[Centraal] Meldingen van rhinopneumonie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wendy_Komen

Berichten: 6300
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 20:09

Paarden kliniek Wolvega nu ook Rhino...

https://www.facebook.com/Paardenkliniek ... 2985662023

"Geachte klant/ lezer,

Helaas kwamen wij vanmorgen tot de conclusie dat een van onze kliniek paarden plotseling bleek te lijden aan de neurologische vorm van Rhinopneunomie.
Daarom hebben wij besloten meteen de kliniek te sluiten en kan er geen aan- en afvoer van paarden plaatsvinden, totdat wij de besmettingshaard volledig onder controle hebben.

Wij zijn normaal bereikbaar en beschikbaar voor onderzoek en behandeling bij u thuis.
Onze visite rijdende dierenartsen zijn volledig geoutilleerd en volledig gescheiden van het kliniek personeel en kliniek patiënten.
Voor de doorverwijzende dierenartsen moeten wij spoedgevallen eerst doorverwijzen naar collega klinieken.

Via onze Facebook pagina en de website houden we u op de hoogte van de ontwikkelingen.
We hopen spoedig met positief bericht te komen.
Noodzakelijke communicatie loopt via de receptie van de kliniek en niet via Facebook."

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: [VerplichtCentraal] Meldingen van rhinopneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 23:18

Oef nachtmerrie voor ze kliniek moeten sluiten en alles laten staan wat er staat

IwanLuver
Berichten: 1880
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Re: [VerplichtCentraal] Meldingen van rhinopneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 07:26

Dit is wel heel dichtbij (15km). Wat is nu verstandig om te doen? Op concours gaan in de omgeving, is dat wel handig? Of is het beste om nu niet met het paard op stap te gaan?

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: [VerplichtCentraal] Meldingen van rhinopneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 09:32

Ik zou zelf absoluut geen risico's nemen.

uiltje001
Berichten: 646
Geregistreerd: 03-03-08
Woonplaats: Hengelo

Re: [VerplichtCentraal] Meldingen van rhinopneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 09:49

Er zijn teveel stallen die besmetten, deze stallen moeten op slot om verspreiding te beperken.

Hier is niks voor geregeld!

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 10:00

uiltje001 schreef:
Er zijn teveel stallen die besmetten, deze stallen moeten op slot om verspreiding te beperken.

Hier is niks voor geregeld!


Wat bedoel je daarmee? Stallen met een abortus of neurologische vorm van Rhino gaan dicht en hebben een meldplicht.

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 10:02

IwanLuver schreef:
Dit is wel heel dichtbij (15km). Wat is nu verstandig om te doen? Op concours gaan in de omgeving, is dat wel handig? Of is het beste om nu niet met het paard op stap te gaan?


Voor mij zou het een reden zijn om even niet op concours te gaan. Of een concours uit te zoeken dat een eind uit de buurt is. Ik zou ook even de incubatietijd afwachten en kijken of het op meer stallen opduikt.

uiltje001
Berichten: 646
Geregistreerd: 03-03-08
Woonplaats: Hengelo

Re: [VerplichtCentraal] Meldingen van rhinopneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 10:10

Er is geen meldplicht! Nergens kun je melden. Dus er word gewoon op concour gegaan en de handel loopt door. Helaas had ik mijn pony's op zo'n stal staan.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 11:57

uiltje001 schreef:
Er is geen meldplicht! Nergens kun je melden. Dus er word gewoon op concour gegaan en de handel loopt door. Helaas had ik mijn pony's op zo'n stal staan.

Ik vind ook dat het gemeld moet worden en handel en concoursen met mogelijk besmette paarden tijdelijk stilleggen.Dan is het toch veel sneller weer over.Door niets te zeggen en maar door te besmetten doet de paardenwereld zichzelf kwaad.

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Re: [VerplichtCentraal] Meldingen van rhinopneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 13:02


Klaas15

Berichten: 331
Geregistreerd: 15-10-10
Woonplaats: home sweet home

Re: [VerplichtCentraal] Meldingen van rhinopneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 13:17

Vraagje, wij hebben 3 hoogdragende merrie's staan.
Een is deze week uitgeteld.
Nu belde ik onze DA en die zegt, de enting voor rhino heeft totaal geen zijn, ze krijgen het ook als je ent.
Klopt dat ?
Ik zit niet in die buurt waar het heerst, maar kom er zelf wel.
Gek meschien maar toch maak ik mij zorgen.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23444
Geregistreerd: 09-04-01

Re: [VerplichtCentraal] Meldingen van rhinopneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 13:39

Nu heeft het iig geen zin meer om te enten zover ik weet

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 13:42

Nu vaccineren is idd te laat. Afhankelijk van het vaccin moet het voor de 6de of voor de 9de maand dracht.
Als ze nooit gevaccineerd zijn geweest tegen rhino hebben ze ook pas immuniteit na de booster. Ben je zo 6 weken verder voor ze iet of wat bescherming geven aan het veulen.
En als ze idd een koortspiek krijgen door het vaccin kunnen ze alleen daar al van verwerpen.
En ja ook gevaccineerde paarden kunnen rhino krijgen (En verwerpen).

Beste is ze gewoon apart houden van andere paarden en ook geen hele kuddes bezoek erbij.

Klaas15

Berichten: 331
Geregistreerd: 15-10-10
Woonplaats: home sweet home

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 21:21

Paarden zijn geheel gevaccineerd ook tegen rhino.
Wij zijn een prive stal er komen geen vreemde bij onze paarden cq terrein.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: [VerplichtCentraal] Meldingen van rhinopneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 21:38

Vaccineren heeft sowieso ook alleen zin als alle paarden geënt zijn en het biedt alsnog geen (volledige) bescherming tegen de arbortus en neuro variant.

xJennifx

Berichten: 1146
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord hollan

Re: [VerplichtCentraal] Meldingen van rhinopneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 21:51

Vreselijke ziekte! :(
Acht jaar geleden rhino op de stal waar we ons erf mee delen, waren zorgelijke tijden, ze hadden een verlamde merrie naast een drachtige merrie, uiteindelijk een gezond veulen ter wereld en het paard wat verlamd was is zelfs ook weer helemaal hersteld!

Maar blijf er altijd bang voor, het verspreidt zo snel met al dat gereis van tegenwoordig... en kan me toch echt niet voorstellen dat stallen hun deuren open houden wanneer rhino(of andere ziekte) geconstateerd is..

Wendy_Komen

Berichten: 6300
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 20:52

Nog 2 positieve paarden erbij in Wolvega -O-

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 21:08

De 2 paarden die bij het besmette paard instonden? Of ergens anders?

edit: zie nu op hun fb page staan dat het wel bij hun is in elk geval...maar gezien de eerdere update zullen het 2 andere paarden zijn.

Wendy_Komen

Berichten: 6300
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: [VerplichtCentraal] Meldingen van rhinopneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 21:11

Vanaf Facebook :
"Geachte klant/lezer,

Update met betrekking tot de neurologische vorm van Rhinopneunomie.

Helaas zijn 2 bijkomende paarden op de kliniek positief getest op het EHV 1 virus.
Deze zijn uiteraard onmiddellijk vanaf het eerste moment van koorts volledig geïsoleerd.
Dit betekent dat wij in totaal 3 positieve paarden in isolatie hebben staan.
Na een weekend van monitoring staat er voor maandag aanstaande opnieuw een testronde gepland, daarvan zullen wij iedereen meteen op de hoogte stellen.

Alle paarden die afgelopen 10 dagen de kliniek verlaten hebben en thuis koorts gekregen hebben zijn zojuist negatief bevonden.
Dit betekent dat er vooralsnog geen aanwijzingen zijn voor besmetting vanuit onze kliniek naar de periferie."

ChristelJ
Berichten: 177
Geregistreerd: 08-12-17
Woonplaats: Heemskerk

Re: [VerplichtCentraal] Meldingen van rhinopneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 21:13

Ik zou zeker geen risco nemen en lekker op stal blijven en geen contact hebben met onbekende paarden.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 21:18

we mogen van de stalhouder het terrein niet verlaten met paard; stal zit hemelsbreed goed 2 km van de kliniek af.

Fenia

Berichten: 1155
Geregistreerd: 21-06-10
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 22:32

Hier op stal ook al de boel op slot uit voorzorg.. we mogen dit weekend ook niet het terrein af met de paarden en horen maandag meer. We zitten zo'n 40 km van wolvega af. Wel is er op 2 plekken bij ons in de buurt droes uitgebroken dus ook mede daarom hebben de staleigenaren besloten de boel tijdelijk op slot te gooien.

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: [VerplichtCentraal] Meldingen van rhinopneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 22:43

Paardenkliniek Hollands Kroon (voorheen VCHN)

Beste
Zoals bij velen van jullie reeds bekend is onze dependance in wijdewormer tijdelijk gesloten omwille van een aangetoonde rhino infectie.
Tijdens deze periode zullen wij voor het afhalen van medicijnen gebruik maken van de kast buiten de poort (zie foto). Voor het scannen van merries vragen wij u contact met ons op te nemen, aangezien wij zullen moeten uitwijken naar een nader te bepalen locatie. Dank voor uw begrip.

https://www.facebook.com/paardenkliniek ... 5922317278

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 09:37

Kiki, bij Paardenkliniek Hollands Kroon is het wel alleen bij de nevenvestiging in Wijdewormer, gelukkig niet bij de hoofdvestiging in Middenmeer. Dat staat wel in het artikel, maar mensen lezen soms alleen de eerste regel van wat er op Bokt ( of waar dan ook) geschreven wordt en lezen niet het hele artikel dat erbij gevoegd is. Evengoed is het ontzettend naar, nu maar hopen dat het niet verder verspreidt is.

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: [VerplichtCentraal] Meldingen van rhinopneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 13:20

Jet, staat toch ook duidelijk in het stukje dat het in Wormerveer is? Tenminste voor mij was dat wel duidelijk ;-) Maar misschien niet voor iedereen zo idd hihi