[Centraal] Meldingen van rhinopneumonie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
The_Cat

Berichten: 7293
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: [Centraal] Meldingen van rhinopneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 12:44

Ik heb je alvast een ob gestuurd, want wat ze tegen mij zeiden van gemeente is akelig kort :/

Babootje

Berichten: 26372
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 13:46


knooopje

Berichten: 3619
Geregistreerd: 22-10-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 17:26

Jet schreef:
Ik zag het net bij het Noordhollands Dagblad op de site: https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt ... -enkhuizen . Ook hier wordt geen stal genoemd.



deze stal in Enkhuizen heeft er geen geheim van gemaakt.
het staat gewoon op hun privé Facebook.
ook hun hadden droes en nu rihno type 1.
dus de verkoudheidsvorm.

Jet

Berichten: 12035
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 17:59

Rhino type 1 is niet "dus" de verkoudheidsvorm, dat is Rhino type 4. Type 1 kan ook abortus bij drachtige merries en neurologische verschijnselen geven.

En als het op een privé facebookpagina staat van de stal kan je dat toch alleen zien als je daar lid van bent? Dat is toch niet echt openbaar, of snap ik je verkeerd?

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 18:27

Babootje schreef:
Nog een bedrijf in Lelystad met een paard met verschijnselen begrijp ik.
Paardensportcentrum X-tern.
https://www.facebook.com/pscxtern/?__xts__


Klopt, stal is dicht, dier met koorts en is apart gezet. Swab zijn genomen en het is wachten op uitslag.
Maar ik vrees ervoor want mensen van Manege Lelystad starten ook bij Xtern en andersom.

Elmars_Floor

Berichten: 1770
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 20:24

Cynn schreef:
Wendy_Komen schreef:
Tweede paard overleden in Lelystad ;(


Ik dacht de 3e al?


Nee dit zijn er echt nog 2.

Joolsie
Berichten: 46
Geregistreerd: 31-08-18

Re: [Centraal] Meldingen van rhinopneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 21:07

Wat verschrikkelijk zeg. Fijn dat ze zoveel steun krijgen. Veel sterkte voor degenen die een paard verloren zijn en voor iedereen daar de komende tijd.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: [Centraal] Meldingen van rhinopneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 23:48

Sinnej ik heb je een PB gestuurd.Ik kreeg de waarschuwing van mijn DA,Hij had de melding gekregen dat het in de provincie antwerpen heerst ,maar ook geen plaats bepaling gekregen.Terwijl de provincie best groot is.
Maar hier gaat er voorlopig niks op wedstrijd en er zijn geen uitjes gepland.

Barb

Berichten: 12086
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 08:58

knooopje schreef:
Jet schreef:
Ik zag het net bij het Noordhollands Dagblad op de site: https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt ... -enkhuizen . Ook hier wordt geen stal genoemd.



deze stal in Enkhuizen heeft er geen geheim van gemaakt.
het staat gewoon op hun privé Facebook.
ook hun hadden droes en nu rihno type 1.
dus de verkoudheidsvorm.


Bij de Vleet is naar mijn weten niet de stal waar de Rhino is uitgebroken hoor, dus je info klopt niet.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23480
Geregistreerd: 09-04-01

Re: [Centraal] Meldingen van rhinopneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 09:51

de betreffende stal heeft het wel op de privé FB staan Bar, maar niet zichtbaar voor mensen die geen connectie hebben.

Barb

Berichten: 12086
Geregistreerd: 24-07-01

Re: [Centraal] Meldingen van rhinopneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 10:14

oh daar ben ik geen lid van

Myca

Berichten: 6265
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 15:12

Barb schreef:
Jet schreef:
Ik zag het net bij het Noordhollands Dagblad op de site: https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt ... -enkhuizen . Ook hier wordt geen stal genoemd.



deze stal in Enkhuizen heeft er geen geheim van gemaakt.
het staat gewoon op hun privé Facebook.
ook hun hadden droes en nu rihno type 1.
dus de verkoudheidsvorm.

Bij de Vleet is naar mijn weten niet de stal waar de Rhino is uitgebroken hoor, dus je info klopt niet.


Klop inderdaad dat het niet om de Vleet gaat. Zij hebben wel maatregelen genomen om de infectie te voorkomen, in het kader van ‘beter voorkomen dan genezen’ maar het gaat dus niet om hun stal.

Yontheke

Berichten: 4435
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 15:43

beatje schreef:
Sinnej ik heb je een PB gestuurd.Ik kreeg de waarschuwing van mijn DA,Hij had de melding gekregen dat het in de provincie antwerpen heerst ,maar ook geen plaats bepaling gekregen.Terwijl de provincie best groot is.
Maar hier gaat er voorlopig niks op wedstrijd en er zijn geen uitjes gepland.


Ik kreeg daarnet een melding van een stalgenoot dat er op facebook stond dat het nu in Olen, Herselt en Geel zou zijn.

happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 21:39

Babootje schreef:
Nog een bedrijf in Lelystad met een paard met verschijnselen begrijp ik.
Paardensportcentrum X-tern.
https://www.facebook.com/pscxtern/?__xts__


Het paard had geen verschijnselen, enkel koorts en ondertussen is duidelijk dat daar geen rhino heerst

Babootje

Berichten: 26372
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 23:32

Gelukkig! Koorts is 1vd verschijnselen trouwens. Goed in ieder geval dat dat serieus is genomen

The_Cat

Berichten: 7293
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 07:33

Yontheke schreef:
beatje schreef:
Sinnej ik heb je een PB gestuurd.Ik kreeg de waarschuwing van mijn DA,Hij had de melding gekregen dat het in de provincie antwerpen heerst ,maar ook geen plaats bepaling gekregen.Terwijl de provincie best groot is.
Maar hier gaat er voorlopig niks op wedstrijd en er zijn geen uitjes gepland.


Ik kreeg daarnet een melding van een stalgenoot dat er op facebook stond dat het nu in Olen, Herselt en Geel zou zijn.


Geen idee, maar als de stal in Olen is diegene die ik in mijn hoofd heb, dan is dat al niet waar. Die stal had als eerste gedeeld dat het virus er was, maar had het zelf helemaal niet

happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 18:37

Babootje schreef:
Gelukkig! Koorts is 1vd verschijnselen trouwens. Goed in ieder geval dat dat serieus is genomen

Dat snap ik maar koorts is een heel breed symptoom, ik doelde op verschijnselen die specifiek bij rhino horen

Popstra
Berichten: 13800
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 09:14

In Belgie kort over de grens gaat het momenteel best rond inderdaad rond Geel.....kennis van ons heeft gister hun paard door de Rhino in moeten laten slapen. Deze paarden staan aan huis.

Joolsie
Berichten: 46
Geregistreerd: 31-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 20:24

happy2014 schreef:
Babootje schreef:
Nog een bedrijf in Lelystad met een paard met verschijnselen begrijp ik.
Paardensportcentrum X-tern.
https://www.facebook.com/pscxtern/?__xts__


Het paard had geen verschijnselen, enkel koorts en ondertussen is duidelijk dat daar geen rhino heerst

Klopt. Ze hebben wel de boel nog dicht ivm risico op kruisbesmetting, maar hebben zelf gelukkig geen rhino

Wendy_Komen

Berichten: 6320
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 22:13


Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 08:26


ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Re: [Centraal] Meldingen van rhinopneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 14:11


jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: [Centraal] Meldingen van rhinopneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 14:37

Dank je voor het delen, en beterschap hopelijk valt het mee

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70652
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 10:40

Moderatoropmerking:
Ik heb net een aantal berichten moeten verwijderen. Zoals jullie in de beginpost kunnen lezen hanteren we een aantal regels in dit topic, we willen jullie vragen je hieraan te houden;

Dit topic is bedoeld om informatie over rhinopneumonie te delen. Er zijn echter een aantal richtlijnen die gevolgd moet worden:

* Bedrijven waar rhinopneumonie heerst, hebben geen meldingsplicht. Het is dan ook niet toegestaan om zomaar namen van bedrijven te noemen waar mogelijk rhino heerst.
* Berichten waarin gespeculeerd wordt of waarin enkel geruchten gedeeld worden, zullen verwijderd worden. Enkel de bevestigde uitbraken die op VN geplaatst worden, mogen besproken worden.
* Heb je informatie over een mogelijke uitbraak van rhino, meld dit dan aan de Nieuwsredactie via redactie@bokt.nl. Wanneer de informatie geverifieerd is, zal er een nieuwsbericht op VN verschijnen.

Op de Wiki kan je alvast meer info vinden over rhinopneumonie

kiki1976

Berichten: 16866
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 23:40

Uitleg over regio Groesbeek waardoor er onduidelijkheid was ontstaan over Groesbeek zelf.

Citaat:
Rhino-vermoeden grensgebied Duitsland, 17 paarden overleden
Nieuws HoefslagAlgemeenTop nieuwsdec 5, 2019
neus algemeen paard
Net over de grens bij Groesbeek zijn in de afgelopen periode 17 paarden overleden. Volgens Hippisch Centrum Groesbeek wordt gedacht dat dit door het zeer besmettelijke Rhino-virus komt.

De manege neemt daarom alle mogelijke maatregelen om (verdere) besmetting te voorkomen. De paarden zijn overleden in de regio tussen Kranenburg en Kleve in Duitsland.

Overleg dierenarts
“Aangezien er op dit moment geen duidelijkheid is, hebben wij overleg gehad met Dierenartspraktijk Groesbeek met de vraag hoe wij hier als bedrijf mee om moeten gaan,” aldus Henri Thijssen en Jolien van Ballegooijen van Hippisch Centrum Groesbeek.

Zij verzoeken klanten om niet op andere plekken met andere paarden te komen. Daarnaast vragen ze klanten steeds met schone kleding en schoenen naar de manege te komen en ook de eigen poetsspullen goed schoon te maken of niet te gebruiken.

Preventie
“Voor de duidelijkheid: op dit moment is er in Groesbeek nog geen enkel bedrijf besmet,” aldus de manege. “De maatregelen die wij (en collega bedrijven) nemen zijn ter preventie!”

Zie ook: Rhino bij Manege Lelystad; “Het voelt als een Russische roulette”