paard heeft jeuk en bultjes (regeneczeem?)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sjanien

paard heeft jeuk en bultjes (regeneczeem?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 23:00

Hallo,

Mijn paard heeft sinds 1,5 week jeuk en sinds een week heeft hij bultjes. Eerst dacht ik komt door een nieuwe deken dus de staldeken er onderuit gehaald en een fleecedeken eronder. Toen kreeg hij een hele verdikking op de borst net boven de zweetdeken. Toen gewassen met Betadine shampoo, dag erna leek het een stuk rustiger echter twee dagen later kreeg hij nog meer bultjes en voelde het heel warm aan (op de borst). afgelopen maandag is de da geweest. Hij zei regeneczeem -> wassen met Betadine shampoo, goed drogen. En omdat paard lichte verhoging had ook gestart met antibiotica. Vandaag had hij nog meer bultjes. Bultjes ziten voornamelijk op zijn hals-schouder-borst.

Mijn andere paard heeft het sinds maandag ook leek eerst mee te vallen maar wordt nu ook meer.

Hebben jullie hier ervaring mee? En wat doen jullie eraan?
Is regen eczeem hetzelfde als rainrot?
Wat ik op internet lees bij rainrot is dat ze geen jeuk hebben en dat er korstjes komen met pus. Mijn paarden hebben alleen harde bultjes.

Ik let er nu extra op dat ze droog zijn voor winterdeken erop gaat. En niet in de regen buiten staan. Want in de regen loopt het water juist bij de borst achter de deken.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: paard heeft jeuk en bultjes (regeneczeem?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 23:38

VSW -> MD

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 23:50

Voor zover ik weet kan het wel degelijke jeuken en het is ook besmettelijk. Probeer ook de weerstand te verhogen, het slaat toe als deze afgenomen is.
Omdat het nu zulk raar weer is, niet koud, vochtig, gaat het sneller broeien onder een deken, en dan kan het toeslaan. Misschien ventileert de nieuwe deken onvoldoende.

DyonS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 23:53

Het zou misschien schurftmijt kunnen zijn? Toevallig hebben onze 2 paarden dit afgelopen week gekregen, allebei bultjes en een soort van gangetjes in de vacht (veroorzaakt doordat de mijt door de vacht heen kruipt) en heel veel jeuk. We hebben inmiddels 1x behandeld tegen de schurft en hebben goed resultaat. Volgens onze da komt het nu veel voor bij paarden in verband met de natte en relatief warme winter. Succes iig en misschien kun je hier wat mee.

En volgens mij komt regenschurft vooral voor als ze juist zonder deken staan en een dikke vacht hebben die door het natte weer constant nat blijft. Ik studeer diergeneeskunde en meende dat het zo zat ;)

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 00:18

Klopt, regenrot komt het vaakste voor bij een natte dikke vacht die niet opdroogt. Daarom heet het ook zo. Maar goed, ik neem aan dat de DA het wel goed gezien heeft. Maar mijt zou ook kunnen.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 08:51

Da Zei dat regenexceem ook kan komen doordat ze wat zweten onder de deken of vocht achter de deken loopt van de regen. Gisteravond nog weer langs geweest paard dat behandeld wordt met antibiotica heeft alleen korstjes die er nu afkomen. Andere paard heeft toch wel korstjes met pus. Verlaagde weerstand zou kunnen twee maand geleden hebben ze ook al beide een luchtweg infectie gehad. Er staan nog drie paarden opstal en die hebben nergens last van. Hoe kun je de weerstand verhogen? Vitaminespuit geven en wat nog meer?

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 16:22

De andere paarden hebben blijkbaar een betere weerstand. Een goede vitaminebrok kan helpen, volop ruwvoer (liefst hooi) en de plekjes behandelen tot de huid weer genezen is. En duimen voor beter weer, dan knappen ze weer op. Staan ze nog op gras? Daar zit bijna niets meer in, en extra vitaminen en mineralen kunnen een mooie aanvulling zijn. Compactgras erbij als ruwvoer is ook een optie.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 21:46

Ze staan niet meer op gras. Ze krijgen 4 keer per dag goed ruwvoer. Ze stonden eerst op structuurmuesli. Maar stap over na pavo care 4 life ivm daar minder suikers en zetmeel in zit. Wil nog even uitzoeken wat ik het beste kan voeren om de weerstand te verhogen gedurende de winter periode. Het weer is vreselijk deze winter. Het kan beter paar weken vriezen of voorjaar worden. Maar dit wisselende weer is niet gezond zowel voor mens als dier. Vandaag da gebeld dat andere paard er ook flink last van heeft. Morgen antibiotica ophalen en de foto's laten zien