Zandweg

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jouwpaard

Zandweg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 15:16

Ik zou graag willen weten wat jullie ervaringen zijn met zandweg: welk merk voer je, welke hoeveelheid, geven jullie het ook preventief, wil je paard het makkelijk eten, etc.

Mijn Tinker krijgt op advies van een osteopaat nu zandweg, maar ik heb ontdekt dat er verschillende doseringen worden voorgeschreven door diverse merken; varierend van twee eetlepels tot 200 gram. Nu lijkt mij een grotere hoeveelheid effectiever, maar dan eet ze het heel slecht. Graag hoor ik hoe jullie er mee omgaan :) .

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 16:05

Hoi,

Welkom hier op Bokt. Veel mensen geven psyllium vezels = vlozaad in plaats van zandweg. Gewoon omdat dit hetzelfde is , maar dan een stuk goedkoper.
Je hebt verschil tussen psyllium vezels en psylliumzaad. Daar zit hem ook het verschil in de hoeveelheid. Van het zaad geef je ongeveer 100 gram per dag, van de vezels iets van 45-50 gram per dag.

Jouwpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 08:00

Dank je wel Maris, dit is een antwoord dat mij veel duidelijkheid verschaft! :) Het is mij in mijn internetzoektocht namelijk helemaal niet opgevallen dat er zowel vezels als zaad in omloop zijn :o?

Susanne

Re: Zandweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:02

Hier goede ervaring met psyllium vezels. Ik koop het meestal bij de paardendrogist.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:04

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 00:03

Zandweg Psyllium van Agradi!
1 week voeren, 3 weken niet en dan weer 1 week voeren.
1 eetlepel per dag door het voer. Met 1 zak kun je wel een jaar.
Bij mijn merrie zag je na een week al voorruit gang.
Wel even een emmer drinken geven na die tijd, en nooit meer als 2 eetlepels per dag voeren.
Succes!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 00:15

Er is dus geconstateerd dat je paard zand in de darmen heeft en genoeg om er goed last van te hebben?
Ga dan inderdaad maar uit van 50-100gram/100kg en dus 1-2kg in 5 dagen er van uitgaande dat je tinker zo 400-500kg zal wegen. Enkele eetlepel is leuk als stoppend middel, maar als er flink zand afgevoerd moet worden, dan moet er wel genoeg plaksel gegeven worden om het mee naar buiten te nemen en dan is 1-2 eetlepels echt niks.
0.5-1kg grasbrok weken en daar op het laatste moment de psyllium droog doorheen roeren. Voorgeweekt plakt het niet zo meer waar het werken moet, het is vies en erg lastig te eten.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 15:49

Mijn kieskeurige pony wilde de psylliumvezels niet eten, ook niet als ik ze op het állerlaatste moment door het voer deed. Psylliumzaad plakt veel minder in de mond, maakt niet zo'n behangplaksel van je voer en het smaakt anders. Dat eet ze wel, en ook grotere hoeveelheden.

Onze 'makkelijke' pony eet ook psyllium husk (vezels), maar dan meng ik het met wat olie en dan over zijn voer. Met olie wordt het ook minder plakkerig dan met water. :)

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 18:19

Welkom hier op Bokt.
Ik heb 2 tinkers en staan nu op zandweg kuur Psylliumzaad van Horsefood. Daar krijgen ze 2 schepjes per dag van 75 gram per schepje. Deze kuur voer ik nu voor het eerst en ik heb een emmer van 3 kilo . En ze eten het heel graag.

Daarvoor voerde ik zand oil 369 van de DA dat is super goede brokjes , alleen kost zo pot van 1.5 kilo erg veel.

Jouwpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 10:06

Bedankt voor jullie reacties tot zo ver, heel fijn! Het is wel bijzonder om te merken hoeveel uiteenlopende antwoorden mijn vraag oplevert :).

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 10:18

Het klopt dat een paard met hele erge zand(koliek) een grote hoeveelheid moet krijgen voor een goede effectiviteit.
Preventief kun je dus wel minder geven. Je kunt het ook testen met een hoeveelheid mest met water laten staan, kijken of er dan nog zand inzit.

Ik heb zelf de Pfiff psyllium vezels. Er zit inderdaad een verschil in ze zaadjes en de vezels. Maar daar ben ik niet helemaal van op de hoogte.

Waar je ook aan kunt denken is tijdelijk (ivm toxiciteit) lijnzaad bijvoeren om de darmen te smeren waardoor de zand er makkelijker uit kan komen. Maar geef niet langere periode lijnzaad (welke vorm dan ook) want dit kan te belastend zijn voor de lever.

Succes!

Gups

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 16:29

Mijn paard wou totaal geen zandweg eten, vandaar dat ik mijn pony nu af en toe, preventief, wat lijnzaad geef. Ongeveer 20 min koken en daarna door de brokjes, vinden ze heerlijk!
Soms geef ik ze meerdere dagen achter elkaar wat lijnzaad, omdat ze dan op een wat schrale wei komt, zodat al het zand mee naar buiten genomen wordt en de darmen ook een wat betere slijmlaag krijgen in de darm.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 16:30

Ik zou ook graag willen beginnen met iets van Zandweg als mijn pony verhuisd is, dus ik lees even mee. Maar eten jullie paarden dit gewoon? Die van mij is ernstig kieskeurig…

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:31

De mijne krijgt nu ook weer een kuur zandout.
Beetje bietenpulp, handje basisbrok, stukken wortel of appel.
De sandout meng ik voortijd door appelmoes heen en meng dit door de rest.
Ze is zeer kieskeurig maar door de appelmoes en wortel/appel extra erdoor eet ze het alsnog op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 17:41

Ik hen die grote zak van agradi staan, hoeveel water doen jullie erbij??

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 17:44

Ik maak het met slobber. Ik doe het gewoon op het oog eigenlijk. Als het is afgekoeld en het is te dikke drab dan doe ik er nog water bij.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 17:45

Door het krachtvoer wat ik nu geef eten mijn paarden het, voorheen deed ik het in uitgeholde wortels :+

Ik maak het niet heel nat, net genoeg dat het niet meer droog is zodat het niet de lucht in vliegt als ze er met de neus boven hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 17:47

Ik voer nl nooit slobber. GF t eerder door bietenpulp maar dat voer ik ook niet meer daarom was ik benieuwd.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 18:25

Wij gaven voederbieten, maar door gevoeligheid voor de suiker nu niet meer.
Nu geven we rond april/mei gewoon een keer lijnzaad, schijnt ook te werken.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 23:08

Vlozaad of lijnzaad ongekookt geven. Na een kwartier de voerbak weg halen ivm blauwzuur. Niet koken. Lijnzaad vormt met koken namelijk een stof welke schilder gebruiken en dus niet heel gezond is voor mens en dier ;). Blauwzuur voor een paard is pas giftig als je een emmer vol lijnzaad geeft per dag.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 02:08

Ik voer de mijne 2x per jaar een kuur sandclear.
Heb eerder psyllium vezels ed geprobeerd maar dat moest allemaal via slobbers/oplossen ed.
Dit zijn gewoon brokjes en eten ze het beste.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 10:51

Suzan_bobar schreef:
Vlozaad of lijnzaad ongekookt geven. Na een kwartier de voerbak weg halen ivm blauwzuur. Niet koken. Lijnzaad vormt met koken namelijk een stof welke schilder gebruiken en dus niet heel gezond is voor mens en dier ;). Blauwzuur voor een paard is pas giftig als je een emmer vol lijnzaad geeft per dag.

Ik heb juist begrepen dat je lijnzaad wel moet koken?

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 12:52

Ik wist zelf ook niets anders ivm blauwzuur. Maar koken blijkt NOG slechter te zijn. Zijn maar weinig mensen die dit weten. Wel geldt dat de van na 15 minuten weg gehaald dient te worden als het niet op is. Dan begint het blauwzuur namelijk te vormen door het vocht wat erbij komt.
Zelf doe ik dit nu al 2 jaar zo, perfect. Toch de brei door de darmen, makkelijk, geen gekook en gestink in huis. Ideaal.
Nog beter is vlozaad voeren, maar dat eet de mijne niet.