Hoesten en knoeien met eten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nandos

Hoesten en knoeien met eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 15:23

Hoi allemaal,

Sinds een paar weken hoest mijn paard na het eten van haar muesli. Daarnaast is ze best een knoeier. Dit is ze altijd al geweest maarja soms ga je spoken zien en ik heb nu het idee dat ze meer aan het knoeien is.. Je focust zo erg dat je op alles gaat letten!

Dierenarts is al geweest en kon niks horen op de longen. Wel voor de zekerheid een kuur ventipulmin en slijmoplosser gehad. Alles uitgelegd natuurlijk. Mijn paard hoest namelijk vaker in de winter, ook af en toe tijdens het eten van hooi (1,2 kuchen). We weken het hooi nu en dit is gestopt. Maar helaas geen verbetering na het eten van muesli.

Ik voer de muesli de laatste tijd nat, misschien was het voer te stoffig voor haar? Ook is ze echt een schrokker, ze lust haar muesli duidelijk heel graag! Dus er gaan ook wat restjes hooi (nat) door de muesli heen. Dit maakt dat ze echt al een stuk minder hoest (voorheen was het echt een hoestbui) en nu vaak 1 a 2 kuchen).

Iemand ervaring met dit probleem? Zouden het haar tanden kunnen zijn? Ze is sinds ze bij mij is nog nooit naar de tandarts geweest..

Merlen

Re: Hoesten en knoeien met eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 15:26

Mijn eerste gedachte was ook de tanden.
Het voedsel wordt slecht gemalen in de mond en geeft daardoor irritatie in haar slokdarm.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 15:27

Eet ze gulzig? Dan kan ze haar namelijk verslikken. Die van mij heeft vorig jaar een slokdarmverstopping gehad door te verslikken in een stuk wortel waar de DA ook bij moest kolenz. Gelukkig met een ontspannend spuitje los gekregen maar dan gaan ze ook hoesten. Dus bij een stukje meuslï dat even verkeert terecht komt kan ze gaan hoesten.

Tanden zou ook kunnen. Al klinkt me dat niet bekend want mijn kennissen haar merrie had enorme haken en hoestte nooit bij het eten.

Mister T

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 15:32

Tanden checken kan nooit kwaad... of inderdaad gulzig eten. helaas lijkt me het laatste moeilijk af te leren

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 15:34

Het is echt alleen na het eten van haar muesli. Wortels/appels/peren/brood noem maar op etc eet ze allemaal zonder ook maar een kuch te geven (en haast niet te knoeien, soms een klein stukje wortel dat ze laat vallen maarja dat hebben alle paarden eigenlijk wel merk ik, ik ben inmiddels zeer goed in observeren haha)

Het is echt heel vreemd. Dacht eerst aan een allergie. Dus heb ook een keer onderhoudsbrok gegeven van een stalgenootje. Toen niks gehoord maar laatst nog eens geprobeerd en toen ook gehoest. Niet zon hoestbui als bij muesli, maar toch.. Ook daar is ze lekker mee aan het knoeien.

Ik heb nog nooit proppen gevonden ofzo en mest ziet er ook goed verteerd uit.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 15:35

Klinkt mij ook als verlikken en schrokken. Maar tanden checken kan inderdaad nooit kwaad.
Je zou meer structuur aan de muesli kunnen toevoegen als het echt schrokken is. Je hebt bijvoorbeeld gehakseld hooi, luzerne, grasbrok, etc. waar ze meer op moeten kauwen.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 15:38

Nat hooi geeft minder irritaties dan droog hooi.Stofallergie is mogelijk.
In droge muesli zit ook altijd een deeltje verkruimelde brok waarvan ze kan beginnen hoesten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 15:41

Om op veilig te spelen kun je het krachtvoer eens een weekje geven in de vorm van slobber door er grasbrok/bietenpulp of echte slobber bij te doen, en er een pap van te maken met (op z'n snelst heet) water.

Dan weet je zeker dat het niet aan het stof of het verslikken in grote korrels kan liggen. Eventueel met een grote steen in de voerbak tegen het te snel opschrokken. Mochten er dan nog steeds problemen zijn dan zou je eens de slokdarm/luchtpijp kunnen laten controleren. Als de spierspanning daar te laag is sluit het klepje de luchtpijp niet meer goed af.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 15:44

Ze is heel gulzig met eten, kijkt ook vaak naar vanalles. Dus ik had haar geknoei daar altijd aan gekoppeld. Laatste tijd lijkt het wel of ze meer "slijmt" met eten. Dus is het wel een grotere knoeiboel dan eerst.

Muesli maak ik inderdaad al nat en ze krijgt nog ondersteunende hoestsiroop (kruiden) voor het hoesten ivm stof (hooi) erdoor. Dus het lijkt me onlogisch dat het te stoffig voor haar is. Ook omdat ze nu niks meer tijdens het eten van hooi laat horen en altijd na het eten van haar muesli in een hoestbui terecht komt. Nooit met wortels, appeltjes, brood of ander lekkers.

Voel me er bijna een slecht baasje door omdat ik me geen raad meer weet pff

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 15:50

Nat maken en weken tot slobber zijn twee verschillende dingen: bij natmaken plak je (hopelijk al) het stof vast aan grotere, hardere bestanddelen, bij slobber week je alles tot een zachte brij. Waarom zou je dat niet eens proberen als de muesli/brok als enige problemen geeft?

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 15:54

Zo had ik het nooit bekeken. Doe ik er goed aan een zak slobber te kopen of gewoon de muesli zo lang te weken tot brij?

Het knoeien zit me ook dwars, omdat ze zo slijmt. Dacht misschien dat ze het niet genoeg kan malen (door haken misschien) en daardoor wil compenseren met speeksel. Maar misschien dat ze dit ook doet ivm stof?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 16:01

dat morsen en rondkijken heeft de merrie van mijn kennissen ook. Morst het meest van de paarden en kijkt ook altijd nerveus rond. Zelfs nu haar tanden gedaan zijn morst ze nog steeds even veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 16:15

Nandos schreef:
Zo had ik het nooit bekeken. Doe ik er goed aan een zak slobber te kopen of gewoon de muesli zo lang te weken tot brij?

Het ligt er een beetje aan wat je wilt: moet ze dikker worden dan kun je een zak slobber kopen en daarvan voeren (hier zitten al alla vitamines en mineralen in dus er hoeft vaak geen muesli meer bij), of bietenpulp kopen en die laten weken met de muesli erin (bietenpulp bevat nauwelijks vit/min dus daar doe je de muesli wel bij in).
Als ze goed op gewicht is dan kun je een zak grasbrok kopen en daarvan een schep tot pap weken met de muesli erin. Dat zet niet aan in gewicht maar het valt wel uiteen in een mooie pap.

Citaat:
Het knoeien zit me ook dwars, omdat ze zo slijmt. Dacht misschien dat ze het niet genoeg kan malen (door haken misschien) en daardoor wil compenseren met speeksel. Maar misschien dat ze dit ook doet ivm stof?

Mijn paard knoeit helaas ook verschrikkelijk: hij neemt een hap voer en gaat deze vervolgens naast of over zijn voerbak heen wegkauwen zodat er na het eten altijd een mooie halo aan voer rondom de bak ligt. >;) Zijn tanden zijn al gedaan (en er zijn een hoop haken verwijderd), maar helaas heeft hij gewoon hele slechte tafelmanieren. Ik weet niet wat ik me bij 'slijmen' voor moet stellen? Bedoel je kwijlen? Dat er echt speeksel uit de mond loopt? Want dat doet [***] niet: die kauwt gewoon met open mond en laat alles ernaast vallen...

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 16:38

Kan een zak overnemen van een stalgenootje. Hippostar slobber. Ben eens benieuwd!
Met slijmen bedoel ik echt kwijlen ja. Niet dat het uit haar mond loopt maar wel kwijl in de voetbak omdat de muesli uit haar mond valt.
Dat had ze normaal altijd maar dan zonder kwijl.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 16:51

Dat kwijlen klinkt precies als mijn verzorgpaardje, hij heeft hele slechte tanden. Het hoesten komt mij ook voor als gulzigheid en zich dan verslikken, als het eten al nat is verslikken ze zich vaak minder snel dan bij droog spul. Dat het niet is bij een appel of wortel is dan logisch, daar heeft ze er immers dan maar 1 van en die hoeft ze niet snel weg te schrokken om de volgende te kunnen pakken.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 17:14

Ze krijgt haar appels en wortels altijd gesneden in halve stukken en vervolgens in de voetbak omdat ik niet wil aanleren dat ze zomaar gaan happen naar handen (bijv bij het uithalen van een telefoon haha).

Ik probeer het eens met slobber mocht dat niet helpen dan bel ik de tandarts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 19:54

Hopen dat het met slobber beter gaat!

Stel dat het probleem toch niet aan de tanden ligt, dan is een andere mogelijke oorzaak van overtolling kwijlen bij 1 bepaalde voersoort nog een soort allergie op bepaalde voedingsstoffen in het voer. Dan zou je een eliminatiedieet kunnen proberen: kijken of ze bij luzernebrok (als enkelvoudig voer) bijvoorbeeld beter gaat en dan steeds een extra ingredient toevoegen.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 20:20

Slobber gegeven vanavond maar ze moest helaas weer hoesten. Ze heeft wel haast niet geknoeid. Wordt er een beetje moedeloos van.

Morgen bel ik de dierenarts en tandarts maar eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:28

Goed idee! Duimen dat er niets ernstigs uit komt. :(:)

Nog een laatste idee: paarden vinden het lastig om te eten op ooghoogte aangezien ze dan hun luchtpijp minder goed kunnen afsluiten. De meeste problemen met te hoog eten ontstaan bij te hooi opgehangen hooi aangezien dat natuurlijk super stoffig is, maar misschien dat het bij ander voer ook tot problemen kan leiden? Krijgt jouw paard haar voer in een bak op de grond (de meest natuurlijke eethouding) of in een hoge voerbak?