Prednison...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Prednison...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 18:38

Gezocht maar nog niet gevonden. Misschien niet goed genoeg gekeken maar stel de vragen hier.

Waarom dient Prednison in de ochtend gegeven te worden?

Betreffende paard heeft een minimaal kwetsuur aan de aanhechting van de pees. Er zou in principe mee doorgereden kunnen worden maar omdat er niets belangrijks op de rol staat 10 dagen stappen, 14 dagen stap en draf, wanneer het been mooi dun blijft dan gewone training weer hervatten.

Het paard krijgt 5 dagen 3 pillen prednison gevolgd door 5 dagen 2 pillen.

Het enige wat ik me kan bedenken waarvoor het gegeven wordt is het tegengaan van ontsteking?

Eigenaresse is niet zo kapot van het middel omdat het nogal wat met een lijf doet.

Ze heeft het 3 dagen gereden en zit nu ernstig in dubio niet meer te geven.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 18:41

Wel gewoon afmaken, net als met antibiotica. Als de kwaal nog niet helemaal genezen is is de kans op herhaling van het probleem groot (en dan kun je weer overnieuw beginnen). En tenzij het paard als tig prednisonkuren gehad heeft is de kans op schade te verwaarlozen.
Waarom 's ochtends, dat weet ik niet

Anoniem

Re: Prednison...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 18:42

Ik vind het nogal een drastisch middel voor een relatief kleine blessure...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 18:44

Vanaf het moment dat de zon opkomt stijgt het lichaamseigen cortisol (= corticosteroide/prednison). Om de kans op bijwerkingen van de prednison zo klein mogelijk te houden moet het gegeven worden in deze "piek", zodat het natuurlijk ritme van het hormoon de rest van de dag als het ware gelijk blijft. Vandaar dat je het dus voor 09.00 uur 's ochtends moet geven.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 18:45

Prednison wordt 's morgens gegeven omdat de eigen aanmaak van prednison dan relatief laag is (de echte dip zit op 2 uur 's nachts). In de loop van de dag maakt het eigen lichaam steeds meer aan, met de piek rond 4 uur 's middags.
Een stootkuur prednison (wat dit paard krijgt) kan weinig kwaad omdat dat de eigen productie vrijwel niet beïnvloedt. Bij langdurig geven moet je nooit zo maar stoppen, want het eigen 'fabriekje' wordt daardoor stilgelegd, en moet de tijd krijgen weer op te starten.

Je geeft dus niet tijdens de piek, wat dan zou het lichaam zelf niet meer willen produceren, maar je geeft als de eigen concentratie het laagst is (want dan verhoog je de concentratie in het bloed, en dat wil je)
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 13-02-16 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 18:46

tja, ik ben geen dierenarts en ik heb geen idee hoe 'klein' de blessure is. Maar er wordt vaak heel groot gedaan over prednison. De kans op problemen daarvan neemt vooral toe bij langdurig (weken, maanden) gebruik. Dan is een kuur van 10 dagen niet heel extreem.

maar dat is mijn idee

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 18:57

Ibbel schreef:
Prednison wordt 's morgens gegeven omdat de eigen aanmaak van prednison dan relatief laag is (de echte dip zit op 2 uur 's nachts). In de loop van de dag maakt het eigen lichaam steeds meer aan, met de piek rond 4 uur 's middags.
Een stootkuur prednison (wat dit paard krijgt) kan weinig kwaad omdat dat de eigen productie vrijwel niet beïnvloedt. Bij langdurig geven moet je nooit zo maar stoppen, want het eigen 'fabriekje' wordt daardoor stilgelegd, en moet de tijd krijgen weer op te starten.

Je geeft dus niet tijdens de piek, wat dan zou het lichaam zelf niet meer willen produceren, maar je geeft als de eigen concentratie het laagst is (want dan verhoog je de concentratie in het bloed, en dat wil je)

Kun je mij vertellen hoe de cortisolpiek 's nachts plaatsvindt, gezien de secretie van cortisol gebeurd onder in vloed van daglicht? Deze grafiek spreekt in ieder geval jouw post tegen (C. Gianetto et al/Journal of Veterinary Behaviour)
Afbeelding

Mijn informatie heb ik in ieder geval van een van de professoren van Utrecht, maar die kunnen het ook fout hebben natuurlijk. Die meldde ook dat het paard een uitzondering is op de regel w.b.t. afbouwen. Bij een paard kun je acuut stoppen met suppletie zonder problemen (en dat is ook mijn eigen ervaring).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 18:58

Qimm zoals je bovenstaand kunt lezen is de blessure minimaal. Wanneer er een kampioenschap oid in het verschiet stond was het paard doorgetraind. Nu kiezen ze voor rust omdat dat nooit slecht is.

Ibbel en Focused bedankt voor jullie info.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 19:03

Citaat:
Kun je mij vertellen hoe de cortisolpiek 's nachts plaatsvindt,

Dip schreef ik, Focussed. De piek zit op 4 uur 's middags, schreef ik.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 19:20

Excuus, verkeerd gelezen! Overigens zegt de literatuur dat de piek rond 6-7 uur sochtends zit (wat wel overeen zou komen met het feit dat het onder invloed van daglicht wordt vrijgegeven).

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 19:23

Ik moet me jn fries 's zomers altijd prednison geven voor zijn zomereczeem.. Ik geef t hem gewoon overdag.. Is mij ook nooit verteld dat t 's ochtends moest.. Toch helpt t altijd goed.. Het is wel een zwaar medicijn,let op voor HB..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 22:01

Ik moest het voor 8u 's morgens geven, ik zou zo even niet meer weten waarom maar het werd me toen met klem geadviseerd door mijn dierenarts.

Je kunt natuurlijk altijd de dierenarts die het voorgeschreven heeft even bellen waarom dit is, dat weet je het.

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 09:37

Het moet idd voor 8 uur in de ochtend gegeven worden en als het langer gegeven moet worden dan ook afgebouwd.
De kans op bijwerkingen, zeker na 8 uur is dat ze hoefbevangen kunnen raken en dat wil je niet.

Mijn shet heeft een aantal jaren geleden op een drieweekse kuur gestaan.
Mijn da zei dat het niet uitmaakte of ik het om 06,30u of om 9,00u gaf, maar dat maakt dus wel degelijk uit.
Doordat ikzelf veel gopogle en op dat moment ook met een andere da bezig was omdat ik van de eerste niet veel wijzer werd is mij toen duidelijk geworden dat het voor 8uur in de ochtend gegeven dient te worden.
Nu zei da 2 dat ik er wel rekening mee moest houden dat het nog twee weken afgebouwd moest worden vanwege de hoge en lange dosering, heb dit braaf 5 weken volgehouden.
Achteraf bleek dat mijn shet dit helemaal niet nodig heeft gehad, waar ik al helemaal niet blij mee was, want prednisolon is hoe dan ook de grootste rotzooi die je kan geven.