drachtig of???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CinnamonHM

drachtig of???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 21:25

Hello,

Wij hebben niet lang geleden een lusitano merrie gekocht bij een portugese stal met veel hengsten.
Nu heb ik het gevoel dat ze drachtig is, ze heeft iet uiers, maar die zien er wat raar uit ( de spenen zitten zegmaar 'in' de uiers, en zijn moeilijker te zien dan de uiers) de uiers had ze al toen ze kwam , 1 tot 1,5 maand geleden. Nu krijgt ze een beetje een 'buikje' maar vooral aan de achterkant, schouders en stuk achter de schouders blijft mooi slank ( voor mijn gevoel )
Wat denken jullie? Is ze drachtig? Of zou het, zoals mijn baas zegt , kanker kunnen zijn.

( De foto's showen minder dan ik had gehoopt... )
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 21:27

Hoe komt hij nou aan kanker? En hoe lang geleden is niet zo lang geleden :) ?
Edit, te snel gelezen. Kan het niet zijn dat ze gewoon beter op gewicht aan het komen is?
Zo op t eerste gezicht denk ik niet drachtig. En for the record, ook geen kanker denk ik...

Anoniem

Re: drachtig of???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 21:33

Ik denk niet dat ze drachtig is.
Als je het zeker wil weten, zou je een dierenarts langs kunnen laten komen.

CinnamonHM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 21:33

@pluttersput
Het zou een goeie optie kunnen zijn, ze komt zeker meer op gewicht, wel heeft ze melanomen, wat mij verteld is dat het kanker is. toch vind ik de ' opgezwollen ' uiers een vreemd iets.. En voor mijn gevoel ( en het paard elke dag zien ) komt ze een beetje vreemd op gewicht ( vanaf achteren zegmaar ) Maar het kan ook gewoon mijn gevoel zijn en mijn overthinking :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 21:35

Hoe oud is ze en heeft ze al eens veulens gehad?
Ik weet niet hoe ze op de vorige stal gevoerd werd, maar als ze van weinig ruwvoer naar veel ruwvoer is gegaan, dan krijgen paarden ook een buikiger model, gewoon omdat de darmen lekker vol zitten zoals het hoort. :)

thijs_1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 21:35

Als je het zeker wil weten kan je haar laten scanen of opvoelen! Op de foto's vind ik haar er niet erg drachtig uitzien.
kan het niet zijn dat ze aangekomen is?

CinnamonHM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 21:36

KoudbloedKim schreef:
Ik denk niet dat ze drachtig is.
Als je het zeker wil weten, zou je een dierenarts langs kunnen laten komen.

Ik zou het haar graag vragen, maar ze is niet zo'n goeie dierenarts, een paar van onze paarden hadden iets vrij extreems onder de leden ( Heel veel jeuk, nogsteeds weten we niet wat het is ) en ze bleef ' scrapings' maar uitstellen, terwijl ondertussen onze lusitano ruin geen manen meer over had, en de paarden zich tot bloedens aan toe kapot schuurde

CinnamonHM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 21:37

xyzutu2 schreef:
Ik weet niet hoe ze op de vorige stal gevoerd werd, maar als ze van weinig ruwvoer naar veel ruwvoer is gegaan, dan krijgen paarden ook een buikiger model, gewoon omdat de darmen lekker vol zitten zoals het hoort. :)

Ze is 14, we weten niet of ze al eens een veulen heeft gehad.
Dit is waarschijnlijk het antwoord wat ik nodig had! Ze stond op een typisch portugese stal, waar ik me voor kan stellen dat ze vrijwel geen ruwvoer kreeg ( stond de hele dag op stal, niks op de grond behalve poep )

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 21:38

Dan laat je toch een andere komen?

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 21:39

Ze ziet er niet drachtig uit.
Zelf zie ik ook geen aanwijzingen voor kanker.
Ik zou de vraag over de teruggetrokken spenen even vragen aan je Da, gewoon n belletje.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 21:40

Andere dierenarts vragen dan.
Ik zou als eigenaar toch zekerheid willen hebben of een paard al dan niet drachtig is.

CinnamonHM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 21:40

@Yenni
Helaas is dat hier minder makkelijk als in nederland..
de meest dichtbijzijnde is zo'n 50 km verder, en als het geen spoedgeval is willen ze liever alleen maar komen als ze meerdere mensen hier in de buurt hebben. Dat wil zeggen dat dat meer dan een maand kan duren..

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 21:42

Oh oeps. Zag niet dat je in portugal woont. Hmm lastig.. veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 21:45

Ooh, dat is inderdaad lastig dan.

Hmm... ik zou je gevoel volgen. :j
En vragen bij de mensen waar ze weg komt of die kans er is of echt 100% uitgesloten is.

CinnamonHM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 21:47

KoudbloedKim schreef:
Ooh, dat is inderdaad lastig dan.

Hmm... ik zou je gevoel volgen. :j
En vragen bij de mensen waar ze weg komt of die kans er is of echt 100% uitgesloten is.

Dat is een goeie tip! zeker het proberen waard. Hoewel de man waarvan we haar hebben het paard voor haar dochter had en niet eens wist hoe die het paard moest poetsen :9 . hopen dat hij nog contact op kan zoeken met de staleigenaar :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 21:57

CinnamonHM schreef:
xyzutu2 schreef:

Ze is 14, we weten niet of ze al eens een veulen heeft gehad.
Dit is waarschijnlijk het antwoord wat ik nodig had! Ze stond op een typisch portugese stal, waar ik me voor kan stellen dat ze vrijwel geen ruwvoer kreeg ( stond de hele dag op stal, niks op de grond behalve poep )

Ik dacht eraan omdat veel paarden die in Portugal/Spanje op stal worden gehouden maar heel weinig ruwvoer krijgen. Aangezien ze ook veel bespiering mist op de rug ga ik ervan uit dat zij zo'n paard is dat weinig ruwvoer kreeg en zichzelf nu wee helemaal op moet bouwen met ruwvoer; eerst komt dan de buik, en dan komt de bespiering weer terug. :)

CinnamonHM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 22:03

xyzutu2 schreef:
Ik dacht eraan omdat veel paarden die in Portugal/Spanje op stal worden gehouden maar heel weinig ruwvoer krijgen. Aangezien ze ook veel bespiering mist op de rug ga ik ervan uit dat zij zo'n paard is dat weinig ruwvoer kreeg en zichzelf nu wee helemaal op moet bouwen met ruwvoer; eerst komt dan de buik, en dan komt de bespiering weer terug. :)

Toen ik zelf goed ( op de laptop ) naar de laatste foto keek had ik ook gelijk zo iets ' maaann,, die rug '
Helaas kan het niet de uiers verklaren, maar het zal haar buikje zeker verklaren !