[Centraal] Meldingen van rhinopneumonie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikheetesmee

Berichten: 1195
Geregistreerd: 04-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 12:00

bah het komt zo wel steeds dichterbij, voorlopig maar niet te veel op bezoek bij andere stallen en dergelijke, de plaatsen waar rhino is uitgebroken liggen hier op relatief kleine afstand vandaan.

kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: [Centraal] Meldingen van rhinopneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 17:58

Toen wij een paar jaar terug hier in de regio Rhino was hadden we onderling afgesproken op stal. Niet met je paard het erf af, geen buitenstaanders op het erf.

Mijn merrie moest toen geënt worden, net voordat we bovenstaande besloten hadden oa op advies kliniek.
Maar deze raadde af om nog te enten omdat je de weerstand omlaag haalt

Diablohorse
Berichten: 16
Geregistreerd: 23-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 19:22

kiki1976 schreef:
Toen wij een paar jaar terug hier in de regio Rhino was hadden we onderling afgesproken op stal. Niet met je paard het erf af, geen buitenstaanders op het erf.

Mijn merrie moest toen geënt worden, net voordat we bovenstaande besloten hadden oa op advies kliniek.
Maar deze raadde af om nog te enten omdat je de weerstand omlaag haalt


Appart onze veearts, DAP Zeddam raadt enten juist aan.... maar ik vind jou veearts zijn punt ook een goede.. ze is iniedergeval geent nu. Ik ga alleen eind januari verhuizen met haar. Wij gaan onze eigen accomodatie huren super gaaf! Maar er zullen een aantal pensionsklanten komen.. ik ben nog even goed aan het nadenken hoe ik dat ga aanpakken. Het is in de zelfde regio, hoop stallen zitten nu uit voorzorg al dicht om een uitbraak te voorkomen.

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Re: [Centraal] Meldingen van rhinopneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 20:03

Hier op stal ook voorzorgsmaatregelen genomen.
De manege hier en de rijverenigingen en andere pensionstallen doen dit nu ook preventief.

Net over de grens is erg dichtbij al. Vooral als bocholt ook positief gaat testen.

Vraag is nog een beetje, alleen geen wedstrijden e.d. Of ook geen buitenritten meer.. (wat voor ons op stal betekent, niet meer rijden)

Wat we zo gelezen hebben, zal een buitenrit geen risico zijn. Zolang je niet over terrein gaat rijden van andere stallen e.d.

suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 21:05

Voor zover het naar buiten wordt gebracht is er geen Rhino in Bocholt.
Wel zijn alle wedstrijden in de regio afgelast, zowel in Nederland als Duitsland en gaan er steeds meer stallen op slot. Super dat er zo wordt samengewerkt in de grensstreek!

Ik rijd wel buiten, paarden staan aan huis, bos in de achtertuin.

pol013

Berichten: 9010
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 09:24

Rocamor schreef:
Dat stuk ken ik. Maar een EHV1 besmetting hoeft zich niet te uiten in abortus of neurologische verschijnselen. Het kan zich ook uiten met een verkoudheidje. Maar na een EHV1 verkoudheid is je paard wel EHV1 drager en het virus kán actief worden als de weerstand van het paard minder is.

Ik denk dat weinig eigenaren weten dat hun paard EHV1 drager is als het paard in kwestie enkel een verkoudheid heeft doorgemaakt



En dit is ook waarom ik altijd een beetje moet fronsen bij 'stal op slot houden' en 'melden van gevallen'. de kans dat een uitbraak gewoon vanuit de eigen stal komt willen mensen helemaal niet zien.

Dus moet er altijd een externe 'schuldige' aangewezen worden en nemen mensen allerlei maatregelen die er waarschijnlijk helemaal niet toe doen. Je hebt best kans dat 'mijn paarden binnen houden' meer risico geeft op en uitbraak omdat ze meer uren zonder echt frisse lucht staan dan dat weidegang terwijl er een uitbraak in je straat is voor minder risico zorgt. Simpelweg omdat je de weerstand van je paard verzwakt (minder beweging, minder frisse lucht, minder blootstelling aan zonlicht) op die manier en hij daardoor vatbaarder word bijvoorbeeld.

'het komt steeds dichterbij' kan dus ook zomaar zijn: we hebben het al sluimerend en bij de juiste omstandigheden speelt het op.

Teskex
Berichten: 27
Geregistreerd: 18-03-19

Re: [Centraal] Meldingen van rhinopneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 10:32

bedankt allemaal,
ik heb met de eigenaar gesproken en er komt niemand de stallen in alleen ik en de eigenaren ik kom sws niet bij andere paarden nu.
en normaal staan de paarden aan de “weg” maar nu doe ik ze tussen de boerderij zodat er geen mensen bij kunnen alleen wij.
maar als jullie meer weten over bochholt kunnen jullie dat dan laten weten?
woon er super dichtbij...

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 10:45

pol013 schreef:
En dit is ook waarom ik altijd een beetje moet fronsen bij 'stal op slot houden' en 'melden van gevallen'. de kans dat een uitbraak gewoon vanuit de eigen stal komt willen mensen helemaal niet zien.

Dus moet er altijd een externe 'schuldige' aangewezen worden en nemen mensen allerlei maatregelen die er waarschijnlijk helemaal niet toe doen. Je hebt best kans dat 'mijn paarden binnen houden' meer risico geeft op en uitbraak omdat ze meer uren zonder echt frisse lucht staan dan dat weidegang terwijl er een uitbraak in je straat is voor minder risico zorgt. Simpelweg omdat je de weerstand van je paard verzwakt (minder beweging, minder frisse lucht, minder blootstelling aan zonlicht) op die manier en hij daardoor vatbaarder word bijvoorbeeld.

'het komt steeds dichterbij' kan dus ook zomaar zijn: we hebben het al sluimerend en bij de juiste omstandigheden speelt het op.


Dankje voor deze zinnige bijdrage! Het is een virus waar we allemaal bang voor zijn vanwege de gevolgen. Maar het is geen ziekte die zich verspreidt over een regio, het verspreidt zich van paard naar paard binnen een stal. Of, als je een ziek paard verhuist naar een nieuwe stal, vanaf dat paard naar z’n nieuwe stalgenoten.
Het is een herpesvirus, denk aan koortslip, als je het hebt steekt het af en toe de kop op en dán kan je anderen besmetten.
Dus, verhuis in de winter liever geen paarden (geeft stress en dus dip in weerstand) en vraag je zelf af hoe graag je in de winter op wedstrijd wil en met 10 man losrijden in een hal.

Veronica2
Berichten: 2676
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 13:32

pol013 schreef:
En dit is ook waarom ik altijd een beetje moet fronsen bij 'stal op slot houden' en 'melden van gevallen'. de kans dat een uitbraak gewoon vanuit de eigen stal komt willen mensen helemaal niet zien.

[knip]
'het komt steeds dichterbij' kan dus ook zomaar zijn: we hebben het al sluimerend en bij de juiste omstandigheden speelt het op.

Dat klopt inderdaad, daarom gebeurt het ook regelmatig dat het virus de kop op steekt op stallen die eigenlijk helemaal niet zoveel verkeer hebben van paarden die het erf op en af komen. Bijna alle paarden dragen het virus bij zich en met de juiste omstandigheden plus een beetje pech heb je als resultaat zieke paarden. Maar met gezonde paarden die goede weerstand en een fit lijf hebben hoef je je doorgaans niet heel veel zorgen te maken. In de wilde weg enten heeft eigenlijk niet zoveel zin en iemand gaf al terecht aan dat een enting een tijdelijke dip in de weerstand veroorzaakt. Voor een enting is het handig om een andere moment in het jaar te kiezen, liever buiten de meest kwetsbare perioden.

Maar waar mensen wel aan zouden kunnen denken is om netjes afstand te houden van andere, vooral vreemde, paarden en ze niet aan te raken.

Rocamor

Berichten: 10907
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 13:56

Pipodipo schreef:
pol013 schreef:
En dit is ook waarom ik altijd een beetje moet fronsen bij 'stal op slot houden' en 'melden van gevallen'. de kans dat een uitbraak gewoon vanuit de eigen stal komt willen mensen helemaal niet zien.

[knip]
'het komt steeds dichterbij' kan dus ook zomaar zijn: we hebben het al sluimerend en bij de juiste omstandigheden speelt het op.

Dat klopt inderdaad, daarom gebeurt het ook regelmatig dat het virus de kop op steekt op stallen die eigenlijk helemaal niet zoveel verkeer hebben van paarden die het erf op en af komen. Bijna alle paarden dragen het virus bij zich en met de juiste omstandigheden plus een beetje pech heb je als resultaat zieke paarden. Maar met gezonde paarden die goede weerstand en een fit lijf hebben hoef je je doorgaans niet heel veel zorgen te maken. In de wilde weg enten heeft eigenlijk niet zoveel zin en iemand gaf al terecht aan dat een enting een tijdelijke dip in de weerstand veroorzaakt. Voor een enting is het handig om een andere moment in het jaar te kiezen, liever buiten de meest kwetsbare perioden.

Maar waar mensen wel aan zouden kunnen denken is om netjes afstand te houden van andere, vooral vreemde, paarden en ze niet aan te raken.


Daarnaast heb ik begrepen dat je tegen EHV1-neurologisch deel niet eens goed kunt enten.

Veronica2
Berichten: 2676
Geregistreerd: 26-08-13

Re: [Centraal] Meldingen van rhinopneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 14:20

Rocamor, dat heb ik ook begrepen.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70648
Geregistreerd: 24-05-08

Re: [Centraal] Meldingen van rhinopneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 23:38

Moderatoropmerking:
Ik heb net wederom een paar berichten moeten verwijderen.

Wederom het verzoek om alleen bevestigde uitbraken de op VN zijn geplaatst te bespreken. Wanneer er informatie is over een mogelijke uitbraak dan kan dit doorgegeven worden aan de Nieuwsredactie via redactie@bokt.nl. Wanneer de informatie geverifieerd is, zal er een nieuwsbericht op VN verschijnen.

suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 22:09

Er is inmiddels contact geweest met de nieuwsredactie en bewijs is aangeleverd.
Heel jammer dat het nog steeds niet op de voorpagina is geplaatst, zodat de gevallen aan de grens Duitsland/Achterhoek open besproken kunnen worden....

Het breidt zich verder uit "gelukkig" de andere kant op. Alle stallen en verenigingen blijven in het grensgebied voorlopig nog op slot.

Afbeelding

MerleSimone

Berichten: 5730
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: [Centraal] Meldingen van rhinopneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 23:00

Maar dit wat je nu laat zien is een bericht van een hengstenstation. Niet van de stal waar het daadwerkelijk zou heersen. Dus niet uit 1e hand en geen officiële bevestiging dus.. Ik kan dit er bij wijze van ook op zetten. Denk niet dat dit er op komt.

suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 23:30

MerleSimone schreef:
Maar dit wat je nu laat zien is een bericht van een hengstenstation. Niet van de stal waar het daadwerkelijk zou heersen. Dus niet uit 1e hand en geen officiële bevestiging dus.. Ik kan dit er bij wijze van ook op zetten. Denk niet dat dit er op komt.


Er is al toezegging gedaan en er zijn links met stallen die het zelf hebben geplaatst bij de nieuwsredactie. Helaas is moeilijk te controleren doordat het om een ander land gaat, in mijn geval slechts 12 km verderop.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Re: [Centraal] Meldingen van rhinopneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 23:34

En toch heb ik tot nu toe van mijn DA geen verdere bevestiging gezien van vetinairambt. Zodra zij met weet, laat ze het me weten. Er zijn veel "berichten" die in de omgeving rond gaan, maar niks officieels.

Maar dat is wel Kreis Kleve en niet Recklinghausen.

suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Re: [Centraal] Meldingen van rhinopneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 23:40

Recklinghausen is vandaag bekend gemaakt. Kreis Kleve en Borken zijn al langer bekend en ook hier bevestigd door de DA, daarom alles tijdelijk op slot.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: [Centraal] Meldingen van rhinopneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 00:35

Bedankt weer voor het delen, +:)+

suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 13:34

Aanvulling van de DA op Recklinghausen;

Afbeelding
Afbeelding

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 15:26

suffie schreef:
Recklinghausen is vandaag bekend gemaakt. Kreis Kleve en Borken zijn al langer bekend en ook hier bevestigd door de DA, daarom alles tijdelijk op slot.


In Kreis Kleve is zelfs de stal waar de 13 paarden zijn overleden (in oktober) niet 100% zeker dat het Rhino was verder zijn er in de regio geen officieël bevestigde Rhino gevallen.

Toevallig nog net contact gehad met mijn DA over Rhino in de Regio.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: [Centraal] Meldingen van rhinopneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 16:58

Je kan nu wel bezig blijven over wat jouw va zegt, maar laten we het er maar op houden dat een gewaarschuwd mens voor 2 telt.

suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Re: [Centraal] Meldingen van rhinopneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 18:26

De hengsten presentatie van morgen van het Westfalenstamboek gaat ook niet door.
Woon jij in Nederland of Duitsland Riddershow?

Hutcherson

Berichten: 7378
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: [Centraal] Meldingen van rhinopneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 21:22

Mijn paard is recent geënt. Eigenlijk omdat dat verwacht werd. Ik ben niet kapot van enten tegen iets waarbij je alleen enige bescherming hebt (hopelijk) tegen een variant die prima uit te zieken valt als ie het zou krijgen. Enten betekend niet dat ze het niet krijgen. Hij moet vaak herhaald worden dus denk zidra het kan dat ik het laat gaan.

salatiga1995

Berichten: 1947
Geregistreerd: 15-11-08
Woonplaats: Voorburg

Re: [Centraal] Meldingen van rhinopneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 20:35

In de nieuwsbrief van mijn dierenkliniek werd gezegd dat er een recent geval van rhino in Zuid-Holland gemeld is..

suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 21:24

salatiga1995 schreef:
In de nieuwsbrief van mijn dierenkliniek werd gezegd dat er een recent geval van rhino in Zuid-Holland gemeld is..


Niet grappig, wordt er bij jullie op stal voor Rhino geënt?

In Emmerich/Hüthum NRW is ook een bevestigd geval, ook dichtbij de Nederlanse grens en 10 km van Kreis Kleve waar de 13 paarden zijn gestorven.