Paard likt aan deur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jooliieen

Paard likt aan deur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 23:59

Hoi,

Mijn paard likt nu een paar maanden na het eten van zijn krachtvoer even een paar minuten aan zijn staldeur (hout).
Ook als ze tussen de stands staat in de manege als ik haar opzadel, dan likt ze ook aan de ijzeren balken.

Betekent dit dat ze dan een tekort hebben aan iets? Je ziet ook wel eens paarden die echt een houten stal van binnen op eten, dat doet die van mij gelukkig niet.

Wat ik elke dag voer:
Sochtends om 7:30 uur: In de wei met veel hooi. (En een schuilstal).
12:00 uur: Lading hooi
17:00 uur: Lading hooi
18:30 uur: Op stal met hooi en 3/4de schep muesli pavo sportfits en handje daily plus, schepje magnesium en schepje vitamine E en schepje Stroppy mare.
22:00 uur: hooi op stal

Ik rij haar 4 a 5x per week, waarvan 1 actieve springles en elk weekend wedstrijd op B/L niveau.

Ik ben er bewust van dat ik relatief weinig krachtvoer geef, aangezien ik er een voorstander voor ben dat ze onbeperkt ruwvoer kunnen eten en niet om ze vol te stoppen met krachtvoer.

In het parcours is ze erg heet, vandaar dat ik haar ook niet meer krachtvoer geef, aangezien ze dus actief genoeg is en ze er goed uit ziet.

Hebben jullie misschien tips wat ik er bij kan voeren? Want het lijkt erop dat ze nu wel een tekort aan iets(Vitaminen/mineralen?) heeft.

khirshanta

Re: Paard likt aan deur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 00:03

Je zou een mineralen/vitamine brok kunnen voeren; ik hoor veel goeds over Pavo Care 4 life, Marstall Force en Metazoa schijnt weliswaar scheve verhoudingen te hebben, maar gaat er hier in als zoete koek

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 00:03

Ik denk dat het niet erg is mijn paard en veulen doen dat ook maar dan wel op ijzeren poortje :)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 09:22

Mijn ruin doet dit bijna zijn hele leven al, hij heeft het ooit afgekeken van een weidegenootje. Altijd na het eten van iets lekkers zoals een snoepje of zijn muesli, likt hij aan het dichtstbijzijnde object (waterbak, deur, soortgenoten). Heeft niets te maken met een tekort, is gewoon een 'tik' bij die van mij :') Ik heb ook meegemaakt dat een ander paard het weer afkeek van hem en het toen ook ging doen.

Gups

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 14:57

Kan het niet zijn dat het een soort verveling is? Vaak als mijn pony's aan stal onderdelen beginnen te likken blijkt vaak dat hun liksteen op is.. Ik weet niet of je een liksteen hebt, anders kan je dat eens proberen?

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 14:59

Ja een liksteen heb ik! Maar daar likt hij dan weer niet aan haha.

Fionami

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 15:01

Mijne doet dat ook. Hij eet metazoa en care 4 life. Maar joh al krijgt hij al een snoepje likt hij alles af. Hij heeft ook een speelbal en liksteen in zijn stal. Ik maak mij er niet zo druk om.

Heb ook een lik machine thuis genaamd laika aka likster de hond die heeft dezelfde tik en likt overal aan.

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 19:43

Misschien is pavo summerfit ook een oplossing?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 19:46

Ik heb een paard gehad die dit ook deed. Na het eten van iets likte hij vervolgens je handen, je jas, zijn box en bij gebrek aan beter ook zijn eigen voorbenen. Hij kwam niets tekort maar het was gewoon stereotypisch gedrag. Hij kreeg daarom ook maximaal 1 keer per week voor 5 minuten een liksteen, anders was die in 1 dag op en dat is een te grote belasting voor de nieren.