paard overleden, oorzaak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

florentine1

paard overleden, oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 15:34

zaterdag morgen belt me moeder overstuur op, ze had onze fokmerrie dood gevonden op stal.
gelukkig niet drachtig dit jaar.

Paard was 20 jaar oud en we hebben geen autopsie laten doen, je krijgt je paard er toch niet mee terug.

Maar me moeder voelt zich schuldig omdat ze het niet heeft aan zien komen.

Ik hoop eigenlijk of andere mensen sommige dingen herkennen hoe we haar gevonden hebben.

S'avond om elf uur bij laatste ronde stal was ze lekker hooi aan het eten, niks aan de hand, de volgende morgen ligt ze dood gevonden op stal rond 8. 30 uur, heel erg stijf al dus waarschijnlijk vroeg in de nacht gestorven.

Opvallend was dat er geen beschadigingen waren aan haar behalve dan dat ze met haar hoofd langs de muur zoals het lijkt eenmalig hard is geschaafd, zit een lang spoor met witte haren op, ze helemaal met 4 gestrekte benen lag , met de tong buitenboord en daar lag bloed onder.

Er was geen beeld van strijd op stal, geen krassen op de muren, hoeven of vloer, geen hoefafdrukken van slaan tegen muur, leek wel alsof ze zo is omgevallen.

Mijn conclusie , een hartaanval? is dat typisch met dat bloed uit de mond en de helemaal gestekte houding. Mijn moeder is bang dat ze gestikt is in wat eten, maar dan had ik toch wel meer sporen moeten treffen , bijv, slijm uit de neus of paniek.

verder kan ik er toch niks aan doen meer maar zit wel met wat vragen nu, en dat is gewoon niet zo prettig.

gelukkig leek het er niet op ofdat ze een strijd heeft gehad, dit heeft me wel troost gegeven.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 15:36

Ik zou een paardenkliniek opbellen en ze deze vraag stellen.

F_inley

Re: paard overleden, oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 15:39

Gesprongen aorta misschien?

In ieder geval heel veel sterkte voor jullie

Wendeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 15:41

Zware hersenbloeding kan ook. Dat bloed uit de mond kan gekomen zijn doordat ze hard op haar tong heeft gebeten.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 15:41

Stikken is een doodsstrijd dus dat zou je moeten zien. Waarschijnlijk idd een hartprobleem of een interne bloeding.
Sterkte...

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 15:42

Misschien een hersenbloeding. Ik zou het inderdaad even aan een dierenarts vragen. Sterkte.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 15:45

Sterkte met het verlies.

Als ik dit zo hoor. Dan denk ik ook aan een gesprongen aorta (denk aan Hickstead) dat was ook geen gevecht.
En dan waarschijnlijk op haar tong gebeten.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 15:49

Ons paard is eens lopend omgekiept. Zonder strijd. Was toen een gesprongen aorta of hartstilstand (had al hartproblemen).

Pferdchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 15:49

Verdrietig verhaal. Ik zou dezelfde vraag inderdaad aan een dierenarts stellen. Die zal de kenmerken vast herkennen en dingen kunnen bevestigen of uitsluiten. Het lijkt er gelukkig niet op dat het dier geleden heeft. Sterkte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 16:01

Het zou inderdaad een hartaanval kunnen zijn geweest of een geknapte aorta.
Misschien tijdens het vallen op de tong gebeten.

Hoe het klinkt lijkt het me dat je moeder dit écht niet had kunnen voorkomen.
Ik vind het echt zielig voor haar dat ze zich zo schuldig voelt.
Hopelijk vindt ze een beetje rust in de reacties.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 16:23

je kunt het zelf heel makkelijk controleren (als je durft) door een mens in de borst holte te steken (recht van voor) bij een gesprongen aorta zit die hele holte vol met bloed.

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 16:32

dierenarts is er ook nog ff bijgeweest om rapport op te maken voor verzekering, conclusie natuurlijk onaanwijsbare dood, dus weet nog niks, ben zelf e rniet bijgeweest bij toe da is geweest had nog wel even na willen vragen over hartaanval

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 16:33

Was het stro ook weggeschoven? Dat ze met haar benen heeft lopen zwaaien?
ik denk zelf aan een hersenbloeding of hersentumor.

Reiniera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 16:36

Mijn vorige paard was tijdens longeren dood neer gevallen. Ook zonder strijd. Wel enorme stuiptrekkingen. Ook 4 benen gestrekt, tong uit de mond en ogen wagenwijd open.
Waarschijnlijk hartstilstand of gescheurde aorta.

Nooit aan zien komen. Nooit verwacht. Enige geruststelling is dat het zo snel gaat, mooie dood zeg maar.

Sterkte...

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 16:37

florentine1 schreef:
dierenarts is er ook nog ff bijgeweest om rapport op te maken voor verzekering, conclusie natuurlijk onaanwijsbare dood, dus weet nog niks, ben zelf e rniet bijgeweest bij toe da is geweest had nog wel even na willen vragen over hartaanval

ah de DA is erbij geweest..snap serieus niet dat ie niet even een mes in de borst holte heeft gestoken.....dan wist je al een stuk meer en een kleine moeite..

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 16:38

Reiniera dat is het 'mooie' ervan ja, ze zijn zo snel weg.

De onze liep in draf voor de koets, gaf een hinnik en kiepte om. Weg was ie al voor ie de grond raakte.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 16:47

Die dingen gebeuren soms. Met mensen, maar ook met dieren. Ik ken gezonde vitale mensen die ik een half uur geleden in levende lijve heb gezien, vrolijk en wel, maar gewoon dood neergestort zijn door hartstilstand. Maar hersenbloeding kan ook heel goed. Het gebeurt. Kennelijk heeft jullie merrie een vreedzame dood gehad want het moet snel gegaan zijn. Dat is beter dan die vreselijke beslissing te moeten nemen. Toch sterkte, want het valt natuurlijk wel koud op je dak.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 16:52

Oudje hier hebben we ook zo gevonden (alleen dan geen bloed) ook geen enkel teken van "strijd" en onverwachte dood want twee weken er voor had ie nog "groene kaart" gekregen bij z'n jaarlijkse keuring door de DA. Geen autopsie laten doen maar adhv onze beschrijving gokte hij op een infarct of een hartaderbreuk.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 16:55

Ik zou me daar niet schuldig over voelen.

Dit paard heeft zo te lezen geen doodsstrijd gestreden, maar was in een klap weg. Een mooie dood voor een ouder wordend dier.
Gezond tot het einde, geen pijn, geen lijdensweg.

De schok voor de mensen om het dier heen is des te groter, je hebt het niet zien aankomen.

Heel veel sterkte met de verwerking!

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 17:00

Wat onwijs verdrietig, heel veel sterkte gewenst.. Misschien kan je je vraag aan een dierenarts stellen, maar het lijkt mij niet dat jij of je moeder hier iets aan kunnen doen!

Kasty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:32

Mijn vorige fries is ook zo omgevallen. Om 11 uur savonds biks gevoerd, ze is naar haar bak gegaan, ze voeren de rest van de paarden, lopen nog een rondje en ze lag met haar kop en hals rechtop bij de muur omhoog. Dit was duidelijk een geval van een gescheurde aorta.. Ook geen strijd en niks te zien... Ook niet van te voren, da was dag van te voren nog geweest...

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:00

Ik denk dat je er niks mee opschiet als je achter informatie aangaat. Het blijft toch altijd gissen als er geen autopsie op het beest zelf uitgevoerd kan worden.
Nu is het verdrietig en je zit samen met je moeder in een rouwproces. De vraag of jullie er schuld aan gehad konden hebben is volkomen normaal. Het was en beest waarover jullie de zorg en verantwoordelijkheid hadden. Het is hier al gezegd, het kan zomaar gebeuren. Over en poosje zullen jullie deze dood gaan accepteren en verder leven. Tot die tijd, neem je tijd, praat er over, voel wat er te voelen is....

Pferdchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:20

Wat bijvoorbeeld Desiree en mrie schrijven vind ik mooi gezegd en klopt ook goed met jullie keuze geen autopsie te doen

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:30

Sterkte met het verlies. Komt toch altijd hard aan.

Niet dat ik medisch onderlegd ben, maar het lijkt mij ook iets van een hartstilstand, gescheurde aorta of iets anders waardoor het heel snel gaat. Waarschijnlijk heeft ze niet geleden.

Heel eerlijk gezegd hoop ik dat mijn paard ook ooit zo gaat. Zo'n snelle dood, zonder pijn.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:41

Ik denk ook meteen aan een hartprobleem. Stikken van een paard heb ik helaas ervaring mee en dat is een enorme doodstrijd. Dat vind je in de stal terug die paarden die klimmen de wanden hoog in paniek.