziekte (pssm) kozen we ervoor om dat niet te doen, teveel stress met daardoor risico op andere complicaties.
Femkeharley, ook eigenlijk nooit echte koliek gehad voor die keer met entrapment.
Die van mij nog nooit koliek bij mij gehad (heb m nu 3 jaar), wormvrij. Tandarts geweest. Zand weet ik niet maar hij staat geen uren per dag in de paddock...
Ja, mijn paard is 22, maar wilde toen nog geen keuze maken wel/ niet opereren en daar hadden ze op dat moment veel meer controle. Plus het feit dat ze verder niet ziek was en de trailer geen probleem vind. Uiteindelijk heeft ze er een week gestaan, omdat ze heel licht bevangen was geraakt door de stress, afvalstoffen en haar overgewicht. Dat was binnen een dag onder controle. Ze wilde toen ook heel graag lopen. Staat normaal min. 12 uur buiten. Ben blij dat ik het heb gedaan ivm het infuus wat ze daar gegeven hebben en de controle. Ben zelf echt in paniek dan.
Dorothea bij die van mij ook geen van de drie. Ze is min of meer apk gekeurd terug gekomen. Uitgebreide bloedonderzoek, worm en zand controle, gebitscheck en de orthopeed voor haar benen (bevangenheid, maar ook haar bandenprobleem. Al was hij daar ook positief over)
Maar raar dat de meeste nooit koliek hebben gehad daarvoor.
Mijn pony heeft het 2 jaar geleden ook gehad nav gaskoliek. Mijn DA raadde aan hem lauw water te laten drinken en in kleine beetjes warme erg waterige slobber te geven. Dit heb ik gedaan, paar uur later had hij er nog last van, dus naar de kliniek gebracht voor de zekerheid. Gelukkig knapte hij eenmaal daar snel op (misschien wel door de trailer rit?)
Dit is zeker wel een gevaarlijke vorm van koliek. Mij vertelden ze dat de darmen meestal weer vanzelf goed komen te liggen tijdens het schudden op een trailer of rollen. In combinatie met adrenaline krimpt de milt en valt de darm terug. Bij mijn paard viel die de eerste nacht terug, maar als dat niet het geval was moest hij de volgende dag geopereerd worden. Het gevaar bij deze koliek is dat de sappen er niet doorheen komen vanwege de uiteindelijke verstopping. Vervolgens stromen deze terug naar de maag, waar uiteindelijk de maag overladen raakt en de wand scheurt. Dan is het gedaan met je paard. Dit is wat ze mij hebben verteld op de kliniek.
Klopt idd Yacintha. Bij mijn paard is ook gelijk de maag leeggehaald. Zelfs al voordat we naar de kliniek zijn gegaan.
Koliek blijft hoe dan ook gevaarlijk. In welke vorm dan ook.
Marieke1000
Geplaatst: 16-02-16 23:58
Helaas mijn pony hierdoor moeten laten inslapen. Als gevolg van de blinde darm die over het milt-nierbandje was gegaan, was eigenlijk alles verplaatst, verdraait en verstopt. We waren er heel snel bij en ook direct actie ondernomen. Was op een paar uur tijd al gedaan.
Was een pony van 1.47 dus zeker niet iets voor grote paarden. Oorzaak volgens mijn dierenarts in dit geval: hele dikke vette pech..