Wond op been, hoe gaan jullie hiermee om?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ManonGrr

Berichten: 1448
Geregistreerd: 20-07-10
Woonplaats: Zuid holland

Wond op been, hoe gaan jullie hiermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-24 18:01

Goedemiddag,

20 februari haalde ik mijn paard uit de paddock en heb ik haar meteen gelogeerd (ze was vies en de bak nat, dus ik dacht ik poets daarna wel). Ze liep echt heerlijk. Toen ik ging poetsen kwam ik er echter achter dat ze aan de binnenkant van haar been een kleine, maar diepe wond had. Omdat ze goed liep en geen dik been had, heb ik de wond schoon gemaakt en haar op stal gezet. Zie foto van de wond op de eerste dag. Je ziet het niet heel duidelijk, maar het diepste stuk is echt tot op het bot.

Afbeelding

De volgende dag echter was haar been wel dik, dus heb ik de dierenarts laten komen. Die heeft haar ontstekingsremmers gegeven en het been verbonden. Ik heb toen novacam en antibiotica gekregen. Het been was binnen no time weer dun en op zaterdag kwam de dierenarts weer om het verband te wisselen. Het zag er netjes uit.

Afbeelding

De dinsdag erop heb ik het verband zelf gewisseld en waren we erg tevreden:

Afbeelding

Vrijdag was de volgende verband wissel en was ik niet tevreden, het leek erop dat er een beetje wildgroei in de wond aan de hand was. Maandag is de dierenarts gekomen en heb ik hydrocortiderm gekregen om op de wond te smeren en heeft ze ook een spuit gekregen. Woensdag was de wond heel mooi:

Afbeelding


Echter gisteren vond ik hem zelf niet mooi meer. De dierenarts vond het niet zorgwekkend, dus heb ik haar weer verbonden en nu mag ik dinsdag weer verband wisselen. Dit was gisteren:

Afbeelding

Maar nu mijn vraag, hoe zouden jullie met zon wond om gaan? Ze staat komende dinsdag nu al drie weken stil, maar ze loopt geen pas kreupel.

Wildgirl

Berichten: 11663
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Wond op been, hoe gaan jullie hiermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 18:04

Honingzalf 2x pd, op een schone wei houden en gewoon rijden.

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Re: Wond op been, hoe gaan jullie hiermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 18:13

Precies wat wildgirl zegt zou ik ook doen.

Wat vind je zelf niet mooi aan gister? Ik vind het er mooi rustig en schoon uitzien.

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Wond op been, hoe gaan jullie hiermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 18:18

Aparte wond, zo rond. Voor de volgende keer, als het echt zo diep is gelijk de veearts bellen. Je wil geen bacterie erin.

Verder ziet het er toch prima uit? Ik zou wellicht nog een beetje de haren eromheen wegscheren, maar dat is meer gemierene*k. Verder, als ze niet kreupel loopt, waarom zou je dan niet rijden?

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 18:19

Het is een beetje lastig beoordelen van een foto maar het lijkt alsof het een beetje aan het hypergranuleren/wildgroeien is. Beweging kan dit verergeren/veroorzaken dus ik zou haar voor nu zeker op bosrust houden en ergens aankomende week de dierenarts laten kijken en evt laten wegsnijden met daarna een drukverband om. Zolang er sprake is van wildgroei kan er geen goede epithelisatie plaatsvinden en zal het een vieze wond blijven die ook open kan blijven gaan.

ManonGrr

Berichten: 1448
Geregistreerd: 20-07-10
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-24 18:26

Rainer schreef:
Het is een beetje lastig beoordelen van een foto maar het lijkt alsof het een beetje aan het hypergranuleren/wildgroeien is. Beweging kan dit verergeren/veroorzaken dus ik zou haar voor nu zeker op bosrust houden en ergens aankomende week de dierenarts laten kijken en evt laten wegsnijden met daarna een drukverband om. Zolang er sprake is van wildgroei kan er geen goede epithelisatie plaatsvinden en zal het een vieze wond blijven die ook open kan blijven gaan.


Precies dit is wat ik er gisteren van vond! Dit was vorige week ook, vandaar de hydrocortiderm van deze week. Daarna was het ook echt weer mooi glad.

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Wond op been, hoe gaan jullie hiermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 18:44

Vind ik wel een tricky wond. Ik zou zeker niet gaan rijden. Als de wond open blijft gaan is de kans op toch een botontsteking groot en moet er geopereerd.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 18:50

Granulatie is bij mijn weten normaal. Dat is een teken dat het aan het genezen is.

Ik ben er minder bezorgd over dat het wat dikker is, bij mijn weten redelijk normaal. Ik zou het wel proberen zo schoon mogelijk te houden. Wel is het zo dat de wond in dit stadium heel pijnlijk is, dus afspuiten wil je niet, voorzichtig spoelen kan wel. Ik zou niet gaan rijden, maar boxrust is erg stressvol voor een paard, dus als ze naar buiten wil, de wond goed beschermen en paard buiten zetten. Rijden zou ik zelf niet doen.

Volgende keer met een wond, wel direct de dierenarts erbij halen, zeker als het zo diep is. Heb je ontstekingsremmers gekregen?

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 19:00

Avalanche schreef:
Granulatie is bij mijn weten normaal. Dat is een teken dat het aan het genezen is.

Ik ben er minder bezorgd over dat het wat dikker is, bij mijn weten redelijk normaal. Ik zou het wel proberen zo schoon mogelijk te houden. Wel is het zo dat de wond in dit stadium heel pijnlijk is, dus afspuiten wil je niet, voorzichtig spoelen kan wel. Ik zou niet gaan rijden, maar boxrust is erg stressvol voor een paard, dus als ze naar buiten wil, de wond goed beschermen en paard buiten zetten. Rijden zou ik zelf niet doen.

Volgende keer met een wond, wel direct de dierenarts erbij halen, zeker als het zo diep is. Heb je ontstekingsremmers gekregen?

Granuleren is een normale fase van wondgenezing maar hoort niet boven het oppervlak uit te komen (lastig te beoordelen van een foto), daarnaast zijn er hier nog helemaal geen epithelisatieranden te zien, wat je nu na 3 weken zeker wel zou verwachten. Hypergranulatie komt veel voor bij paarden, vooral op de benen en is 1 van de redenen waarom als het even kan hechten altijd de voorkeur heeft.

Granulatieweefsel is overigens juist helemaal niet gevoelig. Als je het wegsnijdt bloedt het als een gek maar meestal voelen ze er niks van.

Ik zou hoe dan ook morgen gewoon eventjes met je eigen dierenarts overleggen, die zal je beste kunnen helpen.

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 19:11

Toevallig in dit topic een paard met een soortgelijke wond van bokker Oji.
[PP] Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Die heeft uiteindelijk wel moeten opereren omdat de wond open bleef gaan. Ik ben het wel met Rainer eens dat - alhoewel het van de foto af moeilijk te beoordelen is - dit niet een normale wondgenezing lijkt.
Als je zeker wil zijn foto en echo laten maken. Ik zou het niet op zijn beloop laten.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 10-03-24 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Leedebee

Berichten: 2146
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 19:12

Het fel rode is juist niet wat je wil. Eigenlijk moet het vanuit de randen lichtroze gaan worden en dichttrekken.

Deze foto's zijn van mijn pony. 25-1 is zegmaar wat je nu hebt, maar je wil naar 8-2 toe. Daar zie je die lichtroze randen

Ik kreeg toen ook een zalf om de "wildgroei" tegen te gaan.

Afbeelding

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Wond op been, hoe gaan jullie hiermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 19:21


Rizette
Berichten: 4377
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Wond op been, hoe gaan jullie hiermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 19:22

Geluk gehad, had anders kunnen gaan. Fijn dat het zo is gegaan

prugelpiet

Berichten: 12564
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Wond op been, hoe gaan jullie hiermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 19:32

Poeh heb jij even geluk gehad. Het mag dan wel een kleine wond zijn, maar zo diep haal je beter wel meteen de dierenarts bij.

Voor nu zou ik bij twijfel de dierenarts laten komen, tot die tijd insmeren, verband er om houden en laten staan.

ManonGrr

Berichten: 1448
Geregistreerd: 20-07-10
Woonplaats: Zuid holland

Re: Wond op been, hoe gaan jullie hiermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-24 20:44

Bedankt voor alle reacties tot nu toe! Uiteraard is het achteraf makkelijk zeggen dat ik beter meteen de dierenarts had kunnen bellen, maar het zag er echt niet zorgwekkend uit.

Ik sta in nauw contact met de dierenarts. Elke verbandwissel stuur ik fotos en hebben we telefonisch overleg, en in deze 2.5 week zijn ze nu 4 keer langs geweest. Ik laat het dus echt niet zo op zn beloop, en hoewel ik blind vertrouw op mijn dierenarts vind ik het wel fijn ervaringen/meningen van andere paardeneigenaren te hebben.

Ik heb al 15 jaar eigen paarden maar zon verloop van een wond nog nooit meegemaakt.

McGregor
Berichten: 234
Geregistreerd: 30-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 20:51

Honingzalf, zonder twijfel. Dat houdt het soepel en legt een beschermlaag op de wond. No-brainer. Succes!

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 20:55

Soms is het ook lastig beoordelen. Ik had een hele grote wond op het voorbeen van mijn paard, en toen ik de dierenarts belde omdat ik het ook niet vertrouwde (beetje hetzelfde beeld als bij jou nu), was de wond bij de volgende verbandwissel normaal en een stuk kleiner geworden:P. Houd het even in de gaten. De wond ziet er schoon uit, geen tekenen van infectie oid. Ik zou het zeker onder verband houden en stalrust handhaven. Dan geneest het toch het snelst. Tenzij er dringende redenen zijn de stalrust te beƫindigen, bijv omdat je paard heel zn stal afbreekt. Het kan dat er toch weer hypergranulatie optreedt, het kan ook zijn dat het er over 3 dagen weer heel ander eruit ziet en het meevalt. Zolang het paard en de wond geen tekenen van infectie laten zien, kan een dag of wat dagen aankijken ook geen kwaad.

rensju

Berichten: 1593
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 21:01

Meestal weinig bijzonders, het lichaam herstelt veel zelf. Dat dik worden op dag twee is dan ook normaal, want er moeten stofjes heen en weer. Als tot op het bot is, wel meteen dierenarts erbij.

Als de genezing niet verloopt volgens plan of diep/groot is, dan denk ik aan lasertherapie en evt icm lymfedrainage. Die genezing gaat zo mooi dan

vierspan

Berichten: 293
Geregistreerd: 08-08-05

Re: Wond op been, hoe gaan jullie hiermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 21:08

Soort gelijke situatie mee gemaakt, zo'n rode "kers" die maar niet geneest. De dierenarts heeft dit weggesneden en vervolgens is de wond weer behandeld als een verse wond en is daarna redelijk snel genezen.

nimbletje
Berichten: 784
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 11:09

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Mijn paard heeft nieuwjaarsdag een lelijke wond op het spronggewricht opgelopen. Ik heb het gewassen met betadine en daarna dagelijks ingesmeerd met honingzalf en 1 week in verband laten staan. Ze was er niet kreupel op. Het been is in de eerste week wel dik geweest. Daarna zakte dat snel af en zakte het verband ook steeds af. Toen zonder verband gelaten en alleen honingzalf gesmeerd. Ze heeft een dag of 10 alleen aan de hand gestapt en daarna weer overdag mee naar buiten in de paddock. In totaal heb ik 5 weken niet gereden omdat het naar wat meer/langer bewegen af en toe nog ging bloeden.
Het verloop van de foto's is van 8 weken ongeveer. Het is nu nog steeds niet helemaal weg, maar wordt nog wel steeds kleiner. Ik heb er geen dierenarts bij gehad dus ook geen antibiotica en dergelijke gebruikt.

Foto's toevoegen lukt niet.. is gelukt!