[Centraal] Meldingen van rhinopneumonie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Rhino virus opgedoken in Overijssel (Nijverdal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 12:00

Ik had t al gehoord Rox, sterkte ermee. Hopen dat die van jou niet ziek wordt. En de rest ook sterkte daar...

Djulita

Berichten: 446
Geregistreerd: 20-05-06
Woonplaats: Wesepe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 13:33

Succes en sterkte de komende tijd! Hopelijk komen de zieke paarden er weer allemaal bovenop.

Mijn paard heeft een aantal weken terug helaas droes opgelopen, maar is nu gelukkig alweer aan de beterende hand. Ook deze periode was echt zenuwslopend en was blij toen het uiteindelijk via abcesvorm onder de kaak naar buiten kwam. Je staat zo machteloos als je je paard zo ziek ziet en er eigenlijk weinig tegen kan doen. Weet dus goed hoe het voelt :(
Laatst bijgewerkt door Djulita op 11-02-16 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Rhino virus opgedoken in Overijssel (Nijverdal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 13:34

Eén van onze paarden heeft vorig jaar neurologische rhino gehad, maar zij is er weer bovenop gekomen (het is wel een wonder dat ze er zo goed van is hersteld).

marlouv

Berichten: 71
Geregistreerd: 20-09-13
Woonplaats: Nijverdal

Re: Rhino virus opgedoken in Overijssel (Nijverdal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 17:44

Ik sta ook op de stal. Ik sta in rij 4 dus mijn pony heeft het niet. Ik moet ook erg oppassen met spullen/dingen wat ik pak. Ik heb altijd desinfecteer flesje mee, en doe dat vaak op mijn handen. Het is echt niet leuk voor de eigenaren/paarden op stal. Ik hoop dat snel weer alles beter gaat!

Zoe_97

Berichten: 9456
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 17:46

marlouv schreef:
Ik sta ook op de stal. Ik sta in rij 4 dus mijn pony heeft het niet. Ik moet ook erg oppassen met spullen/dingen wat ik pak. Ik heb altijd desinfecteer flesje mee, en doe dat vaak op mijn handen. Het is echt niet leuk voor de eigenaren/paarden op stal. Ik hoop dat snel weer alles beter gaat!

rhino wordt niet via de mens overgedragen, dus dat is een beetje overbodig dat je dat doet. Het wordt enkel via direct contact overgedragen wist mijn DA me te vertellen toen bij ons in de buurt de uitbraak was.

(Maar als het jou en geruster gevoel geeft vooral lekker doen :) )

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 17:49

Zoe_97 schreef:
marlouv schreef:
Ik sta ook op de stal. Ik sta in rij 4 dus mijn pony heeft het niet. Ik moet ook erg oppassen met spullen/dingen wat ik pak. Ik heb altijd desinfecteer flesje mee, en doe dat vaak op mijn handen. Het is echt niet leuk voor de eigenaren/paarden op stal. Ik hoop dat snel weer alles beter gaat!

rhino wordt niet via de mens overgedragen, dus dat is een beetje overbodig dat je dat doet. Het wordt enkel via direct contact overgedragen wist mijn DA me te vertellen toen bij ons in de buurt de uitbraak was.

(Maar als het jou en geruster gevoel geeft vooral lekker doen :) )


Een mens kan rhino weldegelijk overbrengen, zeker op dezelfde stal.

Zoe_97

Berichten: 9456
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 17:54

chevax schreef:
Zoe_97 schreef:

rhino wordt niet via de mens overgedragen, dus dat is een beetje overbodig dat je dat doet. Het wordt enkel via direct contact overgedragen wist mijn DA me te vertellen toen bij ons in de buurt de uitbraak was.

(Maar als het jou en geruster gevoel geeft vooral lekker doen :) )


Een mens kan rhino weldegelijk overbrengen, zeker op dezelfde stal.

enkel als je vocht van het besmette dier op je hebt en dit ng nat is vind je overal op internet. Dus tenzij je uitgebreid gaat knuffelen en bv neus afvegen met je mouw is er geen gevaar. Door gewoon voorbij hun stal te lopen en eens binnen te kijken kan je niets overdragen hoor.

Dancyy
Berichten: 2699
Geregistreerd: 03-11-15

Re: Rhino virus opgedoken in Overijssel (Nijverdal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 18:50

@Zoe, ik zou zeggen geen enkel risico.

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Re: Rhino virus opgedoken in Overijssel (Nijverdal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 19:10

better safe than sorry :)

Roxxiejj

Berichten: 6403
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Overal en nergens!

Re: Rhino virus opgedoken in Overijssel (Nijverdal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 00:16

Absoluut beter safe than sorry! Hier zelfs handen wassen en nog Es ontsmetten. Gewoon voor de zekerheid..

carolina1278

Berichten: 4327
Geregistreerd: 09-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 16:53

Roxxiejj schreef:
Absoluut beter safe than sorry! Hier zelfs handen wassen en nog Es ontsmetten. Gewoon voor de zekerheid..


Ik zou het inderdaad niet op mijn geweten willen hebben.. pfff dus gewoon heel erg voorzichtig zijn.. handen telkens wassen en kleren elke avond in de was en schoon weer aan de volgende dag

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 17:03

Zoe_97 schreef:
marlouv schreef:
Ik sta ook op de stal. Ik sta in rij 4 dus mijn pony heeft het niet. Ik moet ook erg oppassen met spullen/dingen wat ik pak. Ik heb altijd desinfecteer flesje mee, en doe dat vaak op mijn handen. Het is echt niet leuk voor de eigenaren/paarden op stal. Ik hoop dat snel weer alles beter gaat!

rhino wordt niet via de mens overgedragen, dus dat is een beetje overbodig dat je dat doet. Het wordt enkel via direct contact overgedragen wist mijn DA me te vertellen toen bij ons in de buurt de uitbraak was.

(Maar als het jou en geruster gevoel geeft vooral lekker doen :) )

Dat is niet helemaal waar Zoe ,je kan het virus overbrengen via een miniscul druppeltje vocht van het andere paard.Een spetter van een paard dat eens briest heb je zo op je zitten.Het is niet voor niks zo besmettelijk en waren de risico's niet zo groot.

Wij hebben ook een uitbraak gehad op de stal er naast en zowel de arts van die stal als onze arts zeiden dat we niet bijelkaar over de vloer moesten komen zo lang.Better be safe than sorry

carolina1278

Berichten: 4327
Geregistreerd: 09-10-05

Re: Rhino virus opgedoken in Overijssel (Nijverdal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 17:23

En daarnaast weet je niet welk paard nog besmettelijk is.. dus alles is inderdaad hier in de gang op slot en de mensen van de andere gang mogen niet in onze gang met paarden komen en wij niet in hun gang.. was het maar zo makkelijk.. dan was je er ook zo af.

Alice13

Berichten: 2519
Geregistreerd: 12-07-09
Woonplaats: Rijssen

Re: Rhino virus opgedoken in Overijssel (Nijverdal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 20:15

Klinkt als goede voorzorgsmaatregelen Carolina! Zijn er al weer meer paarden aan de beterende hand?

MarliesV

Berichten: 15201
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Rhino virus opgedoken in Overijssel (Nijverdal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 12:46

Roxanne, hoe gaat het bij jullie?

Alle paarden het weekend goed doorgekomen en knappen ze al wat op?

The_Cat

Berichten: 7290
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Rhino virus opgedoken in Overijssel (Nijverdal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 13:45

Ben ook benieuwd of alle paarden het weekend goed zijn doorgekomen. Zijn er nog nieuwe gevallen van besmetting bekend?

Roxxiejj

Berichten: 6403
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Overal en nergens!

Re: Rhino virus opgedoken in Overijssel (Nijverdal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 14:39

Alle paarden zijn het weekend doorgekomen, 2 hebben nog wat ondersteuning nodig van metacam en asperine poeder, waarvan 1 nog wat zwalkerig en koortsig is. De "oud-zieken" worden nu langzaam afgebouwd hiervan, meesten hiervan zijn er zo goed als door.
Mijne vooralsnog (2keer daags temperaturen) gezond als een vis.
Nu duimen dat die 2 er ook wel gezond uitkomen. Verdere uitbraken kunnen, op mijn paard na, niet meer voorkomen. Gezonden stonden al op tijd apart van de rest

The_Cat

Berichten: 7290
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Rhino virus opgedoken in Overijssel (Nijverdal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 14:56

Oh dat is wel goed nieuws! we zullen verder blijven duimen!

MarliesV

Berichten: 15201
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Rhino virus opgedoken in Overijssel (Nijverdal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 16:21

Dat is goed nieuws!

Nu duimen dat die 2 goed opknappen en er niets aan over houden en jouw paard gezond blijft.

Iejoorr

Berichten: 6256
Geregistreerd: 20-05-10
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Re: Rhino virus opgedoken in Overijssel (Nijverdal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 16:41

Oh, de stress van de incubatietijd, ik weet het nog zo goed!
Destijds hier op stal bij 1 paard gebleven. Maar ik kan me het nog maar al te goed herinneren!

Heel veel sterkte daar op stal, hoop dat de 2 zieke paarden er goed vanaf komen!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Rhino virus opgedoken in Overijssel (Nijverdal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 15:04

Ik hoop dat jullie het ergste achter de rug hebben nu.

s6801881

Berichten: 7687
Geregistreerd: 26-09-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 15:50

Roxxiejj schreef:
Alle paarden zijn het weekend doorgekomen, 2 hebben nog wat ondersteuning nodig van metacam en asperine poeder, waarvan 1 nog wat zwalkerig en koortsig is. De "oud-zieken" worden nu langzaam afgebouwd hiervan, meesten hiervan zijn er zo goed als door.
Mijne vooralsnog (2keer daags temperaturen) gezond als een vis.
Nu duimen dat die 2 er ook wel gezond uitkomen. Verdere uitbraken kunnen, op mijn paard na, niet meer voorkomen. Gezonden stonden al op tijd apart van de rest


Fijn om te lezen. Hopelijk is deze tijd van zorgen snel over voor je.

Roxxiejj

Berichten: 6403
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Overal en nergens!

Re: Rhino virus opgedoken in Overijssel (Nijverdal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 12:07

Helaas toch te vroeg gejuicht. Zowel mijn paard als het paard aan zijn overkant hebben nu ook koorts. Gelijk Quadrisol shot gehad en asperine poeders. We weten nog niet hoe dit heeft kunnen plaatsvinden helaas.

De eerste groep zieke paarden is ondertussen aan het afbouwen van de medicatie, aangezien zij nu stabiel zijn in temperatuur

MarliesV

Berichten: 15201
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Rhino virus opgedoken in Overijssel (Nijverdal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 12:09

Ai Rox, dat is wel erg klote zeg.

Gelukkig zijn jullie er op tijd bij en zijn de andere paarden er tot nu toe goed doorgekomen. Daar maar aan vasthouden dan.

Ga voor je duimen en hopen dat het allemaal meevalt en je paard snel weer hersteld. Sterkte!

Captain

Berichten: 21394
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 12:10

Ach wat afschuwelijk! Heel veel sterkte.. Hopelijk herstellen ze allemaal snel! Fijn dat jullie er zo snel bij zijn!