Wat zou dit kunnen zijn??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zandro

Wat zou dit kunnen zijn??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 15:11

Hallo iedereen,

Bedankt voor het meedenken alvast!! *\o/* *\o/*

Ik heb een tinkertje van nu 9 jaar. Afgelopen lente en zomer hoestte hij vaker bij grote inspanning. Ook had hij vaak traanogen en veegde hij vaak zijn neus af alsof deze jeukte.
Ik heb toen de dierenarts laten komen. Er is naar zijn longen geluisterd en een longendoscopie gedaan. Bij beiden kwam niks verontrustends naar voren.
Ik heb het toen gehouden op een pollenallergie. Vooral voor gras omdat hij daarbij echt heel geirriteerd ging briesen.

Medio september stopte het hoesten. Echter; tot op heden briest hij wel nog wat geirriteerd bij grote inspanning. Ook veegt hij dan soms zijn neus af.
Ik heb het idee dat zijn sinussen en neusslijmvlies geirriteerd zijn en daardoor te veel slijm produceren. Echter, ik heb geen idee waar dit aan zou kunnen liggen :( :(

Een allergie test voor paarden blijkt zeer onbetrouwbaar...

Het hooi heb ik ook al eens geweekt; hetgeen geen verschil uitmaakte.
Het maakt sowieso geen verschil of ik ga rijden als ik hem van de wei gehaald heb of dat ik hem van stal haal.

Het hooi is getest en blijkt kwalitatief zeer goed.

Hij staat in de winter zo'n 8-9 uur buiten. Staat verder in een stal met buitenluik die dagelijks gemest wordt.

Heeft iemand dit al eens bij zijn/haar paard gehad en wat heeft toen geholpen??

Heel erg bedankt voor het meedenken!!!

kleinvosje

Re: Wat zou dit kunnen zijn??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 15:17

Op wat voor ondergrond staat hij? Stro is vaak heel erg stoffig, kijk maar eens na het opstrooien wat er door de lucht dwarrelt dan. Als hij op stro staat is de overweging om hem een tijdje op zaagsel of vlas te zetten om te kijken of dat verbetering geeft.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 15:21

Hoi kleinvosje,

Hij staat idd op stro... Echter; ook als hij 8-9 uur op de wei heeft gestaan lijkt het neusslijmvlies wat geirriteerd...

Zou je niet verwachten dat dit dan juist minder moet worden omdat hij dan een aantal uren niet in contact is geweest met stro????

Ik mest zelf en zorg en dan altijd voor dat hij dan niet op stal staat

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 15:27

Ik ken een paardje dat dampig is, stond 's nachts opstal en overdag buiten, stond eerder op stro en had dan veel meer last dan na overgang op andere bodembedekking. Het is het proberen waard toch, uitsluiten van mogelijkheden.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 15:37

Hij is niet dampig...

Uitsluiten kan wellicht geen kwaad...

Nadeel van vlas en houtkrullen vind ik dan weer dat ze niks meer te eten hebben als het hooi op is. Wat weer erg slecht is voor de maag. Ook zou bij vlas het risico op verstoppingskoliek toenemen??

Ik weet niet wat er nog voor andere alternatieven zijn??

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 18:26

Hooi zouden ze onbeperkt moeten kunnen eten, dan ondervang je daarmee het willen opeten van vlas.

Ik zeg niet dat je paard dampig is, was een voorbeeld waarbij het echt scheelde wat er op de bodm lag.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 18:37

Bij het hoesten bij inspanning, reed je dan in een rijbak? Met droog weer toevallig? Ik heb zelf een tinker die erg gevoelig is voor stof, en ik ken er meer die daar last van hebben.
Ook stof uit stro inderdaad, dit kan in de longen gaan zitten, en daar kunnen ze dagen later ook nog last van hebben. Hebben jullie geen uitloopstal bij het pension waar hij staat? Om uit te sluiten dat het door het stof komt kun je je tinker eens een tijdje dag en nacht buiten laten staan.
En als je hooi gaat weken dan moet het minstens 20 minuten worden ondergedompeld, anders blijft er toch wat stof binnen in de hooisprieten zitten schijnbaar.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 13:14